Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2011, 16:50
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Theorie/achtergrond
Spoiler

Waarschuwingsplicht?
Kinderarts en klinisch geneticus Raoul Hennekam vormt met enkele umc’s en bedrijven het Netherlands Consortium for Personalised Genome Diagnostics (NCPGD), dat een subsidie heeft binnengehaald van het National Genomics Initiative (NGI). Hennekam: ‘In ons programma onderzoeken we de mogelijkheden en effecten van Next Generation Sequencing diagnostiek voor de besluitvorming in de gezondheidszorg. Dus niet research, maar toepassing in de patiëntenzorg. We kijken in de eerste plaats naar de techniek - vooral bioinformatica - en naar dingen als verzenden en opslaan van gegevens. Maar ook naar de consequenties van de praktische toepassingen in de gezondheidszorg. Hoe bereiden we burgers en artsen voor op deze veranderingen, zodat ze kunnen meepraten en meebeslissen over wat we wel en niet gaan doen? Zodat we niet door de ontwikkelingen worden overvallen.’
Zowel Ploem als Hennekam geven aan dat we nu nog maar een beperkt zicht hebben op wat er allemaal kan veranderen. Enkele voorbeelden geven een idee. Zo is het goed denkbaar dat we al in 2013-2014 via de hielprik van iedere baby het complete exoom voor minder dan duizend euro kunnen aflezen. Moeten we dat doen? Hennekam: ‘Voor de zorg aan dat kind op dat moment moet het niet gebeuren: niemand zit op die informatie te wachten. Er zouden alleen gegevens uitgehaald kunnen worden, die consequenties hebben voor de zorg. Het levert waarschijnlijk een enorme kostenbesparing op. Maar hoe garanderen we dat de gegevens niet verkeerd gebruikt worden? Welke artsen of onderzoekers hebben toegang?’ Ploem: ‘Wat doe je met ondernemingen die op internet dezelfde dienst aanbieden? Bedrijfjes, die jouw exoom voor het gemak gratis voor je toegankelijk maken op het internet, maar het in bepaalde gevallen ook beschikbaar stellen aan derden? Die je misschien een e-mail sturen met de belangrijkste gegevens – erfelijke borstkanker, vroeg dementerend en hoog risico op de spierziekte ALS – zonder enige vorm van begeleiding of counseling? Een vergelijkbare vraag kun je stellen bij de gegevens die onderzoekers voor hun eigen research uit de biobanken halen. Stel dat ze in jouw genen een ernstige aandoening vinden die is te behandelen; moeten ze dat melden? Hebben ze die waarschuwingsplicht? En zo ja, hoe lang geldt die dan?’
De beide projecten zijn niet alleen van belang om in Nederland de discussie over NGS te voeren. Hennekam: ‘Het gaat om een ontwikkeling die we óók in internationaal verband zullen moeten bespreken. Met partners uit een aantal andere landen willen we binnenkort een Europese aanvraag indienen. Op de echt belangrijke punten moeten we streven naar Europese, liefst mondiale opvattingen en regels over wat we kunnen, willen en mogen.’

Stelling 1:
Alle informatie moet vrij beschikbaar zijn voor onderzoek mits de patiënt anoniem blijft.

Stelling 2:
Als een afwijking wordt ontdekt waar niet specifiek naar gezocht is en het melden van deze afwijking kan
a) de kwaliteit van leven verhogen/behouden OF
b) de kosten van de zorg verminderen
dan moet het melden van deze afwijking verplicht zijn.

Groetjes.
Oud 25-05-2011, 20:55
hookee
hookee is offline
Ik vind dat als bij mensen hun exoom bekend is, zij recht hebben op alle informatie die daaruit te halen valt, of ze er nou iets mee kunnen of niet.
Die informatie mag niet "buiten de deur" terecht komen, maar, zoals ik al zei; de patiënt en de artsen waar hij mee te maken heeft moeten daar zonder problemen bij kunnen.

Bij een APK van mijn auto verwacht ik ook dat de garage mij vertelt hoe de staat van de auto is en waar de zwakke punten zitten. Hij hoort echter wel z'n kaken op elkaar te houden bij een potentiële koper totdat ik 'm toestemming geef.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2011, 11:06
Verwijderd
Eens met beide stellingen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten