Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() Iemand had het over die reclame van het spel Mercenaries ![]() Sly vierkante bui: ![]() ![]() ![]() ![]() Links is de docente die het college gaf terwijl ik dit krabbelde, midden is uit The Dark knight, de mr.T's zijn ideetjes voor schilderijen ![]() Toen had ik een plectrum gevonden En een voorbeeldje van studies voor het masker: ![]() Ik heb ook smallere versies van dit soort, en ik probeer te kijken naar allerlei lijnen in het ontwerp (zoals rechtsonder) |
![]() |
|
De krant en de koe vind ik tof.
![]() De stripfiguren vind ik te onorigineel en karakterloos; ze zijn heel simpel en dat is vaak gebaat bij precíes de goede lijnen en schaduwvlakken, en dat mist hier. In je aankondigingsposter is het al veel beter, al ben ik er nog niet uit hoe ik moet denken over het overnemen van al bestaande beelden. Het ziet er voor mij nog teveel uit als een "hee batman, mijn held, laat ik er duizend tekeningen van maken"-obsessie en nog te weinig eigen inbreng. En ik snap niet dat je je zelfportret niet post. Die was zo goed! ![]()
||
Citaat:
![]() en het overnemen, ik zie dat niet zo; ik ga het niet letterlijk na tekenen, maar werk het op een eigen manier uit. Het tekenen van Batman is denk ik op een zeker punt ook wel vanuit een obsessie, maar ook fan zijn van een bepaalde stijl en die tot een zeker punt benaderen. |
![]() |
|
Bij veel van jouw dingen vind ik het lijken alsof je niet echt goed kan tekenen. Bijvoorbeeld bij die kerel met die hanekam is zijn hand veel te klein, bij die Knight of Ni staan zijn ogen te dicht bij elkaar en maakt zijn hand een vreemde hoek (en ziet er nogal plat uit) etc. Je zelfportret bewijst echter dat je dit wel degelijk kunt. Maar misschien is het ook slordigheid, want bijvoorbeeld dat riempje van die black knight of hoe dat ding zonder armen ook heet ziet er nogal slordig en simpel uit, maar volgens mij had je die wel veel mooier kunnen maken als je daar gewoon wat meer aandacht aan besteed had.
Wat betreft een eigen stijl: je zou echt eens het hele Batman/Monty Python/popiconen/stripstijltje los moeten durven laten. Als je dat soort dingen blijft tekenen, blijf je ook bewust of onbewust de stijl van iemand anders imiteren. Ga eens landschappen, voorwerpen, dieren, stillevens, portretten etc tekenen en schilderen. Gebruik eens andere materialen (houtskool, kleurpotlood, pastelkrijt, ecoline, aquarel). Durf te experimenteren met kleur, vorm, abstractie. Vermijd het maken van alweer dezelfde schetsjes van bestaande personages. Als je dat veel doet zul je daar gaandeweg een eigen stijl in ontwikkelen. Een eigen, unieke stijl is niet iets wat van de ene op de andere dag uit de lucht komt vallen; het is iets waar je hard voor moet werken en wat eigenlijk nooit 'af' is, dat blijf je ontwikkelen en verbeteren.
||
Citaat:
![]() bij dat zelfportret kreeg ik de opdracht om er lang over te doen ![]() en voor de rest, steeds een ander idee, met een andere stijl, een ander materiaal, verschillende factoren denk ik [edit: dit zijn ook maar veronderstellingen, geen echt idee eigenlijk] Laatst gewijzigd op 07-11-2008 om 08:59. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ja, wat botulismf zegt: sommige dingen zijn echt niet mooi of interessant, maar dat zelfportret laat zien dat je wel kunt tekenen en veel meer in je mars hebt.
Het gros van je werk komt een beetje puberaal en slordig over; van die dingetjes die je op je 15e in je schoolschrift kladderde (Monty Python, Batman, cartoonpoppetjes, Sly). Je zou dat idd eens los moeten laten en stijlvollere dingen gaan tekenen. |
![]() |
|
Waarvoor ga je het gebruiken? Maar ik zeg: de eerste.
Ik weet misschien wel een leuke opdracht voor je, die heb ik zelf namelijk ook moeten doen. Drie weken lang elke week een dummy vol tekenen met mensen en dan vanuit de werkelijkheid. Dus misschien is dat een idee?
|
Ik zal wel meer mensen na gaan tekenen,
maar ik kan niet beloven dat ik het in een dummy doe ![]() Die knakker op de foto is een collega van me en terwijl ik aan het inzoomen was met mn camera op deze foto van het bedrijfsuitje, was er een soortgelijke uitsnede die me beviel, en nu wil ik er een schilderij van maken. De eerste was mijn eerste idee, maar misschien is hij teveel ingezoomd, vandaar mijn twijfel. ![]() Ondertussen ben ik aan het zoeken waar ik epoxy putty vandaan kan halen om een ander masker te maken ![]() |
![]() |
|
Ik vind de eerste ook beter, en een gaaf project om dat te gaan schilderen. De opdracht van *oma* is zeer nuttig en leuk om te doen. Een aardige vervolgopdracht is om aan het einde van elke dag een persoon te schetsen die je die dag is opgevallen: nu dus zonder referentie, maar dat dwingt je om je visueel geheugen te trainen en geeft je meer ruimte om er een eigen draai aan te geven. Je kunt dan ook eventuele eigenschappen van die persoon benadrukken en zelf zaken als compositie, kleurgebruik bepalen.
Om je geduld te trainen (want ik heb het idee dat jouw werkjes vrij snel klaar zijn) kun je stillevens maken van zaken die veel tijd kosten om na te tekenen. Ik heb nog traumatische herinneringen aan kunstacademie-opdrachten (stilleven van tijdschrift, stuk speelgoed en bos bloemen; stilleven van bord boerenkool met worst en bestek; stilleven van glas water met daarin een lepel en enkele glazen knikkers; stilleven van een pot augurken of rolmopsen). (Stront)vervelend maar vrij leerzaam.
||
Citaat:
![]() maar dat van die stillevens doe ik al via cursussen e.d. (en nu soort van via een bijvak aan de KABK) en ik zie het nut er wel van in, maar niet de lol. ![]() Dat visueel geheugen zit wel snor, via tekenen kan ik altijd heel goed dingen reproduceren. Ik let vaak op de typische details ![]() (maar nu nog iets meer kwalitatief gaan reproduceren dan) |
![]() |
|
Ik vind, tot in tegenstelling van de rest van dit forum, dat zelfportret helemaal niks aan. Qua techniek ziet het er gelikt uit, maar het beeld zelf is absoluut niet interessant. De illustratie/schilderij/wat het ook is met die kranten vind ik dan wel weer vrij goed. Misschien is het een idee om meer van die te maken en dan steeds net iets anders. Dan kun je van al die varianten de beste stukjes uitkiezen en daarvan het uiteindelijke schilderij maken. De collage van schetsen is ook interessant, maar kwam misschien beter over als die niet ingelijst was. Ook inspirerende foto's, prints en afbeeldingen ertussen hadden het beeld erg spannend kunnen maken.
Verder heb is als enige tip, als je tenminste geïnteresseerd bent in het maken van kunst, gewoon heel veel musea/tentoonstellingen te bezoeken. Probeer uit te zoeken wat je interessante kunstenaars vindt en hoe het komt dat hun werk zo interessant is. Stillevens tekenen is goed om technieken te leren kennen, maar op een gegeven moment moet je verder dan dat gaan.
||
Citaat:
![]() En dat krantending krijgt waarschijnlijk nog wel een vervolg maar dan als televisiegids variant en bladmuziek ofzo. Die inlijsting is gedaan door de galeriehoudster en zij heeft de dingen die ik heb gekrabbeld uitgekozen die zij leuk vond, "een kijkje in de keuken" zoals zij het noemde. Als collage had ik er zelf inderdaad wel andere dingetjes tussendoor gedaan. Dat van die musea is een leuke tip en iets wat ik ook graag doe. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
|
Ik denk dat dat zelfportet geen toevalstreffer was maar een kwestie van een voorbeeld hebben dat stilzit. Ik weet niet of je daarvoor een foto of een spiegel gebruikt hebt, maar ja.
Die docent vind ik minder geslaagd maar als je een docent tekent onder je les en die maar blijft bewegen, is het ook lastiger. Ik zou gewoon met alles oefenen, stilzittende mensen, bewegende mensen door hun houding te schetsen, dat soort dingen.
|||
Citaat:
maar nu ervaar ik dit toch echt als een gewone belediging, maar vooral gezien de domme redenatie: je rekent nou een serieus werk af op basis van een pentekening gemaakt tijdens een college. [edit:] als dit niet in mijn topic was gebeurd maar in een ander topic had ik er ook wat van gezegd. Citaat:
maar volgens mij hielp het vooral dat ik zelf ook eens stilzat ![]() Ik heb hem nagetekend omdat zijn hoofd me een beetje fascineerde, maar maandag op de KABK gaan we echt met een model werken, dus krijg ik daar voor het eerst les in, ben benieuwd ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Briljant dat ze een dikke vrouw laten poseren.
Die hele freek bartels ken ik niet maar door je tekeningen heb ik al een grondige hekel aan hem. Die Cleese en Nicholson zijn daarintegen wel aardig ![]()
|
Ruw talent, dat is duidelijk. Je hebt goede ideeën en je kan redelijk tekenen. De grap met dikke mensen is dat de verhoudingen compleet anders zijn. Je hebt geen spieren, maar vet dat niet in de lengte, maar juist in de breedte gaat. Het schema 'mens' is niet meer van toepassing.
Ik vind je schilderijtjes uit de tentoonstelling grappig, hoewel onverzorgd. Goede handen! nog niet perfect, maar dat zie je pas op het tweede gezicht. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Weer wat nieuw spul:
voor de KABK, pop art van een aangepast plaatje uit een oude Batman comic. Eerste schets en vergroting ![]() het groen maken van het haar ![]() ![]() links was de tester, maar wordt nu onderdeel van een set van 3 (er komt er dus nog een bij, de rechter maar dan met de typische puntjes als schaduw) ![]() ook voor de KABK om meteen 2 stijlen te pakken bedacht ik om van deze zelfportet-ets van Rembrandt een grafitti-sjabloon te maken. ![]() ![]() ![]() De eerste op de muur in de fietsenstalling van mijn studentenhuis ![]() op papier ![]() de fietsenstalling met 3 stuks op de muur en de mal en nog 3 op papier op de grond. ![]() |
![]() |
|
|