Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-02-2005, 09:36
Verwijderd
Citaat:
Europese wetenschappers hebben een methode ontwikkeld om mensen met slijtage van hun netvlies te 'genezen', zo laat Reuters ons weten. Het netvlies is het dunne laagje aan de binnenkant van de oogbol, dat de inkomende beelden doorgeeft aan de oogzenuw. De patiënt krijgt een bril met een camera, die in verbinding staat met een implantaat achter het oog. Het implantaat stuurt de informatie van de camera weer door naar de oogzenuw. Met deze medische ontwikkeling kunnen chirurgen naast mensen met netvliesslijtage ook diegenen met maculadegeneratie helpen, een van de meest voorkomende oogafwijkingen in geïndustrialiseerde landen. Verwacht wordt dat de ingreep rond de 20.000 euro zal kosten en dat de technologie in oktober 2008 op de markt komt. De Europese Commissie heeft een subsidie gegeven van 2,79 miljoen euro voor onderzoek naar oogafwijkingen. Op deze manier hoopt ze betaald wetenschappelijk onderzoek in Europa te stimuleren en zo de stroom van hoogopgeleide onderzoekers naar de Verenigde Staten tegen te gaan.
Bron: Artikel op Tweakers.net

Wat vinden jullie ervan? Er worden steeds meer technische hulpmiddelen bij ziekten en genezingen gemaakt. Dit is een echt implantaat en ga je richting Cyborgisme.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-02-2005, 09:38
Verwijderd
Dit bestaat allang. Ze zijn wel nog bezig om de resolutie te verbeteren (nu zien de blinden/slechtzienden ongeveer 100 pixels). Dit vind ik meer iets voor W&F, trouwens.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 10:59
Verwijderd
Waar het menselijk lichaam gebruik maakt van mechanismen die vrij eenvoudig na te bootsen zijn met de huidige technologie zie ik geen probleem dat te doen bij mensen die anders ernstig gehinderd worden in hun functioneren (protheses e.d.).
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 11:41
juno
juno is offline
Implantaten zijn al langer een geweldige oplossing voor doven. Dat het nu ook met blinden kan, vind ik een goede ontwikkeling. Cyborgisme is niet iets wat mij zorgen baart. Ik zie het principiele verschil niet tussen een kroon op mijn kies of een kaakimplantaat of een nieuwe heup en zo'n apparaat. Doof en blind zijn, dat is pas erg.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 11:46
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-02-2005 @ 10:38 :
Dit bestaat allang. Ze zijn wel nog bezig om de resolutie te verbeteren (nu zien de blinden/slechtzienden ongeveer 100 pixels). Dit vind ik meer iets voor W&F, trouwens.
Ook FB-aspiraties?
Oud 25-02-2005, 12:32
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 25-02-2005 @ 12:46 :
Ook FB-aspiraties?
Met mijn verleden?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 12:36
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-02-2005 @ 13:32 :
Met mijn verleden?
en ik dacht nog wel dat je zo'n inschikkelijk en verzoenend karakter had.
Oud 25-02-2005, 12:41
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 25-02-2005 @ 13:36 :
en ik dacht nog wel dat je zo'n inschikkelijk en verzoenend karakter had.
Ja, dat wel, maar ik kan de verantwoordelijkheid niet aan.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 18:18
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Yes!!!! Er is nog hoop voor mij.

Alleen hangt er wel een duur prijskaartje aan.
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 07:37
Verwijderd
niets mis met cyborgificatie. denk pacemaker, botspalken, oorbuisjes, lenzen, verband, gereedschap?

allemaal om de mens te verbeteren. zal niet ophouden denk ik
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 09:28
Verwijderd
Zolang het hulpmiddelen zijn, oké (zoals hier) .
Als je echt allerlei dingen gaat vervangen sta ik er niet positief tegenover. Voorlopig slaan we nog niet door, maar dat zou kunnen...
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 09:57
Verwijderd
Citaat:
Thoughtful schreef op 28-02-2005 @ 10:28 :
Als je echt allerlei dingen gaat vervangen sta ik er niet positief tegenover. Voorlopig slaan we nog niet door, maar dat zou kunnen...
Wat zijn 'allerlei dingen' en wat houdt 'doorslaan' in?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 10:16
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
cyborgisme
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 10:20
Verwijderd
Citaat:
Thoughtful schreef op 28-02-2005 @ 10:28 :
en wat houdt een 'hulpmiddel' in? als je een gezond hart zou kunnen vervangen door een kunstmatig pompsysteem, dat 100x zo lang meegaat, waarom niet?

en moet het nuttig zijn? als ik een 3e arm wil hebben, of een papagaaikop op mijn rug, of gewoon blauw anime-haar, wat is daar mis mee?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 14:37
Verwijderd
Ik bedoelde maar te zeggen dat je wel ergens een grens moet trekken. Inderdaad is het lastig om te zien wanneer iets een hulpmiddel is. Als iets je kunstmatig in leven houdt, iets essentieels verandert, is het mijns inziens geen hulpmiddel meer. Maar ik weet zelf ook niet in hoeverre ik het daar mee eens ben. Als je de mogelijkheid hebt om mensen te redden moet je dat natuurlijk doen. Maar als het 'zomaar' is, om beter te kunnen zien, om minder uren per dag te hoeven slapen (ik noem maar wat), dan vind ik dat we doorslaan.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 16:16
Verwijderd
Citaat:
Thoughtful schreef op 28-02-2005 @ 15:37 :
Ik bedoelde maar te zeggen dat je wel ergens een grens moet trekken. Inderdaad is het lastig om te zien wanneer iets een hulpmiddel is. Als iets je kunstmatig in leven houdt, iets essentieels verandert, is het mijns inziens geen hulpmiddel meer. Maar ik weet zelf ook niet in hoeverre ik het daar mee eens ben. Als je de mogelijkheid hebt om mensen te redden moet je dat natuurlijk doen. Maar als het 'zomaar' is, om beter te kunnen zien, om minder uren per dag te hoeven slapen (ik noem maar wat), dan vind ik dat we doorslaan.
Want...?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 17:37
Verwijderd
Ik zie het punt niet zo? Als die mensen daarmee geholpen worden, mooi zo.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 19:15
Verwijderd
Citaat:
Thoughtful schreef op 28-02-2005 @ 15:37 :
grenzen van het 'mens zijn' verleggen is in mijn ogen altijd goed. maar dat is natuurlijk een heel persoonlijk en idealistisch standpunt
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 22:53
Verwijderd
Mja *ziet beelden van robotachtige mensen voor zich* Zó'n vaart zal het ook weer niet lopen.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 23:57
JCG
JCG is offline
doen, ik zien geen problemen. Gehoorapparateb zijn nu normaal, lenzen ook. En echt vreemd opkijken van een pacemaker doen we ook niet meer.

Wat maakt het uit als we over 50 jaar bijvoorbeeld van 50 meter afstand een krant kan lezen? Of dat iedereen 500 kilo kan tillen. Alleen jammer dat waarschijnlijk de rijken dat dan alleen kunnen betalen.
Oud 01-03-2005, 23:14
Verwijderd
Citaat:
Thoughtful schreef op 28-02-2005 @ 23:53 :
Mja *ziet beelden van robotachtige mensen voor zich* Zó'n vaart zal het ook weer niet lopen.
nou, als je bedenkt hoe de medische en technische weten schap er 20 jaar geleden uitzag, en als je bedenkt dat al die ontwikkelingen steeds sneller achter elkaar gebeuren...

mischien is het wel eerder dan verwacht
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten