Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-03-2005, 22:42
Vice
Vice is offline
Ik zou graag van wat mensen willen horen wat hun ervaring is met mbo naar hbo. Ik zit zelf nog in de derde, maar ik ben al bezig met naar het kijken voor opleidingen en open dagen bezoeken. Nu hebben de docenten van die scholen wel leuk verteld dat ze goede ervaring hebben met mensen van het mbo, maar ik zou het graag van de studenten zelf willen horen.
Of de overgang wel meeviel. Ze veel hadden aan hun mbo-opleiding of misschien spijt hebben gehad dat ze geen havo hadden gedaan. En wat zo'n beetje het verschil is qua lesgeven. Of er überhaupt wel verschil in zit.

Iedergeval alvast bedankt.
Oud 04-03-2005, 08:19
TIEN
TIEN is offline
ik doe het zelf niet maar een vriend van mij zei dat je op het mbo al veel gehad hebt, dus hbo niet zo moeilijk is. bovendien als het een zelfde soort opleiding in kun je hbo miss wel sneller doen, bijvoorbeeld je propedeuse eerdre halen!

succes iig!
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 08:57
Sasz
Sasz is offline
ik zit nu in het eerste jaar van het HBO. ik heb in mn klas verschillende mensen vanaf het MBO zitten. Veel dingen hebben ze idd al op het MBO gehad, alleen niet zo uitgebreidt. Je moet dus niet verwachten dat het eerste jaar zonder problemen verloopt. Je moet er wel wat voor doen. Maar als je bereidt bent om er wat voor te doen, dan moet het wel lukken!
Oud 04-03-2005, 10:36
Onlyme
Onlyme is offline
Ben aan het afstuderen op het HBO momenteel. Drie jaar geleden was ik klaar op het MBO.

Bij mijn studie (engineering, design & innovation op de HvA) was er een redelijke overlappig. Daardoor kreeg ik veel vrijstelling. Wel was/is de wis- en natuurkunde een stuk pittiger dan op het MBO, maar da's niet meer dan logisch.

Er is een site voor MBO-HBO trajecten. mbo-hboroute.org of iets dergelijks. Even googlen voor de exacte url.
Oud 04-03-2005, 10:51
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Als je dezelfde richting op gaat is het natuurlijk een goede keuze. Je hebt dan genoeg specifieke vooropleiding. Dus dan moet de overgang niet al te moeilijk zijn lijkt mij.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 23:40
Jeopardize
Jeopardize is offline
Ik doe na Mbo nu HBO. De Mbo opleiding sluit totaal niet aan op mijn huidige opleiding (doktersassistente-communicatie) en ik merk duidelijk dat ik op sommige gebieden een beperktere basis heb dan bijvoorbeeld havisten.

Ondanks dat heb ik geen problemen met mijn opleiding; door aan sommige vakken wat extra aandacht te besteden red ik het prima.
Oud 04-03-2005, 23:48
JCG
JCG is offline
ik ben van hbo naar mbo gegaan. Dus net andersom. Ik moet zeggen ik heb het gevoel dat ik 3 jaar terug ben gegaan kwa stof.
Oud 05-03-2005, 02:00
sgl
sgl is offline
Ik weet van verhalen dat de overgang van mbo - onderwijsassistent naar hbo - juf/meester basisschool heel erg makkelijk is.
Dat komt door het goede lesniveau van de mbo opleiding en de wat minder goeie hbo opleiding...
Maar dat is wat ik gehoord heb.. dus sorry voor de mensen die pabo doen
Oud 05-03-2005, 12:18
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 04-03-2005 @ 11:51 :
Als je dezelfde richting op gaat is het natuurlijk een goede keuze. Je hebt dan genoeg specifieke vooropleiding. Dus dan moet de overgang niet al te moeilijk zijn lijkt mij.
Ja over het algemeen wel. Maar mijn vriend zei laast dat hij bij bepaalde wiskundige vakken wel merkt dat hij een achterstand heeft ten opzichte van de havisten. Sommige dingen krijg je op de havo al in het kort en die kennis mis je dan wel, maar dat is wel in te halen.
Hij heeft echter wel het voordeel dat hij al mbo heeft gedaan, want hij vrijstelling krijgt voor sommige vakken of stages.
Verder zie ik een mbo opleiding niet als 'vooropleiding', maar zo bedoel je het denk ik ook niet.

Maar als je hbo opleiding totaal niet aansluit op je mbo opleiding kun je misschien wel wat moeilijkheden tegenkomen, maar met de juiste begeleiding moet het wel goed komen.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 13:46
Suuzel
Suuzel is offline
Hoi!

Ik zit nu in het eerste jaar van het HBO (lerarenopleiding) en hiervoor heb ik ook MBO gedaan (Toerisme). Ik vond de overgang heel erg meevallen. Ik zit nu meer dan een half jaar op het HBO en ik heb nog geen donder geleerd (niets nieuws iig). We hoeven alleen maar projecten te doen in groepen en daarover presenteren. Ik heb nog nooit een college gehad of een toets waarbij je iets uit een boek moest leren.
Op het MBO moesten we ook weleens in groepjes werken, maar het meeste was klassikaal.

Dit is zo bij mijn opleiding gegaan, ik weet niet hoe het bij andere opleidingen gaat.

Suusje
Oud 05-03-2005, 15:32
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Suuzel schreef op 05-03-2005 @ 14:46 :
Ik heb nog nooit een college gehad of een toets waarbij je iets uit een boek moest leren.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 11:33
LoeLoe
LoeLoe is offline
Citaat:
sgl schreef op 05-03-2005 @ 03:00 :
Ik weet van verhalen dat de overgang van mbo - onderwijsassistent naar hbo - juf/meester basisschool heel erg makkelijk is.
Dat komt door het goede lesniveau van de mbo opleiding en de wat minder goeie hbo opleiding...
Maar dat is wat ik gehoord heb.. dus sorry voor de mensen die pabo doen
Ik ben zo iemand die eerst mbo onderwijsassistent heeft gedaan. Dit jaar ben ik begonnen met de PABO.. hbo dus.
Tis natuurlijk voor iedereen anders maar k ervaar het zo:

Qua praktijk is het allemaal een eitje op dit moment. De stages en de doelen die ik dit jaar moet halen zijn echt goed te doen. Maar dat komt dus omdat ik al veel praktijkervaring van onderwijsasstent heb opgedaan. Dus qua praktijk merk ik dat ik gewoon meer doe, dan dat ik eigenlijk hoef te doen om dit jaar te slagen (ben ingestoomrd in de 2e van de PABO btw).

Qua theorie. Tjah.. sommige dingen heb ik al eens gehad.. maar hier op de PABO wordt het nog veel meer uitgediept. De stof is opzich niet moeilijk. Als je er een dagje goed voor gaat zitten, dan zijn de tentamens echt wel te maken. Dus de basis van de meeste dingen heb ik geleerd toen ik nog onderwijsassistnet deed. Maar de verdieping van die stof, leer ik hier op de PABO.

Moeilijk is het niet .. wel veel. Het vergt een goede planning van jezelf .. anders ga je zeker de mist in. En dat hebben wij dus niet geleerd op het mbo. Nu ben k heel zelfstandig gelukkig. Maar ik heb dus mensen in me klas die het daar o.a. niet door hebben gered en die nou al zijn moeten stoppen met de opleiding.
Oud 06-03-2005, 15:21
Bo
Bo is offline
Ik studeer zelf P&A (hbo), heb hiervoor SPW (mbo) gedaan, met als voorlopleiding Mavo.

Ik zit zelf in een klas met alleen maar mensen van het mbo, het aantal mbo mensen dat vroegtijdig stopt (d.w.z. in het propedeusejaar) is groter dan het aantal havisten.

Ik denk dat de kans op overlap en succes het grootst is als je een hbo opleiding kiest, die aansluit bij je mbo opleiding. Iets wat ik niet gedaan heb.

Voor mij is de keuze voor deze studie een goede zet geweest. Het is niet zo dat ik spijt heb dat ik geen havo heb gedaan, op het mbo heb ik geleerd wat bij me past en wat mijn sterkte punten zijn, waardoor ik een goede keuze heb kunnen maken voor een hbo studie.

De lessen zijn anders dan op mijn mbo. Zo had ik geen ervaring met hoorcolleges en practicums, waar ze een duidelijk onderscheid in maken. Projectonderwijs is ook nieuw voor mij. Daarnaast is de stof ingewikkelder en ben ik meer uren kwijt aan zelfstudie en het leren van tentamens, maar dat lijkt me logisch.

Hbo is een stap hoger, en dat merk je. Je zal in sommige punten achterblijven op havisten, en in sommige punten beter zijn vanwege je mbo vooropleiding. Als je op het mbo met niet al te veel moeite redelijke resultaten boekt, moet het hbo met een goede inzet haalbaar zijn.

Laatst gewijzigd op 06-03-2005 om 15:25.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 15:54
Vice
Vice is offline
Citaat:
Bo schreef op 06-03-2005 @ 16:21 :
Ik zit zelf in een klas met alleen maar mensen van het mbo, het aantal mbo mensen dat vroegtijdig stopt (d.w.z. in het propedeusejaar) is groter dan het aantal havisten.
Is daar ook een reden voor dat je alleen maar bij mensen van het mbo in de klas zit?
Oud 06-03-2005, 16:38
Bo
Bo is offline
Citaat:
Vice schreef op 06-03-2005 @ 16:54 :
Is daar ook een reden voor dat je alleen maar bij mensen van het mbo in de klas zit?
Ja.

Door mensen met dezelfde achtergrond bij elkaar te zetten, zullen de problemen zich veelal op dezelfde vlakken voordoen. De opleiding kan daarop inspelen door extra begeleiding te geven bij die problemen.

Havisten hebben bijvoorbeeld minder ervaring met groepswerk en zelfstudie, en zullen daar meer begeleiding in behoeven. Mensen van het mbo hebben daar wel ervaring mee, maar missen kennis op bijvoorbeeld het gebied van rekenvaardigheden welke nodig zijn voor vakken als statistiek.
Reageren

Regels voor berichten