Door de grote hoeveelheid tekst en de betrekkelijk kleine hoeveelheid tijd die mij vanavond is gegunt zal ik het maar kort houden.
Je gebruikt na ELKE regel een komma of een punt terwijl dat hélémáál niet nodig is, dat is vrij storend. Je moet alleen komma gebruiken als een zin uit twee of meer delen bestaat en niet als er een rust moet. De rust is er al door de 'enter'.
Je zegt alles precies zoals het is, probeer dat niet meer te doen. Het is juist veel mooier (vind ik, maar ook vele anderen) als je niet zo direct ben en veel over laat aan de fantasie van de lezers. Nu krijg ik het gevoel van 'ja fijn, wat moet ik er mee ?!'. Probeer het te gedeeltelijk te omschrijven en laat ruimte over voor andere interpitaties (sp?).
Wat ik ook mis in je gedichten is ritme; het is nauwelijks aanwezig. Let op het aantal lettergrepen, het hoeft echt niet altijd evenveel te zijn maar de verschillen zijn soms echt té groot waardoor het niet lekker leest. Wat ook goed kan helpen is rijm, niet elke zin hoeft te rijmen en je hoeft het ook helemaal te doen in elk gedicht maar helemaal niet is ook weer overdreven. Af en toe een halfrijm er tussendoor kan het ritme stukken beter maken.
Nog een paar dingetjes. In 'Bestrating' herhaal je wel erg vaak 'weg': "Zal er ooit een weg worden bestraat, ~ waarmee je weg kan gaan, ~ weg van hier," dat staat niet mooi. In 'De angst' zeg je twee keer direct achter elkaar 'heel veel', dat staat niet en ik zou het trouwens zelf nooit zo zeggen. En in 'Kijk ik de angst in zijn ogen' denk ik dat je 'kijk' in 'zie' moet veranderen ^^.
Voorderest kan ik natuurlijk gewoon door blijven zeuren maar het belangrijkste is dat je gewoon door moet blijven proberen. Neem commentaar serieus en voel je vooral niet aangevallen oid, je kan veel leren van anderen. Er zitten hele leuke dingen in sommige van je gedichten maar die zijn nog lang niet optimaal gebruikt.
EDIT: Enne, 6 gedichten is wel erg veel, als ik jou was had ik er iets van 2 gepost (de mooiste) en dan proberen te leren van de commentaar en dan weer nieuwe schrijven of je oude posten. Als je een of twee gedichten in een topic zet zul je veel meer commentaar krijgen op de gedichten zelf inplaats van hoe je globaal schrijft (waar natuurlijk niks mis mee is, ik doe het zelf ook, maar ik denk dat je ook echt commentaar op je gedichten wil).
En ik zeg het nu maar weer: blijf doorgaan !!
en ga ik eindelijk douchen, na mijn 'zeer korte' post