Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-04-2009, 08:06
Anna17J
Anna17J is offline
Heej,

Ik zit al ruim 7 jaar op een vechtsport en daar heb ik het enorm naar mijn zin. Echter, vorig jaar raakte ik geblesseerd omdat er iemand mijn arm veel te hard verdraaide (bij mijn rechterelleboog). Die dingen gebeuren, maar weken daarna - zomervakantie 2008 - had ik er weer of nog steeds last van. Mijn vader is fysiotherapeut en acupuncturist en heeft me behandeld. Na de zomervakantie was het over, waar ik natuurlijk superblij mee was.
Echter, sinds begin maart heb ik een nieuwe diagnose, want ik had opeens weer twee weken heel erg last van mijn arm. Mijn arm en hand begint te tintelen zodra ik ging slapen en zo.
Nou, toen mocht ik van mijn vader dus niet meer vechten bij mijn vechtsport en ik heb vaak helemaal niet meegedaan omdat ik pijn had en zo.

Op dit moment kan ik wel vechten bij Bushido (mijn sensei laat mij rustig aan wat dingen meedoen en iedereen let heel erg goed op en is voorzichtig!) Maar ik heb nog steeds last van mijn hand als ik bezig ben met de laptop. Gisteren heb ik weer magneetveldtherapie gekregen en toen begon mijn arm en hand heel erg te trillen.

Mijn vader denkt nu aan RSI... Nou, dat is bijna een diagnose die mij voor altijd in bed laat liggen, want op mijn school werken wij altijd met laptops/computers. En natuurlijk kan ik het laptop gebruik op school en thuis zoveel mogelijk inperken, maar heel eenvoudig is dat dus niet!

Ik vroeg mij af of er mensen zijn die ervaring hebben (gehad) met RSI, hoelang de klachten aan bleven houden en wat je er wel/niet mee kunt doen. Wat versneld het herstel en wat niet, naast minder computergebruik?
Ik heb zelfs examens in mei, dus het is voor mij wel belangrijk dat mijn rechterarm het dan doet... aangezien ik rechts ben!
Met citaat reageren
Oud 08-04-2009, 09:14
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Begin dan in elk geval met niet meer de muis te gebruiken met je rechterhand. Misschien even wennen, maar lukt je vast wel. Verder vrees ik dat toch eigenlijk de enige oplossing voor écht herstel is dat je niet meer (zoveel) op de computer gaat, en zeker niet op laptops. En als het echt moet, dan wel genoeg pauzes nemen, stoppen als het zeer gaat doen enzovoorts.
Oud 08-04-2009, 09:27
Lorelei
Lorelei is offline
Bij RSI gaat het niet alleen om computergebruik. Het hangt erg af van waar het zit en waar het door komt. Maar je huisarts kan daar ongetwijfeld meer over vertellen
Oud 08-04-2009, 10:53
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Nou ja, als je last krijgt als je met je laptop bezig bent en én op school én thuis met de computer moet werken, lijkt het me wel een gerede kans dat het o.a. daarvan komt
Oud 08-04-2009, 13:29
31337
31337 is offline
Veel rust nemen met je arm
Oud 08-04-2009, 17:50
blablatje
blablatje is offline
Als je pijn hebt, waar voel je die precies? Kun je omschrijven wat voor soort pijn het is? In welke vingers tintelt het, binnen- of buitenkant van je arm, alleen onderarm of ook bovenarm? Tintelt het alleen als je in bed ligt of ook op andere momenten, zo ja welke? Als je last hebt van tintelingen of pijn en je schudt je hand los, helpt dat? Kun je met rechts nog net zo hard knijpen als met links?
Ben je indertijd bij de huisarts geweest met je verdraaide arm? Zo ja, wat zei die? Wat dacht je vader dat er precies aan de hand was met je elleboog?

Wat RSI betreft: met links muizen heb je binnen een week onder de knie. Elk halfuur vijf minuten pauze nemen zou iedereen die een computer gebruikt moeten doen, maar als je de hele dag erachter zit is het al helemaal belangrijk, niet alleen tegen armklachten maar ook tegen rug- en oogklachten.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2009, 19:02
marrel
marrel is offline
Ik heb een tijdje geleden ook last van gehad in m'n linker pols. Kwam door een handeling op m'n werk die ik heel vaak had uitgevoerd vermoed ik maar toen ik het eenmaal had werd het door typen wel erger. Zorg dat je je arm en schouder dus echt volledige rust geeft, na een paar dagen trok het bij mij iig toen goed weg. Denk niet meteen oh het is over dus ik kan weer flink aan de slag, maar houd even rust. Op momenten dat ik persee moest typen hielp bij mij een polsbandage (zo'n sportding) of een zwachtel best goed omdat dat toch zorgt dat je wat blokkeerd. Succes!
Oud 08-04-2009, 19:24
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je met een laptop werkt: wissel het werken met je touchpad en een gewone muis af. Ik krijg sneller last van RSI op een vaste computer met een gewone muis dan op m'n laptop met m'n touchscreen. Ik kan m'n muis ook met links gebruiken maar het is makkelijker om aan te leren je touchpad met links te gebruiken dan je muis is mijn ervaring.
Oud 09-04-2009, 00:42
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Nou ja, als je last krijgt als je met je laptop bezig bent en én op school én thuis met de computer moet werken, lijkt het me wel een gerede kans dat het o.a. daarvan komt
Ja maar vaak moet je ook andere activiteiten minderen als je eenmaal last hebt van RSI.
Oud 09-04-2009, 06:15
Anna17J
Anna17J is offline
Citaat:
Als je pijn hebt, waar voel je die precies? Kun je omschrijven wat voor soort pijn het is? In welke vingers tintelt het, binnen- of buitenkant van je arm, alleen onderarm of ook bovenarm? Tintelt het alleen als je in bed ligt of ook op andere momenten, zo ja welke? Als je last hebt van tintelingen of pijn en je schudt je hand los, helpt dat? Kun je met rechts nog net zo hard knijpen als met links?
Ben je indertijd bij de huisarts geweest met je verdraaide arm? Zo ja, wat zei die? Wat dacht je vader dat er precies aan de hand was met je elleboog?

Wat RSI betreft: met links muizen heb je binnen een week onder de knie. Elk halfuur vijf minuten pauze nemen zou iedereen die een computer gebruikt moeten doen, maar als je de hele dag erachter zit is het al helemaal belangrijk, niet alleen tegen armklachten maar ook tegen rug- en oogklachten.
Het is een soort stekende pijn, beginnend vanaf mijn elleboog (binnenkant) en uitstralend naar mijn pols en hand. Tintelingen in mijn hand en vingers, voornamelijk ringvinger en pink en losschudden helpt niet, dan blijft het gewoon aanhouden. Het begint te tintelen als ik dus aan het typen ben of de touchpad gebruikt, of in bed lig. Met rechts kan ik minder hard knijpen dan met links.
Ik ben niet naar de huisarts geweest, aangezien ik dus een fysiotherapeut als vader heb. Mijn vader denkt dat ik sinds vorig jaar een blessure heb opgelopen door die vechtsport, toen is mijn arm dus omgedraaid. Daardoor is mijn rechterelleboog nu mijn zwakke plek en omdat die blessure niet helemaal genezen is, heb ik er nu ook last van als ik type. (RSI kan komen na een andere blessure).
Die pauzes nemen is ook wel handig ja! Daar ga ik ook op proberen te letten!
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten