Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Bijbel / Koran gelezen?
Bijbel 4 30.77%
Koran 0 0%
Bijde 2 15.38%
Geen van bijde 7 53.85%
Aantal stemmers: 13. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2005, 16:01
A Duck
A Duck is offline
Wie hier kijkt voelt zich waarschijnlijk toch wel wat maatschappelijk bewust, maar wie hier heeft de Bijbel en/of de Islam helemaal gelezen? 2 boeken die een enorme invloed op onze maatschappij hebben?

Ik ben in de bijbel bezig (niet echt gelovig ofzo) en het is erg saai te lezen (veel herhaling, instructies en wetten)
Oud 07-03-2005, 16:03
T_ID
T_ID is offline
Tjees, hoe groot moet er "religie" op geprint worden voordat mensen dat subforum zien?

Voor mij geen van beiden natuurlijk.
Oud 07-03-2005, 16:09
juno
juno is offline
Als onderdeel van je algemene ontwikkeling moet je de Bijbel wel kennen. Het is trouwens geen taaie kost hoor, moord, doodslag, natuurrampen, overspel, hoererij en verraad. Opstand en onderdrukking, vrijheid en verlossing. Alles wat een mens kan verzinnen zit erin. Ik beschouw de Bijbel niet als woord van God, maar als een verzameling parabels, verzameld in de loop der eeuwen, altijd mondeling overgeleverd. De Bijbel borduurt natuurlijk voort op de joodse schrift. De Koran erkent Talmoed en Bijbel als profetische boeken en heeft ook hele stukken overgenomen. De namen zijn anders, en de feesten. Gabriel heet in de Koran Jibril, dat soort details. Moslims doen niets aan kerstmis, maar wel aan dit offerfeest.
Oud 07-03-2005, 16:10
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-03-2005 @ 17:03 :
Tjees, hoe groot moet er "religie" op geprint worden voordat mensen dat subforum zien?

Voor mij geen van beiden natuurlijk.
Waarom natuurlijk?

btw, ik heb beide boeken gelezen. De bijbel niet helemaal, maar de Kuran verschillende keren uitgelezen.
Oud 07-03-2005, 16:11
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
juno schreef op 07-03-2005 @ 17:09 :
Als onderdeel van je algemene ontwikkeling moet je de Bijbel wel kennen. Het is trouwens geen taaie kost hoor, moord, doodslag, natuurrampen, overspel, hoererij en verraad. Opstand en onderdrukking, vrijheid en verlossing. Alles wat een mens kan verzinnen zit erin. Ik beschouw de Bijbel niet als woord van God, maar als een verzameling parabels, verzameld in de loop der eeuwen, altijd mondeling overgeleverd. De Bijbel borduurt natuurlijk voort op de joodse schrift. De Koran erkent Talmoed en Bijbel als profetische boeken en heeft ook hele stukken overgenomen. De namen zijn anders, en de feesten. Gabriel heet in de Koran Jibril, dat soort details. Moslims doen niets aan kerstmis, maar wel aan dit offerfeest.
Niet helemaal waar. De Koran heeft niet hele stukken overgenomen. Er zitten altijd verschillen in en de Islam beschouwt de Talmoed en Bijbel als corrupt.
Oud 07-03-2005, 16:12
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 07-03-2005 @ 17:10 :
Waarom natuurlijk?
verouderd en overbodig.

Zonder is prima te leven.
Oud 07-03-2005, 16:12
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
juno schreef op 07-03-2005 @ 17:09 :
Kijk dat je er zulke ideeen op na houdt ok, maar dat je die dan als feiten gaat weergeven
Oud 07-03-2005, 16:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 07-03-2005 @ 17:12 :
Kijk dat je er zulke ideeen op na houdt ok, maar dat je die dan als feiten gaat weergeven
..sprak degene die en passant even twee heilige boeken als voldongen feit tot corrupt bestempelde en een ander de hemel in prees.

Iets over een pot en een ketel, denk ik dan.
Oud 07-03-2005, 16:14
Verwijderd
Geen van beide, het heeft nooit echt mijn interesse gewekt.
Oud 07-03-2005, 16:15
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-03-2005 @ 17:13 :
..sprak degene die en passant even twee heilige boeken als voldongen feit tot corrupt bestempelde en een ander de hemel in prees.

Iets over een pot en een ketel, denk ik dan.
Jij moet leren lezen en je verstand goed gebruiken.
Oud 07-03-2005, 16:17
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 07-03-2005 @ 17:15 :
wow, binnen twee posts in gescheld vervallen, impressive.
Oud 07-03-2005, 16:18
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-03-2005 @ 17:17 :
wow, binnen twee posts in gescheld vervallen, impressive.
Wat versta jij onder gescheld?
Oud 07-03-2005, 16:20
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 07-03-2005 @ 17:18 :
Wat versta jij onder gescheld?
Elke tweede post van jou onderhand.
Oud 07-03-2005, 16:21
juno
juno is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 07-03-2005 @ 17:12 :
Hele stukken Oude testament zijn dezelfde verhalen in de Koran, toch? En Jezus word wel als profeet erkend, alleen niet als de verlosser. Als ik de overeenkomsten wel kan zien, waarom hamer jij dan op de verschillen? Moeten we eeuwig elkaars vijand blijven?

Talmoed en Bijbel zijn na eeuwenlange mondelinge overlevering op schrift gesteld en meermalen vertaald. Bij die vertalingen ging veel verloren, zijn ook veel misverstanden de wereld ingekomen. Over de hel bijvoorbeeld. Klein vertaalfoutje van Grieks naar Latijn.

Voor mij hebben ze geen van drieen een religieuze waarde, alleen een historisch sociologische.
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-03-2005 @ 17:20 :
Elke tweede post van jou onderhand.
Kun je me de scheldwoorden even aanwijzen? Ik zie ze niet.
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
juno schreef op 07-03-2005 @ 17:21 :
Hele stukken Oude testament zijn dezelfde verhalen in de Koran, toch? En Jezus word wel als profeet erkend, alleen niet als de verlosser. Als ik de overeenkomsten wel kan zien, waarom hamer jij dan op de verschillen? Moeten we eeuwig elkaars vijand blijven?

Talmoed en Bijbel zijn na eeuwenlange mondelinge overlevering op schrift gesteld en meermalen vertaald. Bij die vertalingen ging veel verloren, zijn ook veel misverstanden de wereld ingekomen. Over de hel bijvoorbeeld. Klein vertaalfoutje van Grieks naar Latijn.

Voor mij hebben ze geen van drieen een religieuze waarde, alleen een historisch sociologische.
open er een thread op bij religie, en ik lul je vierkant uit. Ik ga nu eten. adios.
Oud 07-03-2005, 16:22
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 07-03-2005 @ 17:21 :
Da's jammer, want je kan me moeilijk verwijten dat jij het niet begrijpt.
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 07-03-2005 @ 17:21 :

Hij is een beetje overgevoelig, kan hij ook niets aan doen
juno
juno is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 07-03-2005 @ 17:15 :
Dat is waar. Je verwijt nu Love an d Peace iets wat Mujahedeen beweerde.
Oud 07-03-2005, 16:23
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
juno schreef op 07-03-2005 @ 17:21 :
De Islam erkent Jezus maar de verhalen over en rond hem verschillen enorm. En moslims zien andersgelovigen en andersdenkenden niet als vijanden.
Oud 07-03-2005, 16:24
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-03-2005 @ 17:22 :
Da's jammer, want je kan me moeilijk verwijten dat jij het niet begrijpt.
Of jij begrijpt helemaal niks.
Oud 07-03-2005, 16:26
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
juno schreef op 07-03-2005 @ 17:22 :
Dat is waar. Je verwijt nu Love an d Peace iets wat Mujahedeen beweerde.
Toch durf ik er een wedje op te leggen dat L&P dat ook wel eens beweerd heeft.

Hmm, mischien wordt het rustiger in deze thread nu dat Muj er de komende uren op kan geilen dat ik twee posts door elkaar haalde.
Oud 07-03-2005, 16:27
juno
juno is offline
De bijbel kent ook vier evangelieen. Vier maal het verhaal rondom dezelfde man, maar opgetekend door vier verschillende getuigen. dat de koran weer andere visies naar voren brnegt verbaast me niets.

Je weet best dat moslims en christenen elkaar al eeuwenlang te lijf gingen met kromzwaarden en slagzwaarden, en dat de strijd om Jeruzalem ook nog steeds niet gestreden is.

Joden hebben wat mij betreft trouwens de oudste rechten.
Oud 07-03-2005, 16:28
Spoonie
Spoonie is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 07-03-2005 @ 17:11 :
zei iets
de eerste die weet wat deze gast zijn naam betekend krijgt een koekje: tip voor het antwoord zie de oude Dune film
Oud 07-03-2005, 16:30
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Spoonie schreef op 07-03-2005 @ 17:28 :
de eerste die weet wat deze gast zijn naam betekend krijgt een koekje: tip voor het antwoord zie de oude Dune film
Ten eerste zijn de boeken werkelijk geniaal en is die film kut en ten tweede heeft Herbert zijn inspiratie voor de Freemen en Arrakis duidelijk uit het midden-oosten gehaald en is Mujahideen gewoon een Arabische term.
Advertentie
Oud 07-03-2005, 16:33
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 07-03-2005 @ 17:23 :
De Islam erkent Jezus maar de verhalen over en rond hem verschillen enorm. En moslims zien andersgelovigen en andersdenkenden niet als vijanden.
idd.

ik haat het ongeloof, niet de ongelovige.
Oud 07-03-2005, 16:35
Verwijderd
Stukje van de bijbel. Het is erg saai, maar ik ga het nog een keer uitlezen. Het blijft toch grappig gelovigen af te troeven met bijbelcitaten die ze toch wat minder goed uitkomen.

Offtopic: Leer verdomme eens hoe je 'beide' spelt.
Oud 07-03-2005, 16:39
T_ID
T_ID is offline
hint voor de FB's:

Oud 07-03-2005, 16:43
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 07-03-2005 @ 17:33 :
idd.

ik haat het ongeloof, niet de ongelovige.
Ik haat de islam, maar niet de moslim. Nogal kromme redenatie als je ervan uitgaat dat iemands karakter in hoge mate gevormd wordt door zijn geloof en je dus niet zomaar de persoon kunt afscheiden van zijn geloof. Ongeloof is wat de ongelovige heeft gevormd. Haat je ongeloof, haat je atheïsme, dan haat je mij, T_ID, RanC en iedereen.
Oud 07-03-2005, 16:44
Donny must die
Citaat:
nare man schreef op 07-03-2005 @ 17:43 :
Ik haat de islam, maar niet de moslim. Nogal kromme redenatie als je ervan uitgaat dat iemands karakter in hoge mate gevormd wordt door zijn geloof en je dus niet zomaar de persoon kunt afscheiden van zijn geloof. Ongeloof is wat de ongelovige heeft gevormd. Haat je ongeloof, haat je atheïsme, dan haat je mij, T_ID, RanC en iedereen.
hekel jij je niet aan de Islam? of welke religie dan ook?
Oud 07-03-2005, 16:45
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 07-03-2005 @ 17:44 :
Het zal mij een rotzorg zijn of iemand moslim of christen is. Als het goed is hebben mensen betere dingen te doen in hun leven dan continue (on)geloof te haten, en anders verspil je je energie.
Oud 07-03-2005, 16:46
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 07-03-2005 @ 17:44 :
Ik denk niet dat veel ongelovigen een hekel hebben aan religie of het 'haten'. Ik ook niet, ik kijk er hoogstens op neer en vind het een beetje achterlijk.
Oud 07-03-2005, 16:48
juno
juno is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-03-2005 @ 17:45 :
Het zal mij een rotzorg zijn of iemand moslim of christen is. Als het goed is hebben mensen betere dingen te doen in hun leven dan continue (on)geloof te haten, en anders verspil je je energie.
Precies. Als ik maar niet hoef, en er niemand meewarig op mij neerkijkt omdat ik het niet wens te geloven en dus zeker een plaatsje in de hel krijg.

Nou, ik heb nog geen gelovige meegemaakt die dat kon.
Oud 07-03-2005, 16:50
Donny must die
Oke, oke. Ik haat ongeloof niet, ik vind het achterlijk
Oud 07-03-2005, 16:52
Hanneke
Hanneke is offline
deze site geeft een mooie vergelijking, het gaat over dat Mohammed in de bijbel al genoemd werd. is nogal onvolledig enzo maar wel grappig om is te lezen (ik zag hem ook net vandaag):
http://www.elqalem.nl/columnisten/index.php?id=177
Oud 07-03-2005, 16:52
Verwijderd
Tsja, komen we weer uit op de welbekende patstelling - wij vinden gelovigen achterlijk en gelovigen vinden ongelovigen achterlijk. Gelukkig is er altijd iets waar je nooit omheen kunt en dat is het (straf)recht, dat in Nederland gelukkig bijzonder weinig tot geen rekening houdt met geloof.
Oud 07-03-2005, 17:02
juno
juno is offline
Wat hebben wij toch een geweldige studie gekozen he Nare?
Oud 07-03-2005, 17:05
Verwijderd
Ja
Oud 07-03-2005, 17:06
Donny must die
Citaat:
nare man schreef op 07-03-2005 @ 17:52 :
Tsja, komen we weer uit op de welbekende patstelling - wij vinden gelovigen achterlijk en gelovigen vinden ongelovigen achterlijk. Gelukkig is er altijd iets waar je nooit omheen kunt en dat is het (straf)recht, dat in Nederland gelukkig bijzonder weinig tot geen rekening houdt met geloof.
Ik heb geen problemen met het strafrecht hoor

waar doel je eigenlijk mee met deze post?
Oud 07-03-2005, 17:07
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 07-03-2005 @ 18:06 :
Ik heb geen problemen met het strafrecht hoor

waar doel je eigenlijk mee met deze post?
Dat het mij werkelijk niets uitmaakt waar jij in gelooft, zolang je je maar aan de democratisch totstandgekomen wetten houdt. Gelukkig is ongeveer 99% van de gelovigen ook wel zo slim.
Oud 07-03-2005, 17:08
Donny must die
Citaat:
nare man schreef op 07-03-2005 @ 18:07 :
Dat het mij werkelijk niets uitmaakt waar jij in gelooft, zolang je je maar aan de democratisch totstandgekomen wetten houdt. Gelukkig is ongeveer 99% van de gelovigen ook wel zo slim.
of 99 % van de ongelovigen
Oud 07-03-2005, 17:15
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
juno schreef op 07-03-2005 @ 17:48 :
Precies. Als ik maar niet hoef, en er niemand meewarig op mij neerkijkt omdat ik het niet wens te geloven en dus zeker een plaatsje in de hel krijg.

Nou, ik heb nog geen gelovige meegemaakt die dat kon.
Maak dan maar kennis met iemand die dat wel kan

<-------------------------
Oud 07-03-2005, 17:18
juno
juno is offline
Je bent helaas een minderheid, maar een is beter dan geen.
Oud 07-03-2005, 17:42
Gatara
Gatara is offline
gelezen als in: alle verhalen gelezen?

nee

bijde met lange ij bestaat niet, amar met korte ei:
ik heb uit beide boeken wat gelezen.
Oud 07-03-2005, 17:44
McCaine
McCaine is offline
Zo wat kunnen jullie een thread snel naar de tering helpen zeg, petje af

Oh ja:

Laatst gewijzigd op 07-03-2005 om 17:47.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten