Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Je kunt toonsoorten an sich niet zo beschrijven. Hooguit het verschil tussen formules van toonsoorten (mineur/majeur) maar dat blijkt uiteindelijk ook relatief. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat betekent wel dat onze instrumenten een beetje vals staan gestemd. Idealiter zijn die verhouding wel iets anders; in C zouden de intervallen c - d en d - e niet gelijk moeten zijn. We hebben alleen alle intervallen zó omhoog of omlaag geschroefd dat ze in alle toonaarden gelijk blijven. (Ik kan ook nog wel wat rekenvoorbeelden geven.) Laatst gewijzigd op 05-03-2005 om 18:22. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ooh ja?
http://62.163.189.232/Voorbeeld.mp3 C majeur G majeur E majeur Gb majeur G majeur Eb majeur En daarna C mineur. Pas bij de laatste zijn de relatieve verhoudingen anders. De eerste zes keer is dus precies hetzelfde. Alleen heeft de melodie elke keer een andere beginhoogte. Elke keer klinkt het in een andere kleur/karakter. In sommige toonsoorten worden de stemmen eigenlijk te hoog. Nu is dit voorbeeld heel erg melodiesterk. Als je een stuk neemt wat heel erg harmonisch gebaseerd is dan is het effect nog sterker.
Laatst gewijzigd op 05-03-2005 om 18:56. |
![]() |
|
![]() |
Dit is een sterker voorbeeld:
http://62.163.189.232/Voorbeeld2.mp3 F# mineur C mineur A mineur G mineur E mineur
||
Citaat:
Wat denk je dat er zou gebeuren als je een testpersoon vanaf zijn geboorte verschrikkelijke beelden laat zien in grijs/blauw met achtergrondmuziek in C majeur en mooie beelden in lichte kleuren met muziek in G mineur ? Zou er dan een ander beeld komen bij bepaalde sleutels ? Ik bedoel maar: C majeur wordt toch gezien als de standaard (Westerse) sleutel waarin alle kinderliedjes/pop tot veel klassiek in geschreven wordt, logisch dat er zo een uitleg bij komt kijken.
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|||
![]() |
Citaat:
Je stelt dat alle noten een soort van kleur hebben en wanneer je die bij elkaar gooit je de kleur van de toonsoort krijgt. En dan zou er niet veel verschil zitten tussen bijvoorbeeld C majeur en G majeur. Het verschil is een F# in G majeur ipv een F. Maar dat is niet het enige verschil van de toonsoort zelf. De verhoudingen tussen de noten in de toonsoort is anders. De relatieve afstanden blijven hetzelfde, maar dezelfde noten krijgen andere functies. Als je van C majeur naar G majeur gaat is het niet zo dat iedereen blijft zitten en dat alleen F in F# veranderd. Nee, alle noten schuiven een heel end op. Alle noten schuiven een reine kwint omhoog. Omdat alle noten van plek veranderen en dus alle noten een andere functie krijgen veranderd er best wel veel. Maar alle intervallen blijven hetzelfde. Daardoor blijft de melodie hetzelfde. Ik had er bij moeten zetten dat het een reactie was op dit: Citaat:
Uuh, wat bedoelen jullie eigenlijk met white noise? Ruis? Onmuzikale klanken? Racistise hardcore? (je weet maar nooit) Als jullie het over ruis hebben, lijkt me het aannemelijkste. Het heeft geen constante freqentie, het is dus geen toon. Geen melodie gebaseerd op een toonladder, geen toonsoort of akkoord enz. Er zijn trouwens wel een aantal percussieinstrumenten die klanken maken die onder ruis vallen. Maar in deze context kunnen we er niets mee.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Wat me verder opvalt is dat je bij een melodie meteen aanneemt dat het in een gangbare toonsoort gespeeld wordt, terwijl dat mijns inziens lang niet altijd het geval is, zeker niet bij korte stukjes melodie. Ik heb verder nooit veel over theorieen omtrend sleutels gelezen, dus misschien ben ik ook wat onwetend wat dat betreft. Maar goed, als je dus bijv. een stukje speelt: "1 5 4 2", komt mij hier niet meteen een sleutel naar boven(, zeker omdat er volgens mij vaak niet twee tonen dichtbijelkaar in een sleutel maar een halve toon van elkaar afliggen, zoals bij 1-2 en 4-5 het geval is). Toch heeft dit stukje een bepaald karakter, zeker als je het achter elkaar zou spelen, het heeft iets simpels, iets Oosters. Stel je verandert die 4 in 3. Klinkt meteen een stuk anders. Dit heeft indirect natuurlijk wel met sleutels te maken, omdat er veel sleutels zijn die aanspraak op de eerste melodie zouden kunnen maken, maar niet op de tweede, zodat er toch een soort verschuiving in dat hele gebeuren te zien zou zijn.
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Maar als je praat over 1 5 4 2 dan zet je het fragment al in een context, danwel toonsoort. De 1 is de tonica. In C majeur is dit dan C G F D. Maar enkel die passage kun je in vele toonsoorten hebben. Je hebt ook zat akkoordprogressies die niet enkel in een toonsoort passen. De meeste muziek met powerchords is niet sterk tonaal omdat tertsen in de 'akkoorden' ontbreken. Maar dit ligt toch wel buiten het originele onderwerp. Een toonsoort moet duidelijk vastgesteld worden. Vaak door een V-I cadens. G op C in C majeur. In niet westerse muziek heeft men vaak een basistoon, een drone. Dan is de grondtoon duidelijk, zonder dat je akkoorden gebruikt. Als je daar melodieen speelt is het systeem van tonen waar je je in bevind/naar luistert duidelijk. Of je dat nu een raga, mode, sleutel of toonsoort wilt noemen.
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |