Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2004, 00:05
phensicske
phensicske is offline
Ik vroeg me af of er nog veel mensen zijn met tics, fobieën en/of dwangen. Lang geleden is er eens een topic over geweest, maar dat was in de Kantine of op Onzin, denk ik.

TS begint zeker?

Tics: handen/vingers/tenen kraken, armbandjes rechttrekken, trillen met mijn been.

Fobieën: spinnen

Dwangen: (Dit enkele tegenover mijn gezin eigenlijk)
De deur moet toe, de gordijnen moeten toe 's avonds, het licht moet gedempt zijn, ik wil hun voeten niet zien (of is dit een fobie?), muziek moet altijd aan (hebben wel meer mensen, zeker?), ik vraag van alles en moet er ook een antwoord op hebben (vraagdwang)...

Dat is het (denk ik).
Advertentie
Oud 12-03-2004, 08:20
Gothic
Gothic is offline
Ik wil altijd aan de rechterkant van iemand lopen, zitten of fietsen... geen idee waarom

Ik pak altijd de onderste/achterste van iets dat ik koop...
Oud 12-03-2004, 09:43
Mastermind
Mastermind is offline
Ik trek altijd eerst mijn linkersok aan, dan mijn rechtersok, vervolgens mijn rechterschoen en uiteindelijk mijn linkerschoen. Mijn veter van de linkerschoen maak ik als eerste vast en daarna strik ik mijn rechterschoenveter.

Ik weet eigenlijk niet waarom ik dat doe, niet echt uit bijgeloof of zo.
Oud 12-03-2004, 09:48
Verwijderd
Ik ruik altijd aan boeken.
Ook pak ik net zoals Gothic nooit het voorste artikel in het schap, altijd de achterste.
Oud 12-03-2004, 09:51
Verwijderd
ik bestrijd altijd de stilte in huis.. ik kan daar absoluut niet tegen, als het stil is zet ik n muziekje op of de comp. aan

verder moeten alle deuren altijd dicht

ik heb dan ook een MEGA goed gehoor.. ik hoor alles, van hondenfluitjes tot een telefoon door 4 muren heen
Oud 12-03-2004, 10:04
Ruby Blue
Ruby Blue is offline
Ik heb een dwangmatige tijdsdrang
En met mijn pa een communicatiestoornis...
Oud 12-03-2004, 10:04
Ruby Blue
Ruby Blue is offline
Ik laat ook alle kastjes open ben ik nu een open persoon?
Wat nu als ik de kastjes dichtdoe?
Ik snap er geen ass van...
Oud 12-03-2004, 10:17
Verwijderd
Tics: te veel...oogknipperen, gekke bekken trekken, spieren aanspannen etc.

Dwanghandelingen: alles controleren, soms rare bewegingen maken

Fobieën: spinnen en treinen
Oud 12-03-2004, 11:41
Verwijderd
Tics: oei, daar kom ik in om. Ik knak mijn vingers, polsen, ellebogen, enkels, tenen als ik geen schoenen draag en knieën als ik sta (ik kan mijn heupen en schouders ook, maar dat doe ik niet als tic). Ik frust aan mijn haar; ik pak een lokje onderaan vast, trek het strak waardoor er haartjes dubbelvouwen enzo, vouw het over mijn vinger en haal met mijn andere vinger de haartjes één voor één uit het lusje. Ik bijt op mijn lippen, en op mijn nagels. Als er iets los zit aan mijn kleren dan speel ik daar voortdurend mee. Ik trommel op tafel, of met de ene hand op de andere. Ik blader zonder te kijken door boekjes e.d. als ik die ergens zie liggen, maar als ik niet in gesprek ben met iemand dan lees ik álle letters die ik zie. Ik draai vaak (behalve als ik mijn lenzen in heb) mijn ogen naar boven waarna ik ze sluit, waarna ik ze goeddraai, waarna ze weer open gaan. Ik tik met mijn voet op de grond als ik beide voeten op de grond heb, en tril met het onderste been als ik mijn benen over elkaar heb. Het is ontzettend vermoeiend om naar mij te kijken
Fobieën: ik ben een beetje bang in het donker, maar alleen als het echt volledig stikdonker is, en ik heb een beetje claustrofobie, vooral in liften waarbij de deuren mee bewegen met de lift en in de trappen naar het balkon van de st. Pieterskerk had ik het ook heel duidelijk, maar meestal valt het wel mee, ik wordt niet bang in wc's ofzo, omdat je daar altijd weer uit kan.
Dwangmatigheden: áls ik opruim (niet vaker dan één keer per week, maar toch) moet alles helemaal goed liggen. Dingen mogen niet scheef liggen ten opzichte van de tafel, alles heeft een eigen la of plank en in die la of op die plank een eigen plek, opgevouwen kleren moeten allemaal even 'breed' zijn, de sierdoosjes in mijn vensterbank moeten allemaal even ver uit elkaar staan, enzovoort.

Ehm, dit klinkt wel erg veel, maar ik kan het ook korter, dus het valt wel mee:
tics: ik kan niet stilzitten
fobieën: donker, kleine ruimtes waar je niet zomaar uit kan
dwangmatigheden: overdreven opruimen
Oud 12-03-2004, 12:32
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik tik constant met m'n handen of voeten.M'n ouders worden er gek van...
Zodra ik een bultje of pukkeltje zie moet ik er net zo lang aan knijpen/krabben tot er iets uitkomt. Meestal bloed
En altijd als ik weg ga met de fiets heb ik altijd het idee dat er een ongeluk gaat gebeuren. Ben nog steeds bang door het ongeluk dat ik vorig jaar heb gehad...
Oud 12-03-2004, 13:07
Verwijderd
nou ik knak echt zowat alles, mijn vingers op 4 verschillende manieren, mijn ellebogen, mijn nek, mijn rug knakt wel es, maar da doe ik dan nie expres... ergens bij mijn bekken knakt dr tegenwoordig ook iets, mijn knieën, mijn enkels en mijn tenen...
verder zit ik altijd wel ergens aan te friemelen, of zit ik met mijn voet/been te wiebelen.
ook moet ik altijd aan korstjes of bultjes ofzo krabben, ook meestal net zolang tot ze bloeden...

uhm fobieën... dan zou ik toch spinnen moeten zeggen... niet de kleine spinnetjes, maar die langpoot spinnen moet ik bijv. nix van hebben...

ennuh dwangen... zou t zo niet weten...
naja bij sommige dingen pak ik ook zoals een paar meer, de laatste/achterste uit het schap en uhm als ik bijv. aan het fietsen ben, let ik altijd op dat ik niet in de groeven fiets, want dan ben ik bang dat ik blijf hangen ofzow...
en naja zo zullen er nog wel meer dingen zijn, maar daar kan ik zo niet op komen...
Oud 12-03-2004, 13:17
Dust
Dust is offline
Tics: Met m'n been trillen. Ieder liedje dat ik ken mee beginnen te zingen (tot grote ergernis van mijn omgeving).

Fobieen: Injectienaalden, weet niet waarom maar ik hoef die dingen alleen maar te zien en ik krijg al rillingen. Ook andere scherpe voorwerpen zijn niet aan mij besteed. Langs razende sneltreinen kan ik ook erg slecht tegen.

Dwang: Ik kan er niet tegen als iets stinkt, alles moet altijd fatsoenlijk ruiken. Het gebeurt dan ook regelmatig dat ik gel of iets dergelijks weggooi omdat het stinkt. Ik doe dat niet uit ijdelheid maar gewoon omdat ik een nogal goed reukvermogen heb.
Deur van m'n kamer moet altijd dicht zitten.
Oud 12-03-2004, 13:29
FoxyRoxy
FoxyRoxy is offline
tics: met mijn pen klikken en altijd bewegen (er beweegt altijd wel iets aan mij )
fobiën: die heb ik volgens mij niet (misschien voor lichtjes ivm brandgevaar )
dwangen: alle lichtjes moeten uit zijn. Die van de radio, tv, dvd speler, computer. En dan het liefst in het hele huis. Gelukkig staat de computer bij mijn broer op de kamer
Mijn gordijnen moeten altijd goed dicht zijn.
En ik heb mijn ochtend ritueel, als iemand in de weg loopt (denk aan mijn broer die opeens thuis is en daar geen rekening mee houdt) raak ik gestresst.
Oud 12-03-2004, 15:40
Verwijderd
Tics:
Ik speel altijd met m'n ringen (doe ze af, draai ze een beetje en doe ze weer om). Daardoor vallen ze ook weleens op de grond en ben ik er al een aantal verloren.
Ook zit ik altijd aan m'n oorbellen en kettinkje.

Verder draai ik in gedachten vaak rondjes met m'n vinger of teen om voorwerpen. Of ik draai denkbeeldige rondjes met spiergroepen, bijv. buikspieren.

Fobieën:

Ik heb (een beetje) hoogtevrees. Verder ben ik bang voor spinnen.
Oud 12-03-2004, 15:56
Verwijderd
tic: ik speel altijd met mijn horloge,en ik bijt nagels

fobie: bij scherpe bochten krijg ik kippenvel en word ik bang (als gevolg van een ongeluk dat ik 1.5 jaar geleden gehad heb,iedereen kwam er zonder kleerscheuren vanaf,maar alle inzittenden hadden net zo goed dood kunnen zijn,ongelofelijk hoeveel geluk we toen gehad hebben)

dwang: heb ik niet echt
Oud 12-03-2004, 16:03
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
P33N schreef op 12-03-2004 @ 11:04:
Ik heb een dwangmatige tijdsdrang
En met mijn pa een communicatiestoornis...
Hoe bedoel je...dwangmatige tijdsdrang?

Die communicatiestoornis heb ik ook geregeld.
Oud 12-03-2004, 16:08
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
tics : altijd met minimaal één lichaamsdeel in beweging zijn. meestal dus met mn been op voet trillen/wiebelen. iets knakken. continu een ritme tikken op anything. de tafel oid.

dwanghandelingen : ik kan rotzooi op mn bureau vaak niet aanzien. als het echt een chaos is, moet ik het opruimen maar zover laat ik het nooit komen. ook proefwerk blaadjes + antwoordblad leg ik netjes op elkaar en gooi ik niet zo maar op mn tafel.

fobieën : dat is toch wel voor spinnen. enne...op een ladder staan tegen een boom aan ofzo. AAArgh
Oud 12-03-2004, 16:59
funkypunk
funkypunk is offline
belangrijk; elke dag een douche, elke dag andere t-shirt/trui/topje...
broek maakt niet zoveel uit, als de outfit maar anders is, het komt ook gewoon nooit voor dat ik 2 dagen hetzelfde draag
Oud 12-03-2004, 17:07
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
tics: altijd bewegen (adhd) altijd ritmes maken met me handen of vingers op tafels of benen, me haar constant kammen, altijd denken dat t vet is, constant naar de klok kijken als ik tv kijk, echt om de 10 sec, alles moet recht zitten en liggen in me kamer, als ik me bed heb opgemaakt moet dat helemaal recht zijn zonder kreukels, als dat wel zo is ga ik er mte een boek overheen totdat het superglad is, ik ken geen ring dragen want daar speel ik constant mee.

dwang: bijv alle rode auto's tellen, stoeptegels tellen, mensentellen (veel met tellen) altijd alles met eten evenveel kauwen, links 2 keer dan rechts ook, met traplopen altijd 1 tree overslaan, zelfs op station (mensen kijk me ana alsof ik gek ben)
altijd linkerkant van iet zitten of staan

fobie: spinnen, erg grappig iemand had dat net ook maar van die langrazende sneltreinen dan doe i kcht me oren dicht als t ff kan, teveel herrie op straat tegelijk, dus auto's, toeteren, scooters, ambulance, geroep, geluiden van bouwvakkers, daar word ik bang van, donker, alleen slapen.
Oud 12-03-2004, 17:21
Ruudje
Ruudje is offline
Tics: handen/vingers/tenen/nek kraken, op de tafel tikken met pennen/potloden, overal op trommelen.

Fobieën: ik hou niet zo van donker

Dwangen: Onder het eten moet altijd muziek aan, ik wil graag antwoord op mijn vragen die meestal veel de direct zijn zonder dat ik er bij stil sta
Oud 12-03-2004, 17:42
Nijn*
Nijn* is offline
Pfoehw... ff kijken...

Tics: Ik moét altijd aan de kant die het dichste bij de muur is lopen, ik tril met mijn rechterbeen als mijn beide voeten op de grond staan. Ik doe ongeveer 10 x per dag een of ander trucje met mijn mond...(moeilijk uit te leggen). Ik moet altijd met mijn linkerbeen uit bed stappen. Als ik eet hak ik eerst alles fijn ... En ik heb om de 10 minuten een soort 'kuchje' ...het lijkt op een hoestje maar dan heel erg kort en afgebroken, ik erger me er zelf aan...Als ik over een lange weg moet(iedere schooldag) ga ik uitkijken tot ik bij een bepaald punt ben, en als ik daar ben kijk ik uit naar het volgende punt. En in situaties dat ik bang ben kruis ik mijn armen voor mijn borst...(alsof dat beschermt )

Fobieen: Rioolbuizen, liften en enorm grote ruimtes. Te lange wegen vind ik ook eng...'k heb echt moeite als ik daarover heen moet. Mijn grootste fobie is de tijd , tegenwoordig zeg ik 10 x per week: 'zullen we de tijd stil zetten' tegen mijn vriendinnen.
En dit is de laatste, en de vreemdste...(aanmaak)limonade ik ga onderhand shaken als ik aanmaaklimonade zie staan...*schaam*

Dwang: Alles wat ik op merk, moet ik tellen ... gewoon om het onder 'controle' te houden. Mijn fiets moet altijd op hetzelfde plaatsje staan, en mijn boeken altijd (per dag) op dezelfde volgorde. De lichten in mijn kamer moet ik altijd op dezelfde volgorde uitdoen. Ik moet precies om 6:53 wakker worden, en heel veel op dezelfde tijd doen iedere dag weer, anders word ik gek ...

Als ik het zo na lees, ben ik wel een heel vreemd persoon

XxX
Oud 12-03-2004, 18:19
dyfusica
dyfusica is offline
Ik tril met mn benen. Tja ik heb er geen last van maar de hele tafel trilt mee..
Oud 12-03-2004, 18:23
~Black~Angel~
~Black~Angel~ is offline
Citaat:
Gothic schreef op 12-03-2004 @ 09:20:
Ik wil altijd aan de rechterkant van iemand lopen, zitten of fietsen... geen idee waarom

Ik pak altijd de onderste/achterste van iets dat ik koop...
Dat doe ik ook
Oud 12-03-2004, 18:24
~Black~Angel~
~Black~Angel~ is offline
en ik ben altijd heel bang om mensen te kwetsen of te worden gekwetst maar dat is niet echt een fobie, wel een belemmerng
Oud 12-03-2004, 19:50
Fainne
Fainne is offline
Tics: de krulletjes die langs mn gezicht hangen tss mn vingers draaien, schokkellen met voet tegen stoelen enzo, 'snachts als ik bijna slaap mijn ogen per seconde open en dicht doen...(en daardoor niet kunnen slapen), aan de linkerkant van iemand lopen

Fobieën: arachnafobie, lichte agorafobie, hoogtevrees, en bijna geheel overwonnen hydrofobie

Dwangen: moet een chipszak altijd ondersteboven openen, anders gebeuren er slechte dingen , ik moet bepaalde handelingen, zoals wachten tot ik opsta, tellen met 16 keer, of 25 keer ademhalen. klinkt raar, ik weet het
Advertentie
Oud 12-03-2004, 20:15
Greenleaf
Greenleaf is offline
Dwangmatigheden:
Bij mij moet alles symmetrisch zijn of door 2 gedeeld kunnen worden. Het getal 3 is voor mij dan ook VERBODEN! Ik ga daardoor vaak ook lichamelijke dingen twee x uitvoeren.
Ook als ik over straat loop, dan stap ik altijd met mijn voet midden op de tegels, om niet op de randen te komen van de tegels.
Fobieën:
Het strak aankijken van mensen, en dan heel lang. ben bang dat zij mijn gedachten kunnen lezen ofzo.
Idd, heel vaag.
Oud 12-03-2004, 20:19
Nona
Nona is offline
Tics:
Niet echt een consistente tic. Ik heb soms een beetje moeite met stil zitten, dat is alles.

Fobieën:
- Agorafobie
- Sociale fobie
- Fobie voor slangen (hoe heet dat eigenlijk?)

Dwangmatigheden:
Heb ik ook niet echt. Ik beweeg wel altijd en overal mijn voeten. Ik de auto zit ik heen en weer te wiebelen, aan tafel, achter de pc... Kan er ook moeilijk mee stoppen.
Oud 12-03-2004, 20:23
Verwijderd
Tics: nagelbijten, maar is dat een tic? nou ja.. ik moet altijd alles 20 keer gecontroleerd hebben als ik ergens heen ga, of ik dit en dat wel mee heb enzo. er beweegt altijd íéts van mij, mn voet ofzo of mn handen zegmaar, ik moet ook altijd aan iets zitten, alles wordt afgetast zegmaar, ook in winkels. Ik moet als ik een kinderwagen zie erin kijken naar het kindje.

Fobieën: duiven, en dat is echt dramatisch geworden

Dwangen: altijd dubbelgevouwen in een stoel zitten, zo oncomfortabel mogelijk. Als ik een wondje heb ofzo, pulk ik net zo lang tot het open is,ik zit dusook onder de littekens.
Oud 12-03-2004, 20:24
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 12-03-2004 @ 21:19:
Fobieën:
- Agorafobie
Wat is dat, als ik vragen mag?
Oud 12-03-2004, 20:25
Verwijderd
Citaat:
Mushu schreef op 12-03-2004 @ 21:24:
Straatvrees/pleinvrees...als ik me niet vergis.
Oud 12-03-2004, 20:26
Nona
Nona is offline
Citaat:
Mushu schreef op 12-03-2004 @ 21:24:
Pleinvrees. Mensen hebben dan een paniekaanval ergens op straat, schrikken daar enorm van en zijn dan bang weer de straat op te gaan uit angst voor nog een paniekaanval.

De meeste mensen maken dan een associatie met de straat op zich, maar ik maak een fobische associatie met menigten. Ik kan niet in een menigte lopen zonder daar op zijn minst een beetje bang van te zijn. Niet de standaard beschrijving van agorafobie, maar mijn psychologe wil het zo noemen.
Oud 12-03-2004, 20:33
Verwijderd
Tics: 'k zou niet weten of ik tics heb, vast wel, maar ik ben me er niet heel erg van bewust.

Fobieën: Mjah, je kunt je afvragen wanneer iets een fobie is...maar ik ben panisch voor naalden en helemaal voor injecties, verder voor bloedzuigers. Verder heb ik het niet zo op grote menigten en harde geluiden/felle lichten...maar om nou te zeggen dat dat een fobie is? Ik voel me dan gewoon niet op m'n gemakt. Voor de rest valt het wel mee, geloof ik.

Dwangen: Ook hierbij heb ik zo iets van 'wanneer is iets een dwang?'...als je gedwongen wordt, okee, maar 'dwangen' vind ik meteen zo rampzalig klinken... Ik controleer dingen altijd tig keer, ik wil zeker weten dat de katten binnen zijn, dat het gas uit is, dat de deur op slot zit, enz. En ik zit ook altijd opgevouwen op m'n stoel, maar of dat een dwang is?

Soms heb ik ook wel van andere dingen last, maar dat wisselt. En er zullen er vast nog wel opvallende dingen zijn, maar die vallen, denk ik, niet echt onder fobieën en/of dwangen.
Oud 12-03-2004, 20:48
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Tics: ik kan niet tegen stiltes, als niemand iets zegt ga ik dus altijd zelf zitten praten (en dat is vaak idd ja), verder moet ik altijd iets in mn handen hebben om mee te friemelen, een pen, mn haar, iets van mn kleren ofzo. Ik heb voor de kerst van mn moeder zo'n Grieks frutselkettinkje gehad (een soort gebedskettinkje) maar die friemelt niet lekker.

Fobieen: Ik ben bang voor vogels die over me heen vliegen en als ik ergens loop en ik hoor dat er iemand achter me loop dan moet ik altijd even omkijken en als mensen lang achter me blijven lopen dan wordt ik heel onrustig.

Dwangen: Ik moet soms dingen echt meer dan een keer vertellen, dan heb ik net iets zitten vertellen en dan wil ik het gewoon nog een keer vertellen (heb ik vaak als ik ergens heel enthousiast over ben). Is opzich best vervelend voor mijn ouders omdat ze sommige dingen dus vier keer horen. Gescheiden ouders zijn hierbij wel handig want nu kan ik sowieso alles twee keer vertellen.
Oud 12-03-2004, 21:06
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
^^ als je geholpen wordt zeg je de hele tijd 'maar'......
Oud 12-03-2004, 21:07
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 12-03-2004 @ 22:06:
^^ als je geholpen wordt zeg je de hele tijd 'maar'......
nouhou
Oud 12-03-2004, 21:08
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-03-2004 @ 21:33:
Dwangen: Ook hierbij heb ik zo iets van 'wanneer is iets een dwang?'...als je gedwongen wordt, okee, maar 'dwangen' vind ik meteen zo rampzalig klinken... Ik controleer dingen altijd tig keer, ik wil zeker weten dat de katten binnen zijn, dat het gas uit is, dat de deur op slot zit, enz. En ik zit ook altijd opgevouwen op m'n stoel, maar of dat een dwang is?
Hier is een test, maar dit verwijst dan echt naar een persoonlijkheidsstoornis.
Oud 12-03-2004, 21:20
Verwijderd
Plus dat ik niet in de betrouwbaarheid van internettestjes geloof.
Oud 12-03-2004, 21:22
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-03-2004 @ 22:20:
Plus dat ik niet in de betrouwbaarheid van internettestjes geloof.
Dit geeft nochtans een goede indicatie.

edit: Heb je eigenlijk al eens de link bekeken? Ik zou het appreciëren als je eerst de site eens bekijkt, voor er direct een etiket op te plakken.
Oud 12-03-2004, 21:45
Fenji
Fenji is offline
Kheb niemeer, mja dis van vroeger:

Tics: rare geluide met mond, knippere met ogen, alles zelfde doen aan iedre kant(ene hand krabben, andere ook) etc. etc.

Fobieën: bacterien van me broer {nu nog} hij niest altijd zo goor over de vloer heen, echt bang om hier te lopen

Dwangen: In mijn kamer moet allez recht staan en opgeruimt zijn, hier boeit het me niet en verder ook nergens
Oud 12-03-2004, 21:50
phensicske
phensicske is offline
@ Leonoor : Ik begrijp dat je liever een andere (niet op internet) verklaring zou hebben.

Okee.

Een dwang is een neurose.

Een neurose is een lichamelijke of geestelijke functiestoornis, die het gevolg is van zaken uit de kindertijd of in de huidige levenssituatie die men niet kan of kon verwerken.
De angst, de schuld -of schaamtegevoelens, die deze traumatische gebeurtenis vergezellen, veroorzaken een innerlijke onrust en strijd (=intrapsychisch conflict), die zich op lichamelijke en/of geestelijk gebied uiten.

Het is vooral angst die tot een neurose leidt.

Daaronder valt dus de dwangneurose.

Iemand met een dwangneurose

- kan bepaalde gedachten niet van zich afzetten (dwanggedachten)
- moet bepaalde handelingen blijven stellen (dwanghandelingen)

Voorbeelden van dwanggedachten:

- twijfelzucht: de persoon is nooit zeker of hij iets heeft gedaan of twijfelt voortdurend of ie het dan wel goed deed
(paar keer kijken of de deur wel op slot is)

- vraagdwang: de persoon wordt gekweld door allerlei filosofische of onbenullige vragen, waarop meestal geen antwoord kan gegeven worden.
(waarom is de hemel blauw?)

- teldwang: de persoon moet alles tellen
(vb aantal treden, aantal drieletterwoorden..)

- dwangremming: persoon wil iets doen, maar dan overvalt hem de drang om andere dingen te doen. Hij kan niet doen wat hij moet doen, hij moet eerst iets anders doen.
(iemand zet zich aan zijn bureau om te studeren, maar dan komt de dwang om eerst het bureau op te ruimen, brief te schrijven...)

- de fobie

Ik heb dus gemist in mijn vraagstelling, aangezien de fobie onder de dwangneurosen valt.

Ik kan hier nog veel meer typen, maar ik denk dat dit reeds een goed beeld geeft.
Oud 12-03-2004, 23:05
Verwijderd
Citaat:
Dwangen: Ook hierbij heb ik zo iets van 'wanneer is iets een dwang?'...als je gedwongen wordt, okee, maar 'dwangen' vind ik meteen zo rampzalig klinken...
Als je er zelf hinder van ondervindt.

ontopique: De eerste keer dat je merkt dat er niets vreselijks gebeurt als je een bepaalde handeling niet hebt gedaan. De Bevrijding.
Oud 13-03-2004, 00:08
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Jadie schreef op 13-03-2004 @ 00:05:
Als je er zelf hinder van ondervindt.

ontopique: De eerste keer dat je merkt dat er niets vreselijks gebeurt als je een bepaalde handeling niet hebt gedaan. De Bevrijding.
Of als je omgeving er hinder van ondervindt.

Net alsof dit zo gemakkelijk is...

Ik heb er reed jaren problemen mee.....dus
Oud 13-03-2004, 13:39
damaetas
damaetas is offline
ik weet niet of het een dwang of een tic is maar ik hoe veel rekening met de 'gevoelens' van dingen. ik weet natuurlijk wel dat die dat niet hebben maar als ik savonds 1 knuffel in bed neem dan staae die andere daar zo zielig (denk ik dan) dus dan mag die er ook bij. anders is ie mss verdrietig.
of iets wat phoebe (uit friends) ooit zei kan ik me ook erg vinden: "ik maak alle koekjesrecepten om de beurt, ook degene die ik niet lekker vind, anders is het zo zielig voor die minder lekkere koekjesrecepten"
mja zoiets dus.
ik vind het van mezelf enorm wierd maar ik kan het niet wegdenken.
Oud 13-03-2004, 14:45
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 12-03-2004 @ 21:19:
Fobie voor slangen (hoe heet dat eigenlijk?)
Volgens Psychologie: Theorie en praktijk wordt dat gewoon slangfobie genoemd.
Oud 13-03-2004, 14:49
Maarten
Maarten is offline
Hmm, ik heb niet echt fobieen maar ik vind grote harige spinnen niet fijn en zou het ook niet fijn vinden om met een haai te zwemmen ;p
Oud 13-03-2004, 15:24
Dolores
Dolores is offline
Tics: Tenen kraken en met mn tong over mn tanden rollen met mn mond dicht (ik kan het niet zo goed uitleggen)

Fobieën: Honden en insecten.. brrr, doodsbang voor!

Dwang: Tellen.. ik tel werkelijk alles. Vooral lantaarnpalen zijn vervelend, als ik door een straat loop móet ik gewoon weten hoeveel lantaarnpalen erin staan. Ook heb ik iets met getallen.. als ik bijvoorbeeld op moet staan en mn wekker gaat om 7.00 uur dan moet ik er dan ook meteen uit.. doe ik dat niet, dan moet ik wachten tot 7.07 uur, want dat is een mooi getal. 7.02 uur vind ik niet mooi, dus dan wacht ik tot het wat later is. Ook heb ik liever een 4.0 voor een proefwerk dan een 4.3 want de combinatie tussen de getallen 3 en 4 vind ik niet mooi. En nja zo zijn er nog veel meer situaties te bedenken.
Oud 13-03-2004, 15:45
Weylyn
Weylyn is offline
Tics: Vingers/tenen/kaken/nek kraken

Fobieën: Voor zover ik weet geen.

Dwangmatigheden: Eigenlijk ook geen.
Oud 13-03-2004, 15:52
Verwijderd
Citaat:
phensicske schreef op 13-03-2004 @ 01:08:
Of als je omgeving er hinder van ondervindt.

Net alsof dit zo gemakkelijk is...

Ik heb er reed jaren problemen mee.....dus
En ik plaats dit bericht terwijl ik er zelf geen ervaring mee heb?
Dat ik geen eigen dwanghandelingen plaats betekent dat ik er niet over wil praten. Ik weet wel degelijk waar ik het over heb.

edit: hoofdletter vergeten.
Oud 13-03-2004, 16:03
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Jadie schreef op 13-03-2004 @ 16:52:
En ik plaats dit bericht terwijl ik er zelf geen ervaring mee heb?
Dat ik geen eigen dwanghandelingen plaats betekent dat ik er niet over wil praten. Ik weet wel degelijk waar ik het over heb.

edit: hoofdletter vergeten.
Kan ik niet ruiken, hé?
Oud 13-03-2004, 17:51
Tweeker
Tweeker is offline
Heb plandwang Neem een papier en ik schrijf alles op wat ik na school ga doen, met tijden erbij etc. Als het niet uitkomt, bijv. er komt iets tussen, word ik helemaal gestresst...

Regels voor berichten