Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-10-2003, 17:38
McMotion
McMotion is offline
hier een paar zwaar interessante artikels over hoe je je absolute gehoor kan trainen volgens die artikels kan iedereen het leren en hoef je er geen aanleg voor te hebben... ik weet het niet want ik ben er nog niet zo lang mee bezig, maar de onderbouwing klopt allemaal wel en die gast weet zeker waarover hij het heeft..

http://www.cyberfret.com/ear-trainin...itch/index.php
Oud 27-10-2003, 17:41
Verwijderd
Voor ik dat hele artikel ga lezen:
Wat houdt een absoluut gehoord precies in?
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 17:46
McMotion
McMotion is offline
dat als je een toon hoort dat je dan weet welke noot het is niet in de context van het nummer maar absoluut dus

in die artikels maken ze de vergelijking met het kennen van kleuren... als je een kleur ziet met een bepaalde lichtfrequentie dan weet je welke kleur dat is.. bij naam dus... dat kan je dan dus ook bij een bepaalde noot als je een absoluut gehoor hebt
Oud 27-10-2003, 17:52
Daevrem
Daevrem is offline
Ik zou het wel willen hebben maar ik denk niet dat het al die moeite waard is. Ik wil gewoon een goed relatief gehoor en daar werk ik hard aan.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 17:59
McMotion
McMotion is offline
niet de moeite waard? waarschijnlijk ben je met een absoluut gehoor ook gelijk ultiem goed in intervallen enzo he
Oud 27-10-2003, 18:18
Verwijderd
uhm

dat is toch niet zo moeilijk?
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 18:24
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
StayBeautiful schreef op 27-10-2003 @ 19:18:
uhm

dat is toch niet zo moeilijk?
wat?
Oud 27-10-2003, 18:30
little nemo
little nemo is offline
het heeft ook nadelen, je relatief gehoor gaat erop achteruit
Oud 27-10-2003, 18:36
Verwijderd
Citaat:
Ufke schreef op 27-10-2003 @ 18:41:
Voor ik dat hele artikel ga lezen:
Wat houdt een absoluut gehoord precies in?
Are you ready for this? Buy Absolute Pitch Power before Wednesday, October 29 and get it for only $59.95! That's 25% off the regular price of $79.95!

Dat houdt een absoluut gehoor in. Een absoluut lege portemonnee.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 18:41
Kazanka
Kazanka is offline
zal eens gaan kijken...
Oud 27-10-2003, 18:55
Verwijderd
Hmm. Ik denk dat dat niet perse positief kan zijn. Als je zo goed hoort, hoor je ook alle fouten en lelijkheden in muziek.

Nee, liever niet. Als het uberhaupt al werkt. Ik geloof wel dat je jezelf kan trainen, voor een beter gehoor. Maar met zoiets..ik weet het niet.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 19:09
Verwijderd
Citaat:
freakjuh schreef op 27-10-2003 @ 19:55:
Hmm. Ik denk dat dat niet perse positief kan zijn. Als je zo goed hoort, hoor je ook alle fouten en lelijkheden in muziek.

hahah wat een onzin, als iets fout is hoor je t toch wel, zoiets kan alleen maar in je voordeel werken
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 19:15
NERD
NERD is offline
Daar ben ik absoluut niet in geinteresseerd.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 19:15
Verwijderd
Citaat:
McMotion schreef op 27-10-2003 @ 19:24:
wat?

ja fuck hee waar zou dit topic nou over gaan
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 20:09
Verwijderd
Ik wil absoluut geen absoluut gehoor, dan zou ik veel minder van muziek kunnen genieten denk ik, me alleen maar storen aan kleine foutjes die me nu gelukkig niet opvallen. Ik vind het nu al soms raar, als m'n vrienden na 'n concert klagen over 'n slecht spelende gitarist oid terwijl ik het juist machtig cool vond allemaal.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 21:09
Queen Klazina Wok
Queen Klazina Wok is offline
Citaat:
little nemo schreef op 27-10-2003 @ 19:30:
hehehe
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 21:17
Daevrem
Daevrem is offline
"hahah wat een onzin, als iets fout"

Zelf muzikanten met een redelijk goed gehoor ergeren zich al aan kleine intonatieafwijkingen. Het spelen van gefrette instrumenten zoals gitaar brengt altijd intonatieprobleempjes met zich me want nooit is elke fret precies de juiste toon. We hebben het hier over afwijkingen onder de 10 cent. Nu zijn er veel artiesten op TV enzo met echt grootte intonatieproblemen. Die muziek is gewoon vals voor mensen met een getraind gehoor.

Verder is het niet waar dat je minder van muziek geniet. Er zijn genoeg muzikanten die hun vak serieus nemen en zorgen voor juist gestemde instrumenten. Beter horen betekend ook beter muziek luisteren en zo kun je dus ook diepgaande muziek luisteren en er intenser van genieten.

Het is wel waar dat het voor niet muzikanten totaan onnodig is.

Volgens mij is z'n gehoor aangeleerd en leer je dat door als baby/puter veel in aanrijking te komen met veel muziek met daarin subtiel toongebruik. Vooral klassieke muziek doet het goed. Trouwens heeft dat niet alleen effect op het gehoor maar ook op het IQ en de intellectuele prestaties van het mens in ontwikkeling. Waarschijnlijk heeft het leren van een perfect gehoor te maken met het leren van taal.

Het is ook op latere leeftijd te leren maar dat kost zeer veel moeite en tijd. Energie die men beter in andere aspecten van muziek maken kan steken want een erg goed relatief gehoor is in de muziek even functioneel.

Trouwens is er op dit gebied niet veel onderzoek gedaan door wetenschappers. Ik baseer me op de meningen en verhalen van anderen die ik in dit soort discussies gehoord heb.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 21:31
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
StayBeautiful schreef op 27-10-2003 @ 20:15:

ja fuck hee waar zou dit topic nou over gaan
ja fuck hee... weet je wel wat een absoluut gehoor is?? wat valt er nou moeilijk aan te vinden... de meesten kunnen het helemaal niet
Oud 27-10-2003, 21:32
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 27-10-2003 @ 19:36:
Are you ready for this? Buy Absolute Pitch Power before Wednesday, October 29 and get it for only $59.95! That's 25% off the regular price of $79.95!

daarom moet je ook op die 3 links klikken op cyberfret.. niet naar die site toe gaan
Oud 27-10-2003, 21:33
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
little nemo schreef op 27-10-2003 @ 19:30:
weet je dat zeker? bron?
Oud 27-10-2003, 21:38
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
eXo schreef op 27-10-2003 @ 21:09:
Ik wil absoluut geen absoluut gehoor, dan zou ik veel minder van muziek kunnen genieten denk ik, me alleen maar storen aan kleine foutjes die me nu gelukkig niet opvallen. Ik vind het nu al soms raar, als m'n vrienden na 'n concert klagen over 'n slecht spelende gitarist oid terwijl ik het juist machtig cool vond allemaal.
nu hoor je toch ook wel eens iets fout gaan bij een concert? baal je daar van dan ofzo? mij boeit dat totaal niet namelijk als ik het perse foutloos wil horen luister ik de CD wel
en ik denk niet dat je door een absoluut gehoor meer fouten hoort ofzo... die fouten hoor je toch juist ten opzichte van elkaar? het enige wat je zou kunnen horen is misschien "hey wat grappig ze spelen het in G terwijl ze het op de CD in E spelen"
Oud 27-10-2003, 21:53
Verwijderd
onzin dat het tegen je werkt, als je zou kunnen leren om fakkin goed te kunnen neuken ga je dat toch ook niet wijgeren omdat je anders niet meer kan genieten van slechte sex?
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 21:54
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
Wim Wok schreef op 27-10-2003 @ 22:53:
onzin dat het tegen je werkt, als je zou kunnen leren om fakkin goed te kunnen neuken ga je dat toch ook niet wijgeren omdat je anders niet meer kan genieten van slechte sex?
yep ook dat, maar ik denk niet dat je fouten sneller hoort met een beter absoluut gehoor.. een goed relatief gehoor is dan veel meer van belang
Oud 27-10-2003, 22:01
funest
funest is offline
ik zou et wel willen als et kwam in een pakje sap..
maar dat allemaal lezen is me nu teveel moeite
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 22:09
Verwijderd
Citaat:
Wim Wok schreef op 27-10-2003 @ 22:53:
Dat is een verkeerde vergelijking, wim wok.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-10-2003, 22:11
Daevrem
Daevrem is offline
Inderdaad, maar toch heeft hij gelijk.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 22:13
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
AM schreef op 27-10-2003 @ 23:01:
ik zou et wel willen als et kwam in een pakje sap..
maar dat allemaal lezen is me nu teveel moeite
tss... zelfs alleen die artikelen lezen is al teveel moeite? stel je voor wat je dan allemaal kan.. al doe je het alleen maar voor het jammen.. je hoort gelijk welke noten en akkoorden er worden gespeeld en je kan zo meespelen zonder ook maar naar de handen van de ander te kijken
Oud 27-10-2003, 22:14
funest
funest is offline
heb je wel gelijk in
et lijkt me geweldig om te kunnen, maar nu geen zin en tijd voor
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 22:18
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 27-10-2003 @ 23:11:
Inderdaad, maar toch heeft hij gelijk.
Mmm ik vind van niet, ignorance is bliss. Ik luister muziek omdat ik geniet van het samenspel van klanken en blabla. Als ik opeens te bewust zou worden van het technische aspect ervan, alle kleine foutjes zou opmerken en mezelf eigenlijk veel te veel zou bezighouden met het ontleden van de individuele elementen, zou ik niet meer doen wat ik eigenlijk zou moeten doen, namelijk lijp staan te dansen.

Maar, ik geef toe, ik heb geen absoluut gehoor dus ik zou eigenlijk niet weten hoe dat is. Maar ik hoef het niet, dat is duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 22:25
Verwijderd
ik niet
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 22:33
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
je hoort gelijk welke noten en akkoorden er worden gespeeld en je kan zo meespele
Dat kan zonder absoluut gehoor ook. Ik heb totaal geen absoluut gehoor, ik had zelf een heel slecht gehoor omdat ik als kind nooit muziek luisterde. Maar nu kan ik door tegen een paar akkoorden aan wat noten op een gitaar op piano te spelen horen welke er bij passen en zo kan ik in de correcte toonsoort spelen. Dat kan elke serieuze muzikant. Daarvoor heb je geen absoluut gehoor nodig.

Zeggen dat je geen goed (absoluut) gehoor wilt is zeggen dat je graag door een bril die alles wazig maakt naar een schilderij wil kijken met als argument dat je daardoor niet het verschil ziet tussen het resultaat van een groepje geestelijk gehandicapten die zich een middagje artistiek uitgeleefd hebben en een meesterwerk van Van Gogh of Dali en daardoor van beide evenveel kan genieten. En je gaat toch ook als semi-anaflabeet Goethe of Rousseau lezen en dan ook nog claimen dat je het net zo goed snapt/er evenveel van geniet als bijvoorbeeld een student literatuur. Dat is pure arrogantie. Deze vergelijkingen zijn dan wel tot in het bizarre doorgetrokken maar komen op hetzelfde neer.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 22:38
Stevill
Stevill is offline
hey menneke kenne me gene tantra leren?
Oud 27-10-2003, 22:54
Daevrem
Daevrem is offline
Niet via dit forum.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 23:03
Verwijderd
Zeggen dat je absoluut gehoor zou willen is alsof je ieder afzonderlijk onderdeel van de auto moet kunnen benoemen en plaatsen om auto te kunnen rijden.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 23:12
DeadNation
DeadNation is offline
Ach waar is dat voor nodig. Gewoon spelen.

Zou t nieteens willen.

(yay unban)
Oud 27-10-2003, 23:12
Daevrem
Daevrem is offline
Nee, zeggen dat je absoluut gehoor nodig hebt om muziek te kunnen maken is alsof je ieder afzonderlijk onderdeel van de auto moet kunnen benoemen en plaatsen om auto te kunnen rijden.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 12:11
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
McMotion schreef op 27-10-2003 @ 22:33:
weet je dat zeker? bron?
muziekleraren van het conservatorium in arnhem
Oud 29-10-2003, 07:05
Rebirth Of Cool
Rebirth Of Cool is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 27-10-2003 @ 19:36:

idd, flauwekul!

ga maar lekker zitten en droom maar fijn.
Oud 29-10-2003, 08:14
Verwijderd
wie wil er nu een absoluut gehoor, dat is echt niet fijn, want je hoort ook alle valse tonen ( en geloof me dat is irritant ) en veel mensen die ik ken die absoluut gehoor hebben, hebben moeite met hoge tonen ( schijnen ze pijnlijk te vinden )
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 13:38
Daevrem
Daevrem is offline
Absoluut gehoor is wel overgewaardeerd. Absoluut ritme is 1000x waardevoller. En dat pakket is inderdaad zonde van je geld. Een goed relatief gehoor is een must.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 13:39
FaceTheTruth
FaceTheTruth is offline
volgens mij ben ik al half doof :/
Oud 29-10-2003, 14:42
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 29-10-2003 @ 09:14:
wie wil er nu een absoluut gehoor, dat is echt niet fijn, want je hoort ook alle valse tonen ( en geloof me dat is irritant ) en veel mensen die ik ken die absoluut gehoor hebben, hebben moeite met hoge tonen ( schijnen ze pijnlijk te vinden )
Ik kan ook niet tegen hoge tonen, maar ik geloof toch echt niet dat ik een absoluut gehoor heb. Ik hoor wel eens dingen die niet kloppen in muziek, maar ik kan echt niet benoemen welke noten er worden gespeeld hoor. Ik hoef het ook niet zo nodig te leren, te veel gedoe, ik speel toch geen instrument en ik luister de muziek toch liever als een geheel.
Oud 29-10-2003, 14:54
Sirenie
Sirenie is offline
Gimme some
Best handig bij muziekwetenschap lijkt mij.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 15:00
Daevrem
Daevrem is offline
Een gevoellig neurologisch stelsel heeft niets met een absoluut gehoor of met muziek te maken. Ik heb het ook. Een langs het perron denderende goederentrein, ik kan er echt niet tegen. Vreselijk. Ook hoge geluiden zijn irritant, niet dat het pijn doet maar het is wel pijnlijk irritant. Met licht heb ik het ook een beetje maar minder erg. Geuren en aanraking niet.

Ik weet niet of mensen die dit hebben ook beter horen en zo betere muzikanten maken. Ik weet wel dat van Gogh waarschijnlijk een neurologische afwijking had waardoor hij kleuren anders, intenser, zag en daarom mooiere kleueren schilderde. De naam weet ik niet maar de theorie was dat hij deze aandoening had en dat z'n hallicunaties en zijn daad dat hij een stuk van z'n oor van sneed hier ook me te maken hadden.

Alexander Scriabin, naar mijn mening een van de beste componisten alhoewel hij erg ontoegankelijk is, zou synaesthesia hebben gehad. Mensen met deze aandoening associeren klanken met kleuren, toonladders met kleuren, toonsoorten met kleuren enz.

"Scriabin's system of colored musical keys:

C# -- Purple
F# -- Bright Blue/Violet
B -- Blue
E -- Sky Blue
A -- Green
D -- Yellow
G -- Orange
C -- Red
F -- Deep Red
Bb -- Rose/Steel
Eb -- Flesh
Ab -- Violet
Db -- Purple (same as C#)
Gb -- Bright Blue/Violet (same as F#)"

Veel muzikanten en componisten hebben zichzelf een soort van artificiele synaesthesia aangeleerd. Vooral om een link tussen muziek en de schilderkunst te kunnen trekken.

Meer info over muziek en synaesthesia:
http://www.thereminvox.com/story/28/?page=1

Trouwens hoeft synaesthesia niet per se muziekge-orienteerd te zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten