Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-01-2005, 15:18
EXBO
EXBO is offline
Ik zit nu in 3 atheneum en moet een profiel gaan kiezen. Zelf twijfel ik nogal tussen N+T en N+G omdat ik over het algemeen Biologie en Scheikunde de leukste vakken vind maar ik ben weer heel goed in Wiskunde en Scheikunde. Ik kan niet iezen tussen die twee en wordt er helemaal gefrustreerd van! Mijn natuurkunde leraar probeert me overhalen om N+T te doen omdat de natuurkunde en de scheikunde daar volgens hem veel completer is! Maar vorig jaar (toen ik nog bio had) was ik al bijna zeker om N+G te kiezen omdat toen bio echt mijn lievelingsvak was. Heeft iemand hier ervaring mee en wil me helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-01-2005, 15:28
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je graag iets wilt gaan doen met wat jij leuk vind en waar je goed in ben dan zou ik je aanraden om N&G te kiezen met sk2 en wb2. Bij ons had je dan exact het aantal uren dat je bij moest kiezen maar mij werd het afgeraden omdat ik niet goed genoeg in wiskunde zou zijn. Ik heb uiteindelijk m&o bijgekozen maar had wb2 er toch ook nog wel graag bij willen doen. Je kan eventueel ook allebei de profielen kiezen en er iets uit gooien als het je niet meer ligt.
Oud 25-01-2005, 15:43
MieX
MieX is offline
Als je N&T met biologie 1,2 als je extra vak neemt heb je beide profielen, is dat geen optie?
Oud 25-01-2005, 18:28
Verwijderd
Ja, maar dan heb je ook nauwelijks ruimte meer om een ander vak te kiezen. Geschiedenis is eigenlijk verplicht voor je ontwikkeling, volgens mij zit je dan al door je vrije deel heen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 18:38
ecrivaine
ecrivaine is offline
Pfff, als je naar het niveau van het geschiedenisonderwijs kijkt, valt dat ook wel wee mee hoor... dat stukje algemene ontwikkeling kun je ook opdoen door af en toe eens een boek te lezen.
Als je N&T en N&G doet, kun je meer kanten op. Al is het belangrijkste natuurlijk dat je het leuk vindt.

En desnoods kun je ook N&T + bio1,2 + geschiedenis doen . Is ook best mogelijk. Valt best mee met die ruimte in het vrije deel. Je moet alleen ietsje harder werken.
Maar ik snap je twijfel, ik moet zelf namelijk ook nog kiezen tussen NG en NT (bij ons is de keus uitgesteld tot de 5e) en ben er ook nog niet helemaal uit.
Oud 25-01-2005, 19:17
Saycheese
Saycheese is offline
Heb je al enig idee welke richting je later opwilt? Misschien kan dat helpen bij je keuze. En zoals al gezegd is, je kan je keuzevakken zo kiezen dat je beide profielen hebt. Dus NG+wb2 en sk2 (en na2?) of NT+bio1,2.
Oud 25-01-2005, 20:56
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 25-01-2005 @ 19:28 :
Ja, maar dan heb je ook nauwelijks ruimte meer om een ander vak te kiezen. Geschiedenis is eigenlijk verplicht voor je ontwikkeling, volgens mij zit je dan al door je vrije deel heen.
Geschiedenis kán je bij mij op school niet eens als keuzevak kiezen net als Aardrijkskunde (voor NG & NT). Je moet doen wat je zelf wil, met NT+bio12 en eco1 kan je bijna alles doen, met NG+wb2+sk2 doe je bijna alles behalve natuurkunde. Tis wat je zelf wil.

[edit] Ik weet niet hoe het bij jullie op school zit maar bij mij op school zitten alle profielen door elkaar in de 4e. Je hebt bijvoorbeeld een cm/em klas en een em/ng/nt klas en een ng/nt klas. Als je dan jezelf opgeeft voor een NT/NG klas en dan voor NT+bio12 kiest dan kan je altijd nog kijken wat je nou werkelijk wil.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 21:51
Verwijderd
Ik zou dan N&G met sk2 en wi2 en eventueel ook na2 erbij kiezen. Volgens mij kost het in de praktijk minder tijd als je je vrije ruimte vult met deelvakjes (dus sk2, enz) dan wanneer je er een heel vak bij neemt. Maar doe gewoon wat je wilt. Ik zou het in jouw geval echt zonde vinden om geen bio te nemen. Als je N&G met wi2 hebt kun je geloof ik bijna alles doen wat je wilt en als je er dan ook nog economie1 bij kiest kun je helemaal alles doen. (Dat was iig zo toen ik in de 2e fase zat, ik weet niet of het nu veranderd is).
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 21:57
Verwijderd
Je kunt kiezen tussen NG + na2 + sk2 of NT + bi1,2.

Welke je kiest maakt eigenlijk geen donder uit. Wiskunde B2 heb ik eerlijk gezegd erg weinig aan gehad. Verreweg de meeste belangrijke dingen leer je bij wiskunde B1 (differentiëren, primitiveren etc.).
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 08:05
MieX
MieX is offline
Citaat:
Bij ons had 90% van de mensen met N&T biologie 1,2 en nog een ander extra vak, dat was bij niemand een probleem (qua belasting en qua rooster)
Oud 26-01-2005, 08:38
Flit
Flit is offline
Bij ons kan je inderdaad ook gewoon NT met bio1,2 kiezen en nog een vak. Je krijgt bio1 iig bij ons alleen in de vierde, daarna bio2. As je nu NT doet kun je na de vierde bio laten vallen als je het toch niet leuk vindt, dat kan niet met NG.
Ik weet niet hoe het bij jou op school zit, maar op mijn school beginnen de 2-vakken pas in de vijfde. Dan kan je nog even aankijken wat je wil en na volgend jaar kiezen tussen NG en NT met die extra vakken, zolang je maar bio1 hebt gedaan in de vierde.
Oud 26-01-2005, 11:28
Verwijderd
Citaat:
ecrivaine schreef op 25-01-2005 @ 19:38 :
Pfff, als je naar het niveau van het geschiedenisonderwijs kijkt, valt dat ook wel wee mee hoor... dat stukje algemene ontwikkeling kun je ook opdoen door af en toe eens een boek te lezen.
Als je N&T en N&G doet, kun je meer kanten op. Al is het belangrijkste natuurlijk dat je het leuk vindt.

En desnoods kun je ook N&T + bio1,2 + geschiedenis doen . Is ook best mogelijk. Valt best mee met die ruimte in het vrije deel. Je moet alleen ietsje harder werken.
Maar ik snap je twijfel, ik moet zelf namelijk ook nog kiezen tussen NG en NT (bij ons is de keus uitgesteld tot de 5e) en ben er ook nog niet helemaal uit.
Misschien heb ik ook een beetje vervormd beeld, ik doe ook twee klassieke talen, dan zit je al erg snel aan de limiet. Met havo of vwo zonder klassieke talen heb je natuurlijk een paar honderd uur meer marge.

(Ook @ Miex.)
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 12:31
MieX
MieX is offline
Citaat:
Snees schreef op 26-01-2005 @ 12:28 :
Misschien heb ik ook een beetje vervormd beeld, ik doe ook twee klassieke talen, dan zit je al erg snel aan de limiet. Met havo of vwo zonder klassieke talen heb je natuurlijk een paar honderd uur meer marge.

(Ook @ Miex.)
Ik heb op een zelfstandig gym gezeten, dus bij ons had iedereen grieks of latijn (de mensen met allebei deden bij ons allemaal C&M, dat waren er dan ook maar 3), met daarnaast dan dus nog bio 1,2 en een ander vak in het vrije deel, dat had ik er misschien wel bij moeten zeggen.
Oud 26-01-2005, 17:47
I love stars
I love stars is offline
NG + NT + andere vak , blijkt NT te moeilijk of te saai kan je altijd nog naar NG overstappen en wat NT vakken laten vallen.
Oud 27-01-2005, 16:11
sjefke
sjefke is offline
Neem je toch N&G met natuurkunde 2 en wiskunde 2 ofzo
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 16:20
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Wat een onzin. Dat beetje gs wat ik heb gehad in de bovenbouw vind ik nou niet bepaald belangrijk. Het grootste gedeelte ben ik alweer vergeten en de rest gebruik te nimmer niet meer in mn leven. Met mn gs kennis van de onderbouw had ik genoeg geweten voor mn algemene kennis. En daarbij les je ook nog heel veel dingen over de geschiedenis. Als je iets niet weet vraag je het je vader of opa of wie dan ook en dan weet je het ook weer. Niet meer dan wat ik weet nu in ieder geval.

N&T is verder wel een zwaar profiel... Je moet het écht willen. Maar als je de kwaliteiten ervoor hebt zou je het gewoon moeten doen en inderdaad bio1,2 als keuzevak nemen.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 21:58
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
NG + Wiskunde b2 geeft je trouwens toegang tot echt heel veel studies. Sc2 en Na2 zijn wat dat betreft haast nooit verplicht.

Ik zou gaan voor NG+NT. Doe je gewoon bio dr ff bij, kan je altijd nog sc2 en na2 laten vallen of bio.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 13:04
MieX
MieX is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 27-01-2005 @ 22:58 :
NG + Wiskunde b2 geeft je trouwens toegang tot echt heel veel studies. Sc2 en Na2 zijn wat dat betreft haast nooit verplicht.
Sk2 is bij mijn studie niet verplicht maar het scheelde toch een heleboel voor mij bij mn studie
Oud 28-01-2005, 14:17
Verwijderd
In principe kan je met N+G meer, tenzij dat je zeker een technische opleiding wil doen, anders moet je nl wat inhalen, maar je mag wel gewoon de opleiding volgen.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 15:03
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 28-01-2005 @ 15:17 :
In principe kan je met N+G meer, tenzij dat je zeker een technische opleiding wil doen, anders moet je nl wat inhalen, maar je mag wel gewoon de opleiding volgen.
Nee, dat is onzin. Met NT zijn meer vervolgopleidingen mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 16:31
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-01-2005 @ 16:03 :
Nee, dat is onzin. Met NT zijn meer vervolgopleidingen mogelijk.
vier maar. Maar met N&G heb je meer mogelijkheden, zo kan je ook nog de medische kant op of een soortgelijke technische studie doen
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 18:41
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 27-01-2005 @ 22:58 :

Ik zou gaan voor NG+NT. Doe je gewoon bio dr ff bij, kan je altijd nog sc2 en na2 laten vallen of bio.
Sk2 is niet vaak verplicht maar wel heel erg handig en als je wat sk kan dan is het echt niet veel moeilijker of veel meer werk. Ik ben heel blij dat ik het gedaan heb nu voor mijn vervolgopleiding (biomedische wetenschappen).
Oud 29-01-2005, 19:21
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 28-01-2005 @ 17:31 :
vier maar. Maar met N&G heb je meer mogelijkheden, zo kan je ook nog de medische kant op of een soortgelijke technische studie doen
Kwestie van NT + bi1,2 kiezen.

Met NT + bi1,2 + ec1 kun je bijna alles.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 22:07
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-01-2005 @ 20:21 :

Op zich is economie 1 niet eens nodig
Oud 30-01-2005, 17:18
EXBO
EXBO is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 25-01-2005 @ 22:51 :
Ik zou dan N&G met sk2 en wi2 en eventueel ook na2 erbij kiezen. Volgens mij kost het in de praktijk minder tijd als je je vrije ruimte vult met deelvakjes (dus sk2, enz) dan wanneer je er een heel vak bij neemt. Maar doe gewoon wat je wilt. Ik zou het in jouw geval echt zonde vinden om geen bio te nemen. Als je N&G met wi2 hebt kun je geloof ik bijna alles doen wat je wilt en als je er dan ook nog economie1 bij kiest kun je helemaal alles doen. (Dat was iig zo toen ik in de 2e fase zat, ik weet niet of het nu veranderd is).
Dat ben ik nu ook van plan. Ik ga waarschijnlijk N+G met wi2, na2 en sk2 erbij kiezen. Aan het einde van het jaar kan ik dan altijd een (of 2) van die vakken laten vallen
Oud 30-01-2005, 17:20
EXBO
EXBO is offline
Citaat:
MieX schreef op 26-01-2005 @ 09:05 :
Bij ons had 90% van de mensen met N&T biologie 1,2 en nog een ander extra vak, dat was bij niemand een probleem (qua belasting en qua rooster)
Bij ons mag dat niet eens, dat vinden ze teveel
Oud 30-01-2005, 17:25
EXBO
EXBO is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-01-2005 @ 20:21 :

Ik wilde eerst eco1 ook perse erbij hebben maar ik mag eigenlijk maar 2 keuzevakken kiezen bij N+T bij N+G in principe eigenlijk ook maar ze maken niet bezwaar omdat het precies hetzelfde is als N+T + bi1,2
Oud 31-01-2005, 07:26
Verwijderd
Citaat:
EXBO schreef op 30-01-2005 @ 18:20 :
Bij ons mag dat niet eens, dat vinden ze teveel
Bij mij op school mag je maar 1 keuzevak en het liefst zo klein mogelijk zodat ze niet moeilijkheden krijgen met inroosteren.

Ik zei schijt : als jullie me op deze school willen houden dan wil ik dat er muziek komt, en dat ik bio1 en info of m&o mag doen.

ze wilde me houden dus ik doe het nu
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 15:35
Mother Earth
Mother Earth is offline
Zit er echt een groot verschil in niveau tussen NG en NT? Dus is NT heel moeilijk, of is het wel te doen als je altijd al een beetje goede cijfers hebt gehaald voor al die exacte vakken?
Oud 01-02-2005, 16:02
Verwijderd
Citaat:
Mother Earth schreef op 31-01-2005 @ 16:35 :
Zit er echt een groot verschil in niveau tussen NG en NT? Dus is NT heel moeilijk, of is het wel te doen als je altijd al een beetje goede cijfers hebt gehaald voor al die exacte vakken?
NT is goed te doen. Er wordt wat meer van je verwacht dat je wat met formules kon spelen en je krijgt meer stof. Maar dat maakt de rest van de stof die je bij NG krijgt veel duidelijker en het is allemaal heel interessant vind ik.

Veel universiteit zeggen trouwens dat je NT niet nodig hebt voor een bepaalde studie, maar in praktijk blijkt dat je dan toch wel veel mist en je het dus moet gaan inhalen.
Ze doen het zo omdat ze anders vrij weinig studenten aantrekken.
Bij technische studies is het zeker nuttig om NT als profiel te hebben.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 20:21
EXBO
EXBO is offline
mijn wiskunde leraar zegt dat als je wiskunde B2 bij NG kiest j eniet zoveel mist omdat scheikunde 1 en natuurkunde 1 al heel groot zijn
Oud 02-02-2005, 22:01
Verwijderd
Citaat:
EXBO schreef op 02-02-2005 @ 21:21 :
mijn wiskunde leraar zegt dat als je wiskunde B2 bij NG kiest j eniet zoveel mist omdat scheikunde 1 en natuurkunde 1 al heel groot zijn
Mijn ervaring is juist dat WiB2 in verhouding met WiB1 juist heel weinig is.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 22:36
Verwijderd
Citaat:
Mother Earth schreef op 31-01-2005 @ 16:35 :
Het niveau van NT is laag, maar minder laag dan de andere profielen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 22:41
Verwijderd
Luister maar naar Mephostophilis, hij heeft reuze veel verstand van alle profielen.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 10:55
Global
Global is offline
Citaat:
Olafant schreef op 01-02-2005 @ 17:02 :
NT is goed te doen. Er wordt wat meer van je verwacht dat je wat met formules kon spelen en je krijgt meer stof. Maar dat maakt de rest van de stof die je bij NG krijgt veel duidelijker en het is allemaal heel interessant vind ik.

Veel universiteit zeggen trouwens dat je NT niet nodig hebt voor een bepaalde studie, maar in praktijk blijkt dat je dan toch wel veel mist en je het dus moet gaan inhalen.
Ze doen het zo omdat ze anders vrij weinig studenten aantrekken.
Bij technische studies is het zeker nuttig om NT als profiel te hebben.
Zelfs met NT moet je nog veel in halen bij harde beta studies
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 11:26
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
EXBO schreef op 02-02-2005 @ 21:21 :
Sk2 stelt iig echt weinig voor in vergelijking met sk1. Sk2 is in totaal 5 hoofdstukken tegenover een stuk of 20 van sk1.
Oud 07-02-2005, 10:38
Lorelei
Lorelei is offline
Ik zou N+G + sk2 + geschiedenis nemen.

Dan heb je de vakken die je leuk vindt, bio als scheikunde, op het hoogste niveau. En een vak ernaast wat er gewoon helemaal niets mee te maken heeft en goed is voor je algemene ontwikkeling. Tenzij je zeker weet dat je een studie wil gaan doen die N&T vereist.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 19:38
EXBO
EXBO is offline
Citaat:
Olafant schreef op 02-02-2005 @ 23:01 :
Mijn ervaring is juist dat WiB2 in verhouding met WiB1 juist heel weinig is.
ja maar dan krijg je weer dat je op voor een technische studie niet toegelaten wordt
Oud 10-02-2005, 14:37
Verwijderd
Citaat:
EXBO schreef op 09-02-2005 @ 20:38 :
ja maar dan krijg je weer dat je op voor een technische studie niet toegelaten wordt
Hmm, de TU/e laat ook mensen met NG toe, omdat er zo'n gebrek aan studenten is. Wel wil ik er nog aan toevoegen dat niemand in mijn jaar dat gedaan heeft.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 14:31
EXBO
EXBO is offline
Citaat:
Geschiedenis is eigenlijk verplicht voor je ontwikkeling,
Geschiedenis is bij ons verplicht voor iedereen en zit in het gemeenschappelijke deel.
Oud 27-02-2005, 17:13
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
EXBO schreef op 27-02-2005 @ 15:31 :
Geschiedenis is bij ons verplicht voor iedereen en zit in het gemeenschappelijke deel.
Op t vwo. Daar heb je gs1 en gs2. Gs1 is voor iedereen, gs2 voor de mensen met e&m/C&m.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 16:40
The Perferator
The Perferator is offline
Ik heb precies hetzelde probleem gehad, maar bij mij was hij niet al te moeilijk: Ik heb voor een N&T-profiel met Biologie 1 en 2 als extra vak gekozen (en Informatica V+ maar dat doet er nu even niet toe). Scheikunde krijg je pas in de vijfde (tenminste ik wel) dus dat zul je even moeten missen, maar van Wiskunde kun je het hele jaar door genieten.
Oud 02-03-2005, 17:01
annetjuh
annetjuh is offline
Als ik jou was zou ik N&T kiezen met biologie en als je een extra vak wil economie 1.
Dan heb je met je beroep kiezen zoveel keuze en zo heb je N&T + N&G samen.
Oud 03-03-2005, 19:49
EXBO
EXBO is offline
Citaat:
annetjuh schreef op 02-03-2005 @ 18:01 :
Als ik jou was zou ik N&T kiezen met biologie en als je een extra vak wil economie 1.
Dan heb je met je beroep kiezen zoveel keuze en zo heb je N&T + N&G samen.
Alleen wat zo jammer is, is dat de profielvakken van NT zo veel is dat er niet veel vrije ruimte overblijft en daarom is bio1 en 2 eigenlijk al teveel.

Voor mijn voorlopige keuze heb ik NG en wiB2 en na2 gekozen dan kan ik misschien nog overstappen. na2 en sk2 krijg je toch pas in de vijfde
Oud 08-03-2005, 15:59
Hanneke
Hanneke is offline
bij mij in de klas hebben er een paar NT met bio1,2
dan kan je, zoals een klasgenootje van me zegt, wanneer je aan het eind van het jaar slecht voor natuurkunde en nog een profielvak staan en dus eigenlijk niet over kan, altijd nog overstappen op NG omdat (wij iig) in de 4e nog geen natuurkunde hebben.. en scheikunde en wiskunde is (nog) precies 't zelfde dus dan heb je geen achterstand..

succes in ieder geval met je keuze!
Oud 08-03-2005, 17:28
MH
MH is offline
NG zou ik dan kiezen, want dan heb je ook biologie erbij. De andere vakken zijn ruwweg hetzelfde, alleen worden ze bij NT wat verder uitgediept. Een vak uitdiepen kan wel zinnig zijn, hangt even van je vervolgopleiding af.
Een vak uit een ander profiel geeft echt meerwaarde aan je opleiding, zoals economie of m&o. Het valt me vaak op dat ik minder realistisch kan praten met mensen die geen economie gehad hebben. Als ze dan ook nog geen geschiedenis hebben gehad, dan is hun wereldbeeld vaak enorm eenzijdig.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 18:23
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
MH schreef op 08-03-2005 @ 18:28 :
Het valt me vaak op dat ik minder realistisch kan praten met mensen die geen economie gehad hebben. Als ze dan ook nog geen geschiedenis hebben gehad, dan is hun wereldbeeld vaak enorm eenzijdig.
Hm dat is inderdaad wel een beetje zo ja...
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 20:05
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
MH schreef op 08-03-2005 @ 18:28 :
Het valt me vaak op dat ik minder realistisch kan praten met mensen die geen economie gehad hebben. Als ze dan ook nog geen geschiedenis hebben gehad, dan is hun wereldbeeld vaak enorm eenzijdig.
Ik denk dat je voor een deel wel gelijk hebt, maar ik vind het nogal kort door de bocht. Iemands wereldbeeld wordt echt niet bepaald door een extra vak op school. We hebben als het goed is allemaal tot en met klas 4 geschiedenis, daarmee heb je een redelijke basis.
Verder lijkt het me vooral van belang of je een beetje oog hebt voor de wereld om je heen. Of je af en toe een krant leest, een beetje tv kijkt, de actualiteit volgt en er bovendien over nadenkt. Ik ken genoeg mensen die economie volgen die weinig oog hebben voor de wereld om zich heen en behoorlijk dom/eenzijdig denken. In elk geval eenzijdiger dan ik, en ik doe geen economie .
Oud 09-03-2005, 13:11
MH
MH is offline
Dat wordt juist binnen die vakken gestimuleerd.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 17:56
EXBO
EXBO is offline
Ik ga denk ik nu NT met bio12 kiezen dan kan ik altijd nog overstappen naar NG als ik het te zwaar vind.
Reageren

Regels voor berichten