Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2005, 09:41
Rippin Kittin
Rippin Kittin is offline
Kind jatte snoepjes uit snoepbak van winkel waar ik werk, ik zeg netjes(!) dat dat niet mag en toen begon zijn moeder door het lint te gaan dat ik dat alleen maar zei omdat t een allochtoon kind was.
Ik ging er (weer netjes en beleefd!) tegenin dat ik tegen ieder snoepjesjattend kind zeg dat t niet mag, bedreigd dat wijf me gewoon! "Pas maar op, als jij straks afgewerkt bent, sta ik op jouw te wachten!!"

En sindsdien ben ik extra aardig tegen allochtone klanten omdat ik bang ben weer bedreigd te worden...

omgekeerde discriminatie?

Laatst gewijzigd op 27-02-2005 om 09:44.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2005, 10:58
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
leuk verhaal
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 11:04
Verwijderd
Citaat:
Rippin Kittin schreef op 27-02-2005 @ 10:41 :
Kind jatte snoepjes uit snoepbak van winkel waar ik werk, ik zeg netjes(!) dat dat niet mag en toen begon zijn moeder door het lint te gaan dat ik dat alleen maar zei omdat t een allochtoon kind was.
Ik ging er (weer netjes en beleefd!) tegenin dat ik tegen ieder snoepjesjattend kind zeg dat t niet mag, bedreigd dat wijf me gewoon! "Pas maar op, als jij straks afgewerkt bent, sta ik op jouw te wachten!!"

En sindsdien ben ik extra aardig tegen allochtone klanten omdat ik bang ben weer bedreigd te worden...

De politie niet gebeld dan?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 11:18
Freestyler*
Freestyler* is offline
nou dat doe jij dan zelf toch
wel een logische reactie; uit angst bepaalde mensen niet boos willen maken

maar ik zou me er verder niets van aantrekken als het een keertje gebeurt. Je kan je leidinggevende even waarschuwen en als het uit de hand loopt er wel de politie bijhalen, maar of dat helpt
Oud 27-02-2005, 12:25
Mara
Mara is offline
Maak soms ook wel dat soort dingen mee.

Sta ik buiten te wachten, 21u, winkel wordt afgesloten. Mensen mogen er niet in, alleen de mensen die er nog zijn mogen eruit.
Er komen dan regelmatig allochtonen (ook autochtonen, daar niet van) die nog naar binnen willen. Ik zeg dan vriendelijk dat het negen uur is en dat de winkel sluit. Het gebeurt dan regelmatig dat de desbetreffende personen in ongelofelijk slecht nederlands beginnen te schreeuwen dat ik dat doe omdat ze buitenlanders zijn. Altijd leg ik ze weer geduldig uit dat ik niemand erin laat, ongeacht hun afkomst.
Willen ze niets van weten, dus dan krijg ik bedreigingen naar m'n hoofd. Van het standaard 'ik krijg je nog wel' 'kijk maar uit' of 'je familie zal bloeden jij christenhond'. Nou ben ik nogal nuchter erover en doet 't me niks, maar ik snap best dat er waar ik werk meiden zijn die liever niet meer buiten gaan staan.

Trouwens, autochtonen houden 't meestal bij een simpel 'kutwijf' o.i.d.

Maar ik snap best dat je zo reageert ja. Ze bedreigt je, en je hoort toch dingen in 't nieuws waardoor je je nog wel een keer bedenkt voor je iets zegt.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 12:44
Verwijderd
Wat een smerige hoer met een minderwaardigheidscomplex. Hebben jullie geen winkelbeveiliging om dat soort eruit te zetten?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 13:54
Eend
Eend is offline
Citaat:
Rippin Kittin schreef op 27-02-2005 @ 10:41 :

Blaffende honden bijten niet. Zeker zulke types niet, want ze weten dat hun verblijfsvergunning dan ingenomen wordt

Logisch dat je bang bent, maar gewoon niet te veel van aantrekken. Ze willen het liefst door heel de winkel schreeuwen, dat ze gediscrimineerd worden om aandacht te krijgen. De volgende keer gewoon zeggen: "Jouw kind jat toch snoep? Kan mij het boeien dat jij zwart of rood bent, je kind jatte snoep, dat is een feit." En dan laat je ze het woord discriminatie opzoeken in het woordenboek.
Oud 27-02-2005, 14:19
Balance
Balance is offline
Heeft niks met de huidskleur te maken volgens mij. Sommige ouders zijn blind voor wat hun kinderen doen. Soms worden kinderen er zelfs voor gebruikt. Wij hebben ook wel eens een kind gehad in de winkel dat z'n zakken vol had met spullen waar niet voor betaald was. Bij het naar buiten gaan werd het kind netjes verzocht om even de spulletjes uit de zakken te halen. Vervolgens ging moeders helemaal door het lint; hoe durfden we haar kind zo te behandelen!
Ze ging een klacht indienen etc. etc.
Maar ondertussen kwamen er wel allemaal niet-betaalde spullen uit de zakken van het kind.
Moeders heeft nooit een klacht ingediend; was maar wat gescheld. Maar daaruit blijkt maar weer dat je een hoop gestoorde ouders hebt.
Oud 27-02-2005, 14:36
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Mijn buurvrouw zegt dat ook altijd: "Is het omdat ik zwart ben!?"
helpt heel vaak. Daarop heb ik dus voortaan als antwoord: 'Ja!'

Maar de 'allochtone' gemeenschap maakt daar idd gewoon misbruik van. Daarom doe ik daar dus niet aan mee.
Daar zij verwachten dat ik terugkrabbel ga ik vol in de aanval, want zoals de grote filosoof Cruijff heeft gezegd: Aanval is de beste verdediging!

Oud 27-02-2005, 14:38
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-02-2005 @ 13:44 :
Wat een smerige hoer met een minderwaardigheidscomplex. Hebben jullie geen winkelbeveiliging om dat soort eruit te zetten?
Mja, het komt wel meer voor, mijn moeder heeft er ook vaak last van in de bibliotheek...

Maar inderdaad, is er geen beveiliging of zo? Of een wijkagent die je kan opbellen om zoiets te melden? Want ik vind het wel logisch dat je er bang van wordt... En beleefd blijven en kalm uitleggen dat het geen discriminatie is, maar dat men gewoon niet mag stelen, is denk ik verder het enige dat je kan doen...
Oud 27-02-2005, 15:42
Verwijderd
Ja heb ik ook wel eens meegemaakt..
Sommige maken gebruik van vooroordelen/negatieve publicteit over allochtonen. Als je een opmerking maakt waarvan ze weten dat het terecht is en niks met discriminatie te maken zeggen ze: 'ééuh alleen maar omdat ik zwart ben eh, vuile racist'. Je raakt verward omdat je juist helemaal niet wil discrimeren, ze proberen je schuldig te laten voelen. Ze spelen i.p.v dader ineens een slachtofferol.
Laat je niet misleiden door dat soort opmerkingen!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 16:40
Rippin Kittin
Rippin Kittin is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-02-2005 @ 13:44 :
nee, we hebben geen beveiliging

maar ik heb er wel voor gezorgd dat iemand me op kwam halen!
Oud 27-02-2005, 18:11
coopergirl
coopergirl is offline
Woon je in Limburg o.i.d.? Ik ken namelijk iemand uit die omgeving die eveneens het woord 'afgewerkt' gebruikt i.p.v 'klaar met werken' of een ander synoniem daarvoor..

Dit geheel offtopic, overigens...
Oud 27-02-2005, 18:19
elledc
elledc is offline
Ook opmerkelijk is dat allochtonen vaak zeggen "ben je racist misschien???!" dit hoorde ik onlangs nog in de bus omdat de bus chauffeur zei tegen een Marokkaan dat hij zijn voeten van de zetel moest houden.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 19:32
MayaGirl
MayaGirl is offline
Ik heb nog nooit zulke situaties meegemaakt. Alleen maar dat omgekeerde discriminatie gezien op tv (daar barst het ervan).

Als je nog een keer een situatie heb waarin een klant gelijk zo kwaad wordt, zeg 'het spijt me' en wegwezen. Zo'n soort situatie is het niet waard om je leven te riskeren. Als je op zo'n gek ingaat, wordt het alleen nog maar erger.

Als er weer een kind snoep steelt zou ik er wat van zeggen, maar dus wegwezen als ze zo'n gestoorde ouder hebben.

Hopelijk heb je hier wat aan, en in iedergeval sterkte
Oud 27-02-2005, 19:32
Rippin Kittin
Rippin Kittin is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 27-02-2005 @ 19:11 :
Woon je in Limburg o.i.d.? Ik ken namelijk iemand uit die omgeving die eveneens het woord 'afgewerkt' gebruikt i.p.v 'klaar met werken' of een ander synoniem daarvoor..

Dit geheel offtopic, overigens...
Brabant, dus das in de buurt
Oud 27-02-2005, 21:28
JCG
JCG is offline
Ook een keer bij de bouwmarkt waar ik werkte. Het poortje gaat af, dus ik loopt op de klant (allochtoon) af. Dus vraag netjes of ik even zijn tas mag. Hij begon gelijk helemaal te flippen en ik was de 2de hitler. Dus ik zei: " ik wil ook wel de politie bellen, mij maakt het niet uit."
Na nog wat gezeur mocht ik zijn tas nog een wekt door het poortje halen. Alarm ging weer af, dus ik kijk waar nou het labeltje niet van af is gehaalt. Bleken de batterijen te zijn. Maar nu nog het leukste: de kassiere was vergeten het labeltje te deactiveren. En de klant had gewoon betaalt

Maar als hij nou niet zo'n probleem ervan gemaakt had, dan was binnen een minuut opgelost. Nu duurde het een half uur, en het is knap vermoeiend om tegen iemand in te praten die je loopt uit te schelden.
Oud 28-02-2005, 19:49
*_*LoLllyS*_*
*_*LoLllyS*_* is offline
Ik vraag me af... hoe oud was dat kind ongeveer?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 21:46
Verwijderd
Ja een vriend van mij had dat ook een keer..
Was die zo in een supermarkt, staat hij in de rij, piept er zo'n pinguin voor. Dus hij zegt iets van: hehe niet voorpiepen.
Zegt dat mens; als wij dit land hebben overgenomen piep ik voor wanneer ik wil!

nah lekker dan

(Naja wel een beetje anders maar moest ik effe kwijt )

Laatst gewijzigd op 28-02-2005 om 21:50.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 21:51
Balance
Balance is offline
Citaat:
Jolankaas schreef op 28-02-2005 @ 22:46 :
zo'n pinguin
Oud 28-02-2005, 22:02
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Soms spelen racistische motieven wel degelijk een rol. Dus zo gek is het weerwoord van de die schreeuwlelijke vrouw met dat probleemkind ook weer niet ( hoewel ik benadruk dat de TS hier kennelijk niks van doen heeft). Talloze voorbeelden kan ik hier citeren van de type voorvallen waarin racisme of discriminatie een rol spelen. Zoals:

Eerder deze week gebeurde het dat ik op een benzinestation verkeerde om de autotank vol te gooien. Terwijl ik bezig was de tankdop weer op zijn plek te draaien werd ik benaderd door een bejaard Nederlands vrouwtje. Ineengedoken door de kou vroeg ze me met bibberende stem of ik haar wilde helpen. Haar brommer was afgeslagen, dat gebeurt haar altijd als ze tankt legde ze me uit. Nu had ze de deerniswekkende kracht gewoon niet dat ding weer aan te trappen. Ik vond het geen moeite, had het alleen nog nooit eerder gedaan en mijn gebrek aan feeling voor slechts een weinig gas geven en tijdig de handrem hanteren deed een voorwiel naar de hemel opstijgen en een zijspiegel van mijn auto af slaan. Het Nederlandse vrouwtje bedankte me als volgt: “Goh, had ik niet verwacht van een Marokkaan, dat die ook iemand kan helpen. Jullie zijn blijkbaar op een enkele persoon na niet allemaal criminele terroristen”.

Met ontsteltenis geslagen wandelde ik mijn weg naar het kantoortje waar men af dient te rekenen. Daar aangekomen zag ik een Nederlandse man achter de toonbank en een Nederlandse dame die naargeestig naar zoek was naar wat kleingeld in een duister uithoekje van haar handtasje. Ze kwam 2 eurocent te kort. Het wachten duurde me te lang en ik besloot haar te hulp te schieten. “Kijk eens”, sprak ik, meer uit ongeduld dan uit edelmoedigheid. Beide Nederlanders keken me verbaasd aan en spraken: “Nou, dat was niet te verwachten van een Marokkaan. Dat jullie meer kunnen dan alleen maar stelen”.

Later die dag kwam er een Nederlandse onderhoudsmonteur langs. De Cv-ketel moest nagekeken worden. Het was een heel erg klein mannetje dus hij vroeg me of ik iets voor hem had, om op te staan. Hij zou dan overal beter bij kunnen. Ik pakte een keukentrapje en bleef toekijken toen hij faalde in het losdraaien van een boutje dat de gasleiding met de collector verbindt. Hij keek heel zielig toen hij me vroeg het van hem over te nemen. Met de eerdere beschreven ervaringen in gedachten en lijdzaam altruïsme in mijn hart heb ik zijn klusjes afgehandeld. Het keukentrapje kon aan de kant, vreugdevol nam de Nederlandse onderhoudsmonteur de vrijheid er een zitstoel van te maken na zichzelf op eigen initiatief koffie te hebben ingeschonken, hij vroeg zelfs of ik een koekje voor hem had. Toen ik klaar was liet de Nederlander me weten: “Goh, ik dacht dat Marokkanen niks anders kunnen dan een uitkering trekken”.
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 22:03
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Citaat:
Balance schreef op 28-02-2005 @ 22:51 :
Liefkozend voor een vrouw in burqa.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 22:24
Verwijderd
Citaat:
Mirage2000 schreef op 28-02-2005 @ 23:02 :
[txt]
Leuk verhaal, vind het verhaal een beetje sterk eigenlijk. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je 3x op één dag van dat soort stellige opmerkingen krijgt omdat je echt een zeldzaam 'goede' marokkaan bent.
Die laatste opmerking van de verwarmings monteur doet de das om, kan me niet voorstellen dat iemand zo'n denigrerende opmerking maakt m.b.t de achtergrond van een klant.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 22:34
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Citaat:
pastelli schreef op 28-02-2005 @ 23:24 :
Leuk verhaal, vind het verhaal een beetje sterk eigenlijk. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je 3x op één dag van dat soort stellige opmerkingen krijgt omdat je echt een zeldzaam 'goede' marokkaan bent.
Die laatste opmerking van de verwarmings monteur doet de das om, kan me niet voorstellen dat iemand zo'n denigrerende opmerking maakt m.b.t de achtergrond van een klant.
Ja, het zal hier en daar wel wat opgeleukt zijn, maar ze bevatten zeker een kern van waarheid *kijkt naar eigen ervaringen*.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 23:00
Verwijderd
Citaat:
Mirage2000 schreef op 28-02-2005 @ 23:34 :
Ja, het zal hier en daar wel wat opgeleukt zijn, maar ze bevatten zeker een kern van waarheid *kijkt naar eigen ervaringen*.
haha 'opleuken', dat gaat in dit geval wel ernstig ten koste van de geloofwaardigheid/boodschap van je post vind ik..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten