Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-02-2005, 18:51
halilo
halilo is offline
hey hai, ik wil denk ik naar rotterdam om geneeskunde te studeren, maar wat vinden jullie nou van erasmus Universiteit Rotterdam?

ALLEEN VOOR MENSEN DIE DAAR STUDEREN (MOMENTEEL)

alvast bedankt,

groetjes, halil

Laatst gewijzigd op 20-02-2005 om 00:45.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-02-2005, 19:04
Ieke
Ieke is offline
Bedoel je specerfiek van de studie geneeskunde?
Oud 19-02-2005, 19:44
halilo
halilo is offline
jah
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 20:05
H2O
H2O is offline
em, nadeel: de stad als geheel? (gokje)
voordeel: beste opleiding voor geneeskunde volgens Elsevier, niet dat je veel waarde aan moet hechten, maar toch.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 21:29
Verwijderd
Voordeel: je zit in Rotterdam
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 00:45
halilo
halilo is offline
ik zou graag alleen antwoord willen van mensen die daar nu studeren
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 00:48
Verwijderd
Maar je doet HAVO? Hoe wou je dat in hemelsnaam gaan aanpakken? Ga je hierna VWO doen?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 09:15
Verwijderd
Ik heb het zelf ook nooit zo op Rotterdam gehad, maar in de afgleopen jaren is het er wel een stuk beter geworden. Uitgaan is iig beter dan in Amsterdam tegenwoordig.

Wat ik als zeer prettig heb ervaren (maar dan spreek ik over mijn studie ACW, dat aan de faculteit op Woudenstein is gevestigd en dus aan de andere kant van Rotterdam staat ivm de medische faculteit), zijn de toegankelijkheid van professoren, de redelijk goede administratieve afhandeling van zaken (zeker ivm andere universiteiten als de UvA (en dan noem ik er natuurlijk ook een)), de leefomgeving (ook weer Woudenstein).

Minpunt blijf ik het gebouwencomplex vinden - zo ontzettend deprimerend - de architect die dat heeft ontwerpen moeten ze ritueel slachten...

Maar goed, dit is allemaal mijn mening. Ik zou er gewoon een dagje meelopen en zelf beslissen wat je ervan vindt en of je goed onderwijs wilt ontvangen (want de medische faculteit is niet alleen de beste van Nederland, maar staat ook erg goed in het buitenland aangeschreven).
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 10:31
pyres
pyres is offline
ik vind rotterdam niet echt een studentenstad
maar als je echt voor de studie gaat dan moet je het gewoon doen
dan maakt de stad niet zoveel uit toch?
Oud 20-02-2005, 10:37
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
pyres schreef op 20-02-2005 @ 11:31 :
ik vind rotterdam niet echt een studentenstad
maar als je echt voor de studie gaat dan moet je het gewoon doen
dan maakt de stad niet zoveel uit toch?
Hangt ervan af wat je een studentenstad noemt. In het centrum zijn de sutdenten idd niet zo heel erg aanwezig. Dat komt omdat Woudestein en ook Dijkzigt (en hbo instellingen ook) niet zo zeer in het centrum gelegen zijn. Maar studenten zijn er genoeg .

Maar goed, ik studeer dus geneeskunde in Rotterdam. Ik heb geen ander vergelijkingsmateriaal (als in ik heb nooit ergens anders gestudeerd) maar ik vindt het zoals het eraan toegaat lekker relaxt. Wat alluman ook al zegt dat geldt ook wel voor onze afdeling idd.

Van die onderzoeken moet je je niet teveel aantrekken, in een ander onderzoek van dit jaar kwam rotterdam er als slechtste uit.

Een pluspuntje van Rotterdam is trouwens wel dat je vrij makkelijk aan een kamer kan komen, voor (relatief dan) een normale prijs).

Je kan beter idd een keer de sfeer komen proefen, je merkt snel genoeg of een stad/uni je aanstaat. Bij Leiden kreeg ik bijvoorbeeld namelijk gelijk het gevoel dat dat niets was.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 12:12
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
alluman schreef op 20-02-2005 @ 10:15 :
Minpunt blijf ik het gebouwencomplex vinden - zo ontzettend deprimerend - de architect die dat heeft ontwerpen moeten ze ritueel slachten...
Tja, maar als geneeskundestudent kom je maar eens in de 5 weken naar Woudenstein om je tentamen te maken, verder zit je er nooit.

Ik zal nog veder inhoudelijk reageren, maar heb er nu wat te weinig tijd voor.
Oud 20-02-2005, 15:27
Str0nk
Str0nk is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-02-2005 @ 22:29 :
Sinds wanneer is dat een voordeel ?
Oud 20-02-2005, 15:31
0-----------SJ
0-----------SJ is offline
Citaat:
Str0nk schreef op 20-02-2005 @ 16:27 :
Sinds wanneer is dat een voordeel ?
De stad zelf is wel cool, alleen dat er zoveel tuig rondloopt is kut..
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 15:33
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
0-----------SJ schreef op 20-02-2005 @ 16:31 :
Is dat niet in elke grote stad?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 15:35
Str0nk
Str0nk is offline
Citaat:
0-----------SJ schreef op 20-02-2005 @ 16:31 :
Ik kom er wekelijks, ik vind 't goor, hectisch en kil
Oud 20-02-2005, 15:39
0-----------SJ
0-----------SJ is offline
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 20-02-2005 @ 16:33 :
Is dat niet in elke grote stad?
Valt wel mee, maar in Rotterdam is het extreem erg

@ Str0nk ;; Achja, dat vind jij =P
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 12:25
G-force
G-force is offline
Als je kan kiezen tussen Rotterdam Amsterdam of Utrecht moet je natuurlijk kiezen voor Amsterdam. Rotterdam is een kille betonne stad met een arbeiders cultuur. De mensen zijn er stukke minder vriendelijk dan in een stad als Utrecht of Amsterdam. En Amsterdam is tien keer zo mooi als Rotterdam.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 12:34
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-02-2005 @ 22:29 :
Das juist een nadeel
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 12:55
Verwijderd
Dat hangt er maar net vanaf. Persoonlijk vind ik Amsterdam een groot openluchtmuseum waar je altijd struikelt over de toeristen. Dat is gewoon vervelend. Bovendien staat die arrogante houding van veel Amsterdammers me niet aan, zo van: wij wonen in de hoofdstad en alles wat niet in Amsterdam woont is een provinciaal.

Rotterdammers doen ook normaler, ik vind in Rotterdam een veel fijner sfeer op straat hangen, harde werkers die niet zo lopen te patsen met hun culturele erfgoed.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 13:49
annetjuh
annetjuh is offline
je hebt de haven.
kun je boten spotten, als je dat leuk vind.
Oud 21-02-2005, 15:04
Ieke
Ieke is offline
Ik ben eerstejaars geneeskunde in Rotterdam.

Voordeel vind ik absoluut de decentrale selectie. Ik vind die manier sowieso beter als de algemene loting die er voor bijna alle plaatsen geneeskunde geld.

Het programma is opgebouwd uit blokken. Je krijgt er 2 of 3 per jaar (hangt ervan af in welk jaar je zit) en die zijn opgebouwd uit een thema. Het blok dat we nu hebben gaat over circulatie en circulatiestoornissen. De organen die er centraal staan zijn Hart, longen, nieren en natuurlijk het bloedvatensysteem.
Het programma is heel erg praktijkgericht. Het is opgebouwd vanuit die blik. Je krijgt veel patiënten in de collegezaal, wat het altijd wel erg bijzonder maakt. Alle dingen zoals farmacologie, anatomie etc zijn geïntegreerd, je krijgt geen losse vakken (Kan je een voordeel of nadeel vinden. Persoonlijk vind ik het een nadeel dat er geen basis gelegd wordt, maar veel andere mensen vinden het absoluut een voordeel.)
Ook heb je niet heel veel hoorcolleges. Er wordt van je verwacht dat je veel zelf uitzoekt en doet. (aan de hand van het vaardigheidsonderwijs en de zelfstudieopdrachten) Ook is het maar net hoe je zelf bent of je dit een voordeel of een nadeel vind.
Ook krijg je PKV. Dat is praktisch klinische vaardigheden, wat inhoud dat je lichamelijk onderzoek leert doen en dingen als gespreksvaardigheid en hoe neem je een anamnese af. Dit doe je met een studiegroep van ongeveer 12 mensen. Je oefent dus ook op elkaar. Zo kan je je dingen die je later als arts moet kunnen leren, maar je ondergaat ook de andere kant.

Minpunten zijn er zeker ook. De roosters worden met de hand gemaakt, er is geen computerprogramma voor. Als je in een ‘verkeerde’ studiegroep valt heb je dus best wel een beroert rooster, maar als je in een goede valt is het een erg goed rooster (in de zin van alles sluit op elkaar aan) Verder vind ik dat ze ook absoluut geen goede tentamens kunnen maken. (maar hoe het op andere uni’s zit weet ik dus ook niet)
Tja, en het is maar net wat je ligt wat betreft het programma. Ik zou persoonlijk liever wat losse basisvakken krijgen ipv het geïntegreerde zoals het nu is. Heb vorig jaar Bilogie gestudeerd in Nijmegen en daar heb ik gewerkt met losse vakken. Ik vond dat echt veel prettiger.

Maar ik ben het wel met Nare Man eens. Het is Rotterdam en dat is een voordeel. Ik kom zelf uit de buurt van Zutphen en heb een jaar in Nijmegen gestudeerd. Ik vind de grote stad echt veel lekkerder als je student bent (Nijmegen is echt een provinciestadje), het heeft vaak zoveel meer te bieden. En het is gewoon een voordeel om in de randstad te zitten, hier gebeuren de meeste dingen. (Toch vind ik het heerlijk om weekendjes naar mijn ouders te gaan. Heerlijk rustig en veel mooier) Rotterdam is qua stad gewoon ontzettent lelijk, zijn maar enkele mooie oude gebouwen.
In eerste instantie leek het me helemaal niks om hierheen te gaan (maar ja, ik had hier een plaats) en toch is het me ontzettent goed bevallen.
Oud 21-02-2005, 21:01
H2O
H2O is offline
Citaat:
Ieke schreef op 21-02-2005 @ 16:04 :
Ik ben eerstejaars geneeskunde in Rotterdam.

Het programma is opgebouwd uit blokken. Je krijgt er 2 of 3 per jaar (hangt ervan af in welk jaar je zit) en die zijn opgebouwd uit een thema. Het blok dat we nu hebben gaat over circulatie en circulatiestoornissen. De organen die er centraal staan zijn Hart, longen, nieren en natuurlijk het bloedvatensysteem.
Het programma is heel erg praktijkgericht. Het is opgebouwd vanuit die blik. Je krijgt veel patiënten in de collegezaal, wat het altijd wel erg bijzonder maakt. Alle dingen zoals farmacologie, anatomie etc zijn geïntegreerd, je krijgt geen losse vakken (Kan je een voordeel of nadeel vinden. Persoonlijk vind ik het een nadeel dat er geen basis gelegd wordt, maar veel andere mensen vinden het absoluut een voordeel.)
Ook heb je niet heel veel hoorcolleges. Er wordt van je verwacht dat je veel zelf uitzoekt en doet. (aan de hand van het vaardigheidsonderwijs en de zelfstudieopdrachten) Ook is het maar net hoe je zelf bent of je dit een voordeel of een nadeel vind.
Ook krijg je PKV. Dat is praktisch klinische vaardigheden, wat inhoud dat je lichamelijk onderzoek leert doen en dingen als gespreksvaardigheid en hoe neem je een anamnese af. Dit doe je met een studiegroep van ongeveer 12 mensen. Je oefent dus ook op elkaar. Zo kan je je dingen die je later als arts moet kunnen leren, maar je ondergaat ook de andere kant.

Deze zogenaamde voordelen/pluspunten zijn al standaard in de geneeskundestudie. Dus ik zou ze geen pluspunten noemen, kun je net zo goed naar Maastricht, Utrecht of Groningen gaan.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 21:21
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
H2O schreef op 21-02-2005 @ 22:01 :
Deze zogenaamde voordelen/pluspunten zijn al standaard in de geneeskundestudie. Dus ik zou ze geen pluspunten noemen, kun je net zo goed naar Maastricht, Utrecht of Groningen gaan.
Ik weet dat ze in Nijmegen toch echt nog losse vakken hebben hoor.
Verder heb ik ook alleen maar geneeskunde gestudeert hier in Rotterdam, dus dan is het moeilijk vergelijken. Verder zit er volgens mij toch ook absoluut wel verschil in de studie geneeskunde per plaats. Ze hebben allemaal hun eigen curriculum en de eigen filosofie erachter. (en natuurlijk is er een standaard waaraan elke arts die afgestudeerd is aan moet voldoen, ongeacht waar hij of zij heeft gestudeerd)
Maar goed, het is ook vooral bedoelt om te zeggen hoe het eraan toe gaat. Of dat nu heel anders is dan ergens anders boeit me niet. Ik kan geen vergelijking maken.
Oud 21-02-2005, 23:13
Scharfenberg
Scharfenberg is offline
Citaat:
annetjuh schreef op 21-02-2005 @ 14:49 :
je hebt de haven.
kun je boten spotten, als je dat leuk vind.
Als we zo gaan beginnen kan je in Amsterdam veel meer spotten. Amsterdam heeft namelijk ook een haven die dichter bij de stad gelegen is dan het Rotterdamse Europoort (waar dè schepen komen). Ook op ander vervoergebied kan je in Amsterdam veel meer zien, neem de AutoRai. Op spoorweggebied ben je in Amsterdam ook helemaal thuis met het grootste (leess: drukste) station van Nederland. Je kan daar Sprinters (gereviseerd), Thalys PB(K)A en ICE 3m spotten.

Over Rotterdam, het is best een leuke stad, maar zelf studeer ik er niet, maar woon ik er in de buurt. Studenten zijn niet zo aanwezig, omdat, zoals eerder gezegd, de universiteiten en HBO scholen over de gehele stad verspreid zitten. Rotterdam heeft minder historische gebouwen dan Amsterdam of Utrecht, maar wanneer ze je weet te vinden zijn ze wel degelijk aanwezig. Voor moderne architectuur moet je ook in Rotterdam zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 11:54
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Scharfenberg schreef op 22-02-2005 @ 00:13 :
Over Rotterdam, het is best een leuke stad, maar zelf studeer ik er niet, maar woon ik er in de buurt. Studenten zijn niet zo aanwezig, omdat, zoals eerder gezegd, de universiteiten en HBO scholen over de gehele stad verspreid zitten. Rotterdam heeft minder historische gebouwen dan Amsterdam of Utrecht, maar wanneer ze je weet te vinden zijn ze wel degelijk aanwezig. Voor moderne architectuur moet je ook in Rotterdam zijn.
Zo op straat kom je ze weinig tegen. Maar van Rotterdam wordt ook wel gezegt dat het een heleboel dorpjes bij elkaar zijn. Als je in een dorpje (=groep) zit kom je vooral mensen van die groep tegen. Iemand had daar een keer een opmerking over: "Ik zit op de uni tussen allemaal studenten, ik woon in een studentenhuis, die staat in de studentenbuurt. Als ik naar de supermarkt ga kom ik studenten tegen, als ik naar RSG (=studentenvereniging) ga zit ik tussen de studenten, als ik gewoon uit ga bom ik ze ook veel tegen. Kortom ik zit alleen maar tussen studenten."
En dat gaat ook wel op. Maar denk dat je dat overal wel hebt.
Oud 22-02-2005, 13:18
Verwijderd
Hoort dit trouwens niet op studiekeuze?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 18:13
Copycat
Copycat is offline
Naast de HES.
Reageren

Regels voor berichten