Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2005, 10:11
Severus
Severus is offline
Hallo iedereen,

Wij hebben 2 computers in huis, waarvan er eentje voor mijzelf is. Gisteren kwam ik er achter dat de beeldschermsterkte, of beter vernieuwingsfrequentie, van beide computers 60 Herz was. Dat is dus niet zo goed voor de ogen.

Een vriend van mij, die wel wat van computers weet, vertelde me dat je bij een 17'' monitor (dat hebben beide computers) het beste als beeldschermresolutie 1024x768 kunt hebben, en als vernieuwingsfrequentie dan 85 Herz.

Dat heb ik dus gedaan op mijn computer (die voorheen als beeldschermresolutie 800x600 had), en ik merkte meteen dat het prettiger werkt, ook met de ogen.

Toen heb ik dat dus ook op de andere computer uitgevoerd. Die had eerst als beeldschermresolutie 1152x864, maar die kon geen 85 Herz aan (het hele beeldscherm werd toen rond-achtig -> bol). Dus toen had ik de beeldschermresolutie verlaagd naar 1024x768, en die deed het natuurlijk wel goed bij 85 Herz.

Alhoewel mijn vader tevreden was met de veranderingen (er was meer ruimte op de computer en het werkte gewoon prettiger), klaagde een van mijn zussen dat ze de pictogrammen op het bureaublad te klein geworden vond e.d. Ze stelde zich erg aan en eisde dat ik precies liet zien hoe ik de computer had veranderd e.d. Ik had haar uitgelegd dat je dit en dat beter niet kon veranderen, omdat 85 Herz veel beter voor de ogen is dan 60 Herz.

Nou heeft ze dus rond zitten klooien met dat ding gisteravond (o.a. van beeldschermresolutie gescwitcht), en toen ik net op de computer even ging kijken wat ze had gedaan, merkte ik dat ze de meeste van mijn instellingen intact had gelaten, maar het beeldscherm is nu wel scheef. Terwijl het dat eerst niet was toen ik het net op 1024x768 met 85 Herz had gezet - en het staat nu op hetzelfde, maar toch is het scheefjes. Dus zo, eigenlijk:

Een helft van het scherm is dus min of meer 'verzonken.' Ook al stel ik het bij met de knopjes op de monitor (horizontaal, verticaal, positie, e.d.), het blijft toch scheef. Het is niet bol, het scherm is gewoon vierkantig zoals het moet zijn - maar alleen meer een vierkant dat op zijn zij ligt.

Nu ik dat dus op die computer zie, merk ik dat het probleem ook een héél klein beetje op mijn computer aanwezig is - maar dan zo dat je het bijna niet merkt.

Mijn vraag aan jullie is nu dus:

Hoe verhelp ik dit probleem?

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp!

Met vriendelijke groet,

Severus
Oud 07-03-2005, 10:23
Verwijderd
Als het goed is kun je geometrie en afmetingen van het beeld bijstellen met de bedieningstoetsen. Op de monitor waar ik nu werk - en dat is een vrij simpele - zitten gewoon toetsen voor het bijdraaien van het beeld ('tilting').

Als de monitor die mogelijkheid niet biedt kun je er helaas weinig aan doen. Dan ligt het gewoon aan enorm slechte centering bij die resolutie en die refreshrate. Misschien kun je nog iets instellen bij de eigenschappen van je videokaart zelf. Als je daar uitgebreide drivers van installeert krijg je ook nog wel eens dat soort opties.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 10:37
Severus
Severus is offline
Bedankt, Nare Man - het probleem is verholpen. Bij de computer stond er 'adjust shape' i.p.v. 'tilting' en daarna kon je kiezen uit meerdere opties, waaronder het roteren van het scherm - en dat heb ik gedaan.

Nogmaals bedankt.
Reageren

Regels voor berichten