![]() |
|
hier een paar zwaar interessante artikels over hoe je je absolute gehoor kan trainen
![]() http://www.cyberfret.com/ear-trainin...itch/index.php
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
hahah wat een onzin, als iets fout is hoor je t toch wel, zoiets kan alleen maar in je voordeel werken |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik wil absoluut geen absoluut gehoor, dan zou ik veel minder van muziek kunnen genieten denk ik, me alleen maar storen aan kleine foutjes die me nu gelukkig niet opvallen. Ik vind het nu al soms raar, als m'n vrienden na 'n concert klagen over 'n slecht spelende gitarist oid terwijl ik het juist machtig cool vond allemaal.
|
![]() |
|
![]() |
"hahah wat een onzin, als iets fout"
Zelf muzikanten met een redelijk goed gehoor ergeren zich al aan kleine intonatieafwijkingen. Het spelen van gefrette instrumenten zoals gitaar brengt altijd intonatieprobleempjes met zich me want nooit is elke fret precies de juiste toon. We hebben het hier over afwijkingen onder de 10 cent. Nu zijn er veel artiesten op TV enzo met echt grootte intonatieproblemen. Die muziek is gewoon vals voor mensen met een getraind gehoor. Verder is het niet waar dat je minder van muziek geniet. Er zijn genoeg muzikanten die hun vak serieus nemen en zorgen voor juist gestemde instrumenten. Beter horen betekend ook beter muziek luisteren en zo kun je dus ook diepgaande muziek luisteren en er intenser van genieten. Het is wel waar dat het voor niet muzikanten totaan onnodig is. Volgens mij is z'n gehoor aangeleerd en leer je dat door als baby/puter veel in aanrijking te komen met veel muziek met daarin subtiel toongebruik. Vooral klassieke muziek doet het goed. Trouwens heeft dat niet alleen effect op het gehoor maar ook op het IQ en de intellectuele prestaties van het mens in ontwikkeling. Waarschijnlijk heeft het leren van een perfect gehoor te maken met het leren van taal. Het is ook op latere leeftijd te leren maar dat kost zeer veel moeite en tijd. Energie die men beter in andere aspecten van muziek maken kan steken want een erg goed relatief gehoor is in de muziek even functioneel. Trouwens is er op dit gebied niet veel onderzoek gedaan door wetenschappers. Ik baseer me op de meningen en verhalen van anderen die ik in dit soort discussies gehoord heb. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() en ik denk niet dat je door een absoluut gehoor meer fouten hoort ofzo... die fouten hoor je toch juist ten opzichte van elkaar? het enige wat je zou kunnen horen is misschien "hey wat grappig ze spelen het in G terwijl ze het op de CD in E spelen"
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar, ik geef toe, ik heb geen absoluut gehoor dus ik zou eigenlijk niet weten hoe dat is. Maar ik hoef het niet, dat is duidelijk. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zeggen dat je geen goed (absoluut) gehoor wilt is zeggen dat je graag door een bril die alles wazig maakt naar een schilderij wil kijken met als argument dat je daardoor niet het verschil ziet tussen het resultaat van een groepje geestelijk gehandicapten die zich een middagje artistiek uitgeleefd hebben en een meesterwerk van Van Gogh of Dali en daardoor van beide evenveel kan genieten. En je gaat toch ook als semi-anaflabeet Goethe of Rousseau lezen en dan ook nog claimen dat je het net zo goed snapt/er evenveel van geniet als bijvoorbeeld een student literatuur. Dat is pure arrogantie. Deze vergelijkingen zijn dan wel tot in het bizarre doorgetrokken maar komen op hetzelfde neer. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
idd, flauwekul! ga maar lekker zitten en droom maar fijn.
||
Citaat:
|
![]() |
Een gevoellig neurologisch stelsel heeft niets met een absoluut gehoor of met muziek te maken. Ik heb het ook. Een langs het perron denderende goederentrein, ik kan er echt niet tegen. Vreselijk. Ook hoge geluiden zijn irritant, niet dat het pijn doet maar het is wel pijnlijk irritant. Met licht heb ik het ook een beetje maar minder erg. Geuren en aanraking niet.
Ik weet niet of mensen die dit hebben ook beter horen en zo betere muzikanten maken. Ik weet wel dat van Gogh waarschijnlijk een neurologische afwijking had waardoor hij kleuren anders, intenser, zag en daarom mooiere kleueren schilderde. De naam weet ik niet maar de theorie was dat hij deze aandoening had en dat z'n hallicunaties en zijn daad dat hij een stuk van z'n oor van sneed hier ook me te maken hadden. Alexander Scriabin, naar mijn mening een van de beste componisten alhoewel hij erg ontoegankelijk is, zou synaesthesia hebben gehad. Mensen met deze aandoening associeren klanken met kleuren, toonladders met kleuren, toonsoorten met kleuren enz. "Scriabin's system of colored musical keys: C# -- Purple F# -- Bright Blue/Violet B -- Blue E -- Sky Blue A -- Green D -- Yellow G -- Orange C -- Red F -- Deep Red Bb -- Rose/Steel Eb -- Flesh Ab -- Violet Db -- Purple (same as C#) Gb -- Bright Blue/Violet (same as F#)" Veel muzikanten en componisten hebben zichzelf een soort van artificiele synaesthesia aangeleerd. Vooral om een link tussen muziek en de schilderkunst te kunnen trekken. Meer info over muziek en synaesthesia: http://www.thereminvox.com/story/28/?page=1 Trouwens hoeft synaesthesia niet per se muziekge-orienteerd te zijn. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
verloren in een droom Kanya | 2 | 28-06-2005 22:22 | |
Verhalen & Gedichten |
Dagboekfragment Sharin | 11 | 01-06-2004 21:05 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
bewijzen tegen het bestaan van een christelijke god samoth | 153 | 06-05-2004 10:16 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Christelijke Leugens [Deel II] Sweet_Hadar | 4 | 14-03-2004 21:29 | |
ARTistiek |
T begin hebbik hier wel es neergezet Eend | 48 | 18-05-2002 18:12 | |
Drugs & Alcohol |
Legalisering Drugs. Isa | 28 | 31-12-2001 11:13 |