Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2005, 21:00
laura85
laura85 is offline
Wat zijn de klachten van RSI?

Ik heb namelijk wle eens pijn als ik ongeveer een uur of langer achter de pc zit.
De klachten zijn:
tintelingen in me hand en arm,
kramp in mijn handen, armen en schouder en nek.

gr Laura
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 21:09
Verwijderd
Dat kan erg verschillen... pijn of een ander onaangenaam gevoel in armen, schouders, rug of nek kan RSI zijn, vooral als het bijvoorbeeld na het computeren is. Wat jij noemt zou dus goed RSI kunnen zijn.
Maar als je het nog niet zo lang helpt, dan helpt het vaak al genoeg om na elk uur of halfuur 5 minuten pauze te nemen en na elke 4 uur een uur pauze, een goede muismat te hebben, goed te typen en op een goede bureaustoel te zitten
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 23:55
Vice
Vice is offline
Als je weet dat je die klachten krijgt na een uurtje computeren, raad ik je aan om na 3 kwartier al een pauze te nemen. Ik weet niet of je RSI hebt, maar voorkomen is nog altijd dan genezen.
Oud 02-02-2005, 23:59
ekki
ekki is offline
Citaat:
laura85 schreef op 02-02-2005 @ 22:00 :
Wat zijn de klachten van RSI?

Ik heb namelijk wle eens pijn als ik ongeveer een uur of langer achter de pc zit.
De klachten zijn:
tintelingen in me hand en arm,
kramp in mijn handen, armen en schouder en nek.

gr Laura
Dit kan goed bij RSI horen. Ik zou erg oppassen en inderdaad veel pauzes nemen. Let goed op je werkplek! Erg belangrijk (tips hierover kun je vinden op http://ekki.nl/werkplek ).

En eigenlijk zou ik hier al bijna mee naar de dokter gaan ofzo. Dan kan die je doorverwijzen naar de fysio. Als RSI zo erg wordt dat je ook pijn hebt als je niet meer achter de computer zit word je echt niet vrolijk.
Oud 04-02-2005, 20:45
laura85
laura85 is offline
Ok, bedankt voor de antwoorden

gr Laura

Als je nog tips hebt stuur dan maar een pm of verder in dit bericht
Met citaat reageren
Oud 05-02-2005, 17:19
Periodiek
Periodiek is offline
Dit zijn de symptomen van een muisarm ja. Ik heb er 1,5 jaar geleden last van gehad, maar dan erger. Het begon bij mij met koude handen, vervolgens tintelen en daarna ernstige pijn. Na een paar maanden kon ik geen muis meer vasthouden of het ging al pijn doen.

Toen heb ik ik een andere muis gekocht, van Logitech:

Na een week kon ik weer gewoon 'muisen' en na 2 maanden totaal geen klachten meer. Ik kan nou ook weer met een gewone muis werken

P.S De muis ziet er onconfortabel uit, maar dat is ie niet! Tis gewoon even wennen.
Oud 05-02-2005, 18:59
ekki
ekki is offline
Een trackball heet dat ding. Is inderdaad een goed idee. Maar die tip staat ook op de site die ik al eerder gaf . De rest van de zithouding is uiteraard ook belangrijk.
Oud 05-02-2005, 20:33
Verwijderd
Inderdaad, dit lijkt mij wel een begin van RSI.

Wat ook handig is:

Een Wacom Graphire 3 tekentablet, niet eentje nemen van de Aldi, want daar zitten batterijen in de tekenpen en die maken hem zwaarder.

De Wacom werkt op een andere manier en is batterijloos en dus extreem licht, vergelijkbaar met een gewone balpen. De werkt prima als vervanging van een muis.
Een genot om mee te werken!

en

Een monitorarm. Hiermee kun je de monitor hoger plaatsen, zodat je een betere zithouding kunt aannemen.

Verder: een goeie bureaustoel met leuningen doet het altijd goed.

De eerder genoemde trackball is ook erg handig. En minder duur dan bv een tekentablet.

Laatst gewijzigd op 05-02-2005 om 20:35.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 11:56
ziggy
ziggy is offline
ik heb een kleine RSI onsteking gehad in mijn elleboog...
kwam ook door teveel computeren. de dokter noemde het een golfelleboog. de kenmerken van RSI in de elleboog zijn:

pijn dat lijkt op een blauwe plek op je elleboog
als je je arm strekt voel je de spier die loopt van rechts in elleboog naar je pols bij de duim. dit doet verschrikkelijk zeer, vooral als je wat op tilt.

de dokter heeft me een spuitje gegeven in de elleboog, moes gewoon doorgaan met werken maar niet overbelasten, dus geen zware dingen alleen tillen. *ik zit namelijk in de bakkerijbranche, dan moet je best wel vaak zakken van 25 kg enzo tillen*
Als ik em wel weer ging overbelasten dan kan het sneller terug komen wat kan leiden tot chronische RSI

gelukkig is de pijn weg

maar dat is RSI in de elleboog
Oud 09-02-2005, 12:23
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Periodiek schreef op 05-02-2005 @ 18:19 :
Dit zijn de symptomen van een muisarm ja. Ik heb er 1,5 jaar geleden last van gehad, maar dan erger. Het begon bij mij met koude handen, vervolgens tintelen en daarna ernstige pijn. Na een paar maanden kon ik geen muis meer vasthouden of het ging al pijn doen.

Toen heb ik ik een andere muis gekocht, van Logitech:

[afbeelding]

Na een week kon ik weer gewoon 'muisen' en na 2 maanden totaal geen klachten meer. Ik kan nou ook weer met een gewone muis werken

P.S De muis ziet er onconfortabel uit, maar dat is ie niet! Tis gewoon even wennen.
Fantastisch ding idd! Heb hem al jaren!
Oud 09-02-2005, 12:35
nl2suzy
nl2suzy is offline
Die muis werkt inderdaad zwaar relaxt Ook gewoon nemen als je geen last van RSI verschijnselen hebt!

Maar ik denk dat het wel tekenen van RSI zijn, maar op tijd je rust pakken en er is meer te doen dan computeren... Want het mag niet ten koste gaan van jezelf..
Oud 09-02-2005, 14:05
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
nl2suzy schreef op 09-02-2005 @ 13:35 :
Die muis werkt inderdaad zwaar relaxt Ook gewoon nemen als je geen last van RSI verschijnselen hebt!
Absoluut mee eens. Neemt niet meer plaats in dan dat hij groot is, je zit veel meer ontspannen, meerhandig te bedienen. Enige wat je gebruikt zijn je wijsvingern en middelvinger om de bal te gebruiken, je pink voor de ene knop en je duim voor de ander. De rest ligt volledig stil.

Briljante vinding!
Oud 09-02-2005, 18:14
Auntie M
Auntie M is offline
Heb sinds een maand of 2 ook last van mijn (vooral) onderarm.
Tintelingen in mijn pink en ringvinger, stijve spieren in mijn hand, knakkende pols en pijn rond mijn elleboog.

Ben nu toch maar naar de huisarts gegaan omdat rustig aan doen niet hielp. Ben doorverwezen naar de fysio en het schijnt dat als ik te lang mijn arm plat op tafel heb (tijdens het muizen dus) er een zenuw wordt afgekneld, verder schijn ik een tenniselleboog te hebben.
Voor die zenuw ben ik heftig op zoek naar een gelmuismat en de fysio pakt die tenniselleboog aan met een van d'r apparaten.
Verder zei ze tegen mij dat je niet vroeg genoeg aan de bel kan trekken met dit soort klachten dus als ik jou zo hoor zou ik ff langs de huisarts gaan.

Regels voor berichten