Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-02-2005, 12:46
dragonstorm
dragonstorm is offline
welke? dragonflybsd klinkt sexier iig :-)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-02-2005, 13:02
Bloemkoolsaus
Bloemkoolsaus is offline
Gewoon linux lijkt me ietsie pietsie beter
Oud 13-02-2005, 13:06
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
ben benieuwd wat enlightment zegt
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 13:07
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Voor een server? FreeBSD of OpenBSD!
Oud 13-02-2005, 13:19
dragonstorm
dragonstorm is offline
t is niet voor 'n server
je kunt een 'BSD systeem natuurlijk net zo goed gebruiken voor desktop als linux, want van de kernel merkt de gebruiker natuurlijk niets
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 14:17
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 13-02-2005 @ 14:19 :
want van de kernel merkt de gebruiker natuurlijk niets
Je hebt er duidelijk niet erg veel kaas van gegeten.

Ik denk dan ook niet dat je verschil zal merken. Naar ik me meen te herinneren was DragonFly er vooral op gebaseerd dat FreeBSD in de ogen van de DragonFly-mensen niet voldoende deden aan optimalisatie voor bakken met een groot aantal processoren.
Oud 13-02-2005, 15:24
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
t is niet voor 'n server
je kunt een 'BSD systeem natuurlijk net zo goed gebruiken voor desktop als linux, want van de kernel merkt de gebruiker natuurlijk niets
precies! of gebruik gewoon GEEN kernel, daar merk je ook niks van, en het scheelt een hoop resources!
Oud 13-02-2005, 16:16
Gimme more beer
Citaat:
t is niet voor 'n server
...
Oud 13-02-2005, 19:06
dragonstorm
dragonstorm is offline
vanwaar de verbazing?
de kernel regelt een hoop zooi met hardware en is harstike belangrijk, maar qua UI is 'm niet zo essentieel - of ik nu op darwin of linux of *BSD met bash werk maakt weinig verschil.
Ik kan net zo goed GNOME op BSD draaien als op linux.

Maargoed, k heb dus al DFBSD gedownload, en morgen ga k 'm branden, dus dan zal ik m'n resultaten posten.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 02:33
Enlightenment
Enlightenment is offline
Met DragonFly heb ik geen ervaring, met FreeBSD wel.

Ik zelf draai FreeBSD op al mijn servers en als desktop OS en ben er erg enthousiast over. BSD als desktop is wel iets 'lastiger' dan met Linux. Dit vanwege het feit dat veel proprietary software alleen voor Linux uitkomt en niet voor BSD. Voorbeeld hiervan is de Flash plugin. Nu heeft FreeBSD wel Linux binary emulatie (ja emulatie; WINE is ook een emulator, wie dat onkent krijgt een discussie met mij ). Maar het gevolg van deze emulatie is dat Flash niet lekker werkt, en dingen als Java zit je ook weer mee, Java is ook proprietary; je bent aan Sun overgeleverd of zij het nodig achten of BSD ook een Java JVM krijgt. Alles wat OSI-Open Source is, draait eigenlijk prima op BSD, aangezien je het native voor BSD kunt compileren.

Mocht je Nederlandse FreeBSD tutorials willen, vind je die op mn website:
http://www.fluffles.net/tutorials#freebsd

(let er wel op dat sommige tuts een beetje verouderd zijn; als ik binnenkort tijd heb zal ik ze updaten).
Oud 14-02-2005, 10:35
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 13-02-2005 @ 20:06 :
maar qua UI is 'm niet zo essentieel
Maar DragonflyBSD en FreeBSD verschillen wel heel erg van elkaar qua UI? Dat is dus onzin, het is allebei KDE, of Gnome, of XFce, of een andere wm, met een of ander thema, en je zou het thema van de ander op allebei kunnen gebruiken. Het is dus volkomen bogus om op basis daarvan je kernel te kiezen.
Oud 14-02-2005, 13:44
Gimme more beer
Citaat:
dragonstorm schreef op 13-02-2005 @ 20:06 :
vanwaar de verbazing?
de kernel regelt een hoop zooi met hardware en is harstike belangrijk, maar qua UI is 'm niet zo essentieel - of ik nu op darwin of linux of *BSD met bash werk maakt weinig verschil.
Ik kan net zo goed GNOME op BSD draaien als op linux.

Maargoed, k heb dus al DFBSD gedownload, en morgen ga k 'm branden, dus dan zal ik m'n resultaten posten.
Kerel, als de Kernel volgens jou niet uitmaakt, boeit het, aangenomen dat je wel enigszins poweruser bent, dus ook geen flikker welke distro je draait.

Je neemt geen distro voor de bijgeleverde packages, die veeg je er uiteindelijk toch allemaal vanaf!
Oud 14-02-2005, 17:06
dragonstorm
dragonstorm is offline
Citaat:
Maar DragonflyBSD en FreeBSD verschillen wel heel erg van elkaar qua UI? Dat is dus onzin, het is allebei KDE, of Gnome, of XFce, of een andere wm, met een of ander thema, en je zou het thema van de ander op allebei kunnen gebruiken. Het is dus volkomen bogus om op basis daarvan je kernel te kiezen.
Weet ik.
Daarom doe ik dat ook niet

Het punt was dat iedereen hard roept 'server OS' en dat dit net zo hard bogus is - dit is immers afhankelijk van de deamons die draaien Je kunt *BSD net zo goed gebruiken voor 'n desktop als linux (met uitzondering van de propietaire software, idd)

Citaat:
Kerel, als de Kernel volgens jou niet uitmaakt, boeit het, aangenomen dat je wel enigszins poweruser bent, dus ook geen flikker welke distro je draait.

Je neemt geen distro voor de bijgeleverde packages, die veeg je er uiteindelijk toch allemaal vanaf!
Staat windows geen enters toe in 'n invulveld? Vreemd. (type dit vanaf xp)
Persoonlijk vind k de packages (en vooral het package-systeem) best belangrijk. Het is de meest effectieve manier om een systeem te updaten. Of jij moet onder de indruk zijn van x.org 4 uur lang compileren, dat kan ook.

IIg, m'n vader zit op de enige pc die cd's kan branden stomme spelletjes te spelen, zodra k 'm eraf heb gewerkt laat k het horen
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 17:32
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 14-02-2005 @ 18:06 :
Het punt was dat iedereen hard roept 'server OS' en dat dit net zo hard bogus is - dit is immers afhankelijk van de deamons die draaien Je kunt *BSD net zo goed gebruiken voor 'n desktop als linux (met uitzondering van de propietaire software, idd)
Wrong again. Sommige kernels kunnen bijvoorbeeld beter met interactiviteit omgaan (hiervoor zijn een aantal verbeteringen opgenomen in linux-2.6), en zo zijn er nog wel meer features die voor een server belangrijk zijn maar voor een workstation niet (en vice versa).
Oud 18-02-2005, 21:40
dragonstorm
dragonstorm is offline
ok, ik geloof je zo

mijn reden om dit te up-en: wat heb je eigenlijk nodig om x11 (en zo mogelijk gnome) te draaien op 'n *BSD systeem? Ik heb de source hier al staan, maar is er nog iets anders nodig?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 09:21
Enlightenment
Enlightenment is offline
1. portscollectie installeren
2. CVSUP installeren
3. portupgrade installeren

cd /usr/ports/x11/xorg
make install clean

cd /usr/ports/x11/kde
make install clean

dan je XF86Config file aanmaken
dan startx

Check:
  • http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/x-install.html
  • http://www.fluffles.net/tutorials
Ennuh kies X.org en geen XFree86 (arrogante fl*kkers)
Oud 19-02-2005, 13:53
dragonstorm
dragonstorm is offline
jep, heb ook de x.org source hier staan
daarbij is x.org support voor m'n videokaart beter

ik probeer het, btw: dfbsd == gaaf
ow ja, k heb ook tegelijk ff gentoo gedownload, en heb maar 1 reactie: wowsers
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten