Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-03-2005, 15:44
shanker
shanker is offline
laatst kwam ik op internet wat opdrachten tegen van een kunstacademie in uhm weet ik even niet meer, geloof italie ofzo, maar in ieder geval was ik benieuwd naar wat er zoal uit zou komen (er stonden helaas geen plaatjes bij). een van de opdrachten was: schilder een abstractie van een (zelf)portret. heeft iemand dit al eens gedaan? of weet iemand schilders die zoiets hebben gemaakt? ben erg nieuwsgierig hoe men zoiets vorm zou geven enzo, aangezien ik zelf helemaal niet met abstracte dingen overweg kan. wie o wie???
Oud 14-03-2005, 16:29
Bubbel Design
Bubbel Design is offline
Weet ik helaas niet. Maar wat ik niet snap: kan jij Italiaans?
Met citaat reageren
Oud 14-03-2005, 17:14
Verwijderd
Zal wel in het Engels geweest zijn, en dan nog. Al kan zij het, wat is het nut? Waar je al niet op let.

Ik ken alleen de vrij simpele opdrachten van de academies, misschien dat ik in mijn schilderjaren ook zoiets krijg, helaas kan ik je hier niet veel mee helpen. Maar misschien begin je het best van je portret en ga je dat steeds veranderen, op verschillende manieren. Het is ook maar net de vraag wat zij met abstract bedoelen en hoe vrij je daarin bent.

We hebben daarentegen wel een dier gestileerd, vertrek van het dier en haal zoveel weg dat je alleen de noodzakelijke karakteristieken over houdt, dit deden we in stappen, misschien kan jij dat ook proberen, steeds een stap verder gaan'?
Met citaat reageren
Oud 14-03-2005, 17:21
snarl
snarl is offline
ehh abstract... uhmm.. ik heb wel es een zeer vaag zelfportret gepost hier ja.. ik zoek m even op en post m nog een keer:

hoppa:
Oud 14-03-2005, 17:48
Sketch
Sketch is offline
Ik denk dat ik met een gewoon portret zou beginnen (schets natuurlijk), en dan alle vormen steeds eenvoudiger maken.

Ik heb er ook nog nooit van gehoord, maar het lijkt me wel interessant.

Edit: Hmm, ik denk dat ik dan een paar kegeltjes en bollen over zou houden, of rechthoekjes en cirkels.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2005, 17:58
shanker
shanker is offline
@ bubbel design: nee ik kan geen italiaans iig niet zo goed dat ik hele verhalen kan lezen. zoals al geopperd werd, het was in het engels

@ snarl: leuk gedaan! je ziet inderdaad dat het nog een portret is enzo, maar het is geen realistische weergave... erg goed!

ik vind het erg moeilijk om me er iets bij voor te stellen, ik bedoel, met de tegenwoordige 'abstracte kunst' word alles zo vaag... dan zie je een schilderij met een blauw vlak en een witte stip in een bovenhoek... kan wel mooi zijn, daar niet van, maar om een portret op zo'n manier te kunnen verwoorden... erg knap in mijn ogen als je dat kunt!
een manier is inderdaad om stukken weg te halen/laten van een portret, maar zoals ook al gezegd werd, bij mij zou je ook alleen maar een paar vage vormpjes overhouden
Oud 14-03-2005, 19:01
Verwijderd
Citaat:
snarl schreef op 14-03-2005 @ 18:21 :
ehh abstract... uhmm.. ik heb wel es een zeer vaag zelfportret gepost hier ja.. ik zoek m even op en post m nog een keer:

hoppa:
[afbeelding]
uhm dat is maar net half abstract
Met citaat reageren
Oud 14-03-2005, 19:16
snarl
snarl is offline
hah jep

ik zei ook vaag

ik zei niet abstract.
Oud 14-03-2005, 20:15
Verwijderd
Citaat:
snarl schreef op 14-03-2005 @ 20:16 :
hah jep

ik zei ook vaag

ik zei niet abstract.
mm ok, te snel gelezen
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 16:12
Sobe
Sobe is offline
Ook al kan ik zelf niet schilderen/ tekenen, een duidelijk voorbeeld van abstraheren vind ik 'de boom' van Mondriaan. Je kunt heel goed zien wat de belangrijkste aspecten (vorm, compositie) zijn van de oorspronkelijke afbeelding in lijnen, kleuren en vormen. Ditzelfde kun je bij een portret onderzoeken, lijkt me.
http://www.digischool.nl/ckv2/modern.../abstract2.htm
Oud 16-03-2005, 17:28
neardo
neardo is offline
okeej, die van mij ziet dr meer uit als een mislukte blokkendoos... maar goed

Oud 16-03-2005, 18:52
Verwijderd
dat is geen abstraheren naar mijn mening.
Het is meer een poging tot kubisme, alleen worden er geen verschillende perspectieven naar voren gebracht in 1 werk.

Ik vind em trouwens ook vrij uitgewerkt voor een dummy
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 19:17
neardo
neardo is offline
hmm.. past dr idd beter bij
en hijs uitgewerkt omdat ik graag een goed cijfer voor dit onderdeel wil halen
Oud 17-03-2005, 08:21
Verwijderd
snap ik, maar wat doet ie dan in een dummy?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 10:48
neardo
neardo is offline
Omdar dat moet? Al onze opdrachten moeten we maken in onze dummy's. Zodat je alles bij elkaar hebt enzo. Voor meer informatie moet je bij mun ckv-docent wezen
Oud 17-03-2005, 20:25
Verwijderd
zoek eens zelfprotretten van kunstenaars die ook abstract zijn uitgevoerd.
kijk een shoe dat is gedaan, er zijn zoveel manieren waarop jje abstract een protret kunt maken, of je dat nu in een kubistische of minimalistische lijnen stijl doet...ja dat zal daar wel uitgelegd staan, anders is het waardeloos educatief materiaal.

maak van te voren schetsen, in bijvoorbeeld een dummy zoals neardo dat doet (goede docent, werken in dummy's daar ben ik zelf ook een voorstander van).

let bij het schetsen op dingen die jij belangrijk vind, als je nog nooit een abstract portret getekend hebt kun je dus eerst opzoek gaan naar voorbeelden, kies een stijl die je interessant vind. neem een foto van jezelf of een ander en probeer dat eens abstract in die stijl te tekenen. je kunt ook vanuit het gedetaileerde werken als je dat fijn vind (ik vind het omslachtig, maar je moet daar zelf je weg in zien te vinden).

let op compositie, kleur, vorm en lijn.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 15:49
shanker
shanker is offline
weet jij kunstenaars die een duidelijk abstract zelfprotret hebben geschilderd dan? (ik ben echt een nul in zoeken op internet, ik vind nooit wat ik moet hebben)
het was eigenlijk niet eens de bedoeling om zelf ook zo'n portret te schilderen hoor, ik was gewoon nieuwsgierig, maar door het lezen van de reacties enzo beginnen mn handen wel te jeuken... misschien dat ik me er ook wel eens aan ga wagen dan
Oud 19-03-2005, 16:03
Verwijderd
nou dat gaat best moeilijk worden. Als het een abstract portret is, dan zie je waarschijnlijk niet meer dat het eerst een potret was.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten