Is het wat?
Beginnetje.
Ik kende een jongen, die had een romance. Ik zal de geschiedenis van hem en zijn meisje zeer kort samenvatten. Laten we ze 'Pietje' en 'Jetje' noemen, dat vind ik prettige namen.
'Boehoe.'
'Wat is er, Pietje?'
'Ik ben zo ongelukkig, Jetje.'
'Wat naar voor je, Pietje.'
'Gelukkig ben jij altijd erg lief voor me, Jetje.'
'Wat fijn dat je dat zegt, Pietje.'
'Volgens mij ben ik verliefd op je, Jetje.'
'Dat dacht ik al, Pietje.'
'Ben je ook verliefd op mij, Jetje?'
'Nee, Pietje.'
'Boehoe.'
'Aahhw, sorry, kom hier, dan krijg je een knuffel.'
Daarna deelde ze het bed. Bij mij ging het iets anders, zij het vergelijkbaar. Ik zal de geschiedenis van mij en een meisje kort samenvatten. Laten we ons Jochem en Femke noemen.
'Boehoe.'
'Wat is er, Jochem?'
'Ik ben zo ongelukkig, Femke.'
'Wat naar voor je, Jochem.'
'Gelukkig ben jij altijd erg lief voor me, Femke.'
'Wat fijn dat je dat zegt, Jochem.'
'Volgens mij ben ik verliefd op je, Femke.'
'Dat dacht ik al, Jochem.'
'Ben je ook verliefd op mij, Femke?'
'Nee. Ik ben lesbisch, Jochem.'
Dit alles in het kader van vruchteloze conversaties, een van mijn grote talenten. Zo waren er laatst twee Antilliaanse vrouwen bij een tramhalte waarvan een het vertikte om te lopen omdat haar man een BMW reed en het nodig vonden om mij te laten erkennen dat het ook achterlijk is om te lopen als je man een BMW rijdt, zelfs al moet je naar de achtertuin. Zo was er ook een man bij station Holland Spoor die het wel een goed idee leek als ik met hem naar huis zou gaan. Ik stapte in de eerste tram die aankwam, hij ook. Bij halte Bierkade stond hij op en verloor hij zijn evenwicht bijna en gebaarde hij druk dat we nog verder moesten. Bij halte Spui/Stadhuis stapte hij uit en gebaarde hij dat ik moest komen, wat ik niet deed. Ik zal jullie de achterlijke dialoog die in een mengelmoes van goed Spaans en slecht Nederlands werd gevoerd besparen. Hij kwam oorspronkelijk uit Costa Rica, was ernstig dronken, woonde al negen jaar in Den Haag en vond het maar niets. (Mucho frió, enzo.) Als dit niet vruchteloos genoeg is, heb ik nog een gesprek met een paar mensen die op de Markt in Gouda het woord van de Here Jezus aan het verkondigen waren achter de hand. Ze waren overtuigd van mijn homosexualiteit, waarschijnlijk vanwege mijn rode houtjetouwtje en matrozenshirt. Ik ontkende terecht, maar dat mocht niet baten want Jezus hield ook heel erg van homo's.