Advertentie | |
|
Advertentie |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Tics: 'k zou niet weten of ik tics heb, vast wel, maar ik ben me er niet heel erg van bewust.
Fobieën: Mjah, je kunt je afvragen wanneer iets een fobie is...maar ik ben panisch voor naalden en helemaal voor injecties, verder voor bloedzuigers. Verder heb ik het niet zo op grote menigten en harde geluiden/felle lichten...maar om nou te zeggen dat dat een fobie is? Ik voel me dan gewoon niet op m'n gemakt. Voor de rest valt het wel mee, geloof ik. Dwangen: Ook hierbij heb ik zo iets van 'wanneer is iets een dwang?'...als je gedwongen wordt, okee, maar 'dwangen' vind ik meteen zo rampzalig klinken... Ik controleer dingen altijd tig keer, ik wil zeker weten dat de katten binnen zijn, dat het gas uit is, dat de deur op slot zit, enz. En ik zit ook altijd opgevouwen op m'n stoel, maar of dat een dwang is? Soms heb ik ook wel van andere dingen last, maar dat wisselt. En er zullen er vast nog wel opvallende dingen zijn, maar die vallen, denk ik, niet echt onder fobieën en/of dwangen. |
![]() |
|
Tics: ik kan niet tegen stiltes, als niemand iets zegt ga ik dus altijd zelf zitten praten (en dat is vaak idd ja), verder moet ik altijd iets in mn handen hebben om mee te friemelen, een pen, mn haar, iets van mn kleren ofzo. Ik heb voor de kerst van mn moeder zo'n Grieks frutselkettinkje gehad (een soort gebedskettinkje) maar die friemelt niet lekker.
Fobieen: Ik ben bang voor vogels die over me heen vliegen en als ik ergens loop en ik hoor dat er iemand achter me loop dan moet ik altijd even omkijken en als mensen lang achter me blijven lopen dan wordt ik heel onrustig. Dwangen: Ik moet soms dingen echt meer dan een keer vertellen, dan heb ik net iets zitten vertellen en dan wil ik het gewoon nog een keer vertellen (heb ik vaak als ik ergens heel enthousiast over ben). Is opzich best vervelend voor mijn ouders omdat ze sommige dingen dus vier keer horen. Gescheiden ouders zijn hierbij wel handig want nu kan ik sowieso alles twee keer vertellen.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
edit: Heb je eigenlijk al eens de link bekeken? Ik zou het appreciëren als je eerst de site eens bekijkt, voor er direct een etiket op te plakken. |
![]() |
|
Kheb niemeer, mja dis van vroeger:
Tics: rare geluide met mond, knippere met ogen, alles zelfde doen aan iedre kant(ene hand krabben, andere ook) etc. etc. Fobieën: bacterien van me broer {nu nog} hij niest altijd zo goor over de vloer heen, echt bang om hier te lopen Dwangen: In mijn kamer moet allez recht staan en opgeruimt zijn, hier boeit het me niet en verder ook nergens
|
@ Leonoor : Ik begrijp dat je liever een andere (niet op internet) verklaring zou hebben.
Okee. Een dwang is een neurose. Een neurose is een lichamelijke of geestelijke functiestoornis, die het gevolg is van zaken uit de kindertijd of in de huidige levenssituatie die men niet kan of kon verwerken. De angst, de schuld -of schaamtegevoelens, die deze traumatische gebeurtenis vergezellen, veroorzaken een innerlijke onrust en strijd (=intrapsychisch conflict), die zich op lichamelijke en/of geestelijk gebied uiten. Het is vooral angst die tot een neurose leidt. Daaronder valt dus de dwangneurose. Iemand met een dwangneurose - kan bepaalde gedachten niet van zich afzetten (dwanggedachten) - moet bepaalde handelingen blijven stellen (dwanghandelingen) Voorbeelden van dwanggedachten: - twijfelzucht: de persoon is nooit zeker of hij iets heeft gedaan of twijfelt voortdurend of ie het dan wel goed deed (paar keer kijken of de deur wel op slot is) - vraagdwang: de persoon wordt gekweld door allerlei filosofische of onbenullige vragen, waarop meestal geen antwoord kan gegeven worden. (waarom is de hemel blauw?) - teldwang: de persoon moet alles tellen (vb aantal treden, aantal drieletterwoorden..) - dwangremming: persoon wil iets doen, maar dan overvalt hem de drang om andere dingen te doen. Hij kan niet doen wat hij moet doen, hij moet eerst iets anders doen. (iemand zet zich aan zijn bureau om te studeren, maar dan komt de dwang om eerst het bureau op te ruimen, brief te schrijven...) - de fobie Ik heb dus gemist in mijn vraagstelling, aangezien de fobie onder de dwangneurosen valt. ![]() Ik kan hier nog veel meer typen, maar ik denk dat dit reeds een goed beeld geeft. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ontopique: De eerste keer dat je merkt dat er niets vreselijks gebeurt als je een bepaalde handeling niet hebt gedaan. De Bevrijding. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Net alsof dit zo gemakkelijk is... Ik heb er reed jaren problemen mee.....dus ![]() |
![]() |
|
ik weet niet of het een dwang of een tic is maar ik hoe veel rekening met de 'gevoelens' van dingen. ik weet natuurlijk wel dat die dat niet hebben maar als ik savonds 1 knuffel in bed neem dan staae die andere daar zo zielig (denk ik dan) dus dan mag die er ook bij. anders is ie mss verdrietig.
of iets wat phoebe (uit friends) ooit zei kan ik me ook erg vinden: "ik maak alle koekjesrecepten om de beurt, ook degene die ik niet lekker vind, anders is het zo zielig voor die minder lekkere koekjesrecepten" mja zoiets dus. ik vind het van mezelf enorm wierd maar ik kan het niet wegdenken. ![]()
||
Citaat:
|
Tics: Tenen kraken en met mn tong over mn tanden rollen met mn mond dicht (ik kan het niet zo goed uitleggen)
Fobieën: Honden en insecten.. brrr, doodsbang voor! Dwang: Tellen.. ik tel werkelijk alles. Vooral lantaarnpalen zijn vervelend, als ik door een straat loop móet ik gewoon weten hoeveel lantaarnpalen erin staan. Ook heb ik iets met getallen.. als ik bijvoorbeeld op moet staan en mn wekker gaat om 7.00 uur dan moet ik er dan ook meteen uit.. doe ik dat niet, dan moet ik wachten tot 7.07 uur, want dat is een mooi getal. 7.02 uur vind ik niet mooi, dus dan wacht ik tot het wat later is. Ook heb ik liever een 4.0 voor een proefwerk dan een 4.3 want de combinatie tussen de getallen 3 en 4 vind ik niet mooi. En nja zo zijn er nog veel meer situaties te bedenken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat ik geen eigen dwanghandelingen plaats betekent dat ik er niet over wil praten. Ik weet wel degelijk waar ik het over heb. edit: hoofdletter vergeten. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
|