Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-02-2005, 17:44
heldine
heldine is offline
Stel nu dat jij Adam en ik Eva was,
maar ik jou dan niet de appel gaf
en de slang had doodgeslagen met die
rib van jou - want natuurlijk was ik
zelf geboren, oetlul die je bent -
zou je dan van mij kunnen houden?

In de Hof van Eden zouden we naakte
dansjes kunnen doen, zonder direct
nudisten te worden genoemd, en seks in
de bosjes zonder pottenkijkers. Dan was
jij liefkozend mijn bosjesman en ik jouw
takkenwijf.

Maar stel dan dat het condoom zou scheuren,
en wij deze goddelijke wereld zouden besmeuren
met ene Abel of bijvoorbeeld Kain genaamd,
die elkaar vervolgens de hersenen in zouden slaan,
Zou het dan niet beter te zijn om gewoon jij en
ik te blijven?
Oud 11-02-2005, 08:15
Verwijderd
Ik vind het niet echt een gedicht, meer een verhaaltje waarbij de regels middenin zijn afgebroken.

Ik ben niet echt bekend met de bijbel enz., dus misschien zeg ik wat doms, maar is het "de Hof van Eden"? Ik vind "het" veel logischer klinken...

Volgens mij klopt de zin "met ene Abel of bijvoorbeeld Kain genaamd"? (Er mist een woord oid of er staat een woord te veel ("genaamd"), geloof ik, ik weet het niet precies, maar het klopt iig niet, volgens mij.)
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 08:21
Verwijderd
Bij de tweede strofe kreeg ik ook een beetje het afgebroken-zinnen-gevoel, bij de eerste strofe had ik dat helemaal niet. Die vind ik sowieso het mooiste van het hele gedicht.

Ik vind hem toch wel wat hebben hoor, vooral door de inhoud. Aan de verwoording en de vorm zou misschien nog wel wat gedaan kunnen worden.

Het is trouwens wel gewoon 'de Hof van Eden', ja toch?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 08:39
Verwijderd
Citaat:
Thoughtful schreef op 11-02-2005 @ 09:21 :
Het is trouwens wel gewoon 'de Hof van Eden', ja toch?
Zoals ik al zei, ik weet er weinig vanaf, kan best dat het een soort van "uitdrukking" is en dat ie idd dus gewoon goed is (dat zal vast wel), ik vind het alleen vaag klinken (omdat ik het dus vergelijk met andere dingen dan een eventuele "uitdrukking").
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 10:59
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Vind hem wel cool. Kreeg spontaan een glimlach op m'n gezicht. Hij is misschien iets te verhalend maar het stoort niet echt. Leuk gedicht (of mini-verhaaltje -hoe je het ook wilt noemen-)
Oud 12-02-2005, 14:00
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
leuk! ik vind je idee goed, je verwoordingen (vooral in 2e strofe ja) wat verhalend, maar het geheel is zeker goed. ik vind je gedachte alleen al heel cool, en je uitwerking ook.

de slang had doodgeslagen met die ~ rib van jou is erg leuk, ook het woord oetlul is grappig. op meerdere manieren natuurlijk . verder is dit stukje maar stel dan dat het condoom zou scheuren, ~ en wij deze goddelijke wereld zouden besmeuren zeker de moeite waard, de gedachte hierachter vind ik knap gevonden en goed verwoord.

als je bijv. de 2e strofe leest, kloppen je ineenhakkingen niet echt. het leest stoterig, en het zou sowieso daar geeneens nodig zijn geweest om 'm in stukjes te hakken. het lijkt meer een verhaal dan een gedicht, het leest niet zo vlot zo. dat vind ik wat minder. taalkundig je hele gedicht eigenlijk, zou het dan niet beter te zijn om gewoon jij en ~ ik te blijven? is een voorbeeld van een in mijn ogen mindere constructie. maar inhoudelijk is het .
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 12:45
Verwijderd
De eerste strofe vind ik heerlijk, maar daarna zwakt het voor mij af. De rijm is strofe 3 loopt bij mij ook nogal stroef.
Maar wel leuk.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 12:59
Anne
Anne is offline
Geweldig!!!

Onderbouwd commentaar: wel verhalend, maar zeker niet storend en het onderwerp spreekt me wel aan.
Reageren

Regels voor berichten