Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-01-2005, 18:41
aaronmirck
aaronmirck is offline
Ik ben na een tijdje vegatarier zijn tot inkeer gekomen. Ik besluit om geen vegatarier meer te zijn.
Ik erger me totaal aan het gedrag van mensen die denken dat ze iets kunnen veranderen. We weten toch allemaal wel dat we simpele pionnetjes zijn, die gewoon netjes moeten doen wat hun gevraagd moet worden? En het licht toch gewoon in de natuur van de mens om dieren te gebruiken om hun eigen doel te berijken, mocht dit smaak, stijl of geld zijn.

Een emoticon kan dit niet uitdrukken, maar ik denk dat dit het ongeveer wel doet:

Ik heb besloten om veganist te worden. Dat wil zeggen, lukt het me deze maand, dan wil ik het langer vol houden. Veganist is iemand die geen enkel product nutigt van een dier. Geen melk, vlees, vis, eieren, kaas, chocola!!!, ijs, etc.
Waarom?
Ik ben er achter gekomen dat het mooi zou zijn om een offer te maken voor het belang van de dieren. Ik heb nooit een grote aantrekking gehad tot vlees, alleen kroketten. Ik vond het eerst een beetje ver, maar als je bedenkt dat het de zelfde kip is die de eieren legt die op het vleesetersbord komt. Dat wil zeggen: je betaald de zelfde persoon, subsideerd de zelfde moord en geeft dus economische steun.

Ik weet dat het sommige totaal niet zal boeien, wat mij nog minder boeit. Ik wil alleen dagelijks een stukje schrijven over het veganist zijn, er begrip voor vragen en er achter komen of het haalbaar is.

Dag 0
Dit is de dag VOOR de grote veganistische maand: februari. Ik vertel het mijn "vrienden", die het nogal "gek" vinden en het grappig lijkt om me tog te betrappen. Heel furieus, vooral ver gezogde smoesjes gebruikend en zinloze details gebruiken als: straks evolueren de koeien nog, worden ze net als mensen. Ook het bekende: die dieren gaan toch dood, scharrel is toch ook goed?? en je kan toch niets veranderen ergerdde me weer.
Vette discussie, wel leuk dus. Ik kwam er wel achter dat mijn dagelijkse beleg: duopasta , niet meer kan, wat dus superkut is.(geen sencuur aub?). Eenmaal thuis zegt mn moeder: Je moet wel wat meer eten bla bla bla, wees tog geen veganist, je krijgt niet alle stoffen binnen.
Ik had me eerlijk gezegd er nog niet mee bezig gehouden...
Geshocked warm ik het restje van gister(stoofperen) op, en smul, wachtend op de volgende dag, waarbij ik zou ontbijten met appel op mijn brood.
Als ik de laatste zin heb getypt bedenk ik dat ik vandaag nog "gewoon" vegatarier ben, wat weer bleek uit mijn ontbijt(chocopasta), ook de chocolademelk, chocola als lkkr iets en ijs als toetje kunnen niet meer. Ook het geweldige ei wat ik dagelijks maak, wat geweldig lekker is, orrigineel en ketchup bevat kan niet meer. *diepe zucht*

zijn er mensen met tips, behalve get a live
ook geen posts als: sterkte ofzo..(doe maar wel upt lkkr )
Oud 31-01-2005, 18:52
Verwijderd
in goede pure chocola zitten geen dierlijke producten

oh en vergeet geen vitamine B12 bij te slikken. Eiwitten en ijzer kun je wel uit plantaardig eten halen, maar B12 niet. Het zit alleen in minieme hoeveelheden in zeewier, en ik denk niet dat je zin hebt om elke dag kilo's zeewier te eten

Laatst gewijzigd op 31-01-2005 om 19:16.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 19:04
Sappie
Sappie is offline
ehm.. of ik nog tips heb...
veel peulvruchten eten, bonen enzo... eventueel van die drankjes met extra voedingsstoffen, bijv. roosvicee met extra ijzer.
of vitaminepillen.
Ik zou het erg knap vinden als je het volhoudt
vooral als je bedenkt dat bijna overal wel melk in zit enzo..
ik zou het niet kunnen

ik ben zelf wel een jaar ofzo 'gewoon' vegetariër geweest, maar nu ben ik het niet meer, ik vind scharrel ook goed genoeg zegmaar, en het is gewoon veel makkelijker. Ik weet dat dit een flutargument is, maar ik vind het gewoon niet zo nodig . Maar dat wil niet zeggen dat ik geen respect heb voor mensen die het wel zijn, of zelfs veganist.

nou, ik ga je toch succes wensen
bij deze: succes
Oud 31-01-2005, 19:16
aaronmirck
aaronmirck is offline
dat zie ik maar als een upje
iig, bedankt voor de tips, maar bittere chocola is niet mijn smaak. meer "gewoon bruin of wit", ipv die donkere bitterheid die niet te kanen is.
Oud 31-01-2005, 19:17
Verwijderd
In de meeste pure chocola zit zat suiker hoor, daar is niets bitters aan maargoed, er is misschien ook sojamelkchocola.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 19:47
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
aaronmirck schreef op 31-01-2005 @ 19:41 :zijn er mensen met tips, behalve get a live
ook geen posts als: sterkte ofzo..(doe maar wel upt lkkr ) [/B]
Goed dat je veganist bent geworden. Als je vragen hebt ofzo over producten of gewoon vragen hebt kan je me gewoon mailen enzo.
Kijk ook op www.veganisme.org (zie forum en stel eventueel daar vragen.. daar ben ik ook wel in de buurt)

Als je toch chocopasta wil, dan moet je even naar de natuurwinkel gaan. Daar heb je chocopasta, tenminste het smaakt zo... het is echter met carob gemaakt. Het heet carobella. Daarnaast zijn er genoeg pindakaasmerken die je geloof wel mag.

Bij de AH vind je ijs van het merk Alpro. Dat is veganistische ijs. Wel beetje duur geloof ik. Daarnaast is perenijs van ..... (ben het merk kwijt... zeer bekend...) vegan.
En voor bij het ontbijt: ontbijtkoek van peijnenburg. Alpro producten bij de AH of super de boer te vinden (verschillende soja drinks) of vla of yoghurt. En allemaal vegan.
En bij AH en super de boer vind je ook zonnatura producten, waarvan diverse producten veganistisch.
De vruchtensappen van 'vitamientje' zijn vegan.
Het allison brood van AH is vegan. Biologisch brood van de AH ook.
En het oerbrood (in verschillende supermarkten te vinden) is plantaardig. AH puur chocolade is iig vegan.

Vegan mayo moet je voor naar de natuurwinkel. Eivrije mayo van de Rit of veganaise. Of bestellen op vegashopping.nl of lekkervega.nl

Ketchup welke vegan is: Heinz ketchup!

En voor chips: croky paprika en bolognese is vegan

Eh... nog wat anders? Geloof dat je nu wel genoeg hebt om te overleven

Oja.. in het begin hoef je denk niet over te gaan op vitamineb12 pillen (eerst kijken of je het volhoud he ). Maar als je voor deze keuze gaat kan je Solgar vitamine b12 aanschaffen. Kijk op het etiket of er vegan staat.
Oud 31-01-2005, 19:50
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Sarah schreef op 31-01-2005 @ 20:17 :
In de meeste pure chocola zit zat suiker hoor, daar is niets bitters aan maargoed, er is misschien ook sojamelkchocola.
Eh.. tsja... lastig.. maar heb het geloof wel voorbij zien komen. Zie vegashopping.nl of lekkervega.nl want geloof daar stond iets van melkchocolade of witte choco. (zal zo even zoeken)

oja.. over de suiker hoef je je geen zorgen te maken. CSM(?) e.a. zegt dat het veganistisch is

Laatst gewijzigd op 31-01-2005 om 19:54.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 19:53
TechXP
TechXP is offline
http://www.vegashopping.nl/winkel.php?p=PL6E*13*1

Biologische chocolade. Deze reep is perfect voor degene die houden van de smaak van melkchocolade maar geen dierlijke producten willen eten. Bevat geen soja.
------------------------------------------

Nou deze misschien wat?

Oja als je margarine nodig hebt. Bij de AH heb je Wajang Light. Die is vegan. Of je moet bij de natuurwinkel zoeken.
Oud 31-01-2005, 21:09
Vice
Vice is offline
Citaat:
Sarah schreef op 31-01-2005 @ 19:52 :
in goede pure chocola zitten geen dierlijke producten
In pure chocoladepasta wel.
Oud 31-01-2005, 21:17
Verwijderd
Vergeet de citroensorbetijs van de AH niet.

Pandadrop is trouwens ook goed te doen.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 21:25
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
perseus schreef op 31-01-2005 @ 22:17 :
Vergeet de citroensorbetijs van de AH niet.

Pandadrop is trouwens ook goed te doen.
Oja... die ook nog en de andere smaken.
Oud 31-01-2005, 21:26
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 31-01-2005 @ 22:25 :
Oja... die ook nog en de andere smaken.
Die ook tegenwoordig? Ik vroeg me al af wat er van die andere smaken niet plantaardig zou kunnen zijn, de aroma's misschien?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 21:45
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
perseus schreef op 31-01-2005 @ 22:26 :
Die ook tegenwoordig? Ik vroeg me al af wat er van die andere smaken niet plantaardig zou kunnen zijn, de aroma's misschien?
Ook? Volgens mij zijn er 3 smaken in totaal en die zouden allemaal vegan zijn. Stond geloof in het blad van de NVV en meerdere hebben het gezegd.
Oud 31-01-2005, 21:58
Verwijderd
Okay, dat wist ik nog niet.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 11:42
MTpower
MTpower is offline
Een plant is toch ook iets levends?
Dan zou je helemaal niets kunnen eten, en daarbij hebben mensen snijtanden, die zijn er om vlees te eten. Zitten er niet voor niets. Je gaat gewoon in tegen de natuur...
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 11:45
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 01-02-2005 @ 12:42 :
Dan zou je helemaal niets kunnen eten, en daarbij hebben mensen snijtanden, die zijn er om vlees te eten. Zitten er niet voor niets. Je gaat gewoon in tegen de natuur...
Een plant is geen dier, dus dat heeft er niets mee te maken.
En een mens heeft hersenen die empathie kunnen voelen . Dus niet zeuren,laat iedereen zelf bepalen of-ie liever naar z'n hersenen of naar z'n snijtanden luistert.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 15:01
dark princess
dark princess is offline
Ik dacht dat je ook geen 'gewoon' brood e.d. kunt eten dan, waren nog een aantal dingen waar dan weer melkpoeder is zit verwerkt... zou alleen niet weten in wat precies, dacht dat het koekjes etc. waren. hoorde ik iig van een veganistisch meisje, dat ze tegenwoordig bijna overal melkpoeder in stoppen. Ik ben overigens geen veganist, maar vegetarier. Maar ik drink zelf geen melk, want daar kan ik niet tegen, die soja chocoladevla en -melk is erg lekker, ook die kleine pakjes bosvruschten (of iets anders) drink zijn goed te doen, allemaal van Alpro (is in bijna elke zupermarkt wel gewoon te vinden).

Verder geen tips ofzo, ben er niet zo van op de hoogte, maar voor de 'up' dan nog maar even zeggen: zet hem op
Oud 01-02-2005, 15:25
Verwijderd
Citaat:
dark princess schreef op 01-02-2005 @ 15:01 :
Ik dacht dat je ook geen 'gewoon' brood e.d. kunt eten dan, waren nog een aantal dingen waar dan weer melkpoeder is zit verwerkt... zou alleen niet weten in wat precies, dacht dat het koekjes etc. waren. hoorde ik iig van een veganistisch meisje, dat ze tegenwoordig bijna overal melkpoeder in stoppen. Ik ben overigens geen veganist, maar vegetarier. Maar ik drink zelf geen melk, want daar kan ik niet tegen, die soja chocoladevla en -melk is erg lekker, ook die kleine pakjes bosvruschten (of iets anders) drink zijn goed te doen, allemaal van Alpro (is in bijna elke zupermarkt wel gewoon te vinden).

Verder geen tips ofzo, ben er niet zo van op de hoogte, maar voor de 'up' dan nog maar even zeggen: zet hem op
je kan nog best veel soorten brood eten, in de meeste brood soorten zitten geen zuivelproducten verwerkt.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 15:37
Misery
Misery is offline
Citaat:

Kippen opsluiten in hokjes die zowat nog kleiner zijn dan zijzelf, om goedkoop grote aantallen eieren te produceren gaat ook redelijk tegen de natuur in vind je niet?
Oud 01-02-2005, 15:58
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Ja een plant is ook iets levends en mijn persoonlijke mening is dat je ook niet zo onrespectvol met planten/bloemen/bomen moet omgaan. Dus geen gemanipuleer of gebruiken voor nutteloze dingen.

Mensen hoeven geen dieren te eten of iets van dieren. Echter wel planten (groente en fruit) om te overleven. Sommige vinden dat je sommige planten ook met rust moet laten en fruitarier worden, waar je dus de vruchten pakt van de planten/bomen.

Over de snijtanden... snijtanden zijn voor de groente e.d. af te snijden. Als je naar het gebit kijkt van vleesetende dieren, zie je dat het gebit van de mens niet zulke puntige tanden heeft als leeuwen bijvoorbeeld. Wij zijn niet bedoeld voor de jacht dus. Geloof dat de meeste vleesetende omnivoren ook een totaal ander gebit hebben. Alleen de aasetende omnivoren komen dicht bij ons in de buurt. En dat betekent dat vlees alleen gegeten zou worden indien we niks anders vinden of toevallig op onze weg vinden. We hoeven het dus niet.
Oud 01-02-2005, 15:59
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
milkzhake schreef op 01-02-2005 @ 16:25 :
je kan nog best veel soorten brood eten, in de meeste brood soorten zitten geen zuivelproducten verwerkt.
Je moet vooral uitkijken voor de broodverbetermiddel.
Oud 02-02-2005, 14:23
aaronmirck
aaronmirck is offline
bedankt jongens!

iig: ik zat vanmiddag weer wat te zitten in onze "prachtige" aula..
Ik zit daar dus, beetje te praten. Ik pak mijn pakje appelsap en...AARON, daar zitten conserveringsmiddelingen in bla bla bla bla,
mijn vraag is het ook veganistis?
en wat moet ik nou op mn brood doen?
damn.
Oud 02-02-2005, 14:36
Verwijderd
Ik doe zelf altijd biologische jam op brood, eventueel met Wajang (plantaardige margarine, verkrijgbaar bij AH bijv.), of pindakaas uiteraard.

De meeste appelsap is wel veganistisch, behalve die van AH-huismerk, als ik me niet vergis.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 15:24
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
aaronmirck schreef op 02-02-2005 @ 15:23 :
bedankt jongens!

iig: ik zat vanmiddag weer wat te zitten in onze "prachtige" aula..
Ik zit daar dus, beetje te praten. Ik pak mijn pakje appelsap en...AARON, daar zitten conserveringsmiddelingen in bla bla bla bla,
mijn vraag is het ook veganistis?
en wat moet ik nou op mn brood doen?
damn.
Ik denk dat de meeste appelsap niet veganistisch is. (tenminste het is onbekend). Ze klaren de appelsap ook wel met beenderen.
En bij sommige appelsappen (met vele vitamines toegevoegd) kan er weer dat vis gebruikt worden voor het inkapselen van vitaminen.

Welk merk is je appelsap? Troebele appelsappen zijn wel geloof meestal vegan. 'Vitamientje' (appelsientje) appelsap troebel is iig vegan en lekker. Van vitamientje heb je ook gewone appelsap.

Ik had geloof al wat aangegeven wat je op je brood kan doen. Carobella kan je gebruiken (verkrijgbaar bij natuurwinkel) (in de vorm van normaal en duohazelnoot). En pindakazen (even ingredienten checken. Is meestal pinda's, olie, zout geloof ik.
Je kan ook in de natuurwinkel bakjes kopen met humus e.d. Dat kan je ook op je brood doen. Of zoek in de natuurwinkel naar Chocoreale hagelslag. En dat op je brood met wajan light. En jam kan je op je brood doen (wel eentje zonder gelatine erin natuurlijk). Of tahin (van sesamzaad).

En verder kan je natuurlijk sla erop doen met tomaat/komkommer e.d. Genoeg om op je brood te doen toch?
Oud 02-02-2005, 15:24
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
perseus schreef op 02-02-2005 @ 15:36 :
[B]Ik doe zelf altijd biologische jam op brood, eventueel met Wajang (plantaardige margarine, verkrijgbaar bij AH bijv.), of pindakaas uiteraard.
Jam en pindakaas? Lijkt me niet echt lekker... tenminste het klinkt niet echt lekker...
Oud 02-02-2005, 15:50
Verwijderd
Appelstroop kan denk ik ook wel op je brood?

Of heeft dat weer een directe relatie met appelsap?
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 16:08
esprit-chick
esprit-chick is offline
Citaat:
Sarah schreef op 31-01-2005 @ 20:17 :
dat is er dd!

en nu je erover begint (dank u) bedenk ik me dat zelfs bij Super de Boer (het geweldige bedrijf dat mijn winkelen financiert in ruil voor mijn lieftaligen aanwezigheid in de winkel) er chocolademouce te koop is vervaardogd van louter soja!

datzelfde merk verkoopt ook andere overheerlijke toetjes sojamelk (waarvan ik niet weet of het door de strot te wurgen is)

verder zie boven, al ben ik zelf nooit zown fan de pillen ed, ik geloof niet dat nodig is, linzen zijn wel heel lekker en bonen ed
ook noten zijn een goede bron van eiwit, bevatten ook een betr soort vet, mss is dit ook een advies voor een broodbeleg (deze zin loopt niet )
ijzer is (dacht ik) niet uit plantaardig voedsel te halen als je daar een tekort van zou krijgen zou je dat wel bij moeten slikken en zoals al eerder gezegd b12 ook.

succes ermee, ik vind het een heel mooi initiatief!

ps. scharrel kippen scharrelen op een stukje van een paar vierkante decimeter, niet echt n mooie loopafstand dus voor n dier dat opgeofferd wotdt aan de vreetbuien van menig mens................
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 16:15
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Moenbloem schreef op 02-02-2005 @ 16:50 :
Appelstroop kan denk ik ook wel op je brood?

Of heeft dat weer een directe relatie met appelsap?
Rinse appelstroop heb je... geloof dat het wel goed is. Zou wel de ingredienten checken.

http://www.vegantastic.nl/ (let op weinig tijd gehad om up 2 date te houden; binnenkort word het geupdate)
Oud 02-02-2005, 16:19
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
esprit-chick schreef op 02-02-2005 @ 17:08 :
[B]
ijzer is (dacht ik) niet uit plantaardig voedsel te halen als je daar een tekort van zou krijgen zou je dat wel bij moeten slikken en zoals al eerder gezegd b12 ook.
Ijzer zit in geloof alle groente wel. Tenminste de groene groente. In sla e.d. Vooral broccoli heeft het. Beste ijzerbron is bruin brood eten.
Oud 02-02-2005, 19:22
aaronmirck
aaronmirck is offline
ja tering had dus euro shopper appeltjessap, niet mooi, uhh, hoorde dat "gewoon(dus neit melk) brood ook niet veganistisch is, ivm broodverbeteraar.
Ik kwam er vandaag 8ter dak die duo al gebruikte, maar gister dus niet *damn*.
Dat viel dus wel tegen, maar hartstikke bedankt voor de steun.
Oud 02-02-2005, 20:05
Verwijderd
Ik heb trouwens een keer een mailtje gestuurd naar brood.net over welk brood veganistisch is... brood.net kon geen broodsoorten noemen maar gaf toch heel veel informatie

In Nederland bestaat er witbrood waaraan (kleine hoeveelheden) melkpoeder is toegevoegd, het zogenaamde melkwit én witbrood (waterwit genoemd) op basis van water. Deze kennis kan het beste bij zijn of haar plaatselijke bakker of supermarkt vragen naar de samenstelling. Daarnaast bevat het grootste deel van het Nederlandse broodassortiment naast de basisingrediënten bloem (of meel), water, gist en zout ook kleine hoeveelheden broodverbetermiddelen. Hieronder heb ik even aangegeven wat daarmee bedoeld wordt.
Broodverbetermiddelen hebben een belangrijke functie in het broodbereidingsproces. Ze verbeteren de eigenschappen van het brood, bijvoorbeeld op het gebied van malsheid, volume, kleur van de korst en de kruimstructuur (binnenste van het brood). Ze zorgen ervoor dat het brood een constante kwaliteit kan krijgen. Een zeer bekend voorbeeld van broodverbetering is het gebruik van vet. Bij toevoeging van circa 1 % vet, ziet het brood er al heel anders uit. Het deeg wordt soepeler, de kruim (het binnenste van een brood) wordt malser en fijner, de rijs wordt groter en de kortkleur vriendelijker.
Broodverbetermiddelen kunnen bestaan uit vetten, melkproducten, suikers, emulgatoren (maken het mogelijk om vet en water te vermengen tot één geheel, zoals in mayonaise en slasaus) en enzymen (zijn eiwitachtige stoffen die zetmeel splitsen in suikers, waardoor het deeg goed rijst).
Er zijn ook broodverbetermiddelen op natuurlijke basis. Deze bestaan uit een mengsel van tarwegluten, melkproducten, suikers, sojalecithine en enzymen. In Nederland zijn de oliën en vetten in broodverbetermiddelen vrijwel altijd plantaardig, maar er wordt bijvoorbeeld ook weipoeder gebruikt en weipoeder bevat een kleine hoeveelheid melkvet. Daarnaast kunnen de gebruikte emulgatoren gemaakt zijn op basis van dierlijk vet (ca. 0.03%). Dat is dan meestal rundvet.
Tegenwoordig zetten fabrikanten op de grondstoffen of deze "geschikt" zijn voor consumptie voor vegetariërs (i.v.m. dierlijk vet). Ook hier geldt weer dat het beste advies is om bij de plaatselijke warme bakker of supermarkt na te vragen of er gebruik gemaakt wordt van broodverbetermiddelen, zo ja welke er gebruikt worden voor welke broden en of de bakker wil verifiëren op de zak of bij zijn grondstoffenleverancier of deze geschikt zijn voor mensen met een vegetarische of andere levenswijze. Vast staat in ieder geval dat ze voldoen aan de warenwettelijke eisen, anders mogen ze niet in grondstoffen voor levensmiddelen worden gebruikt.
Eén van kenmerken van de Nederlandse broodcultuur is dat de consument graag z'n brood even bewaart. Wat vandaag gekocht wordt, wil men ook graag nog de volgende morgen/dag gebruiken. De toepassing van broodverbetermiddelen sluit daar bij aan.
Broodverbetermiddelen moeten niet met conserveermiddelen worden verward. Conserveer-middelen zijn namelijk in gewoon dagvers brood niet toegestaan. In houdbare broodsoorten, zoals roggebrood, zijn conserveringsmiddelen wel toegestaan, dit moet dan op de verpakking worden vermeld.

straks gaat men nog denken dat ikzelf veganist ben, maargoed, boeie
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 21:56
Verwijderd
Citaat:
aaronmirck schreef op 02-02-2005 @ 20:22 :
ja tering had dus euro shopper appeltjessap, niet mooi, uhh, hoorde dat "gewoon(dus neit melk) brood ook niet veganistisch is, ivm broodverbeteraar.
Ik kwam er vandaag 8ter dak die duo al gebruikte, maar gister dus niet *damn*.
Dat viel dus wel tegen, maar hartstikke bedankt voor de steun.
Dat kun je jezelf moeilijk aanrekenen, het is vrij logisch dat je dat niet wist. Maar het is wel schokkend om te ervaren welke dingen er allemaal dierlijke producten (kunnen) bevatten, maar dat went wel.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 11:53
aaronmirck
aaronmirck is offline
tsja vond het tog irritant, om een of andere reden reken je het jezelf aan ofzo, zal wel gewoon weer aan mij liggen
maar bedankt voor de info sarah!
Oud 04-02-2005, 14:54
aaronmirck
aaronmirck is offline
uppertje of gewoon sterkte
Oud 04-02-2005, 16:09
Jampot
Jampot is offline
piece of cake ik heb vertrouwen in je..

al het advies is er geloof ik al doorheen gegaan, daar zal ik je niet langer mee vervelen
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 09:32
aaronmirck
aaronmirck is offline
please tips, juist tips, altijd tips, heeft u een kwartje voor een tipje, maar ik MOET deze maand door komen, anders nog wel ietsje langer
Oud 06-02-2005, 18:05
esprit-chick
esprit-chick is offline
Citaat:
TechXP schreef op 02-02-2005 @ 17:19 :
Ijzer zit in geloof alle groente wel. Tenminste de groene groente. In sla e.d. Vooral broccoli heeft het. Beste ijzerbron is bruin brood eten.

ja klopt, maar is alleen niet op te nemen, door het menselij lichaam, het varken of de koe oid, doet dat normaal gesproken voor je, maar als je dat niet eet, is het dus heel moeilijk toch binnen te krijgen

aan de pillen dan maar
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 18:54
Verwijderd
Citaat:
esprit-chick schreef op 06-02-2005 @ 19:05 :
ja klopt, maar is alleen niet op te nemen, door het menselij lichaam, het varken of de koe oid, doet dat normaal gesproken voor je, maar als je dat niet eet, is het dus heel moeilijk toch binnen te krijgen

aan de pillen dan maar
Dat is onzin, plantaardig ijzer is gewoon iets moeilijker op te nemen, maar als je elke dag wat volkorenbrood eet als ontbijt en lunch en bij het avondeten wat groene groenten, is er helemaal niets aan de hand. Ik ben al sinds m'n tiende vegetariër, dronk al nooit melk en gebruik nu vrijwel helemaal geen dierlijke producten meer. Nog steeds heb ik geen bloedarmoede, dat zegt dus al genoeg. Enkele vleesetende klasgenotes van me daarentegen...
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 19:35
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
esprit-chick schreef op 06-02-2005 @ 19:05 :

aan de pillen dan maar
Nee, niet waar. Perseus schrijft het al.

Plantaardig is het moeilijk er op te nemen, maar niet lastiger.
Het is een kwestie van goed eten en gevarieerd. Als je als vegetarier gewoon je ijzerbronnen inneemt (brood e.d.), maar niet let op de rest van je voeding dan kan je bloedarmoede krijgen.
Als je te weinig vitamine C hebt dan gaat het moeizaam. Dan word de non-haem ijzer (of hoe je het ook schrijft) niet goed opgenomen. Echter als je let dat je genoeg vitamine C en ook andere voedingstoffen in een gevarieerd dieet opneemt, dan is er niks aan de hand. Geloof dat thee of koffie de ijzeropname beperkt.

Dat vleeseters ook wel bloedarmoede krijgen zal wel te maken hebben dat men alleen junkfood vreet en niet genoeg fruit enzo.
Te weinig gevarieerd.
Oud 06-02-2005, 19:42
Verwijderd
vleesetende meisjes met bloedarmoede eten meestal, denk ik, weinig bruinbrood, want dat eten veel jonge meisjes nauwelijks, en daarbij hebben vrouwen twee keer zo veel ijzer nodig als mannen omdat ze er maandelijks ruim 60 gram uitgooien bij de menstruatie.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 21:22
Jampot
Jampot is offline
Citaat:
aaronmirck schreef op 06-02-2005 @ 10:32 :
please tips, juist tips, altijd tips, heeft u een kwartje voor een tipje, maar ik MOET deze maand door komen, anders nog wel ietsje langer
ik weet niet precies waarmee ik je moet helpen.. ikzelf heb nergens moeite mee, dus als je concrete problemen hebt, post ze, dan kan ik antwoorden
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 07:50
Verwijderd
Mag waterijs wel?
En wat voor soorten koekjes... ik had ook gehoord dat vegan koekjes nauwelijks bestaan...
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 11:10
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Kristaco schreef op 07-02-2005 @ 08:50 :
Mag waterijs wel?

Dat ligt eraan. Waterijs kan met limonade gemaakt worden en dat is niet altijd vegan of zelfs niet vegetarisch.
Het ligt dus net aan wat er in zit. Perenijs van festini mag wel. Dat is eigenlijk ook een beetje waterijsachtig.

Citaat:
En wat voor soorten koekjes... ik had ook gehoord dat vegan koekjes nauwelijks bestaan...
Als je doelt op koekjes met vullingen e.d. dan is het vaak lastig te vinden. Echter biscuit kan je wel vinden in de supermarkt wat vegan is.
En er zijn geloof wel een aantal koekjes welke vegan zijn.
De grootste voorraat koekjes geschikt voor vegans vind je bij de natuurwinkel. Erg lekker.
Oud 07-02-2005, 11:41
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 07-02-2005 @ 12:10 :
Perenijs van festini mag wel. Dat is eigenlijk ook een beetje waterijsachtig.
En, niet onbelangrijk, extreem lekker!
De country cookies van AH zijn veganistisch (en ook al zo lekker)
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 19:43
aaronmirck
aaronmirck is offline
kijk hier zit ik op te wachten koekjes die ik wel mag.
thank you.
Oud 08-02-2005, 01:03
Verwijderd
Ook plantaardig:
- Verkade Digestives (biscuits);
- suikerpinda's (vrij veel merken, neem de ingrediëntenlijstjes even door);
- cashewnoten, walnoten, pistachenoten et cetera;
- vrij veel soorten chips (bijv. naturelchips van vrijwel alle merken (aardappelen, zout, plantaardige olie));
- de meeste (biologische) appels enzo;
- bepaalde Japanse zoutjes (ik kan even geen merk opdreunen);
- Verkade Extra puur (ofzo);
- biologisch zoethout;
- sommige biologische wijnen (even vragen aan de verkoper).

Wat ik reeds genoemd heb en toch noem: pandadrop (reformwinkel ofzo).

Verder raad ik je aan in een reformhuis (of zoiets) eens te vragen naar producten van De Bron, veel producten van dat merk zijn plantaardig, er zijn ook winegums enzo van dat merk.

KIJK HIER OOK EENS: http://www.vegashopping.nl/

Er zijn genoeg alternatieven, maar je moet even ontdekken wat voor alternatieven er zijn en welke je goed bevallen. Dat is in het begin wel even frustrerend ja...
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 14:39
phenyl
phenyl is offline
ik doe het je niet na.
ik heb er zelf niet echt belang bij. ik zie er voor mezelf geen doel in. misschien wel om dat ik in mijn eentje de wereld e rniet mee help. maarja ik weet dat als iedereen dat zou denken we nu al helemaal nergens zouden zijn.
toch zou ik het missen. al dat eten. eten is een must voor me. zo af en toe eens lekker lekker lekker tafelen.
en dan ineens zijn er tig regels waar je je aan dient te houden.
en zo hetzelfde met boodschappen. niets meer zomaar uit de schappen graaien. nee nagaan. nagaan wat er inzit.

niets voor mij. maar toch veel succes.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 10:57
Verwijderd
Als je snoep wil: happysweets heeft aardig wat veganistisch snoep, is (onder andere?) te koop bij Super de Boer. Het wil eigenlijk anti-allergeen snoep zijn, maar dan krijg je al gauw dat er geen melk en gelatine enzo in zit.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 15:56
Anetj
Anetj is offline
Citaat:
Sarah schreef op 06-02-2005 @ 20:42 :
vleesetende meisjes met bloedarmoede eten meestal, denk ik, weinig bruinbrood, want dat eten veel jonge meisjes nauwelijks, en daarbij hebben vrouwen twee keer zo veel ijzer nodig als mannen omdat ze er maandelijks ruim 60 gram uitgooien bij de menstruatie.

ik heb bloedarmoede, maar ik eet altijd bruin brood, nooit anders gedaan. maar ik ben wel vegetarisch..
heel veel succes! ik vind het een heel goed idee! ik had het ooit ook een keer geprobeert maar toen moest ik stoppen van me moeder... dus. SUCCES
Oud 19-02-2005, 17:43
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Anetj schreef op 19-02-2005 @ 16:56 :
ik heb bloedarmoede, maar ik eet altijd bruin brood, nooit anders gedaan. maar ik ben wel vegetarisch..

Hoeveel bruin brood eet je? Per dag mag je wel 5-8 plakken bruin brood eten. Dat is het aanbevolen. 's ochtends 1 of 2 en de rest in de middag. Eventueel dan met pindakaas. En vers fruit erbij (veel vitamine c dus iets als sinaasappelsap bij je brood).
Dat neemt het ijzer goed op. En zorgen dat de zuurtegraad van je maagzuur laag is. Denk dat als je iets van kaas of melk drinkt dat die zuurtegraad hoger word. Daar zitten dierlijke vetten in die van nature zuur zijn.

Citaat:
heel veel succes! ik vind het een heel goed idee! ik had het ooit ook een keer geprobeert maar toen moest ik stoppen van me moeder... dus. SUCCES
je MOET niks
Reageren

Regels voor berichten