Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-03-2005, 15:24
Shock
Shock is offline
Dit keer een probleem met BootMagic..
Ik wilde twee versies van XP naast elkaar installeren, beide op een aparte harddisk. Toen dat gelukt was en ik BootMagic geïnstalleerd had, wilde één versie van Windows niet meer opstarten.
Waar ik eigenlijk naartoe wil: Schijf 1 heeft XP MCE, Schijf 2 wil ik voorzien van XP Pro. Beide systemen moeten voor elkaar onzichtbaar zijn, zodat ze allebei hun installatieschijf met C aanduiden. Alleen.. hoe installeer ik zoiets? Ik heb nu XP MCE geïnstalleerd en Bootmagic draait ook, maar hoe installeer ik XP Pro daarnaast op de andere schijf zonder dat MCE 'm in de weg zit (en XP Pro dus op D of E geïnstalleerd gaat worden) en beide OS-en gewoon op willen starten?
BvD
Oud 13-03-2005, 16:04
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Shock schreef op 13-03-2005 @ 16:24 :
Dit keer een probleem met BootMagic..
Ik wilde twee versies van XP naast elkaar installeren, beide op een aparte harddisk. Toen dat gelukt was en ik BootMagic geïnstalleerd had, wilde één versie van Windows niet meer opstarten.
Waar ik eigenlijk naartoe wil: Schijf 1 heeft XP MCE, Schijf 2 wil ik voorzien van XP Pro. Beide systemen moeten voor elkaar onzichtbaar zijn, zodat ze allebei hun installatieschijf met C aanduiden. Alleen.. hoe installeer ik zoiets? Ik heb nu XP MCE geïnstalleerd en Bootmagic draait ook, maar hoe installeer ik XP Pro daarnaast op de andere schijf zonder dat MCE 'm in de weg zit (en XP Pro dus op D of E geïnstalleerd gaat worden) en beide OS-en gewoon op willen starten?
BvD

Het echt onzichtbaar maken is niet erg praktisch en zou ik nooit doen.
Of je moet al je gebruikers bestanden op een 3e opslag device zetten.

ennu btw maakt windows niet zelf een bootmenu waneer je 2 installaties van verschillende OS type (bv xp en 2000) is dat niet het geval bij MCE?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 16:51
Shock
Shock is offline
Citaat:
twain4me schreef op 13-03-2005 @ 17:04 :
Het echt onzichtbaar maken is niet erg praktisch en zou ik nooit doen.
Of je moet al je gebruikers bestanden op een 3e opslag device zetten.

ennu btw maakt windows niet zelf een bootmenu waneer je 2 installaties van verschillende OS type (bv xp en 2000) is dat niet het geval bij MCE?
Ik heb de dataschijven weer op een server staan, dus dat verbergen is het punt niet.

Dat doettie wel, maar alleen als die schijven elkaar kunnen blijven zien.
Oud 13-03-2005, 21:54
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Shock schreef op 13-03-2005 @ 17:51 :
Ik heb de dataschijven weer op een server staan, dus dat verbergen is het punt niet.

Dat doettie wel, maar alleen als die schijven elkaar kunnen blijven zien.

leg eens uit wat daar het nadeel van is? ik kan eigelijk alleen maar voordelen verzinnen

kan je die bepaalde schijf niet gewoon uitzetten in het profiel wat je gebruikt? lijkt me de meest makelijke oplossing als je het persee wilt
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 22:12
Shock
Shock is offline
Citaat:
twain4me schreef op 13-03-2005 @ 22:54 :
leg eens uit wat daar het nadeel van is? ik kan eigelijk alleen maar voordelen verzinnen

kan je die bepaalde schijf niet gewoon uitzetten in het profiel wat je gebruikt? lijkt me de meest makelijke oplossing als je het persee wilt
Dan krijg je dus het verhaal dat één os op C wordt geïnstalleerd en het andere op D. Das om praktische redenen niet bepaald gewenst hier.

Laatst gewijzigd op 13-03-2005 om 22:17.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 22:18
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Shock schreef op 13-03-2005 @ 23:12 :
Dan krijg je dus het verhaal dat één os op C wordt geïnstalleerd en het andere op D. Das om praktische redenen niet bepaald handig hier.
lol bang dat ze je pr0n zien

here you go..
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=...gle+zoeken&lr=
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 22:32
Shock
Shock is offline
Citaat:
twain4me schreef op 13-03-2005 @ 23:18 :
lol bang dat ze je pr0n zien

here you go..
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=...gle+zoeken&lr=
Die gaat op m'n server, daar heb ik sowieso alleen mijn users de toegang gegeven

Googlen heb ik al gedaan, niet één site gevonden die het goed uitlegde
Oud 13-03-2005, 22:57
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Shock schreef op 13-03-2005 @ 23:32 :
Die gaat op m'n server, daar heb ik sowieso alleen mijn users de toegang gegeven

Googlen heb ik al gedaan, niet één site gevonden die het goed uitlegde
hmmzzz er stond een spelfout in me vorige link

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=...+other&spell=1

de bovenste.. namelijk

http://www.goodells.net/multiboot/bootmgr.htm

staat behoorlijk goed hoe het werkt... kijk als jij een bootmanager gebruikt die dat niet snapt is het erg duidelijk dat het nooit gaat werken....

als die bootmanager het wel ondersteund rtfm
Met citaat reageren
Oud 14-03-2005, 14:25
Shock
Shock is offline
Citaat:
twain4me schreef op 13-03-2005 @ 23:57 :
hmmzzz er stond een spelfout in me vorige link

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=...+other&spell=1

de bovenste.. namelijk

http://www.goodells.net/multiboot/bootmgr.htm

staat behoorlijk goed hoe het werkt... kijk als jij een bootmanager gebruikt die dat niet snapt is het erg duidelijk dat het nooit gaat werken....

als die bootmanager het wel ondersteund rtfm
Ik snap het hele idee wel achter dit verhaal, maar ik krijg die tweede Windows-versie er niet goed op. De manual van BootMagic zegt er ook niets over waar ik wat mee kan...
Oud 14-03-2005, 15:02
freyk
freyk is offline
Tja, zoals ik al eerder zei: een extra bootmanager installeren was niet nodig geweest. Het enige wat je moest doen is je boot.ini bewerken.

En volgends mij kan je die harde schijven niet voor elkaar verbergen, hoewel je wel met rechten kan gaan werken.

-edit-
Eigenlijk snap ik niet waarom je zo moeilijk doet, Shock.
Want je kan zelfs zonder problemen twee os'sen op een partitie zetten. Maar ik raad wel aan om de beide os'sen de path locaties goed in te stellen.

Laatst gewijzigd op 14-03-2005 om 15:09.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2005, 15:04
Shock
Shock is offline
Citaat:
freyk schreef op 14-03-2005 @ 16:02 :
Tja, zoals ik al eerder zei: een extra bootmanager installeren was niet nodig geweest. Het enige wat je moest doen is je boot.ini bewerken.

En volgends mij kan je die harde schijven niet voor elkaar verbergen, hoewel je wel met rechten kan gaan werken.
Hoe bewerk je die zodanig dat ie ook partities kan verbergen dan? Dat heb ik nog niet ontdekt..
Oud 14-03-2005, 15:11
freyk
freyk is offline
Citaat:
Shock schreef op 14-03-2005 @ 16:04 :
Hoe bewerk je die zodanig dat ie ook partities kan verbergen dan? Dat heb ik nog niet ontdekt..
Het maken van mapping's?
Oud 14-03-2005, 15:29
Shock
Shock is offline
Citaat:
freyk schreef op 14-03-2005 @ 16:11 :
Het maken van mapping's?
Mkay, maar waarom lastig doen met een boot.ini als BootMagic het zelf al begrijpt?
Oud 14-03-2005, 15:46
freyk
freyk is offline
-offtopic-

Citaat:
Shock schreef op 14-03-2005 @ 16:29 :
Mkay, maar waarom lastig doen met een boot.ini als BootMagic het zelf al begrijpt?
Omdat je eigenlijk geen extra programma's hoeft te downloaden, wanneer je twee windows versies een partitie hebt gegooit.
Je gebruikt je kladblok(notepad) om je boot.ini te openen.
Code:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
Bewerkt een regeltje en slaat het dan op.
Oud 14-03-2005, 15:54
Shock
Shock is offline
Citaat:
freyk schreef op 14-03-2005 @ 16:46 :
-offtopic-

Omdat je eigenlijk geen extra programma's hoeft te downloaden, wanneer je twee windows versies een partitie hebt gegooit.
Je gebruikt je kladblok(notepad) om je boot.ini te openen.
Code:
[boot loader]
timeout=30
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
Bewerkt een regeltje en slaat het dan op.
Het andere operating system toevoegen aan het lijstje kun je Windows volgens mij nog zelf laten doen als je zou willen, maar die mappings blijven mij wat wazig
Oud 14-03-2005, 16:11
freyk
freyk is offline
Citaat:
Shock schreef op 14-03-2005 @ 16:54 :
Het andere operating system toevoegen aan het lijstje kun je Windows volgens mij nog zelf laten doen als je zou willen
Ok ok,..een klein voorbeeldje dan:
Code:
[boot loader]
timeout=10

[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Shock's prutsplaza" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\MCE="Shock's multimedia center" /fastdetect
En als je het een beetje grafisch wilt maken, gooi lilo erop.

Citaat:
Shock schreef op 14-03-2005 @ 16:54 :
maar die mappings blijven mij wat wazig
In windows xp:
  1. Maak een paar gedeelde mappen aan.
  2. En dan "Deze computer" -> extra -> netwerkverbinding maken
  3. Schrijfletter en een gedeelde map toekennen.

Laatst gewijzigd op 14-03-2005 om 16:19.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2005, 16:23
Shock
Shock is offline
Citaat:
freyk schreef op 14-03-2005 @ 17:11 :
Ok ok,..een klein voorbeeldje dan:
Code:
[boot loader]
timeout=10

[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Shock's prutsplaza" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\MCE="Shock's multimedia center" /fastdetect
En als je het een beetje grafisch wilt maken, gooi lilo erop.

In windows xp:
  1. Maak een paar gedeelde mappen aan.
  2. En dan "Deze computer" -> extra -> netwerkverbinding maken
  3. Schrijfletter en een gedeelde map toekennen.
Okay, maar zien beide os-en hun installatieschijf dan als schijf c? Dat is nu wel de situatie
Oud 14-03-2005, 16:29
freyk
freyk is offline
Citaat:
Shock schreef op 14-03-2005 @ 17:23 :
Okay, maar zien beide os-en hun installatieschijf dan als schijf c? Dat is nu wel de situatie
V
V
Citaat:
freyk schreef op 14-03-2005 @ 16:02 :
En volgends mij kan je die harde schijven
(-edit- en/of partities) niet voor elkaar verbergen, hoewel je wel met rechten kan gaan werken.
Dos werkt niet met rechten, windows xp wel (en mce ook??).
En het mooie is mce en windows xp storen elkaar niet elkaar. Zolang je de path's in de beide windows versies goed insteld.
Oud 14-03-2005, 16:36
Shock
Shock is offline
Citaat:
freyk schreef op 14-03-2005 @ 17:29 :
V
V

Dos werkt niet met rechten, windows xp wel (en mce ook??).
En het mooie is mce en windows xp storen elkaar niet elkaar. Zolang je de path's in de beide windows versies goed insteld.
En dat is dan precies de reden waarom ik voor BootMagic gekozen heb, die kan dat wel.

Nu heb ik weer twee schijven die beide 'los' goed opstarten, echter als ik nu de XP Pro-schijf erbij stop en via het BootMagic menu opstart, krijg ik keer op keer Windows MCE, welke optie ik ook kies. Vreemd?
Oud 14-03-2005, 16:56
freyk
freyk is offline
nog ff wat vergeten:
Om de path's te bewerken doe je het volgende:
  1. Rechtermuisknop op "deze computer" -> eigenschappen
  2. tabblad geavanceerd -> omgevingsvariabelen.
en vergeet niet de pagefile
  1. Rechtermuisknop op "deze computer" -> eigenschappen
  2. tabblad geavanceerd -> prestaties -> instellingen -> tabblad geavanceerd -> virtueel geheugen -> wijzigen
Oud 14-03-2005, 17:53
Shock
Shock is offline
"Autocheck not found" en vervolgens een reboot. Wtf
Reageren

Regels voor berichten