Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-02-2005, 18:33
Saarah
Saarah is offline
Hey,
Ik heb sinds vandaag lenzen, ben zo'n halfuurtje terug van de oogarts .
Ik heb er dus zachte, en ik vind het niet al te makkelijk om ze in en uit te doen, maar ja, dat zal wel lukken zeker Ik heb er heel veel moeite mee om m'n ogen open te houden als ik m'n vinger erin 'steek' zeg maar
Maar, mijn vraag was dus: volgens de oogarts mag ik ze nu de hele avond inhouden, totdat ik ga slapen, en morgen de hele dag. Dus ik mag er mee naar school gaan en gewoon 's avonds voor ik ga slapen uitdoen.
Dit vond een vriendin van mij echter raar, zij heeft ook zachte lenzen en ze mocht ze de eerste dag een uurtje inhouden, de tweede dag 2u, en zo opbouwen.
Ik denk dus dat het geen kwaad kan dat ik ze ineens al een hele dag inhoud, aangezien de oogarts gezegd heeft dat het zeker mag!
Maar eh, wat denken jullie?
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 18:39
Verwijderd
Ik denk dat die oogarts er meer verstand van heeft dan ik.

Maar ik ken niemand die ze meteen de hele dag in mocht/kon houden, het was idd opbouwen (niet 1, dan 2, dan 3 uur, maar wel bv. eerst 4 uur, dan 6 uur, dan 8 uur, enz.). Je kunt het proberen, maar als je last krijgt of wat dan ook, dan zou ik het toch wat rustiger opbouwen.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 18:42
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-02-2005 @ 19:39 :
niet 1, dan 2, dan 3 uur, maar wel bv. eerst 4 uur, dan 6 uur, dan 8 uur, enz.).
Mja ik geloof dat het bij haar was, de eerste dag 1u, de tweede 4, enz.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 18:51
Verwijderd
zachte lenzen... *jaloers*
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 18:53
*~Angel~*
*~Angel~* is offline
Ik heb sinds zaterdag lenzen. Ik moest die dag 4 uurtjes in houden de volgende dag 6 uur de daarop volgende dag 8 en tot maximaal 10/12 uur.

Ze zeiden dat het beter is om de lenzen rond etenstijd uit te doen. Is beter voor je ogen ofzo. En vooral langzaam opbouwen!!! Je moet natuurlijk wel bedenken dat je nog nooit (neem ik aan) lenzen heb gehad dus je ogen moeten er nog aan wennen. En ermee slapen zou ik niet doen, dan zijn ze zeer moeilijk eruit te krijgen (heb ik gehoord)

Nu er toch een topic over lenzen is, ik heb zelf ook een vraagje. Ik weet nou niet hoe ik die lenzen in moet doen, want je kan ze zeg maar ook binnenste buiten erin doen. De oogarts zei dat je dat aan de lens kan zien (dat het naar buiten staat ofzo) maar ik zie dat dus niet!!!

Ze zeiden ook van ja dat merk je wel als ie verkeerd zit, maar aangezien ik nooit lenzen heb gehad zit het gewoon klote dus weet ik nou niet of ie nou goed zit of niet. Ik had ze er ook weer uitgehaald en andersom derin maar merk niet echt een verschil..
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 18:57
*~Angel~*
*~Angel~* is offline
Trouwens met het inbrengen gaat bij mij redelijk goed. Ik kan ook gewoon me vinger in me oog doen ofzo zonder te knipperen. Ik weet niet hoe hun het voorgedana hebben bij mij was het zo:

linkerwijsvinger je onderste oog lid?? naar beneden duwen je rechter wijsvinger de bovenste ooglid naar boven trekken en dan de lens op je rechter middelvinger. Dit lukte niet oz goed bij mij ik heb nu wat anders wat wel goed werkt (bij mij dan)

Lens op je rechterwijsvinger (of links) met je middelvinger de onderste gedeelte van je oog naar beneden trekken. Probeer naar rechts boven te kijken of naar links en druk dan je lens op je oog, probeer dan je recht naar voren te kijken en laat dan de lens los.

En als je het eruit wilt halen, duw je de lens naar beneden en pak je hem zo met duim en wijsvinger beet.

Suc6!
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 19:07
Saycheese
Saycheese is offline
Citaat:
DaRk-AnGeL66 schreef op 14-02-2005 @ 19:53 :
Ik heb sinds zaterdag lenzen. Ik moest die dag 4 uurtjes in houden de volgende dag 6 uur de daarop volgende dag 8 en tot maximaal 10/12 uur.

Ze zeiden dat het beter is om de lenzen rond etenstijd uit te doen. Is beter voor je ogen ofzo. En vooral langzaam opbouwen!!! Je moet natuurlijk wel bedenken dat je nog nooit (neem ik aan) lenzen heb gehad dus je ogen moeten er nog aan wennen. En ermee slapen zou ik niet doen, dan zijn ze zeer moeilijk eruit te krijgen (heb ik gehoord)

Nu er toch een topic over lenzen is, ik heb zelf ook een vraagje. Ik weet nou niet hoe ik die lenzen in moet doen, want je kan ze zeg maar ook binnenste buiten erin doen. De oogarts zei dat je dat aan de lens kan zien (dat het naar buiten staat ofzo) maar ik zie dat dus niet!!!

Ze zeiden ook van ja dat merk je wel als ie verkeerd zit, maar aangezien ik nooit lenzen heb gehad zit het gewoon klote dus weet ik nou niet of ie nou goed zit of niet. Ik had ze er ook weer uitgehaald en andersom derin maar merk niet echt een verschil..
http://www.hansanders.nl/ en dan naar productinfo-->lenzen-->instructie en dan het derde plaatje. Zoals je ziet is hij wat platter als hij goed zit. Waar je het goed aan kan zien zijn de randjes, die staan naar buiten als hij binnenstebuiten zit. Ik had er in het begin ook moeite mee, zeker omdat je ze sowieso voelt zitten in het begin. Maar keer hem maar een aantal keer om en kijk naar de verschillen. Succes!
Oud 14-02-2005, 19:08
Insane_Angel
Insane_Angel is offline
Of het wat uitmaakt weet ik niet, maar ik mocht ze meteen zo lang ik wilde inhouden maar heb wel harde lenzen ipv. zachte omdat deze volgens mijn opticien beter voor je ogen zijn dan zachte.

Heb dat ook gewoon gedaan en nergens last van gehad, behalve dan dat ik de lens heel erg voelde omdat me ogen eraan moesten wennen
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 19:30
TIEN
TIEN is offline
ik moest het ook opbouwen, is blijkbaar beter voor je ogen kunnen ze reaan wennen!

maar een vriend van me mocht ze ook gewoon inhouden de hele dag..
duss zal alemaal wel goed komen!

succes dermee!
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 19:49
*~Angel~*
*~Angel~* is offline
Citaat:
Saycheese schreef op 14-02-2005 @ 20:07 :
http://www.hansanders.nl/ en dan naar productinfo-->lenzen-->instructie en dan het derde plaatje. Zoals je ziet is hij wat platter als hij goed zit. Waar je het goed aan kan zien zijn de randjes, die staan naar buiten als hij binnenstebuiten zit. Ik had er in het begin ook moeite mee, zeker omdat je ze sowieso voelt zitten in het begin. Maar keer hem maar een aantal keer om en kijk naar de verschillen. Succes!
ehmmm wat zeggen ze nou bij punt 9 ?
Versta der echt niks van..

Trouwens me collega zei vandaag dat als je de lens beetje dubbelvouw t(naar elkaar toe) en de randen komen dicht naar elkaar (sluiten mooi) dan is het de goede kant en de verkeerde kant is als ze niet mooi sluiten dus
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 19:55
Saarah
Saarah is offline
Thx iedereen voor de reacties!!
Straks nog wat gesukkel met ze uit te krijgen en morgen nog wat sukkelen om ze terug in te doen.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 20:45
Verwijderd
Citaat:
xxxSarahkexxx schreef op 14-02-2005 @ 20:55 :
Thx iedereen voor de reacties!!
Straks nog wat gesukkel met ze uit te krijgen en morgen nog wat sukkelen om ze terug in te doen.
Dat moet je gewoon oefenen, ik heb een maand of twee (drie ?) ook een topic geopend om tips te vragen voor het uitdoen, nu heb ik er helemaal geen problemen mee. Je moet het even door hebben Gewoon oefenen, na een tijdje pak je ze zo uit je oog en duw je ze er ook zo weer in

Mij werd aangeraden m'n lenzen de eerste dag 4 uur te dragen, de dag erna 6 uur, dan 8 uur en vervolgens gewoon hele dagen. Als ze al eerder vervelend aan begonnen te voelen, dan moest ik ze gewoon eerder uit doen. Nooit langer in houden dan zou mogen voor die dag. Volgens mij is dat 'ritme' erg gangbaar.

Laatst gewijzigd op 14-02-2005 om 20:47.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 21:46
Suzanne
Suzanne is offline
Mijn oogarts liet mij de eerste dag de lenzen 4 uur inhouden, toen 8 uur en toen de hele dag.. Vond ik al vrij rap.. Je ogen moeten er echt aan wennen en je hebt er maar 2 voor de rest van je leven dus ik heb er elke dag een uurtje bij aangeplakt..

Als je het mij vraagt lijkt me het niet gezond voor je ogen als je al de 2e dag de hele dag je lenzen in moet houden..

PS: Dat het irritant aanvoelt dat hoort de eerste keren, maar als het echt pijn doen dan zou ik ze als ik jou was er echt uithalen, what ever je oogarts zegt!
Oud 14-02-2005, 21:50
phensicske
phensicske is offline
Ik mocht ze de eerste dag enkele uren inhouden en sinds dan zolang ik wou, geloof ik.

Maar 't is al een eindje geleden, dus ik weet het niet meer zo precies.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 06:59
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
xxxSarahkexxx schreef op 14-02-2005 @ 19:33 :
Hey,
Ik heb sinds vandaag lenzen, ben zo'n halfuurtje terug van de oogarts .
Ik heb er dus zachte, en ik vind het niet al te makkelijk om ze in en uit te doen, maar ja, dat zal wel lukken zeker Ik heb er heel veel moeite mee om m'n ogen open te houden als ik m'n vinger erin 'steek' zeg maar
Maar, mijn vraag was dus: volgens de oogarts mag ik ze nu de hele avond inhouden, totdat ik ga slapen, en morgen de hele dag. Dus ik mag er mee naar school gaan en gewoon 's avonds voor ik ga slapen uitdoen.
Dit vond een vriendin van mij echter raar, zij heeft ook zachte lenzen en ze mocht ze de eerste dag een uurtje inhouden, de tweede dag 2u, en zo opbouwen.
Ik denk dus dat het geen kwaad kan dat ik ze ineens al een hele dag inhoud, aangezien de oogarts gezegd heeft dat het zeker mag!
Maar eh, wat denken jullie?

Ik moest van de oogarts opbouwen, maar ik heb ze bijna meteen ingehouden. Je moet het zelf een beetje voelen, denk ik. Neem in ieder geval lenzenvloeistof en je houder mee en als je voelt dat je ogen te droog worden, haal je ze een tijdje uit.
Oud 15-02-2005, 11:55
*~Angel~*
*~Angel~* is offline
Hmz kep ze nu weer in maar het voelt gewoon zwaar irritant. Hoe lang duurt dat ongeveer totdat je er ana gewend bent.. ?
(ik weet dat bij iedereen anders is maar zo ongeveer..)

Maar misschien kan het ook liggen dat me lens beschadigd is.. hij viel namelijk uit me oog hehe en kep 15 min lopen zoeken naar dat rot kreng en hij was helemaal verfrommeld toen ik hem gevonden had

Maar de opticien zei tegen me dat de rechter lens (is cilinder lens) dat het idd een rot gevoel kan geven en dat je er aan moet wennen maar ik twijfel een beetje.. (zie 2de alinea)

Me rechter ook voelt ook "koud" aan, waarschijnlijk droog maar vind raar dat me linker oog niet het geval is.. kep wel aantal druppels in me oog gedaan maar steeds weer zo'n "koude" gevoel En ik zie soms wazig..

*zucht* hoop dat ik er snel aan wen..
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 12:17
luchtballon
luchtballon is offline
Verfrommeld hoeft niet erg te zijn, zachte lenzen zijn dubbel te vouwen. Als je er niet op bent gaan staan zal het denk ik wel mee vallen.. hij is toch niet gescheurd ofzo, of zie je duidelijke krassen (op een lens met cilinder zit altijd een streepje om de onderkant aan te geven, maar dat wist je vast al)?

Een lens met cilinder is niet overal even dik, dus dat kan irriteren voordat hij met het zwaarste deel onder zit, want dan zittie gewoon scheef en dan zie je ook niet scherp.

Hm, dat koude heb ik als ik maar 1 lens in heb, dan is het ander oog koud. En ook als ik net vloeistof in mijn oog heb gedaan, dat is ook koud.
Als je wazig ziet meer of beter knipperen.
Oud 15-02-2005, 14:10
gurl19
gurl19 is offline
kad ook een soort schema bij mijn lenzen. Volgens mij is het wel zo verstandig om het op te bouwen
En er was nog een vraag: ik zie het ook bijna niet als hij binnenste buiten is, maar nu voel ik het wel. Sommige mensen zien dan ook slechter als de lens binnenste buiten zit!
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 14:42
*~Angel~*
*~Angel~* is offline
Citaat:
luchtballon schreef op 15-02-2005 @ 13:17 :
(op een lens met cilinder zit altijd een streepje om de onderkant aan te geven, maar dat wist je vast al)?

hmzz dat wist ik dus niet en het werd me ook niet verteld.. ik ga gelijk ff kijken
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 15:13
Verwijderd
Citaat:
DaRk-AnGeL66 schreef op 15-02-2005 @ 15:42 :
hmzz dat wist ik dus niet en het werd me ook niet verteld.. ik ga gelijk ff kijken
Het streepje is heel klein, maar als je goed kijkt zie je hem wel. Op zich kan je hem wel scheef in doen; aangezien de lens aan de onderkant zwaarder is, zakt hij op den duur vanzelf wel goed. Maar als je hem meteen recht in zet (of vrijwel recht) dan hoef je niet zo lang te knipperen en te wachten tot hij goed zit
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 15:27
Eazy E
Eazy E is offline
gewoon doen wat de oogarts zegt
zoiets moest ik namelijk ook.. en bij mij is het ook goedgekomen
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 15:57
*~Angel~*
*~Angel~* is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 15-02-2005 @ 16:13 :
Het streepje is heel klein, maar als je goed kijkt zie je hem wel. Op zich kan je hem wel scheef in doen; aangezien de lens aan de onderkant zwaarder is, zakt hij op den duur vanzelf wel goed. Maar als je hem meteen recht in zet (of vrijwel recht) dan hoef je niet zo lang te knipperen en te wachten tot hij goed zit
pff ik zie hem niet ik zal thuis nog eens goed kijken. waar moet ie ongeveer zitten? ik zag wel dat de "rand van de lens" de ene kant dikker is en aan de andere kant dunner.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 11:36
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
DaRk-AnGeL66 schreef op 15-02-2005 @ 12:55 :

En ik zie soms wazig..

*zucht* hoop dat ik er snel aan wen..
Mja, dat ik ff wazig zie heb ik ook soms. En idd hopen dat het snel went het dragen zelf is niet zo'n probleem bij mij, het uitdoen ook niet echt meer.
Maar het indoen , gisteren ben ik speciaal zo'n half uur eerder opgestaan om m'n lenzen in te doen, in dat halfuur geen enkele lens ingekregen , dan maar vertrokken naar school, en ze na school ingedaan.
Vandaag ben ik ook een half uurtje eerder opgestaan, na zo'n 20-25 minuten zat de eerste lens erin en 5-10 minuten later ook de tweede.
Ik hoop maar dat het snel went en dat ik ze er dan meteen inkrijg, ik ben al niet zo'n ochtendmens en dan nog elke morgen een half uur eerder opstaan
Maar lenzen zijn in ieder geval, vind ik, veel handiger dan een bril .
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 11:46
*~Angel~*
*~Angel~* is offline
Hmm ik heb vandaag niet zo'n heel erge last van me lenzen. Ik voel die cilinderlens nog wel zitten maar niet zo heel erg als gisteren. *jippie*

En idd vind het beter als een bril.. die ik btw ook heb (dat was beter ofzo) die ik overigens niet op heb, want met bril kan ik niet echt goed zien als ik 8er de pc zit heel erg wazig enzo.

Wat voor soort lenzen heb jij? Maand lenzen?
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 12:07
Verwijderd
Citaat:
DaRk-AnGeL66 schreef op 15-02-2005 @ 16:57 :
pff ik zie hem niet ik zal thuis nog eens goed kijken. waar moet ie ongeveer zitten? ik zag wel dat de "rand van de lens" de ene kant dikker is en aan de andere kant dunner.
Het streepje is heel klein, hij zit aan die dikke kant en een beetje van de rand af. Gewoon eens goed bestuderen. Maar goed, als je kan zien dat een kant dikker is, dan doe je gewoon die dikke kant onder (of ja; je zet hem op een manier waarop die dikke kant onder zit zeg maar). Hij zakt dan vrij snel goed
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 12:17
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
DaRk-AnGeL66 schreef op 16-02-2005 @ 12:46 :
Hmm ik heb vandaag niet zo'n heel erge last van me lenzen. Ik voel die cilinderlens nog wel zitten maar niet zo heel erg als gisteren. *jippie*

En idd vind het beter als een bril.. die ik btw ook heb (dat was beter ofzo) die ik overigens niet op heb, want met bril kan ik niet echt goed zien als ik 8er de pc zit heel erg wazig enzo.

Wat voor soort lenzen heb jij? Maand lenzen?
Ja ik heb ook een bril hoor, al 6 jaar ongeveer. Ik zie er wel goed mee, maar toch, hij dampt snel aan (bv. met de fiets of als ik met m'n paard rij) en sinds dat hij een keer los in een zak heeft gezeten op vakantie staat hij niet stevig meer en valt bij het minste af :$ en heb nog altijd geen zin gehad om hem terug goed te laten zetten .

Ja, ik heb maandlenzen, ik heb ze nu nog op 'proef' zeg maar, dus binnen twee weken moet ik terug naar de oogarts om te zeggen of ik tevreden ben, en of ik dus lenzen wil. (Ja!! )
Dus normaal gezien worden het maandlenzen, yep.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 12:23
Een Tweeling
Een Tweeling is offline
Owjaa hoor al die verhalen dan van 'ja gewoon je oog open doen hup lens er in'... *jalours*.

Gister voor het eerst bij de oogarts geprobeerd lenzen in te doen: wat een ellende. Mijn oog slaat echt op tilt als ik er te dicht bij kom, kreeg die dingen er voor geen mogelijkheid in!

Maar dat is gewoon een kwestie van oefenen hoop ik dan maar...

Ik krijg ook rechts een cilinder, links niet. Vrijdagmiddag ga ik er weer heen (was er gister pas vlak voor sluitingstijd) dan gaan we weer...
Oud 16-02-2005, 12:49
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Een Tweeling schreef op 16-02-2005 @ 13:23 :
Owjaa hoor al die verhalen dan van 'ja gewoon je oog open doen hup lens er in'... *jalours*.

Gister voor het eerst bij de oogarts geprobeerd lenzen in te doen: wat een ellende. Mijn oog slaat echt op tilt als ik er te dicht bij kom, kreeg die dingen er voor geen mogelijkheid in!

Maar dat is gewoon een kwestie van oefenen hoop ik dan maar...

Ik krijg ook rechts een cilinder, links niet. Vrijdagmiddag ga ik er weer heen (was er gister pas vlak voor sluitingstijd) dan gaan we weer...
Ja idd dan word ik dus ook jaloers bij mij lukte het ook totaal niet! Nu lukt het al wat 'beter', nuja, tis toch al gelukt

En yep, khoop ook dat het een kwestie van oefenen is!!
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 13:00
Verwijderd
De eerste dagen moest ik ook echt wennen hoor, maar nu kan ik m'n oog gewoon aanraken zonder te knipperen. Gewoon oefenen, dan ontdek je vanzelf dat je helemaal niets voelt wanneer je aan je oog zit. Ik vond het ook gek dat je oogbol zo zacht is en mee geeft wanneer je erop duwt, daar moet je waarschijnlijk ook even aan wennen.

Mja, gewoon oefenen, meer kan je echt niet doen. Ik ging met inzetten en uithalen altijd alleen zitten, aan m'n bureau, met een spiegel voor me en genoeg licht erbij. Dat doe ik met inzetten nu nog altijd (hoewel er nu gewoon mensen bij mogen, eerst wilde ik dat net, omdat ik rustig zelf wilde oefenen) omdat ik anders bang ben dat hij de de wasbak valt. Uithalen doe ik nu wel boven de wasbak, en dat gaat ook goed.

Neem er de tijd voor Na een paar dagen duw je die lenzen er zo in en pluk je er ze zo weer uit
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 13:34
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 16-02-2005 @ 14:00 :
De eerste dagen moest ik ook echt wennen hoor, maar nu kan ik m'n oog gewoon aanraken zonder te knipperen. Gewoon oefenen, dan ontdek je vanzelf dat je helemaal niets voelt wanneer je aan je oog zit. Ik vond het ook gek dat je oogbol zo zacht is en mee geeft wanneer je erop duwt, daar moet je waarschijnlijk ook even aan wennen.

Mja, gewoon oefenen, meer kan je echt niet doen. Ik ging met inzetten en uithalen altijd alleen zitten, aan m'n bureau, met een spiegel voor me en genoeg licht erbij. Dat doe ik met inzetten nu nog altijd (hoewel er nu gewoon mensen bij mogen, eerst wilde ik dat net, omdat ik rustig zelf wilde oefenen) omdat ik anders bang ben dat hij de de wasbak valt. Uithalen doe ik nu wel boven de wasbak, en dat gaat ook goed.

Neem er de tijd voor Na een paar dagen duw je die lenzen er zo in en pluk je er ze zo weer uit
Ja in- en uitdoen doe ik ook altijd aan m'n bureau, met een spiegel erbij . Met het uithalen kan ik best al aan m'n oog komen, maar het indoen gaat wat moeilijker.
Maar met wat oefenen zal dat ook wel in orde komen zeker
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 13:37
Verwijderd
In doen vond ik ook vervelend, maar nu gaat het meteen goed, gewoon je oog goed open houden en dan de lens er op leggen, daarna pas knipperen (anders voelt het niet prettig). Kost misschien wat moeite, maar het went wel
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 13:59
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik was in het begin een uur bezig bij de opticien ofzo haha. Die ging eerst met me oefenen zodat ik het "kon" voordat ik daar weg was.

Ik heb ook een keer een kwartier ofzo in mn oog zitten zuigen (met zo'n zuigertje) terwijl er dus al geen lens meer in zat. Die was eruit gevallen. En ik vond t al zo raar dat het zo ontzettend veel pijn deed.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 14:23
Spray rebel
Spray rebel is offline
Citaat:
DaRk-AnGeL66 schreef op 14-02-2005 @ 19:53 :

Meestal kan je het ook zien aan de letters of cijfers die op een lens gelaserd staan, ik heb er van johnson en ik heb lenzen gehad met va erop als je ze in moest doen dan moest er vanbinnen av opstaan en eentje met 123 wat van net ook andersom was als ze erin moesten 321.. moet je ze maar eens in goed licht houden waarschijnlijk zie je er iets op gelaserd.. als je niet weet hoe de letters moeten staan dan probeer je het op beide manieren, en degene waar je het lekker bij zit zo moeten de letters/cijfers staan..

Sorry wazig verhaal maar je moet maar eens kijken op je lens, op je wijsvinger houden en dan de lens afspeuren
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 14:43
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Spray rebel schreef op 16-02-2005 @ 15:23 :
Meestal kan je het ook zien aan de letters of cijfers die op een lens gelaserd staan, ik heb er van johnson en ik heb lenzen gehad met va erop als je ze in moest doen dan moest er vanbinnen av opstaan en eentje met 123 wat van net ook andersom was als ze erin moesten 321.. moet je ze maar eens in goed licht houden waarschijnlijk zie je er iets op gelaserd.. als je niet weet hoe de letters moeten staan dan probeer je het op beide manieren, en degene waar je het lekker bij zit zo moeten de letters/cijfers staan..

Sorry wazig verhaal maar je moet maar eens kijken op je lens, op je wijsvinger houden en dan de lens afspeuren
Volgens mij staat er niks op mijn lenzen hoor... Kheb ze nu in en ik ga ze niet speciaal uitdoen want dan moet ik ze nog terug in krijgen , maar ik zal straks ff kijken
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 15:09
Verwijderd
Die streepjes zetten ze er op om te kunnen zien of hij goed zit wanneer ze controleren. Het is belangrijk dat hij precies goed zit, anders kan je wazig zien. Er zal dus zeker wel iets op staan.
Ik zie dat streepje ook lang niet altijd hoor, je moet echt in goed licht zitten en heel goed zoeken. Als je hem aan een randje vastpakt, kun je de rest van de lens tegen het licht houden, misschien zie je hem dan beter.

Maar goed, op zich maakt dat streepje voor jou niet zo heel veel uit, die lens zakt toch wel goed - aangezien de onderkant zwaarder is - maar 't is wel makkelijk als je hem meteen goed inzet, dan zie je meteen goed
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 15:16
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 16-02-2005 @ 16:09 :
Die streepjes zetten ze er op om te kunnen zien of hij goed zit wanneer ze controleren. Het is belangrijk dat hij precies goed zit, anders kan je wazig zien. Er zal dus zeker wel iets op staan.
Ik zie dat streepje ook lang niet altijd hoor, je moet echt in goed licht zitten en heel goed zoeken. Als je hem aan een randje vastpakt, kun je de rest van de lens tegen het licht houden, misschien zie je hem dan beter.

Maar goed, op zich maakt dat streepje voor jou niet zo heel veel uit, die lens zakt toch wel goed - aangezien de onderkant zwaarder is - maar 't is wel makkelijk als je hem meteen goed inzet, dan zie je meteen goed
Maar ik heb zo geen 'cilinderlens' hé... Dus ik denk niet dat het voor mij belangrijk is? Kdenk niet dat er aan m'n lens een zwaardere kant is, hij kan natuurlijk wel binnenstebuiten zitten, maar ik betwijfel of je dat kan zien aan een streepje
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 16:07
Verwijderd
Citaat:
xxxSarahkexxx schreef op 16-02-2005 @ 16:16 :
Maar ik heb zo geen 'cilinderlens' hé... Dus ik denk niet dat het voor mij belangrijk is? Kdenk niet dat er aan m'n lens een zwaardere kant is, hij kan natuurlijk wel binnenstebuiten zitten, maar ik betwijfel of je dat kan zien aan een streepje
Ah, ik dacht dat je wel een cilinder had, nee, ok, dan staat er geen streepje op en is hij ook overal even dik. Als hij binnenstebuiten zit, zie je dat wel; dan is hij veel boller dan anders. Als hij goed zit, zijn de randjes veel scherper. Moet je maar eens proberen.
(Overigens; die van mij raakt nooit zomaar binnestebuiten, alleen als ik daarmee help, 'zomaar' binnenstebuiten floepen zat hij dus niet )
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 18:39
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 16-02-2005 @ 14:59 :
...Ik heb ook een keer een kwartier ofzo in mn oog zitten zuigen (met zo'n zuigertje) terwijl er dus al geen lens meer in zat. Die was eruit gevallen. En ik vond t al zo raar dat het zo ontzettend veel pijn deed.
Hahaha, zo grappig.

Ik heb direct mijn lenzen ingekregen, na ongeveer 5 minuten of zo.

Het enige waar ik last van heb af en toe is dat mijn ogen droog zijn en dan irriteren mijn lenzen me. Dan knipper ik wat of doe wat vloeistof in. 'k Vermijd btw zoveel mogelijk mascara of potloodlijntjes, want dat kan de ogen zwaar irriteren.

Het insteken zelf kost me ook geen moeite, behalve dan als mijn ogen beginnen te prikken (of hoe zeg je dat in het AN? Normaal zeg ik pieken). Dan beginnen mijn ogen spontaan te tranen en moet ik ze er echt uithalen voor ik zot word.
Wat uitspoelen kan dan soms wel eens helpen... of wachten tot ik langer wakker ben.

(Ik dacht, nu ik bezig ben kan ik evengoed wat meer vertellen over mijn ervaring met lenzen en enkele tips geven )
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 12:19
*~Angel~*
*~Angel~* is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 16-02-2005 @ 14:59 :

Ik heb ook een keer een kwartier ofzo in mn oog zitten zuigen (met zo'n zuigertje) terwijl er dus al geen lens meer in zat. Die was eruit gevallen. En ik vond t al zo raar dat het zo ontzettend veel pijn deed.
hahah hmm ik heb nu zo'n soort "flesje" waar je die l;enzen in kan doen ipv van zo'n plat ding. (Weet ff niet uit te leggen) Maar in dat "flesje" aan die dop zit dan plastic houdertje waar je die lenzen in kan bewaren (heeft al de vorm van een lens en is bol zodat die lens dus niet per ongeluk binnenste buiten kan raken) Zeer handig hoef ik tenminste neit meer te tobben, s'ochtends vroeg, hoe die erin moet.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 12:25
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik heb ook sinds een paar weken lenzen en ik moest opbouwen.
Eerste dag 2 uur, volgende 4, dan 6 enz enz.
Maar heb nou maar vertrouwen in je opticien.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 12:48
Verwijderd
Citaat:
DaRk-AnGeL66 schreef op 17-02-2005 @ 13:19 :
hahah hmm ik heb nu zo'n soort "flesje" waar je die l;enzen in kan doen ipv van zo'n plat ding. (Weet ff niet uit te leggen) Maar in dat "flesje" aan die dop zit dan plastic houdertje waar je die lenzen in kan bewaren (heeft al de vorm van een lens en is bol zodat die lens dus niet per ongeluk binnenste buiten kan raken) Zeer handig hoef ik tenminste neit meer te tobben, s'ochtends vroeg, hoe die erin moet.
Zachte lenzen in een flesje? Ik wist niet dat dat kon, ik had harde lenzen wel in zo'n flesje (maar ook in zo'n plat houdertje, want in zo'n flesje moet erg veel vloestof). Als ik mijn zachte lenzen uit heb gedaan, leg ik ze gewoon goed om in het houdertje... Springen die van jou dan binnenste buiten zomaar? Raar
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 15:55
*~Angel~*
*~Angel~* is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 17-02-2005 @ 13:48 :
Zachte lenzen in een flesje? Ik wist niet dat dat kon, ik had harde lenzen wel in zo'n flesje (maar ook in zo'n plat houdertje, want in zo'n flesje moet erg veel vloestof). Als ik mijn zachte lenzen uit heb gedaan, leg ik ze gewoon goed om in het houdertje... Springen die van jou dan binnenste buiten zomaar? Raar
Oh waarom zou dat niet gaan dan? en ja tis veel vloeistof maar ik krijg het toch gratis Kwee nie of ze omspringen maar.. jah vind het handiger en weet ik tenminste zeker dat ik ze er goed in doe Maar als ik er helemaal bekend mee ben enzo denk ik wel dat ik gwoon in dat houdertje doe. Ik zie het wel

Maar ik zal wel volgende vragen of dat in dat flesje mag
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 19:50
Saarah
Saarah is offline
Ik draag nu nog maar ff lenzen en toch irriteert het mij al als ik een bril opheb . Ik heb m'n lenzen nu ff uitgedaan, m'n rechteroog deed pijn . Ik heb gisteren wel best lang moeten proberen om m'n lenzen eruit te krijgen, bij m'n linkeroog was het veel sneller gedaan, dus mss heeft het daar ook iets mee te maken? Ik zie nu zo ook zo'n beetje rood op m'n oogwit, maar niks ernstig hoor (hoop ik). Het doet wel pijn als ik op m'n oogbol druk

Ik mag m'n lenzen toch nog gewoon indoen hoop ik? Want morgen zou het echt wel handig zijn
En ik haat nu al een bril , ik neem hem om de minuut af om de glazen te poetsen nu ik lenzen 'gewend' ben.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 22:25
Verwijderd
Citaat:
xxxSarahkexxx schreef op 18-02-2005 @ 20:50 :
Ik draag nu nog maar ff lenzen en toch irriteert het mij al als ik een bril opheb . Ik heb m'n lenzen nu ff uitgedaan, m'n rechteroog deed pijn . Ik heb gisteren wel best lang moeten proberen om m'n lenzen eruit te krijgen, bij m'n linkeroog was het veel sneller gedaan, dus mss heeft het daar ook iets mee te maken? Ik zie nu zo ook zo'n beetje rood op m'n oogwit, maar niks ernstig hoor (hoop ik). Het doet wel pijn als ik op m'n oogbol druk

Ik mag m'n lenzen toch nog gewoon indoen hoop ik? Want morgen zou het echt wel handig zijn
En ik haat nu al een bril , ik neem hem om de minuut af om de glazen te poetsen nu ik lenzen 'gewend' ben.
Ik merk nu ook een groot verschil tussen bril en lenzen, een bril maakt me - zeker de eerste minuten - heel snel draaierig (terwijl de sterkte wel goed is). Je kijkt gewoon heel anders met lenzen.

Dat je oogwit wat rood is, dat kan gebeuren. Je ogen moeten wennen aan die lenzen, en ja, het kan zijn dat ze dan iets geirriteerd raken. Dat gaat - als het goed is - vanzelf weer over. Als het blijft, kan je misschien een andere lensvloeistof proberen, soms irriteert die. Pijnlijke ogen horen daar ook wel bij, dat kan je de eerste paar dagen/weken wel last van hebben. (Zo staat het in het boekje van mijn lenzen en ook in het boekje van mijn lensvloeistof.)

Misschien heb je er wat aan; ik doe mijn lenzen zo uit:
Ik trek m'n onderste ooglid omlaag, kijk recht vooruit en dan pak ik de lens aan de onderkant vast. Ik knijp en dan komt er vanzelf lucht onder, van onderen, en klapt hij dubbel. Heel makkelijk. Nu lukt het me ook wel op andere manieren, maar deze manier is het makkelijkst. Je moet er even aan wennen, zorgen dat je oog niet gaat knipperen. Zodra je doorhebt dat het geen pijn doet wanneer je aan je oog zit, knipperen je al een stuk minder.
Als je hem er niet meteen uitkrijgt, ga dan niet verwoed plukken; wacht even, knipper een beetje, druppel wat vloeistof in je oog en probeer het dan nog eens rustig.

(Ik heb nu trouwens ook dat mijn bril al heel snel vies aanvoelt, voorheen had ik dat echt niet zo vaak.. )
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 10:56
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 18-02-2005 @ 23:25 :
* Knip*
Oké, bedankt. Ik zal jouw manier in ieder geval eens uitproberen straks
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 15:41
Een Tweeling
Een Tweeling is offline
Ow damn damn damn. Pijn aan m'n ogen nu.

Gister weer naar de brilshop geweest, kreeg weer een uur 'les' in- en uitdoen en... het lukte! Ik kreeg ze zelf best snel in en niet zo makkelijk weer uit, maar na een uur en een kwartier stond ik wel weer buiten ! Kreeg alle rotzooi mee dus kon mooi thuis oefenen.

Nou, dus ik dacht vanochtend: yeah, ik heb er zin in, ik ga mijn lenzen indoen. Ik had ze beide binnen 10 minuten in, ging erg gemakkelijk ! Voelde me helemaal tof en zo, maar toen kwam het... het uit doen.

Dat gaat dus niet hè. Eerst ben ik een half uur bezig geweest, dan weer 3 x links, dan weer 3 x rechts proberen. Heb rode vlekken enzo op mijn oog rechts, overal pijn en ellende. Het lukte maar niet - ik krijg er gewoon geen grip op. Het lijkt net of mijn ogen te klein zijn (of mijn vingers te groot) waardoor ik niet achter het randje van die lens kan komen (hoe ik dat gister bij de Brilshop gedaan heb is me nu ook een raadsel).
Toen las ik dat stuk van Andijvie, dus na dat halve uur proberen en... rechts haalde ik er in één keer uit ! Dus Andijvie, harstikke bedankt voor die tip! Dat aan de onderkant werkte perfect ! Tenminste... rechts.

Links nog een half uur geprobeerd, echt 30 manieren toegepast, me zelf helemaal naar de terror gepijnigd... Maar nee.
Gelukkig heb ik een vader met 20 jaar lens-ervaring, die heeft hem er toen voor me uitgeplukt.
Ik heb nu nog last van mijn ogen (bijna 3 uur later).

Maare, ik heb dus het idee dat mijn linkeroog kleiner is (of de rechterlens is kleiner omdat die een cilinder heeft) en dat ik ze daardoor zo moeilijk uitkrijg. De vrouw van de brilshop zei ook al zoiets... dus: bestaan er geen 'kleinere' lenzen of zo ?
Oud 19-02-2005, 15:46
Verwijderd
Je kunt je lens in pricipe overal vastpakken en dubbelklappen, de grootte van je oog heeft daar weinig mee te maken. Je moet trouwens ook niet onder het randje komen he, je moet hem echt dubbelklappen. In het begin voelt het inderdaad net alsof je er geen grip op krijgt, maar probeer dan gewoon iets harder te duwen en te knijpen. Alsof je in je oogbol gaat knijpen, eigenlijk doe je dat ook natuurlijk. Ik vond dat ook heel raar en het leek onmogelijk in het begin, maar zo moet het gewoon echt
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 03:26
p-chez
p-chez is offline
Ik kan me nog herinneren dat toen ik m'n lenzen net had ik er heilig van overtuigd was dat ik het no way zou leren, dat in- en uitdoen. Zo verrot vond ik dat
Echter na een paar dagen lukte het gewoon. En nu is het een kwestie van een seconde of 2, puur automatisme. Maar ik draag ondertussen ook al weer 'n jaar of 5 lenzen.
Lenzen indoen is in principe weinig moeite, om ze makkelijk in te zetten, doe je 2 druppels lensvloeistof in de lens zodra je die op het topje van je wijsvinger hebt liggen. Dan is 't gewoon een kwestie van naar je oog bewegen. Die druppels lensvloeistof zorgen er als het ware voor dat de lens in je oog 'gezogen' wordt wanneer de vloeistof in de lens je oog raakt, hij gaat automatisch in je oog zonder dat je hem er echt in 'drukt'.
Het uitdoen van lenzen vond ik vooral een pain-in-the-ass. Maar zoals Andijvie al zegt, het is gewoon een kwestie van je wijsivnger en duim op je oog te zetten (op de lens natuurlijk) en dan gewoon te knijpen. Als het goed is is het lensoppervlak vrij 'ruw' (droogt een beetje op zeg maar), waardoor de lens als het ware aan je vingers plakt. Zodoende pak je hem er zo uit.

Je ogen moeten ook behoorlijk wennen aan dat geprik en gepor.
Mijn ogen zijn daar echter al zo aan gewend, dat ik als ik m'n lenzen niet in heb, m'n vinger gewoon op m'n oog kan zetten zonder dat ik er echt iets van voel. Dus op een gegeven moment wordt het heel makkelijk.

Kortom, gewoon ff een paar dagen aanklooien, en daarna lukt 't zonder problemen!
Oud 01-04-2005, 11:57
*~Angel~*
*~Angel~* is offline
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu met jullie lenzen gaan. Mijn proefperiode is ondertussen voorbij, maar ik vind ze nog steeds niet echt lekker zitten. Ze irriteren, niet zo erg dat ik ze uit moet doen maar ik voel ze gewoon zitten

+

Ik krijg ze er nog steeds niet in.. Met cilinder lens (rechts) gaat echt perfect khoef helemaal niet hard te drukken ofzo ze zitten gewoon echt in 1 keer.

Alleen de "gewone" lens krijg ik er nog steeds niet in.. Ik krijg ze er wel in zonder te knippen. Hoe hard ik ook druk of zacht ze gaan er niet in !! Dus ik doe het maar zo: ik zet hem zachtjes op me oog (zit altijd lucht in en dat zie je, maar krijg het er niet uit) dan met 2 vingers "vouw" ik me oog samen zeg maar (dicht) dan met oog rond kijken beetje aan duwen en dan zit ie, maar dit mag toch eigenlijk niet.. ? Hij hoort toch gelijk goed te zitten? maar ja..

Hoe is het bij jullie dan? Nog problemen of helemaal niet?
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 12:10
Verwijderd
Citaat:
DaRk-AnGeL66 schreef op 01-04-2005 @ 12:57 :
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu met jullie lenzen gaan. Mijn proefperiode is ondertussen voorbij, maar ik vind ze nog steeds niet echt lekker zitten. Ze irriteren, niet zo erg dat ik ze uit moet doen maar ik voel ze gewoon zitten

+

Ik krijg ze er nog steeds niet in.. Met cilinder lens (rechts) gaat echt perfect khoef helemaal niet hard te drukken ofzo ze zitten gewoon echt in 1 keer.

Alleen de "gewone" lens krijg ik er nog steeds niet in.. Ik krijg ze er wel in zonder te knippen. Hoe hard ik ook druk of zacht ze gaan er niet in !! Dus ik doe het maar zo: ik zet hem zachtjes op me oog (zit altijd lucht in en dat zie je, maar krijg het er niet uit) dan met 2 vingers "vouw" ik me oog samen zeg maar (dicht) dan met oog rond kijken beetje aan duwen en dan zit ie, maar dit mag toch eigenlijk niet.. ? Hij hoort toch gelijk goed te zitten? maar ja..

Hoe is het bij jullie dan? Nog problemen of helemaal niet?
Je hoort ze volgens mij niet te voelen hoor. Ga eens naar je opticien; misschien zijn je ogen te droog of heb je een andere vloeistof nodig of een andere soort lens.

En met lenzen in doen kan het helpen een druppeltje inzet vloeistof in de lens te doen; dan zit er geen lucht onder en zuigt hij zich een beetje vast aan je oog als een zuignapje.

Met mijn lenzen gaat het nog steeds super. Nooit verwacht dat ik er zo weinig problemen mee zou hebben. Indoen moet ik absoluut wel zittend doen, als ik sta dan doe ik hem scheef in en dat doet pijn. Maar ja, dat maakt me werkelijk niets uit.
Ik kan mijn lenzen ook echt lang inhouden; pas na zo'n 20 uur worden ze wat droog. En dat is fijn wanneer je 23 uur lang op moet zijn

Laatst gewijzigd op 01-04-2005 om 12:12.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten