Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2002, 21:02
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Ik moet waarschijnlijk m'n amandelen eruit laten halen. Ik zie er best wel tegenop, maar ik weet niet of dat terecht is. Heeft iemand dit ook (op latere leeftijd!!) laten doen, of kent iemand van jullie iemand die dit heeft laten doen? En wat zijn de ervaringen? Is het pijnlijk? En heb je daarna echt geen keelontsteking meer? Graag replies!
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 21:14
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Ja;
ik vraag mij dat ook af
en hebben amandelen nu nog een functie?
ik heb ze ook nog
en ben nogal tegen ze eruit laten halen
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 21:23
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Evito schreef:
Ja;
ik vraag mij dat ook af
en hebben amandelen nu nog een functie?
ik heb ze ook nog
en ben nogal tegen ze eruit laten halen

waarom ben je ertegen om ze eruit te laten halen? Ik heb echt bijna elke maand keelontsteking, en ik zal echt blij zijn als die krengen weg zijn!
Volgens mij hebben amandelen geen functie, trouwens...
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 21:34
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Volgens mij hebben ze een functie die voor wetenschappers niet duidelijk is of niet belangrijk genoeg.
Ik wil ze er niet uit laten halen omdat ze ergens voor zitten,
ik houd er niet van om voor convenience delen van mijn lichaam te laten verwijderen.
Maar ja,
elke maand...

ik heb ze nu al maanden opgezet,
niet echt prettig,
maar het stoort me ook niet echt
Met citaat reageren
Oud 29-11-2002, 11:07
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Amandelen zijn kleine amandelvormige organen (vandaar de naam) die uit lymfklierachtig weefsel bestaan. Er zijn er 3: 2 keelamandelen en 1 neusamandel. Ze hebben mogelijk een taak bij de afweer van ziektekiemen die via de mond of de neus binnenkomen en worden na de puberteit kleiner. Als je je amandelen laat verwijderen zal dat waarschijnlijk onder algehele verdoving gebeuren. Nadat ze zijn verwijderd moet je veel drinken of veel ijs eten om het pijnlijke gevoel bij slikken wat je dan nog kunt hebben kwijt te raken. Het lijkt me in ieder geval een goed idee om bij een KNO-arts nadere informatie in te winnen over wat er bij het verwijderen van de amandelen precies gebeurt.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 29-11-2002, 15:10
Herrie
Herrie is offline
Volgens mij hebben amandelen een functie die je beschermt tegen bepaalde bacteriën (zoals griep e.d.), maar als je er veel last van hebt, dan zou ik ze toch weg laten halen.


Die van mij zijn ook weggehaald toen ik klein was... Gedurende m'n pubertijd had ik wel vaak last van griep, longontsteking e.d. Om dit te voorkomen, moet je goed oppassen met kou (dus vooral met sporten zoals voetbal wanneer je veel zweet e.d.), gewoon een sjaal dragen als het koud aanvoelt en handschoenen dragen. Voor de rest moet je gewoon zorgen dat je redelijk gezond leeft (lees genoeg vitamines binnenkrijgt en voldoende slaapt). Op deze manier probeer ik m'n weerstand op peil te houden en dat lukt me aardig de laatste tijd!
Met citaat reageren
Oud 29-11-2002, 16:28
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
keej, thanx voor alle reacties! Ik ga zeker eerst nog een afspraak maken met een KNO-arts, dus wat dat betreft krijg ik wel antwoord op de "technische" vragen. Maar ik was benieuwd naar ervaringen... Ik hoorde van een vriendin dat het heel erg pijn doet, maar zij is een beetje een aanstelster, dus... Ik ben gewoon benieuwd.
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 29-11-2002, 16:42
MoHaMeDJaLaL
Avatar van MoHaMeDJaLaL
MoHaMeDJaLaL is offline
Yoo je bent mij vergeten!!!!!!

Ik heb ze n.l. eruit sinds me 8st jaar.

En op het begin doet het een bietje pijn.
Maar kan bijna niks meer van de pijn herrineren.

Veel sterke
Wees een sterke meid!!!

xxxx Your honey!

PeaCe motherfuckerz
__________________
HIIIGH FIVE babehhh
Met citaat reageren
Oud 29-11-2002, 18:07
Herrie
Herrie is offline
Citaat:
snoopy/mamo schreef:
keej, thanx voor alle reacties! Ik ga zeker eerst nog een afspraak maken met een KNO-arts, dus wat dat betreft krijg ik wel antwoord op de "technische" vragen. Maar ik was benieuwd naar ervaringen... Ik hoorde van een vriendin dat het heel erg pijn doet, maar zij is een beetje een aanstelster, dus... Ik ben gewoon benieuwd.
Het doet inderdaad wel pijn de eerste paar dagen..... Het beste is dan om alleen vloeibaar voedsel (yoghurt e.d. en ijs te eten)

Andere dingen doen zeer, omdat ze 'schuren'
Met citaat reageren
Oud 30-11-2002, 09:21
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Herrie schreef:
Het doet inderdaad wel pijn de eerste paar dagen..... Het beste is dan om alleen vloeibaar voedsel (yoghurt e.d. en ijs te eten)

Andere dingen doen zeer, omdat ze 'schuren'
dus eigenlijk een beetje hetzelfde als bij keelontsteking, maar dan erger, ofzow? *wil best ijsjes eten!*
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 30-11-2002, 14:03
coecie
Avatar van coecie
coecie is offline
ik heb in de eerste week van februari een afspraak
*bibber* een meisje van mijn school kon twee weken niet praten

het schijnt meer pijn te doen naarmate je ouder wordt, amandelen hebben bovendien alleen als je jong bent een beschermende functie tegen virussen en bacteriën. er zijn twee methodes om amandelen eruit te halen, een is iets minder bekend, maar doet veel minder pijn en is een betere methode wat betreft duur van de operatie en verdoving.
vraag ernaar, want het scheelt een hoop in het herstal achteraf
__________________
hieperdepiepp!
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 12:13
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Heej, thanx! Zou wel mooi zijn, als ik die andere verdoving kan krijgen, dan! Nou, heb maandag een afspraak met de huisarts, die gaat me doorverwijzen naar een KNO-arts (hoop ik voor d'r ) en dan hoor ik het wel...
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 16:26
MiZz TeRiOuZz
Avatar van MiZz TeRiOuZz
MiZz TeRiOuZz is offline
op mn 13de geloof ik...tis geen pretje maar ik heb ergere dingen mee gemaakt...

alleen toen ik net wakker werd schreeuwde ik het uit van de pijn...
mjaah daar hebben ze weer dingen voor he..
__________________
***...how you stare at me with those undress-me-eyes...your breath on my body makes me warm inside...***bart is lieeeeeeeeeevv***
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 16:49
Ilona1
Ilona1 is offline
Ik moet dinsdag a.s. naar de kno arts. Ik heb er al ong. een jaar last van. 2 vriendinnen en een vriend van mij hebben het laten doen. Het is zeker geen pretje!! Hoe ouder hoe erger. Ik zie er eigenlijk wel voordelen van in haha...je kan echt niet roken en je valt zeker wel wat kilootjes af!! (zie ik zeker als een voordeel) Eén vriendin eet nu nog alleen babyvoeding (operatie is 2 weken geleden). En tsja het belangrijkste is dat ik er geen last meer van heb. Je moet ong. 2 á 4 dagen in het ziekenhuis blijven liggen. Voor de zekerheid wordt er bloed bij gehouden. Als ze klaar zijn met de operatie blijven ze namelijk nog 7 minuten gewoon in je keel kijken om te kijken of er geen bloedingen zijn. Als je teveel bloed verliest wordt er dus bloed toegevoegd. Als je wakker word krijg je als de pijn te erg is morfine, dus dat lijkt me wel relaxt . Na een tijdje blijven er 2 wittige wondjes achter van waar de amandelen zaten. Als je hoest kunnen die wondjes opengaan en dat is erg vervelend, omdat zo'n bloedsmaak vies is. Mijn moeder en ik gaan erg vaak naar de natuurwinkel en hun zeiden dat je amandelen zeker wel een functie hebben. (wat dat is, geen idee )
__________________
A dream costs nothing unless you want it to come true
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 08:31
Markiex
Markiex is offline
Amandelen zijn een soort van lymfeklieren die in zekere mate een afweerfunctie hebben. Bij sommigen doen de amandelen niet meer zo goed hun werk met als gevolg dat je er last van krijgt. In dat geval kan je ze dus het beste verwijderen.
__________________
Bwegh...
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 21:48
kleine wicca
kleine wicca is offline
Heey, ik heb de 20e een afspraak bij de KNO-arts, bij mij moeten ze dr waarschijlijk ook uit, ten minste, dat zei de huisarts.
ik hoorde van me ma dat ze ook gepeld kunnen worden hmmz klinkt nogal wazig, maar een KNO-arts haalt niet zomaar je amandelen eruit.

ik zie er ook onwijs tegenop en ben et er ook niet echt mee eens dat er zomaar dingen uit me lijf weggehaald worden, maar ik heb ook zo vaak last van mn keel soms eens in de maand soms iets minder vaak, maar ik wor dan helemaal ziek. en mis teveel van school. tsjah, als ze dr uti zijn hoop ik daarna nooooooit mer last dr van te hebben want ik wor dr GEK van...............jij ook veel sterkte ensow.........
__________________
SHIT HAPPENS
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 15:23
Ilona1
Ilona1 is offline
Okee afgelopen dinsdag 3 dec. dus naar de KNO arts geweest. Even verslag doen:

Eerst eventjes wachten in de wachtkamer en eindelijk aan de beurt. Ik kwam binnen (mijn papz en mamz mee ) en hij begon een paar vragen te stellen. Hoelang ik er last van had, hoevaak blabla. Toen onderzoeken doen. Hij keek in mijn neus, oor en natuurlijk keel. En met een stemvork checkte hij mijn gehoor (heel vaag geluid ) Maarja toen hij in mijn keel keek schrok hij er zelfs een beetje van hoe groot ze waren. Hij zei dat ze er zeker uitmoesten. Daarna moest ik meteen naar de Narcose-man (ik vergeet steeds dat woord ervoor). Hij meette me bloeddruk en vroeg mijn gewicht enzo. Ik vond het allemaal een beetje snel gaan, had dat niet verwacht. Daarna moest ik meteen naar de Opname afdeling voor een afspraak. Nou het liefst zo snel mogelijk, want ik heb veel last. Ik dacht bij zo snel mogelijk aan februari ofzo. Eigenlijk is dat ook zo, maar ja, af en toe heb je van die gaatjes waar een operatie tussen kan. En het werd 19 december. Dezelfde dag nog hoorde ik dat ik 10 december al kon *sLiK*, dat is al over een week! En nu kan ik niet naar Innercity

Ik kreeg alle info over wat er ging gebeuren. Ik moet om 9 uur sochtends aanwezig zijn in het ziekenhuis en om half 11 word ik geopereerd geloof ik. Ik krijg van te voren 100 gram paracetamol en een pilletje waar ik zeg maar stoned van word om rustig te worden.
Daarna moet ik naar de operatie kamer waar ik narcose krijg. Als ik onder narcose ben krijg ik een keeltampon (sjeezus wie verzint dat woord) die het bloed opvangt. Ook krijg ik een slang naar mijn longen toe die de beademing regelen. Ik kan dus niet zelf ademen. Nou en dan worden die dingen eruit geragd. De wondjes worden dichtgebrand Oja als de operatie afgelopen is moet ik eerst weer even zelf leren ademen en hoesten voor ze de beademing eraf halen. Ik moet ongeveer 3 dagen blijven liggen en ik moet aan het infuus. En ik kom op de tienerafdeling hahaha. Dat is voor mensen van 12 tot 19 jaar. Hoe verzinnen ze het...Heb ik zo genoeg geïnformeerd
__________________
A dream costs nothing unless you want it to come true
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 15:36
Markiex
Markiex is offline
Wow drie nachten...hoop dat je al sneller naar huis kan. Zelf mocht ik na een nachtje blijven al naar huis (en ja, bij mij zijn ze er ook op latere lft uit gehaald) Overigens had ik niet zoveel last na de operatie, is wel even een rotgevoel maar daar moet je even doorheen.
Succes
__________________
Bwegh...
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 16:34
Ilona1
Ilona1 is offline
Nee ik moet 3 daagjes en dus 2 nachtjes
__________________
A dream costs nothing unless you want it to come true
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 18:26
Markiex
Markiex is offline
Oeps, weer te snel gelezen...naja, 2 nachten ook niet tof
__________________
Bwegh...
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 18:56
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ilona1 schreef:
Als ik onder narcose ben krijg ik een keeltampon (sjeezus wie verzint dat woord) die het bloed opvangt.
Het is niet zo'n vreemd woord als het misschien wel lijkt. Medisch gezien is een tampon niets anders dan een strook of rol vochtopnemend gaas waarmee een holte wordt opgevuld om een bloeding te stelpen of vocht op te nemen. De "gewone" tampons die vrouwen of meisjes tijdens hun ongesteldheid gebruiken zijn daar de bekendste voorbeelden van.
Ik kan me voorstellen dat het je overvalt dat je al zo snel voor een behandeling terecht kunt, maar het is in ieder geval beter dan maar moeten wachten tot je eindelijk aan de beurt bent moet je maar denken. In ieder geval wens ik je vast veel sterkte en een goed herstel toe.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 19:00
Verwijderd
Citaat:
snoopy/mamo schreef:
*wil best ijsjes eten!*
't schijnt dan niet echt prettig te zijn.

Naarmate je ouder wordt schijn je er idd meer last van te hebben als je ze er uit laat halen, vandaar dat de huisarts het mij af raadde een paar jaar terug.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2002, 13:40
coecie
Avatar van coecie
coecie is offline
okeee
ik heb even met mijn vader gepraat en ik weet nu welke manier van verdoven hij doet... dat heeft ie zelf ontwikkeld samen met de kno-arts op zijn ziekenhuis, de methode is niet echt bekend, dus mag ik mischien aan je vragen in welk ziekenhuis je gaat liggen? dan kan mijn vader het doorgeven, als je wil

anyways, ik zal het een beetje proberen uit te leggen, want ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik doe eindexamen, en van een narcose blijf je de eerste paar maanden last houden met je geheugen, deze andere verdoving is een stuk simpeler, en je hoeft dan niet te slapen in het ziekenhuis, maar dan heb je een dagopname (einde van dag naar huis) omdat je niet meer verdoofd bent.

je krijgt eerst een pil en een zetpil (voor-verdoving) en dan een slaapmiddel in een infuusje in je arm, tegelijk krijg je een masker op waar geen narcosemiddel inzit, maar pure zuurstof, je slaapt dan ongeveer 5 minuten. In die tijd worden je amandelen verwijderd en als je wakker wordt, moet je meteen een ijsje achterin je keel stoppen... klaar!
__________________
hieperdepiepp!
Met citaat reageren
Oud 06-12-2002, 08:19
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Keej, bedankt allemaal! Dat verhaal van Ilona werd ik alleen niet zo blij van... Komt wel dichtbij ineens dan... Nou ja.
Ik heb trouwens dinsdag pas een afspraak met de huisarts, die moet me dan eerst nog 's doorsturen naar de KNO-arts, die dan gaat zeggen of ze er uberhaupt wel uitmoeten... M.a.w.: ik heb nog geen idee in welk ziekenhuis ik kom te liggen, maar waarschijnlijk wordt dat het A.M.C., da's het dichtstbij. Maar ja... geen idee of er plaats is, natuurlijk...
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 06-12-2002, 14:21
Verwijderd
Citaat:
snoopy/mamo schreef:
Ik moet waarschijnlijk m'n amandelen eruit laten halen. Ik zie er best wel tegenop, maar ik weet niet of dat terecht is. Heeft iemand dit ook (op latere leeftijd!!) laten doen, of kent iemand van jullie iemand die dit heeft laten doen? En wat zijn de ervaringen? Is het pijnlijk? En heb je daarna echt geen keelontsteking meer? Graag replies!
Mijn keelamandelen zijn eruit gehaald op mn 11e. Mn neusamandelen al toen ik een baby was dus dat weet ik niet meer. Maar goed..

Ik was ongeveer 1 keer per maand wel ziek, echt heel erg vaak. Uiteindelijk werd er dus besloten dat mn keelamandelen eruit moesten. Ik moest naar het ziekenhuis waar ik ook 1 nachtje ter observatie zou blijven. Ik mocht een tijdje niks eten, vanwege de narcose. Het was van te voren allemaal helemaal niet eng in ieder geval. Ik werd onder narcose gebracht en toen ik wakker werd had ik een immense pijn in mn keel. Er zit daat natuurlijk gewoon een open wond namelijk. Ik was in eerste instantie heel erg in de war en kwaad maar dat verdween snel.

Het deed wel flink pijn, vooral in het begin. Je moet veel ijsjes eten en eet de eerste week alleen maar vloeibaar voedsel of dan hooguit brood zonder korstjes met zacht beleg. Ik ben er 2 weken voor thuis geweest en heb me zeker rot gevoeld toen, veel keelpijn. Maarrr.. het is het allemaal heel erg waard geweest. Ik ben sindsdien veeeel minder ziek, nog maar heel af en toe.. Ik ben nu 18, dus het 'werkt' nog steeds zeg maar. Het heeft voor mij dus echt uitgemaakt..

succes!
Met citaat reageren
Oud 06-12-2002, 15:30
coecie
Avatar van coecie
coecie is offline
Citaat:
snoopy/mamo schreef:
Keej, bedankt allemaal! Dat verhaal van Ilona werd ik alleen niet zo blij van... Komt wel dichtbij ineens dan... Nou ja.
Ik heb trouwens dinsdag pas een afspraak met de huisarts, die moet me dan eerst nog 's doorsturen naar de KNO-arts, die dan gaat zeggen of ze er uberhaupt wel uitmoeten... M.a.w.: ik heb nog geen idee in welk ziekenhuis ik kom te liggen, maar waarschijnlijk wordt dat het A.M.C., da's het dichtstbij. Maar ja... geen idee of er plaats is, natuurlijk...
nou ja, als t zover is, post t dan hier even, dan kijk ik of ik nog ietd voor je kan betekenen
__________________
hieperdepiepp!
Met citaat reageren
Oud 06-12-2002, 16:09
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
coecie schreef:
nou ja, als t zover is, post t dan hier even, dan kijk ik of ik nog ietd voor je kan betekenen
Nou, dat zou natuurlijk heel mooi zijn! Hartstikke bedankt!
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 07-12-2002, 20:23
Ilona1
Ilona1 is offline
Als ik uit het ziekenhuis ben dan laat ik weten hoe het was, okay?
Ik wil even reageren op dit stukje van coecie:

Citaat:
je krijgt eerst een pil en een zetpil (voor-verdoving) en dan een slaapmiddel in een infuusje in je arm, tegelijk krijg je een masker op waar geen narcosemiddel inzit, maar pure zuurstof, je slaapt dan ongeveer 5 minuten. In die tijd worden je amandelen verwijderd en als je wakker wordt, moet je meteen een ijsje achterin je keel stoppen... klaar
Als ik wakker word krijg ik dus echt géén ijsje. En de operatie duurt een half uur á 3 kwartier! Bij kleine kinderen is dat zo van dat ijsje en dat ze er naar 5 minuten uit zijn. Naarmate je ouder word is het dus veel erger.
__________________
A dream costs nothing unless you want it to come true
Met citaat reageren
Oud 10-12-2002, 16:06
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Ilona1 schreef:
Als ik uit het ziekenhuis ben dan laat ik weten hoe het was, okay?
Ik wil even reageren op dit stukje van coecie:



Als ik wakker word krijg ik dus echt géén ijsje. En de operatie duurt een half uur á 3 kwartier! Bij kleine kinderen is dat zo van dat ijsje en dat ze er naar 5 minuten uit zijn. Naarmate je ouder word is het dus veel erger.
keej, ik ben wel benieuwd hoe jouw ervaring is. Ik weet idd dat het erger wordt als je ouder wordt, en dat je de eerste paar dagen helemaal niets kunt eten, ook geen ijsjes. nou ja. Ben vandaag bij de huisarts geweest, en heb een doorverwijzing naar de KNO-arts gekregen, omdat mijn amandelen nogal
crypteus waren. Heeft iemand trouwens enig idee wat dat betekent? Nou ja, maar 's gaan bellen dan.
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 10-12-2002, 17:22
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
snoopy/mamo schreef:
Ben vandaag bij de huisarts geweest, en heb een doorverwijzing naar de KNO-arts gekregen, omdat mijn amandelen nogal
crypteus waren. Heeft iemand trouwens enig idee wat dat betekent? Nou ja, maar 's gaan bellen dan.
Vermoedelijk bedoelde hij dat je amandelen gedeeltelijk onzichtbaar zijn. Ik heb er wat dat betreft toch al een hekel aan als artsen zich tegenover leken uitdrukken in termen die voor leken niet of nauwelijks te bevatten zijn in plaats van begrijpelijke termen te gebruiken.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 10-12-2002, 18:01
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Vermoedelijk bedoelde hij dat je amandelen gedeeltelijk onzichtbaar zijn. Ik heb er wat dat betreft toch al een hekel aan als artsen zich tegenover leken uitdrukken in termen die voor leken niet of nauwelijks te bevatten zijn in plaats van begrijpelijke termen te gebruiken.
neuh... volgens mij betekende het meer iets dat ze gezwollen waren, oid. De huisarts vond namelijk dat ze eruit moesten omdat ze crypteus waren. En ik denk niet dat ze eruit moeten omdat ze gedeeltelijk onzichtbaar zijn
Nou ja, ga het zo 's opzoeken.
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 10-12-2002, 19:58
Markiex
Markiex is offline
crypteus betekent niet dat je amandelen gedeeltelijk onzichtbaar zijn. Ik denk dat je huisarts bedoeld dat je amandelen niet meer mooi glad zijn maar dat ze soort van bobbelig zijn ed. (er onrustig uitzien..) In dat geval zijn ze juist wel heel goed te zien doordat ze opgezwollen zijn.

Idd beetje onhandige terminologie van de huisarts..
__________________
Bwegh...
Met citaat reageren
Oud 10-12-2002, 20:13
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Markiex schreef:
crypteus betekent niet dat je amandelen gedeeltelijk onzichtbaar zijn. Ik denk dat je huisarts bedoeld dat je amandelen niet meer mooi glad zijn maar dat ze soort van bobbelig zijn ed. (er onrustig uitzien..) In dat geval zijn ze juist wel heel goed te zien doordat ze opgezwollen zijn.

Idd beetje onhandige terminologie van de huisarts..
thanx. Ik had het aan onze buurman gevraagd (is ook dokter), en hij zei idd dat het zoiets was dat er in m'n amandelen allemaal groeven e.d. zaten, waardoor het een "broedplaats voor bacterieën wordt" nou ja. da's wel ongeveer hetzelfde als wat jij zei.
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 11-12-2002, 08:23
Markiex
Markiex is offline
ja dat klopt idd wel, is wat lastig te omschrijven
__________________
Bwegh...
Met citaat reageren
Oud 11-12-2002, 19:03
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Markiex schreef:
crypteus betekent niet dat je amandelen gedeeltelijk onzichtbaar zijn.
Je hebt inderdaad gelijk. Ik kon de term crypteus echter niet in mijn Codex Medicus of mijn Zakwoordenboek der Geneeskunde vinden, vandaar dat ik in het woordenboek van mijn Encarta Encyclopedie heb gekeken. Ik kwam daar als omschrijving van het voorvoegsel crypt- de omschrijving verborgen of onzichtbaar zijn tegen. Ik ben in mijn Zakwoordenboek der Geneeskunde wel iets tegengekomen onder crypta of crypte, wat betrekking heeft op bobbeltjes in het slijmvlies, wat overeenkomt met jouw beschrijving.

@snoopy/mamo: zo zie je maar weer hoe vervelend het kan zijn als een huisarts niet de moeite neemt om zich tegenover leken op medisch gebied in begrijpelijke termen uit te drukken.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 16:01
Ilona1
Ilona1 is offline
Okee ik ben nu thuis ik was 3 dagen in het ziekenhuis en AAAUW het doet echt zo zeer. Het is echt een klote gevoel. Dan krijg je bijv. zo'n onwijse kriebel in je keel en je kan niet hoesten en dan wordt het kokhalzen, echt zo erg. Ze zijn er nu 4 dagen uit. Ik vind het echt een rotervaring. Sorry dat ik het zeg, snoopy/mamo, maar het is wel de waarheid. De dokters hadden een fout gemaakt. Bij het dichtbranden van de wondjes waren ze uitgeschoten met de brander. Daardoor zit er nu een brandwond en blaar op mijn tong en 2 op mijn lip. Echt kut. Die morfine was wel relaxt en de jongens op de afdeling ook zeker wel!! Haha..
Maar ja ik heb nu echt hele erge pijn. Dus het valt me echt tegen. Ik ben nu in die 4 dagen 3,5 kilo afgevallen. Ik kan echt nix eten. Beetje babyvoeding enzo. Maandag wordt het beter is voorspeld Een leuke jongen ging helaas naar huis en ik kreeg zijn Bugs Bunny ballon. Echt lief Mijn moeder gaat nu aardappelkroketjes voor me prakken met mayo erdoor. Daar heb ik namelijk echt behoefte aan. Ciao! Als je nog vraagjes heb hoor ik het ok?
__________________
A dream costs nothing unless you want it to come true

Laatst gewijzigd op 13-12-2002 om 16:10.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 07:49
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Ilona1 schreef:
Okee ik ben nu thuis ik was 3 dagen in het ziekenhuis en AAAUW het doet echt zo zeer. Het is echt een klote gevoel. Dan krijg je bijv. zo'n onwijse kriebel in je keel en je kan niet hoesten en dan wordt het kokhalzen, echt zo erg. Ze zijn er nu 4 dagen uit. Ik vind het echt een rotervaring. Sorry dat ik het zeg, snoopy/mamo, maar het is wel de waarheid. De dokters hadden een fout gemaakt. Bij het dichtbranden van de wondjes waren ze uitgeschoten met de brander. Daardoor zit er nu een brandwond en blaar op mijn tong en 2 op mijn lip. Echt kut. Die morfine was wel relaxt en de jongens op de afdeling ook zeker wel!! Haha..
Maar ja ik heb nu echt hele erge pijn. Dus het valt me echt tegen. Ik ben nu in die 4 dagen 3,5 kilo afgevallen. Ik kan echt nix eten. Beetje babyvoeding enzo. Maandag wordt het beter is voorspeld Een leuke jongen ging helaas naar huis en ik kreeg zijn Bugs Bunny ballon. Echt lief Mijn moeder gaat nu aardappelkroketjes voor me prakken met mayo erdoor. Daar heb ik namelijk echt behoefte aan. Ciao! Als je nog vraagjes heb hoor ik het ok?


WAAAAAAAH! nouhou... Ik dacht echt: "ik doe het". Ik heb nl. weer keelontsteking. Maar ja... als ik dit dan weer lees...
Zeg het anders, als het minder wordt. Dan weet ik hoe lang je er last van hebt. Oh ja, als je zei in het ziekenhuis dat je pijn had, kreeg je dan wel weer pijnstillers?
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 11:46
Ilona1
Ilona1 is offline
Ja ik kreeg van die zetpillen die je dan lekker in je kont mocht douwen. Die heb ik nu trouwens nog steeds. Ook kreeg ik via mijn infuus een prikje met morfine. Als je last had kon je ff naar de zuster lopen (of op het knopje drukken dat de zuster kwam) en vragen of je nog wat voor de pijn mocht. Vandaag valt het mee, maar ik heb alleen nog maar een glas ijsthee gedronken. Ik kan gewoon niet eten. En ik heb zo'n honger. Vandaag wordt het dus iets minder. Ik kan weer een beetje normaal slikken en drinken gaat makkelijker. Je voelt het meestal al als je wakker word. Gelukkig is iedereen heel lief voor me hoor. Ik heb al een stapel tijdschriften van mijn moeder gehad.

Maar als je nu alweer keelontsteking hebt, zou ik het zeker laten doen hoor!!
Wanneer heb je je afspraak bij de KNO?
-x-jes
__________________
A dream costs nothing unless you want it to come true
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 16:34
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Ilona1 schreef:

Maar als je nu alweer keelontsteking hebt, zou ik het zeker laten doen hoor!!
Wanneer heb je je afspraak bij de KNO?
-x-jes
mja... ik heb niet echt een zware keelontsteking. Meer gewoon keelpijn en dikke amandeltjes
En ik heb nog geen afspraak. Durf niet te bellen...
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 19:25
love is life
love is life is offline
Citaat:
snoopy/mamo schreef:
Ik moet waarschijnlijk m'n amandelen eruit laten halen. Ik zie er best wel tegenop, maar ik weet niet of dat terecht is. Heeft iemand dit ook (op latere leeftijd!!) laten doen, of kent iemand van jullie iemand die dit heeft laten doen? En wat zijn de ervaringen? Is het pijnlijk? En heb je daarna echt geen keelontsteking meer? Graag replies!
Doe dat niet mijn dokter raadt dit niet aan omdat je later anders de ene bronchitis na de andere ga hebben en keelonstekingen en dergelijke stoppen vanzelf rond je 20ste je amandelen zijn een soort van 'verdediging' zodat de microben niet naar je longen gaan... nu je doet wat je wilt maar ik raad het je niet aan en het doet terbij ook nog heel veel pijn
__________________
...I don't want to be anything other than what I've been trying to be lately...
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 19:26
love is life
love is life is offline
En tussen haakjes ik heb ook de ene op de andere keelonsteking hoor en mijn amandelen zijn altijd opgezwollen vol van da ether ofzo derin ma liever datte dan bronchitis zenne
__________________
...I don't want to be anything other than what I've been trying to be lately...
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 19:34
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Ik hoor anders alleen maar positieve verhalen van na de operaties. Dat mensen echt nooit meer keelontsteking hadden. M'n "schoonmoeder" heeft ze er op haar 23e uit laten halen, en daarna heeft ze nooit meer last gehad.... Alleen de operatie zelf... daar zie ik een beetje tegenop.
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 19:36
Missy Muffett
Missy Muffett is offline
Citaat:
love is life schreef:
Doe dat niet mijn dokter raadt dit niet aan omdat je later anders de ene bronchitis na de andere ga hebben en keelonstekingen en dergelijke stoppen vanzelf rond je 20ste je amandelen zijn een soort van 'verdediging' zodat de microben niet naar je longen gaan... nu je doet wat je wilt maar ik raad het je niet aan en het doet terbij ook nog heel veel pijn
ja maar als het zo 'schadelijk' is,...
waarom worden er dan toch zoveel amandelen geknipt?
ik denk dat daar dan ook wel een reden achter zit
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 19:58
Herrie
Herrie is offline
Citaat:
snoopy/mamo schreef:
Ik hoor anders alleen maar positieve verhalen van na de operaties. Dat mensen echt nooit meer keelontsteking hadden. M'n "schoonmoeder" heeft ze er op haar 23e uit laten halen, en daarna heeft ze nooit meer last gehad.... Alleen de operatie zelf... daar zie ik een beetje tegenop.
Ben ik het dus niet mee eens! Ik heb echt al tig keer keel- en longontsteking gehad, zelfs zonder m'n amandelen Dit weekend is het ook weer feest.... M'n keel is weer vuurrood en heel erg pijnlijk
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 11:14
Markiex
Markiex is offline
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar het verhaal dat je je amandelen er niet uit moet laten halen als ze helemaal "verrot" zijn omdat je anders in je latere leven veel bronchitis zal krijgen is volgens mij onzin. De amandelen hebben wel een soort van verdedigingsfunctie maar die moet nou ook niet overschat worden. En trouwens; als je amandelen erg opgezwollen zijn en pussige crypten heeft dan is dat een teken dat ze niet super meer werken.
Veel kinderen hebben idd vaak keelonstekingen en die gaan ook vaak over maar bij een bepaalde catagorie is het beter om de amandelen te verwijderen.
__________________
Bwegh...
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 14:40
Ilona1
Ilona1 is offline
Citaat:
Herrie schreef:
Ben ik het dus niet mee eens! Ik heb echt al tig keer keel- en longontsteking gehad, zelfs zonder m'n amandelen Dit weekend is het ook weer feest.... M'n keel is weer vuurrood en heel erg pijnlijk
Ja dat zou best kunnen... Maar als iemand zijn amandelen eruit laat halen is dat omdat diegene last heeft van zijn amandelen toch? Niet persé omdat je longsontsteking hebt of keelontsteking. Het hoeft niet aan amandelen te liggen, maar het kan wel. Dus zal bij jou wel aan iets anders liggen. Beetje vaag hoe ik dit zeg, hoop dat je het begrijpt
__________________
A dream costs nothing unless you want it to come true
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 14:44
Ilona1
Ilona1 is offline
Citaat:
Markiex schreef:
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar het verhaal dat je je amandelen er niet uit moet laten halen als ze helemaal "verrot" zijn omdat je anders in je latere leven veel bronchitis zal krijgen is volgens mij onzin. De amandelen hebben wel een soort van verdedigingsfunctie maar die moet nou ook niet overschat worden. En trouwens; als je amandelen erg opgezwollen zijn en pussige crypten heeft dan is dat een teken dat ze niet super meer werken.
Veel kinderen hebben idd vaak keelonstekingen en die gaan ook vaak over maar bij een bepaalde catagorie is het beter om de amandelen te verwijderen.
Juist
__________________
A dream costs nothing unless you want it to come true
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 15:17
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
nou, heb voor 6 januari een afspraak met de KNO-arts.
Nu heb ik een nieuw vraagje: hoe lang duurt het na die eerste afspraak voordat je echt geopereerd wordt? Hoeveel afspraken hebben jullie gehad? Ben gewoon benieuwd.
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 16:06
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
snoopy/mamo schreef:
nou, heb voor 6 januari een afspraak met de KNO-arts.
Nu heb ik een nieuw vraagje: hoe lang duurt het na die eerste afspraak voordat je echt geopereerd wordt? Hoeveel afspraken hebben jullie gehad? Ben gewoon benieuwd.
Na een afspraak met de KNO-arts was het duidelijk: eruit die dingen. Na een paar weken kon ik terecht maar de wachttijden voor z'on ingreep verschillen heel erg per ziekenhuis en per regio. Je KNO-arts kan je daar het beste over informeren.
__________________
Bwegh...
Met citaat reageren
Oud 20-12-2002, 20:35
Ilona1
Ilona1 is offline
Hee ik wil ff laten weten dat ik vandaag weer gewoon heb gegeten, het was vandaag goed te doen. Kreeg wel last van mijn oor (pijn slaat uit naar je oren) en een beetje in mijn keel (begon te branden ) Maar het ging! Ben blij. Heb gister ook al wat gegeten, maar toen deed het wel zeer. Dus na ongeveer 10 dagen kan je weer beetje eten..

Ik werd na 1 week geopereerd, dus 1 week na de afspraak met de KNO
Dat is vaak niet zo, ze hadden toevallig nog een gaatje. Maar dat kan bij jou natuurlijk ook het geval zijn. Maar gemiddeld-zei de dokter- duurt het 2 maanden tot je word geopereerd. Dat is zo, omdat het geen spoedgeval is, dus je komt op een wachtlijst.
Nouja, hopen dat het snel kan bij jou, ben je er snel vanaf

Maar ik heb nu lekker een volle maag
__________________
A dream costs nothing unless you want it to come true
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid amandelen verwijderen..
Ingetjuhh
80 17-09-2010 09:52
Lichaam & Gezondheid Amandelen laten verwijderen, ervaringen?
Chrissy7c
17 27-06-2010 21:51
Lichaam & Gezondheid TE klassiek: Amandelen laten verwijderen
Verwijderd
6 09-07-2006 19:54
Lichaam & Gezondheid slijm + opgezwolle klieren in hals
VIC.
5 28-11-2005 09:46
Lichaam & Gezondheid amandelen verwijderen
mee-eens
29 22-05-2005 19:18
Lichaam & Gezondheid Amandelen verwijderen
akhen
21 21-03-2003 10:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:52.