Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-03-2005, 13:57
Leeghoofd
Leeghoofd is offline
Ik heb een vraagje....
Ik heb zojuist een brief van een incassobureau gehad...
Het betreft een rekening van meer dan 200 euro...
daarbij stond ook dat ik incassokosten en etc moet betalen....
Maar nu is mij vraag...
Deze rekening komt uit augustus 2002 toendertijd was ik ziekenfonds verzekerd... Maar als het ziekenfonds die dekt (wat het toen ook deed) waarom sturen ze me nu dan een incassobrief? en zit er geen verloopdatum aan vast (ik heb ook nog nooit eerder een brief/rekening hierover gehad)???

We hebben de maatschappij gebeld maar die wouden ons niet echt antwoord geven
Oud 23-03-2005, 14:22
Grimmetje
Grimmetje is offline
Is het niet een vordering tot betaling van je premie ?

Zodra een bedrijf eenmaal de vordering uit handen geeft aan een incassobureau / deurwaarder, zullen ze in de regel zelf geen informatie meer verstrekken over de zaak. De communicatie zal dan dus ook via dat bureau moeten lopen.

Het is wel een beetje raar dat er geen datum bij zit voor wanneer je moet betalen, alhoewel die eigenlijk vooral dient om jou maar snel te laten betalen, terwijl je er in principe niet aan gebonden bent o.i.d.

NB: een incassobureau heeft niet meer bevoegdheid dan een normale burger. Ze zullen daarom al snel akkoord gaan met een eventueel voorstel van jou om tot een betalingsregeling te komen.

Je zou natuurlijk ook even kunnen laten weten dat je omtrent dat openstaande bedrag nooit enig bericht hebt ontvangen, en dat je uiteraard bereid bent om die kosten te betalen (indien dit terecht is), maar dat je die incassokosten niet zult voldoen.
Oud 23-03-2005, 14:54
Verwijderd
'Een rekening' - wat voor rekening? Er moet bijstaan om welke kosten het gaat omdat je anders, zoals Grimmetje terecht opmerkt, niet kunt weten waar het om gaat. Een uitstaande rekening voor behandeling, achterstallige premie, verhogingen?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 16:21
starslayer
starslayer is offline
Citaat:
Leeghoofd schreef op 23-03-2005 @ 14:57 :
Ik heb een vraagje....
Maar nu is mij vraag...
Deze rekening komt uit augustus 2002 toendertijd was ik ziekenfonds verzekerd... Maar als het ziekenfonds die dekt (wat het toen ook deed) waarom sturen ze me nu dan een incassobrief? en zit er geen verloopdatum aan vast (ik heb ook nog nooit eerder een brief/rekening hierover gehad)???

Incasso kosten nooit betalen! , geen contact met hun opnemen maar met het bedrijf.

Krijg je geen antwoord, je vragen op papier,fax zetten (geen e-mail). Altijd alle afspraken bevestigen per fax of brief.

Duidelijk aangegeven dat als de faktuur terecht is dat je bereid bent deze te betalen.

De incassokosten mogen (indien terecht) maximaal 15% van de hoofdsom bedragen (dus bij EUR 100,-- maximaal 15 euro). Bij 200 EURO is dit dus EUR 30,-- een rechtzaak kost circa 150 euro, dat doen ze dus niet voor z´n laag bedrag, dus ze schrijven het af.

Dit bedrag kan oplopen indien ze andere stappen moeten nemen, dus zorg dat je een dossier opbouwt zodat als het voor de rechter komt je altijd gelijk krijgt. En dat je voldoende moeite hebt gedaan.

Vraag tevens altijd de faktuur, herinneringen, aanmaningen en ingebrekestelling aan. Indien ze deze niet kunnen overhandigen dan verliezen ze de zaak altijd voor de rechter. Je moet de klant namelijk aanmanen en ingebreke stellen.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 16:35
Grimmetje
Grimmetje is offline
Citaat:
starslayer schreef op 28-03-2005 @ 17:21 :
[B] een rechtzaak kost circa 150 euro
Joh?
Oud 28-03-2005, 21:38
Verwijderd
Citaat:
starslayer schreef op 28-03-2005 @ 17:21 :
[B]

De incassokosten mogen (indien terecht) maximaal 15% van de hoofdsom bedragen (dus bij EUR 100,-- maximaal 15 euro). Bij 200 EURO is dit dus EUR 30,-- een rechtzaak kost circa 150 euro, dat doen ze dus niet voor z´n laag bedrag, dus ze schrijven het af.

Volgens mij zijn de incassokosten altijd een vast minimum bedrag en daarboven een percentage, dus bij 100 euro, kan best 25 euro incassokosten komen
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 08:59
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Leeghoofd schreef op 23-03-2005 @ 14:57 :
Deze rekening komt uit augustus 2002 toendertijd was ik ziekenfonds verzekerd... Maar als het ziekenfonds die dekt (wat het toen ook deed) waarom sturen ze me nu dan een incassobrief?
ik neem aan dat het gaat over een rekening van een dokter/tandarts oid waarvan jij dacht dat het ziekenfonds die gewoon zou betalen? en dit is dus niet gebeurd.

1) dit kan betekenen dat je ziekenfonds de rekening niet heeft betaald (door welke reden dan ook). de dokter/tandarts stuurt jou een incasso omdat de rekening op jouw naam staat.

2) bij sommige ziekenfondsen moet je zelf de rekeningen eerst betalen, en kun je daarna pas het bedrag terugkrijgen van je verzekering. misschien heeft jouw ziekenfonds dat ook en is daar iets misgegaan.
Oud 30-03-2005, 13:56
kokkin18
kokkin18 is offline
[QUOTE]Leeghoofd schreef op 23-03-2005 @ 14:57 :
Ik heb een vraagje....
Maar nu is mij vraag...

[/QUOTE

Zoiets heb ik vorig jaar ook gehad.. en het ging over een periode toen ik nog niet 18 was maar wel hoofd verzekering was vanwege mijn baan. Ging omdat ik blijkbaar een periode niet had doorgegeven wat ik in die tijd deed.. Dus ik had zelf boos gebeld naar mijn verzekering en doorgegeven dat ik in die periode een opleiding was begonnen. Ze vragen natuurlijk altijd bewijzen.. dus ik naar mijn oude school en een verklaring opgevraagt.. daarna opgestuurd en daarna was het goed... Ik heb overigens een tijdje bij een deurwaarderskantoor gewerk en weet onderhand wel hoe ze te werk gaan... Ze weten niet veel over de boete en sturen je dus door naar waarvan je die boete gekregen heb.. En geloof me is echt waar dat het incasso gedoe alleen maar waarschijnlijk de facturen heeft liggen. Het beste wat je kunt doen is een bezwaarschrift naar het incassogebeuren en de verzekering en het bedrijf waar je de boete van hebt schrijven... Heb je zoiezo even uitstel om bewijzen te tonen dat je inderdaad verzekerd was, en als ze dan nog moeilijk gan doen, moet je een serieuze brief schrijven aan je verzekering maatschappij dat je het aan het kantongereht over laat.. Maar let wel op doe dat alleen als je zeker weet dat je gelijk hebt. En geloof me als je gaat dreigen met de rechtbank, verdiepen ze zoiezo meer in het probleem, omdat ze er geen geld aan willen spenderen als ze niet zeker weten of hun gelijk hebben.

Kijk maar wat je hiermee doet..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten