Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2005, 14:16
Verwijderd
Het gebruik van het swastika-teken is sinds de tweede wereldoorlog taboe. Het zou mensen de nazi-achtige indrukken geven, en het zou de emotionele pijn vanuit de WOII naar boven halen. Er is hier echter een groot misverstand gaande, het swastika teken, gezien het feit dat Duitsland het symbool stal uit de Aziatische wereld, uit protest van hen werd Hitler gedwongen het symbool te spiegelen.

In het Oosten echter, is de swastika een reeds duizenden jaren oud symbool voor het hogere goddelijke systeem, dat ten grondslag ligt aan de op aarde beleefde werkelijkheid. Dit symbool staat in het Oosten niet alleen voor de voortgang in het leven, het goede verloop van jong naar oud, maar ook voor de eeuwig voortdurende reïncarnatie, het proces van wedergeboorte na de dood. Belangrijk is de betekenis van de swastika als brenger van geluk. In het denken van het Oosten wordt de gang van de wereld bepaald door elkaar in evenwicht houdende krachten, vergelijkbaar met de ideeën achter de begrippen Yin en Yang. Om een evenwicht te bereiken dient tegenover een positieve kracht een negatieve kracht geplaatst te worden. In het oude China was de swastika voorbehouden aan de keizer, die de beschermer was van de hemelse harmonie.

Op een vergelijkbare wijze is de swastika in het boeddhisme voorbehouden aan de leermeester zelf en verbeeld het zijn wijsheid en de leer. In het geometrisch patroon komt de symboliek van de evenwicht brengende krachten naar voren doordat er telkens naast een linksdraaiende, een rechtsdraaiende swastika is te zien. Een andere oplossing is in Azië terug te vinden in de opengewerkte variant die in de muren van de huizen is aan gebracht. Daarin is de links en de rechtsdraaiende swastika altijd in zichzelf aanwezig en wordt zichtbaar door simpelweg van de ene of de andere kant naar de muur te kijken.

Waarom wordt dit symbool dan een (als enige) angstig geweert uit het Westerse straatbeeld? Alleen omdat 1 dictator zich het symbool eigen maakt en 'onder' dat symbool over ging tot gruwelijke daden?

Laatst gewijzigd op 13-01-2005 om 14:19.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2005, 14:23
shibby almighty
shibby almighty is offline
ja
Oud 13-01-2005, 14:24
Verwijderd
vraag mij het niet,...

ik was in india en daar hadden met het zelfs op het behang
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 14:27
Verwijderd
Citaat:
shibby almighty schreef op 13-01-2005 @ 15:23 :
ja
En waarom worden symbolen als de davidster en het pentagram dan nog wel gebruikt?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 14:33
dragonstorm
dragonstorm is offline
de davidster is 'n symbool dat de joden vrolijk over zichzelf hebben uitgeroepen, dus mag je dat best gebruiken.

En ach, de davidster van hitler staat ook in duitsland oorspronkelijk voor vruchtbaarheid. Maar meestal bedoelen gebruikers van de swastika er iets anders mee
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 14:37
Verwijderd
dees is iets erger:

(ff snel getekend hoor)

(heeft iets met SS te maken, pcies weet ik het ook niet meer... te lang geleden voor me?)
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 14:38
Verwijderd
Citaat:
dragonstorm schreef op 13-01-2005 @ 15:33 :
de davidster is 'n symbool dat de joden vrolijk over zichzelf hebben uitgeroepen, dus mag je dat best gebruiken.

En ach, de davidster van hitler staat ook in duitsland oorspronkelijk voor vruchtbaarheid. Maar meestal bedoelen gebruikers van de swastika er iets anders mee
Jij wil dus beweren dat half azië nazi zijn?
nee, dat wil je niet
Waarom ligt er nog steeds een taboe op dan? Het swastika teken staat oorspronkelijk ook voor de levenscyclus, ook in de westerse wereld.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 14:50
Verwijderd
owja, jij had die als avatar of niet?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 14:52
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Mijn god man, is het dan echt zo moeilijk je te verbeelden dat de swastika vandaag de dag voor vernietiging, haat en menselijk lijden staat?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 15:06
Verwijderd
Citaat:
Goes15 schreef op 13-01-2005 @ 15:50 :
owja, jij had die als avatar of niet?
Een Jain-swastika maar goed.

Citaat:
Levitating Nun schreef
Mijn god man, is het dan echt zo moeilijk je te verbeelden dat de swastika vandaag de dag voor vernietiging, haat en menselijk lijden staat?
Daar denken ze in Azië dus heel anders over. Een symbool met een duizendjaar oude geschiedenis, kan dus nooit meer gebruikt worden omdat Hitler 5 jaar een teken heeft gebruikt dat enige affiniteit heeft met het hakenkruis
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 15:11
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Goes15 schreef op 13-01-2005 @ 15:37 :
(heeft iets met SS te maken, pcies weet ik het ook niet meer... te lang geleden voor me?)
De SS gebruikt de dubbele bliksemschicht, als volgt:

Oud 13-01-2005, 15:41
GVR
GVR is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 13-01-2005 @ 16:06 :
Een Jain-swastika maar goed.

Daar denken ze in Azië dus heel anders over. Een symbool met een duizendjaar oude geschiedenis, kan dus nooit meer gebruikt worden omdat Hitler 5 jaar een teken heeft gebruikt dat enige affiniteit heeft met het hakenkruis
Ja, hoewel het sneu is denk niet dat de swastika er zelf erg verdrietig om is.
En nooit meer is al geheel onwaar, het wordt nog steeds gebruikt door nazi en consorten in nederland.
Je ben wat mij betreft ook geheel vrij om het te gebruiken zoals je zelf wil, maar je moet niet bij mij aankomen als andere mensen je vreemd aankijken(of erger) als je er eentje op je rug draagt.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 16:20
Verwijderd
De Sikhs gebruiken toch het swastika-teken?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 16:58
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 13-01-2005 @ 15:52 :

gespiegelde swastiak dus.

De hele topic gaat erover dat er een enorm verschil tussen de twee zit.
Oud 13-01-2005, 17:00
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 13-01-2005 @ 16:11 :
De SS gebruikt de dubbele bliksemschicht, als volgt:

[afbeelding]
nee dat bedoel ik niet,...

het had iets te maken met nazi-top dat weet ik wel... elke tak had vertegenwoordigde een persoon in de nazi top...

héél apart
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 17:10
Verwijderd
Ik had er geen moeite mee hoor, Lucky. Ik ga er niet vanuit dat jij ook voor die denkbeelden staat bv.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 19:05
Verwijderd
Citaat:
GVR schreef op 13-01-2005 @ 16:41 :
Je ben wat mij betreft ook geheel vrij om het te gebruiken zoals je zelf wil, maar je moet niet bij mij aankomen als andere mensen je vreemd aankijken(of erger) als je er eentje op je rug draagt.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 19:11
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 13-01-2005 @ 15:27 :
En waarom worden symbolen als de davidster en het pentagram dan nog wel gebruikt?
De davidsster is gewoon het symbool van het joodse volk, wel eens naar de vlag van israel gekeken?
En het pentagram is een oud alchemie teken. Voor zover ik weet zijn er zowel onder de davidsster als het pentagram geen misdaden gepleegd.
Oud 13-01-2005, 19:18
A Narrator
A Narrator is offline
De betekenis van het Swastika was toch de eeuwigheid zoals de opgang en ondergang van de zon. Het SS teken zijn eigenlijk ook runen, Germaanse runen geloof ik.

Hoezo het gebruik van het Swastika een taboe? Je vind het op bijna elk schooltafeltje op zijn minst één keer terug!
Oud 13-01-2005, 19:24
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Davidster. De davidster (in het Hebreeuws: mageen dawid) is een hexagram, een combinatie van twee gelijkzijdige driehoeken. De driehoek met de naar boven gerichte punt zou het mannelijke symboliseren, de driehoek met de punt naar beneden het vrouwelijke. Volgens de overleveringen stamt de zespuntige ster uit de tijd van Salomon en David en zou eens de tempel in Jeruzalem hebben gesierd. Het werd in de oudheid en in de Middeleeuwen al in de joodse kunst toegepast. In de Arabische mystiek was het het zegel van de koning Salomon.

Citaat:
Lucky Luciano schreef op 13-01-2005 @ 15:16 :
Waarom wordt dit symbool dan een (als enige) angstig geweert uit het Westerse straatbeeld? Alleen omdat 1 dictator zich het symbool eigen maakt en 'onder' dat symbool over ging tot gruwelijke daden?
Omdat wij niet in het oosten wonen en bij ons dus meteen aan Hitler wordt gedacht.

Overigens ken ik nog wel een symbool van een groepering die veel mensen vermoord heeft:

Laatst gewijzigd op 13-01-2005 om 19:26.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 19:51
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Het is in Europa geintroduceerd door de nazi's dus wordt er ook aan de nazi's gedacht als iemand met dat teken komt.

Van mij mag je het trouwens gebruiken hoor, als print op je t-shirt of als tattoeage ofzo, ik zit er niet mee.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 19:54
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 13-01-2005 @ 20:24 :
Overigens ken ik nog wel een symbool van een groepering die veel mensen vermoord heeft:

[afbeelding]
ik weet er ook nog een!

Oud 13-01-2005, 20:51
EggeD
EggeD is offline

?
Oud 13-01-2005, 21:02
Verwijderd
Citaat:
Sartre schreef op 13-01-2005 @ 20:11 :
De davidsster is gewoon het symbool van het joodse volk, wel eens naar de vlag van israel gekeken?
En het pentagram is een oud alchemie teken. Voor zover ik weet zijn er zowel onder de davidsster als het pentagram geen misdaden gepleegd.
pentagram wordt vergeleken met de duivel, ook onterecht overigens.
Maar om in jouw redenering te blijven, het swastika-teken is gewoon een religieus symbool. En onder het swastika zijn ook geen misdaden gepleegd.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 21:41
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 13-01-2005 @ 22:02 :
Maar om in jouw redenering te blijven, het swastika-teken is gewoon een religieus symbool. En onder het swastika zijn ook geen misdaden gepleegd.
Een swastika is toch gewoon hetzelfde als Hitler's hakenkruis? Het gaat om het symbool en wat voor associaties het oproept. Ga dan eerst maar eens uitleggen dat je een swastika draagt en geen hakenkruis. Ik denk niet dat je op veel sympathie kan rekenen. En terrecht. Het is in Europa een cultureel bepaald gegeven dat een swastika met het nazisme in verband wordt gebracht.
Oud 13-01-2005, 21:47
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Het mooie van de duivel is dat hij geen misdaden tegen de menselijkheid op zijn geweten heeft; hij is er althans niet voor veroordeeld. Welke kant het ding op staat is in die zin niet echt van belang omdat huidige nazi's over het algemeen te dom zijn om dat te weten en beide kruizen als logo gebruiken. Dat is dan ook meteen een extra argument waarom in het westen dit teken moeilijkheden oproept. De nazi's van weleer mogen dan wel (bijna) uitgestorven zijn, er staat een hele nieuwe generatie op hen te wachten.

Op een ofandere manier mogen we ook niet de tijd van caesar. Ook is het niet echt gepast om met witte kappen en brandende kruizen over straat te lopen (terwijl dat voor sommigen misschien wel heel rustgevend is).

Het is ook een kwestie van tact. Als zo veel mensen aanstoot geven aan een symbool wat jij misschien niet zo bedoelt als dat zij denken is het naar mijn mening ongepast het te voeren.
Oud 13-01-2005, 21:48
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Omdat wij niet in het oosten wonen en bij ons dus meteen aan Hitler wordt gedacht.

[afbeelding]
de uitvaartindustrie...
Oud 13-01-2005, 21:49
Flake
Flake is offline
www.swastika-info.com ... En de davidster staat voor de vier elementen; de naar boven gerichte voor aarde en vuur [gaat naar boven], de naar onder gerichte staat voor lucht en water[gaat naar beneden]
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 21:52
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 13-01-2005 @ 16:06 :
Tja. Feit blijft dat een massamoordenaar dit teken adopteerde en dus (in het Westen) staat voor de eerdergenoemde zaken.
Het is een inktzwarte bladzijde van de Europese geschiedenis. Mensen worden op deze manier herinnerd aan het nazisme, en zeker niet aan Azië. En we leven niet in Azië.
Lijkt me logisch dat er een taboe heerst op de swastika.

Citaat:
Hoezo niet?

Laatst gewijzigd op 13-01-2005 om 21:56.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 22:01
$TR@NG3R
$TR@NG3R is offline
JA ik wist al wel dat het vroeger geen slechte betekenis had, dacht altijd dat het een soort zonnerad was maar goed. Waarom er een taboe op rust, lijkt me logisch omdat 99 van 100 mensen die het teken in de europa gebruiken en mee verwijzen naar de nazi's en buiten dat kennen de meeste mensen het ook alleen als nazi teken.
Oud 13-01-2005, 22:01
Flake
Flake is offline
Op HET swastika.. En juist door aanstoot te nemen aan dat soort symbolen geef je Nazi's een wapen in handen, als bijv. een graf met een swastika beklad wordt, en jij daarna vrolijk verklaardt hoe blij je bent met dit teken van mededogen, medeleven, met al het goede.. Dan zijn die Nazi's niet echt blij
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 22:09
GVR
GVR is offline
Citaat:
Flake schreef op 13-01-2005 @ 23:01 :
Op HET swastika.. En juist door aanstoot te nemen aan dat soort symbolen geef je Nazi's een wapen in handen, als bijv. een graf met een swastika beklad wordt, en jij daarna vrolijk verklaardt hoe blij je bent met dit teken van mededogen, medeleven, met al het goede.. Dan zijn die Nazi's niet echt blij
Dan schrijven ze de volgende keer gewoon iets als "hier rust een kanker jood" op dat graf, dus dat maakt niet uit. Het hakenkruis staat nu eenmaal gelijk aan nazi's, daar ga je echt niks meer aan veranderen in de komende 20 jaar.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 01:03
flamez
flamez is offline
ik was vorig jaar op vakantie in maleisië en ik zag daar genoeg mensen rondlopen met het swastikateken op het t-shirt.. Dus taboe lijke m een beetje overdreven.. Plus in een groot aantal tempels heb ik het swastika ook gezien.

Gegroet,

Luuk
Oud 14-01-2005, 08:29
Verwijderd
Citaat:
GVR schreef op 13-01-2005 @ 23:09 :
Dan schrijven ze de volgende keer gewoon iets als "hier rust een kanker jood" op dat graf, dus dat maakt niet uit. Het hakenkruis staat nu eenmaal gelijk aan nazi's, daar ga je echt niks meer aan veranderen in de komende 20 jaar.
Ok, ik zal hier ff het verschil posten tussen een hakenkruis en een swastika

hakenkruis
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 08:49
Bloedpropje
Bloedpropje is offline

deze is wel op dezelfde manier gedraaid als het hakenkruis
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 08:56
Verwijderd
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 14-01-2005 @ 09:49 :
[afbeelding]
deze is wel op dezelfde manier gedraaid als het hakenkruis
Speciale swastika's heb je natuurlijk altijd. Dat heeft er vooral mee te maken dat je in sommige geloven een links en een rechtsdraaiende swastika hebt, om een nog groter evenwicht te krijgen. Verder is de swastika die jij drukt (waarschijnlijk een verkeerde prent) niet uit z'n verband gehaald, de betekenis staat er bij. Bij het hakenkruis is de swastika (nadat hij is gespiegeld en 45 graden is gedraaid) uit z'n verband gehaald.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 14:00
JCG
JCG is offline
Citaat:
Maar de meeste mensen zijn te dom om het verschil te zien tussen swastika en een hakenkruis. Dus zou ik hem niet zo snel dragen aan een ketting of op een leuke shirt.
Oud 14-01-2005, 14:44
Verwijderd
Citaat:
EggeD schreef op 13-01-2005 @ 21:51 :
Blaat

ebola toch???
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 17:03
Upke
Upke is offline

Dit is het echte swastika teken. Het lijkt in de verste verte niet op het hakenkruis van hitler. De haken van het hakenkruis wijzen juist de andere kant op. Het swastika teken gebruikt ook andere kleuren dan slechts zwart wit van het hakenkruis. Het swastika-teken word gebruikt bij Falun Dafa. En word ook wel "falun" genoemd. Hier een site: http://www.falun.nl/

Falun Dafa
Falun Gong, ook bekend als Falun Dafa, is een zeer oude vorm van Qigong. Qigong is de praktijk van het verfijnen, oftewel cultiveren, van lichaam en geest door oefeningen en meditatie. Beoefenaars van Falun Dafa cultiveren hun hart en geest in overeenstemming met het principe “Waarheid - Mededogen - Verdraagzaamheid” om een beter persoon te worden en wijsheid en verlichting te bereiken. Beoefenaars doen daarnaast vijf eenvoudige en vloeiende oefeningen, inclusief een zittende meditatie, om het welzijn van hun lichaam en geest te verbeteren en balanceren.

Laatst gewijzigd op 14-01-2005 om 17:06.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 18:36
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ach, als de britse koninklijke familie ermee rondloopt, why not?
Oud 14-01-2005, 20:24
Flake
Flake is offline
Onzin, gespiegeld swastika.. bah.. Swastika's komen in alle soorten en maten voor.. Links/rechtsomdraaiend.. Met een rondje eromheen, met 2 haken ipv 4 etc.. Sterker nog, waarschijnlijk is zelfs het Christelijke kruis afgeleid van het swastika, [en niet van het kruis waaraan Jezus genageld werd].
Verder, als je elke zes uur een foto van de sterren neemt[als dat zou kunnen] krijg je ook een swastika, ookwel bekend als een zonnewiel.
Hitler heeft 'zijn' hakenkruis waarschijnlijk van de Noorse mythologie, waarbij Thor de oppergod was, en het teken voor hem stond. Ook de dubbele bliksemschichten voor de SS, waren waarschijnlijk verwijzingen naar Thor.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 20:41
Verwijderd
Citaat:
Flake schreef op 14-01-2005 @ 21:24 :
Onzin, gespiegeld swastika.. bah.. Swastika's komen in alle soorten en maten voor.. Links/rechtsomdraaiend.. Met een rondje eromheen, met 2 haken ipv 4 etc.. Sterker nog, waarschijnlijk is zelfs het Christelijke kruis afgeleid van het swastika, [en niet van het kruis waaraan Jezus genageld werd].
Het teken van het kruis is Babylonisch van oorsprong. Het was een religieus symbool voor de bevolking van Babylonië. Het komt van het Tau-teken, wat komt uit de mystiek van de Chaldeeën en de Egyptenaren. Nimrod, de stichter van Babylon, zou van zijn vrouw Semiramis een zoon gekregen hebben: Tammuz. Deze drie personen spelen in het heidendom een zeer belangrijke rol. Het zijn Semiramis en Tammuz, waar de moeder-kind verering onder vele volken vandaan is gekomen, en die uiteindelijk is overgenomen door de Rooms-katholieke Kerk
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 20:55
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 13-01-2005 @ 20:51 :
Het is in Europa geintroduceerd door de nazi's dus wordt er ook aan de nazi's gedacht als iemand met dat teken komt.

Van mij mag je het trouwens gebruiken hoor, als print op je t-shirt of als tattoeage ofzo, ik zit er niet mee.
Volgens mij is het door de Grieken in Europa geintroduceerd.

Maar goed, ik vind het foute boel om het in het westen te gebruiken. Bijna iedereen die het hier draagt verbindt dat zelf met de nazi's en WIL dus die foute betekenis uitdragen. Ja en dan is het jammer voor die paar mensen die het zo graag dragen voor de religieuze betekenis..
Oud 15-01-2005, 17:46
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Tampert schreef op 13-01-2005 @ 22:48 :
de uitvaartindustrie...
Mis. Het ging in dit verband om het symbool van het Christendom. Denk in dat verband verder aan de Kruistochten en de praktijken van de Inquisitie.
Oud 15-01-2005, 17:54
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
het dragen vind ik wat minder, alhoewel toch beter als een respect2all of visje . je roept zelf een oordeel over je uit, mocht je dat willen dan moet je het zelf weten. mij persoonlijk kan het niet veel schelen wat mijn buurman draagt, al schildert hij een hakenkruis op z'n voorraam of whatever.
jammer dat het teken zo 'vervuild' is, maar wat doe je eraan?
een nieuw teken, weg traditie.

?!?!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 19:18
DZHAW
DZHAW is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 15-01-2005 @ 18:46 :
Mis. Het ging in dit verband om het symbool van het Christendom. Denk in dat verband verder aan de Kruistochten en de praktijken van de Inquisitie.
Volgens mij was het een grapje
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 10:39
PGWR
PGWR is offline
Citaat:

[afbeelding]
Hier komt er nog een:

Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 11:36
Flake
Flake is offline
Citaat:
Volgens mij ging het om de KKK.....
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 12:26
Verwijderd
Citaat:
Flake schreef op 16-01-2005 @ 12:36 :
Volgens mij ging het om de KKK.....
Nee hoor, het ging wel degelijk om het christendom.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 12:35
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 16-01-2005 @ 11:39 :
Hier komt er nog een:

[afbeelding]
Maakte zij onderscheid tussen rassen en dachten zij dat de ene boven de andere stond?!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten