Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-03-2005, 11:05
kelticfairy
kelticfairy is offline
Fietsen en autorijden is moeilijk, want de sneeuw werkt niet mee. Is dat erg? Och, iedereen heeft er last van. Gedeelde smart is halve smart. Lachend kijkt een buurvrouw mij aan, terwijl ik mij met de fiets een baan door de straat ploeter. “Valt nog niet mee hé”, merkt ze lachend op. Ik schrik. Niet zozeer om de inhoud van haar opmerking, dan wel om de bijzonderheid van wat me zojuist overkomt. Nooit trekt iemand zijn bek open, nooit maakt iemand een gezellig praatje. Elkaar negeren is eerder regel dan uitzondering. Maar we hoeven maar één keer geconfronteerd te worden met een hele lading sneeuw, en buurvrouw heeft zin een conversatie aan te gaan.
Wat sneeuw met een mens kan doen. In de twee jaar dat ik deze route fiets, heeft niemand me ooit aangesproken. Mijn blik op een gestrande auto zou wellicht een uitdagende ‘heb-ik-soms-iets-van-je-aan-aan-blik’ uitlokken. Ik op mijn beurt zou de eigenaar met mijn ogen doorboren, alsof Michael Jackson nét achter hem naar me staat te zwaaien.
Maar nu hebben we dus sneeuw, en spreekt men elkaar aan. Een gezamenlijke opponent! De sneeuw zorgt voor een wijgevoel. Mens contra natuur. We zien elkaar bikkelen om de sneeuw het hoofd te bieden. Al ploeterend en glibberend zien we de onvolmaaktheid van onze medemens. En mocht de verwantschap ontbreken, dan zorgen we ervoor dat deze alsnog ontstaat. Iemand heeft geen moeite de sneeuw door te komen? Sneeuwbal in z’n mik, dat zal ‘m leren!
Al met al een heerlijke tijd. Zo op de valreep van het jaargetijde dat men winter placht te noemen. Lag er maar het hele jaar sneeuw. We zouden een stuk gelukkiger zijn.

Nu de vraag: Is jullie ook opgevallen dat de mensen veel beter met elkaar omgaan door de sneeuw en dat iedereen elkaar helpt?
Oud 04-03-2005, 11:09
Mara
Mara is offline
Ik heb dat hele verhaal niet gelezen.

Maar om antwoord te geven op je vraag: Ja.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 11:09
MieX
MieX is offline
nee, ik woon in een buurt waar iedereen elkaar sowieso gedag zegt en praatjes maakt dus dat wordt nu niet in een keer meer
Oud 04-03-2005, 11:13
Drez
Drez is offline
Citaat:
kelticfairy schreef op 04-03-2005 @ 12:05 :
Lag er maar het hele jaar sneeuw. We zouden een stuk gelukkiger zijn.
Dan is het niet meer bijzonder he.
Oud 04-03-2005, 11:26
Verwijderd
Citaat:
kelticfairy schreef op 04-03-2005 @ 12:05 :
Nu de vraag: Is jullie ook opgevallen dat de mensen veel beter met elkaar omgaan door de sneeuw en dat iedereen elkaar helpt?
Ja, dat valt me op. Maar datzelfde geldt ook voor andere weersomstandigheden als extreem warm weer, hevige wind, extreme regenval enz.

Datzelfde 'wij'-gevoel is er trouwens ook op feestdagen als koninginnedag of carnaval. Maar dan om de feestsfeer.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 11:36
Rodion
Rodion is offline
Hadden wij ook maar het geluk om een tsunami in ons kikkerlandje te krijgen. Dan zouden we één grote familie zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 11:42
Merg
Merg is offline
Weet niet, ben alleen nog met de hond buiten geweest.
Oud 04-03-2005, 11:48
RanC
RanC is offline
Nee.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 11:51
Verwijderd
Ook sneeuwscheppen is een sociale activeit.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 11:56
Balance
Balance is offline
Citaat:
MieX schreef op 04-03-2005 @ 12:09 :
nee, ik woon in een buurt waar iedereen elkaar sowieso gedag zegt en praatjes maakt dus dat wordt nu niet in een keer meer
dat geldt ook voor mij.

Het is hoogstens zo dat er nu meer mensen buiten zijn op hetzelfde moment, waardoor je ook nog meer kans hebt om elkaar tegen te komen en een praatje te maken.
Oud 04-03-2005, 13:00
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Er is hier toch bekant geen sneeuw

Maar wij helpen elkaar sowieso eigenlijk wel, gelukkig
Oud 04-03-2005, 13:01
hasseltboy
hasseltboy is offline
Jawel.
Oud 04-03-2005, 13:06
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 04-03-2005 @ 12:09 :

Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 13:39
Gothic
Gothic is offline
Ja, ik vind dat bestuurders socialer overkomen, maar dat is natuurlijk ook alleen maar uit eigen belang.
Oud 04-03-2005, 15:44
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 04-03-2005 @ 12:09 :

Zo heb ik bijvoorbeeld mijn buurman uit de sneeuw geduwd. Of eigenlijk de auto van de buurman.
Oud 04-03-2005, 16:26
perfectme
perfectme is offline
Nee.
Mensen smijten sneeuwballen naar elkaar. Daar komt ruzie van. Er vallen gewonden. Ambulances zijn nodig. Die slippen en maaien mensen omver. Meer gewonden, meer ambulances ...

Conclusie: sneeuw is leuk om op te skiëen en daar blijft het bij.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 16:54
yavanna
yavanna is offline
nou op sommige gebieden wel, op sommige niet. In mijn geval is het zo dat wildvreemden me opeens aanspreken over mijn sneeuwpop, of omdat ik bijna uitglij, en aangezien niemand ooit tegen mij spreekt, is dat wel anders.
Aan de andere kant zijn er ook van die vreselijk irritante mensen die het leuk vinden om sneeuwballen te gooien naar wildvreemden, en met de sneeuwballen alles maar te gaan vernielen, dus dat is weer negatief.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 23:27
Briseïs
Briseïs is offline
Ja, ik glimlach naar vreemden omdat ze net als ik uitglijden. En gister heb ik zowaar een praatje gemaakt met het meisje dat ook op de bus stond te wachten
Oud 04-03-2005, 23:30
Paris
Paris is offline
Ja, het viel mij ook al op inderdaad. Mensen praten veel sneller met elkaar, doen vriendelijker, zijn meer met elkaar bezig dan met zichzelf.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 11:20
Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Citaat:
MieX schreef op 04-03-2005 @ 12:09 :
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 12:36
Verwijderd
ja, wel wat meer. Maar niet héél veel meer; wij-gevoel is er ook bij andere bijzondere omstandigheden, en als je van je fiets valt omdat je ergens tegenaan reed vragen net zo veel mensen 'ooh gaat t wel?' als wanneer je valt doordat het glad is.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 13:11
Verwijderd
Vanmorgen nog een collega geholpen, wiens auto niet meer startte nadat ie afgeslagen was voor het stoplicht.
(maar had ik zonder sneeuw ook wel gedaan hoor)
Is alleen toch wat minder prettig om midden op de weg stil te staan, terwijl het enorm mistig en glad is

Laatst gewijzigd op 05-03-2005 om 13:13.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten