Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2005, 21:04
Bludjinni
Bludjinni is offline
Mijn vriend en ik zijn serieus begonnen met zoeken naar een eigen woonplekkie (de bedoeling is dat we samen gaan wonen). Het liefst in de omgeving van of in Utrecht.

Nou weten we er bar weinig vanaf. Van wat we gevonden hebben zijn het miniminiminikamertjes van 8 m2 met gedeelde plees en douches en keukens en daar hebben we alles behalve behoefte aan. We willen gewoon prive een woonplek, het hoeft niet eens zo groot en van mij hoeft het niet uit meerdere kamers te bestaan..

Is het tegenwoordig nou nog mogelijk om nog een kamer te vinden waarin je alles voor jezelf heb (keuken, wc, etc), samen met mijn vriend? Zonder dat we ons daarvoor moeten inschrijven voor een huis (dat duurt zo oeverloos lang..)? In wat voor prijsklasse zouden we dan zitten?

Elk stukkie info is welkom. ^_^ Alvast bedankt.
Oud 06-03-2005, 21:09
Quiana
Quiana is offline
Lijkt me meer wat voor W,G & R.
Oud 06-03-2005, 21:13
Chaucus
Chaucus is offline
Ook hier staan nog enkele nuttige sites...maar persoonlijke info is natuurlijk leuker
Oud 07-03-2005, 12:41
Verwijderd
Ik probeer dat ook. Wat ik je kan adviseren is je aanmelden bij Woningnet (www.woningnet.nl) die doen sociale huurwoningen etc., maar de wachtlijsten zijn wel erg lang, voor eengezinswoningen bijvoorbeeld 8 jaar. (, nee dat is inderdaad niet leuk.)
Ook www.directwonen.nl doet aan woningen in onder andere Utrecht, dat kost wel meer, maar zij doen niet aan wachtlijsten.
Het efficiënste is gewoon wat kopen, maar ik weet niet of je daar wel op zit te wachten. Bovendien is een woning kopen in Utrecht natuurlijk schreeuwend duur
Woningnet en Direct Wonen hebben trouwens vrijwel alleen zelfstandige woningen, het type dat jij zoekt, denk ik. Succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:13
Verwijderd
Waarom een kamer, waarom niet gewoon een woning? Dat is goed mogelijk, alleen binnen Utrecht en waarschijnlijk ook de heel direct omgeving een stuk lastiger dan in de rest van Nederland, in Utrecht is nu eenmaal een wachttijd van een aantal jaar, je bent niet de enige die daar graag wil wonen. Ik raad je aan je toch in te schrijven bij bv. de woningbouwvereniging en ook bij particuliere verhuurders. Prijsklasse verschilt enorm, daar valt weinig (niets) over te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 21:53
Verwijderd
Ik had het niet over kamers, maar over woningen overigens.
En ik word persoonlijk niet echt blij van die wachtlijsten die ze daar aanhouden, het is echt ongelooflijk, zo lang.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 06:35
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 07-03-2005 @ 22:53 :
Ik had het niet over kamers, maar over woningen overigens.
En ik word persoonlijk niet echt blij van die wachtlijsten die ze daar aanhouden, het is echt ongelooflijk, zo lang.
Dat is overal zo, maar in Utrecht (en Amsterdam, geloof ik ook) is het nog net even iets erger, helaas... Normaal scheelt het ook al als je in een buitenwijk wilt ed, maar ik geloof dat in Utrecht weinig uitmaakt.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 10:53
Blenderhead
Blenderhead is offline
samen gaan wonen op je 18e is over het algemeen een grote fout
Oud 08-03-2005, 11:08
Verwijderd
Citaat:
Blenderhead schreef op 08-03-2005 @ 11:53 :
samen gaan wonen op je 18e is over het algemeen een grote fout
Dat vind ik wel meevallen hoor, tot nu toe bevalt dat erg goed
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 08:45
Ninnoc
Ninnoc is offline
is helemaal geen grote fout, bevalt prima idd

maar euhm sociale huurwoningen hebben gigantische wachtlijsten dus de vrije sector is misschien beter/sneller.
www.funda.nl
Oud 15-03-2005, 08:46
Verwijderd
Citaat:
Ninnoc schreef op 15-03-2005 @ 09:45 :
is helemaal geen grote fout, bevalt prima idd

maar euhm sociale huurwoningen hebben gigantische wachtlijsten dus de vrije sector is misschien beter/sneller.
www.funda.nl
Ik snap dat nooit, wat is daar het verschil tussen?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 08:56
ganralph
ganralph is offline
het verschil is: wachtlijst of snel reageren

vrije sector heeft geen wachtlijsten van 8 jaar (Amsterdam) zoals sociale huurwoningen dat vaak nog wel hebben.

beetje leuk optrekje voor 2 man in een stad met de nodige voorzieningen is asociaal duur. ik denk dat je ergens rond de 700 euro begint (tenzij je met zn 2en idd op 1 klein kamertje wil zitten).

beste optie: werk zoeken en een hypotheek van 300 euro per maand voor een even groot huis als 1000 euro huur.
Oud 15-03-2005, 10:46
Ninnoc
Ninnoc is offline
sociale huurwoningen :
dat zijn woningen met max. huur van 597 euro (raar bedrag i know en kan inmiddels verandert zijn) aan deze woningen zitten bovendien allerlei regels van de gemeente zoals inkomenseisen (moet passen bij de huur) en voorrang voor allerlei groepen. er is met een leuk woord een huisvestigingsvergunning nodig. bovendien dus sicke wachtlijsten.

vrije sector:
alles boven die huur. bovendien zijn er geen eisen om in aanmerking te komen wat zorgt dat je sneller een woning hebt.
(overigens valt bijna heel a'dam zuidoost hier ook onder ondanks lagere huren ) 'vrije' sector betekend overigens niet dat ze maar gewoon n bedrag mogen vragen. als de huur te hoog is kun je de huurcommissie erop af sturen en die berekent dan met het puntensysteem de huur die ervoor gevraagd mag worden. je kan als je dus echt om een woning verlegen zit ook een gokje wagen en een pand huren wat je eigenlijk te duur is en dan de huurcommissie inschakelen. maar ja dan loop je wel kans weer op straat te staan.

of aankoop van een huis verstandig is weet ik niet dat ligt aan je persoonlijke situatie maar ik zou ook die mogelijkheid bekijken want dat kan stuk gunstiger zijn.
Oud 15-03-2005, 10:49
Verwijderd
@ Ninnoc en ganralph: dank je. Volgens mij is het handiger om iets te kopen of zo'n vrije sector woning te huren (volgens mij valt woningnet daar ook onder.)
Mijn vriend is namelijk over 1,5 afgestudeerd als alles goed gaat () dus dan wilden we in Utrecht gaan wonen, maar met wachtlijsten van 8 jaar wordt dat op zich problematisch. Maar er is dus nog hoop! (Jeuj!)
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 17:06
Verwijderd
Kopen is ook duur, zeker in een stad als Utrecht.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 17:39
Roos
Roos is offline
Schakel gewoon een makelaar in of kijk op viavia.nl
Oud 15-03-2005, 21:14
Ninnoc
Ninnoc is offline
kopen is duur maar je kan uiteindelijk goedkoper uit zijn. bovendien is het een investering en huur is gewoon bodemloze put. maar ga dan wel even om je heen vragen, schakel vaders(hebben vaak een mening over vastgoed, kennis is een tweede) en banken etc in. kijk of de rente wel gunstig is en ik ben er eigenlijk van overtuigt dat de hypotheekrenteaftrek eruit gegooid wordt binnen 20 jaar en dat heeft ook de nodige conquenties.(oeh ik moet vader worden )
Oud 16-03-2005, 10:22
ganralph
ganralph is offline
onder goede omstandgiheden is kopen het beste:

- hypotheek is lager dan huur (voor hetzelfde oppervlak)
- zoek bijv een koopflat met servicekosten: je hoeft dan nooit ineens veel geld op te hoesten voor groot onderhoud aan je woning (zoals een nieuw dak of zo)
- het huis is van jou, geen gezeik met verhuurders en achterstallig onderhoud (heb je zelf in de hand) en je gaat pas weg als je wil of als je uitgekocht wordt door de gemeente.

maarrrrr...
hypotheken ed is wel een gigantisch gezeik voordat je het goed geregeld hebt. als nieuwkomer op de markt zonder vast contract ed, kun je vaak zeer weinig lenen. maar daar zijn wel dingen voor te verzinnen (laat je goed informeren)
Oud 16-03-2005, 14:26
Verwijderd
Citaat:
Ninnoc schreef op 15-03-2005 @ 22:14 :
kopen is duur maar je kan uiteindelijk goedkoper uit zijn. bovendien is het een investering en huur is gewoon bodemloze put. maar ga dan wel even om je heen vragen, schakel vaders(hebben vaak een mening over vastgoed, kennis is een tweede) en banken etc in. kijk of de rente wel gunstig is en ik ben er eigenlijk van overtuigt dat de hypotheekrenteaftrek eruit gegooid wordt binnen 20 jaar en dat heeft ook de nodige conquenties.(oeh ik moet vader worden )
Dat snap ik ook. Je moet alleen wel het geld hebben of een goed betaalde baan met een vast contract, anders is het onmogelijk een huis te kopen.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 07:46
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 16-03-2005 @ 15:26 :
Dat snap ik ook. Je moet alleen wel het geld hebben of een goed betaalde baan met een vast contract, anders is het onmogelijk een huis te kopen.
was idd echt nuttige bijdrage die post
Reageren

Regels voor berichten