Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-11-2004, 23:44
0fd1ba6bef258b3
0fd1ba6bef258b3 is offline
Ik zat net een aflevering van De Keuringsdienst van Waarde te kijken en daarin hadden ze het over het begrip 'halal'. Volgens de moslim die het begrip 'halal' verklaarde, stond halal behalve voor een slachtwijze, ook voor eerlijk verkregen handelswaar. Nu vraag ik mij af of de moslims op dit forum zich volledig aan deze wet houden of dat ze proberen zo veel mogelijk deze wet na te leven, aangezien veel handelswaar (schoenen, kleding, fruit, cacao) niet bepaald halal (denk aan uitbuiting van de arbeiders, grove milieuvervuiling etc.) geproduceerd wordt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2004, 23:51
Verwijderd
het is toch (zelfs voor moslims!) onmogelijk om zo te leven?
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 23:56
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Je kan het nooit zeker weten maar ik denk dat dan ook wel in het begrip verwerkt zit. Dat als je het echt niet wist het geen overtreding is.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 00:00
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 22-11-2004 @ 00:56 :
Je kan het nooit zeker weten maar ik denk dat dan ook wel in het begrip verwerkt zit. Dat als je het echt niet wist het geen overtreding is.
Maar het punt is dat je het wel weet maar er gewoonweg niets aan kunt doen.
Oud 22-11-2004, 00:55
0fd1ba6bef258b3
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 22-11-2004 @ 00:56 :
Meestal kun je wel het een en ander nagaan via het internet (schone kleding campangne en zo) of kijken naar keurmerken (Fair Trade, Max Havelaar) of vragen aan de verkoper.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 01:08
0fd1ba6bef258b3
Citaat:
Briseïs schreef op 22-11-2004 @ 01:00 :
Maar het punt is dat je het wel weet maar er gewoonweg niets aan kunt doen.
Ja voor sommige producten is het helaas (zowat) onmogelijk om ze halal te kopen, maar veel producten kun je uiteindelijk wel halal vinden. Zo kun je bijvoorbeeld i.p.v. nikes te kopen naar een halal soort sportschoen zoeken, zo kun je tevens een maxhavelaarreep kopen i.p.v. een mars. Je zal alleen goed moeten zoeken naar winkels (ook op het internet), merken en keurmerken. Dat kost vaak wel meer moeite en/of geld. Ik vraag dus ook af hoeveel de meeste moslims er voor over hebben/hoeveel ze er aan doen om aan halalproducten te komen, of dat ze hetzelfde kooppatroon hanteren als de mensen die niet halal kopen, maar soms toch bepaalde verantwoorde producten als maxhavelaarkofie kopen?
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 08:52
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
0fd1ba6bef258b3 schreef op 22-11-2004 @ 01:55 :
Meestal kun je wel het een en ander nagaan via het internet (schone kleding campangne en zo) of kijken naar keurmerken (Fair Trade, Max Havelaar) of vragen aan de verkoper.
of de joodse kasjroet lijst afgaan die zijn vast ook halal

Ja, het is wel zo dat het lastig is na te gaan of iets halal is, ja of nee. Het schijnt dat bv broodbakkers ook varkensvet in brood doen omdat het 1) goedkoper is en 2) het het brood langer zacht houdt en niet laat uitdrogen.

zit je gewoon varkensvet te eten
Oud 22-11-2004, 10:26
0fd1ba6bef258b3
Citaat:
Gatara schreef op 22-11-2004 @ 09:52 :
of de joodse kasjroet lijst afgaan die zijn vast ook halal

Ja, het is wel zo dat het lastig is na te gaan of iets halal is, ja of nee. Het schijnt dat bv broodbakkers ook varkensvet in brood doen omdat het 1) goedkoper is en 2) het het brood langer zacht houdt en niet laat uitdrogen.

zit je gewoon varkensvet te eten
Nee toch?!!

Maar jij koopt je brood zeker bij kosjere zaken?
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 10:26
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
0fd1ba6bef258b3 schreef op 22-11-2004 @ 11:26 :
Nee toch?!!

Maar jij koopt je brood zeker bij kosjere zaken?
Nee
Oud 22-11-2004, 10:56
Verwijderd
qua (halal) voedsel is het makkelijk na te leven
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 11:09
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
makelville schreef op 22-11-2004 @ 11:56 :
qua (halal) voedsel is het makkelijk na te leven
gelatine, dierlijk vet (vaak varkensvet),... wordt toegepast in verschillende produkten.
Oud 22-11-2004, 11:11
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 22-11-2004 @ 12:09 :
gelatine, dierlijk vet (vaak varkensvet),... wordt toegepast in verschillende produkten.
Ik ga dan ook naar een koosjer/halal zaak
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 11:14
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
makelville schreef op 22-11-2004 @ 12:11 :
Ik ga dan ook naar een koosjer/halal zaak
ok
Oud 22-11-2004, 11:26
T_ID
T_ID is offline
ik moet zeggen dat wat ik nu begrijp van halal me een beetje onlogisch lijkt.

voor zover ik weet is het idee het dier aan de buitenkant niet te beschadigen.

en om dat te bereiken wordt niet een kleine pen door de hersens geschoten zoals normaal is, maar de hals van het beest doorgesneden?

ergens moet een misverstand zijn denk ik, of klopt het wat ik hier beschrijf?
Oud 22-11-2004, 11:31
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
T_ID schreef op 22-11-2004 @ 12:26 :
ik moet zeggen dat wat ik nu begrijp van halal me een beetje onlogisch lijkt.

voor zover ik weet is het idee het dier aan de buitenkant niet te beschadigen.
die idee is nieuw voor mij
Oud 22-11-2004, 11:33
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gatara schreef op 22-11-2004 @ 12:31 :
die idee is nieuw voor mij
ik kan niet zeggen dat ik het bedacht heb, maar ik vertrouwde de bron niet bepaald 100%, dus even kijken of het ook klopt.
Oud 22-11-2004, 15:24
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
0fd1ba6bef258b3 schreef op 22-11-2004 @ 00:44 :
Ik zat net een aflevering van De Keuringsdienst van Waarde te kijken en daarin hadden ze het over het begrip 'halal'. Volgens de moslim die het begrip 'halal' verklaarde, stond halal behalve voor een slachtwijze, ook voor eerlijk verkregen handelswaar. Nu vraag ik mij af of de moslims op dit forum zich volledig aan deze wet houden of dat ze proberen zo veel mogelijk deze wet na te leven, aangezien veel handelswaar (schoenen, kleding, fruit, cacao) niet bepaald halal (denk aan uitbuiting van de arbeiders, grove milieuvervuiling etc.) geproduceerd wordt.
Ik denk dat er met eerlijk verkregen handelswaar bedoeld wordt: geen gestolen spullen of met geld waar niet voor gewerkt is
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 15:46
0fd1ba6bef258b3
Citaat:
T_ID schreef op 22-11-2004 @ 12:33 :
ik kan niet zeggen dat ik het bedacht heb, maar ik vertrouwde de bron niet bepaald 100%, dus even kijken of het ook klopt.
Ja dat klopt.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 16:16
0fd1ba6bef258b3
Citaat:
Mujahideen schreef op 22-11-2004 @ 16:24 :
Ik denk dat er met eerlijk verkregen handelswaar bedoeld wordt: geen gestolen spullen of met geld waar niet voor gewerkt is
"Het doen van zaken die schadelijk zijn voor geloof, moraal, eer of voor de goede manieren in de maatschappij. (bijvoorbeeld prostitutie)"

Bron: http://www.redouan.nl/halal_en_haram.htm

Ik verder geen andere bronnen tegengekomen die halal in een brede context bespreken.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 00:08
Donny must die
Donny must die is offline
Eigenlijk zou een moslim geen dierlijke producten uit de bio industrie mogen eten. Een moslim mag vlees of dierlijke producten alleen eten, als het dier een goed leven heeft gehad, en zo min mogelijk heeft geleden bij het slachten. Voordat het dier wordt geslacht, moet de man ook nog de naam van Allah uitspreken.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 08:41
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 15-03-2005 @ 01:08 :
en zo min mogelijk heeft geleden bij het slachten.
Dan is het dus verboden voor een moslim om halal-vlees te eten. Erg logisch.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 11:01
Verwijderd
Is het ontvangen van rente ook halal of is daar een ander woord voor?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 12:31
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-03-2005 @ 12:01 :
daar is niet alleen een ander woord voor, maar ook een met een andere betekenis. Namelijk haram. Het is zeg maar het tegenovergestelde van helal.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 14:51
Donny must die
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-03-2005 @ 09:41 :
Dan is het dus verboden voor een moslim om halal-vlees te eten. Erg logisch.
het is wetenschappelijk bewezen dat een schaap het minste lijdt, als je em de keel doorsnijd. Nu wil ik geen gebazel over hoe sommige mensen het verkeerd doen, of over botte messen, of dat het niet zo is.

waar men zich zorgen moet maken is de bioindustrie. Die smerige kapitalisten veroorzaken het meeste dierenleed. Zo dat moest gezegd worden
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 14:51
Donny must die
Citaat:
nare man schreef op 15-03-2005 @ 12:01 :
nope tis haram
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2005, 16:53
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 15-03-2005 @ 15:51 :
het is wetenschappelijk bewezen dat een schaap het minste lijdt, als je em de keel doorsnijd. Nu wil ik geen gebazel over hoe sommige mensen het verkeerd doen, of over botte messen, of dat het niet zo is.

waar men zich zorgen moet maken is de bioindustrie. Die smerige kapitalisten veroorzaken het meeste dierenleed. Zo dat moest gezegd worden
Ik beweer niet dat de methode die in de bio-industrie wordt toegepast minder pijnlijk is. Wel lijkt het mij uitgesloten dat de halal-methode de minst pijnlijke manier is die mogelijk is. Je zou bijvoorbeeld ook de dieren eerst in kunnen spuiten met morfine. Minder pijnlijk.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 17:19
Donny must die
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-03-2005 @ 17:53 :
Ik beweer niet dat de methode die in de bio-industrie wordt toegepast minder pijnlijk is. Wel lijkt het mij uitgesloten dat de halal-methode de minst pijnlijke manier is die mogelijk is. Je zou bijvoorbeeld ook de dieren eerst in kunnen spuiten met morfine. Minder pijnlijk.
maar ongezond.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 17:58
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 15-03-2005 @ 18:19 :
maar ongezond.
Dat slachten ongezond is was me ook al opgevallen professor.

Maar serieus, wat is er ongezond voor de consument aan een verdoving voordat een dier geslacht wordt?
Oud 15-03-2005, 18:01
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 15-03-2005 @ 18:19 :
maar ongezond.
Irrelevant voor de genoemde criteria.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 19:23
Donny must die
Citaat:
T_ID schreef op 15-03-2005 @ 18:58 :
Dat slachten ongezond is was me ook al opgevallen professor.

Maar serieus, wat is er ongezond voor de consument aan een verdoving voordat een dier geslacht wordt?
zoek het op zou ik zeggen
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 19:23
Donny must die
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-03-2005 @ 19:01 :
Irrelevant voor de genoemde criteria.
de mens moet zichzelf niet schaden, verder kan het best gepaard een verdoving en de keel doorsnijden
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 19:56
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 15-03-2005 @ 20:23 :
de mens moet zichzelf niet schaden, verder kan het best gepaard een verdoving en de keel doorsnijden
Je mist het punt. Slachting d.m.v. de keel doosnijden is simpelweg niet de methode met de minste pijn.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 19:57
Donny must die
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-03-2005 @ 20:56 :
Je mist het punt. Slachting d.m.v. de keel doosnijden is simpelweg niet de methode met de minste pijn.
eerst de morfine en dan de keel!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 19:58
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 15-03-2005 @ 20:57 :
eerst de morfine en dan de keel!
Er is vast nog wel een methode met minder pijn.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 20:03
Donny must die
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-03-2005 @ 20:58 :
Er is vast nog wel een methode met minder pijn.
oke
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 11:13
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 15-03-2005 @ 15:51 :
nope tis haram
Godver, wat stom. Ik ken die woorden allebei maar ik typte gewoon heel droog halal over omdat ik dat in de topictitel las

Maar goed, dat zijn dus gewoon algemene begrippen voor zedenloosheid en zedigheid.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 11:17
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 15-03-2005 @ 20:23 :
zoek het op zou ik zeggen
De bewijslast omdraaien doe je maar ergens anders, dat 'wetenschappelijk bewijs' wil ik nadat dat een keer of vier nu wel eens zien, tot nu toe sloeg de discussie prompt dicht als ook om dat bewijs werd gevraagd.
Oud 16-03-2005, 13:12
Verwijderd
Als je een dier morfine inspuit voor je het doodt, dan zit er morfine in het bloed en dus ook in het vlees van dat dier. En morfine staat bepaald niet in de schijf van vijf.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 13:18
juno
juno is offline
Het beest bedwelmen met morfine is niet toegestaan vanwege de volksgezondheid. Wij krijgem de morfine dan binnen met het eten van het beest.

Het eerst een minuut dichtdrukken van de halsslagaderen lijkt me wel toegestaan, het beest valt dan flauw, en dan kun je hem de slagaders ook doorsnijden. Let wel: alleen de aderen dichtdrukken, niet het beest stikken.

De eis dat ook de luchtpijp ed doorgesneden worden vergt meer verwonding dan stikt noodzakelijk. Het gaat erom dat het beest snel leegbloedt zodat de hersenen snel dood zijn.

De Guillotine is altijd nog de snelste methode. Doordat eerst het ruggemerg wordt doorgesneden, voelt de terechtgestelde meteen niets meer van zijn lichaam. Het hoofd heeft nog wel gevoel, maar bloedt echt supersnel dood.

Het beest is niet meteen dood na de halssnede, hij voelt er dus alles van. Snij jezelf maar eens in je vingers, dat doet hardstikke zeer. Een paar seconden duurt dan erg lang hoor!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 13:42
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-03-2005 @ 12:13 :
Godver, wat stom. Ik ken die woorden allebei maar ik typte gewoon heel droog halal over omdat ik dat in de topictitel las

Maar goed, dat zijn dus gewoon algemene begrippen voor zedenloosheid en zedigheid.
nee haram betekend verboden ( zelfstandig naamwoord), en halal betekend goed(gekeurd), en zeg je wanneer er sprake is van twijfel, over of iets wel mag van god.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 16:18
T_ID
T_ID is offline
Het schijnt dat er behalve morfine meer verdovende stoffen bestaan in deze wereld.
Oud 16-03-2005, 16:27
Donny must die
Citaat:
T_ID schreef op 16-03-2005 @ 12:17 :
De bewijslast omdraaien doe je maar ergens anders, dat 'wetenschappelijk bewijs' wil ik nadat dat een keer of vier nu wel eens zien, tot nu toe sloeg de discussie prompt dicht als ook om dat bewijs werd gevraagd.

Halal Slaughter

Halal slaughter is “the humane method” providing hygienic meat to the consumer. Al Shaddad Bin Aous has quoted this tradition of the Holy Prophet (Pbuh) “God calls for mercy in everything, so be merciful when you kill and when you slaughter, sharpen your blade to relieve it’s pain”.

Many allegations have been made that Islamic slaughter is not humane to animals. However, Professor Schultz and his colleague Dr. Hazim of the Hanover University, Germany, proved through an experiment, using an Electro encephalograph (EEG) and Electro Cardiogram (ECG) that *Islamic slaughter is The humane method of slaughter and captive bolt stunning practiced by the western method, causes severe pain to the animal. The results surprised many.

Experimental Details :
1. Several electrodes were surgically implanted at various points of the skull of all animals, touching the surface of the brain.
2. The animals were allowed to recover for several weeks.
3. Some animals were slaughtered by making a swift, deep incision with a sharp knife on the neck cutting the jugular veins and carotid arteries of both sides; as also the trachea and oesophagus-Halal Method.
4. Some animals were stunned using a captive bolt pistol - humane slaughter by the western method.
5. During the experiment, EEG and ECG were recorded on all animals to record the condition of the brain and heart during the course of slaughter and stunning Results and Discussion:

I. Halal Method

1. The first three seconds from the time of Islamic slaughter as recorded on the EEG did not show any change from the graph before slaughter , thus indicating that the animal did not feel any pain during or immediately after the incision.
2. For the following 3 seconds, the EEG recorded a condition of deep sleep - unconsciousness. This is due to a large quantity of blood gushing out from the body.
3. After the above mentioned 6 seconds, the EEG recorded zero level, showing no feeling of pain at all.
4. As the brain message ( EEG ) dropped to zero level, the heart was still pounding and the body convulsing vigorously (a reflex action of the spinal cord) driving maximum blood from the body: resulting in hygienic meat for the consumer.

II. Western method by C.B.P. Stunning

1. The animals were apparently unconscious soon after stunning.
2. EEG showed severe pain immediately after stunning.
3. The hearts of the animal stunned by C.B.P. stopped beating earlier as compared to those of the animals slaughtered according to the Halal method resulting in the retention of more blood in the meat. This in turn is unhygienic for the consumer.

Ashraf Dabayeh
(Dept. of Civil Eng. University of Waterloo)

voila
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 16:46
juno
juno is offline
Het EEG, liet de eerste 3 seconden na de incisie geen uitslag zien, en daardoor gaat men ervan uit dat er DUS geen pijn gevoeld werd?

Als jij je in je vingers snijdt of een piercing krijgt of gehecht wordt voel je echt vanaf de eerste seconde de pijn.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 16:52
Donny must die
Citaat:
juno schreef op 16-03-2005 @ 17:46 :
Het EEG, liet de eerste 3 seconden na de incisie geen uitslag zien, en daardoor gaat men ervan uit dat er DUS geen pijn gevoeld werd?

Als jij je in je vingers snijdt of een piercing krijgt of gehecht wordt voel je echt vanaf de eerste seconde de pijn.
ik kan hier niet over discusseren. Aangezien de koran en haddieth waarheid zijn in mn ogen heb ik geen bewijs nodig dat het het minst humaan is. Deze onderzoek is daadwerkelijk uitgevoerd, en ik kopier en plak maar wat
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 17:28
juno
juno is offline
In een tijd dat beesten gruwelijk werden afgeslacht was halal slachten met een scherp mes humaner dan de andere alternatieven. Erzijn nog steeds volkeren die de nek van het beest verticaal kapot snijden, en geen idee hebben van anatomie. Uiteindelijk stikt het beest in zijn eigen bloed, dus dood gaat het heus wel, uiteindelijk, maar je wordt er echt kotsmisselijk van.

Maar je kunt toch wel oordelen over je eigen pijnbeleving? Je hebt je zelf toch wel eens gesneden? Voelde je toen de eerste drie seconden niets?

Onderzoeken zijn leuk, maar stel er altijd je vraagtekens bij.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 17:32
Donny must die
Citaat:
juno schreef op 16-03-2005 @ 18:28 :

Maar je kunt toch wel oordelen over je eigen pijnbeleving? Je hebt je zelf toch wel eens gesneden? Voelde je toen de eerste drie seconden niets?

Onderzoeken zijn leuk, maar stel er altijd je vraagtekens bij.
Ik denk dat als er geen bloed meer naar de hersenen stroomt het beest ook meteen dood is. En was is nou idealere om de slagaders in de nek te doorsnijden? iig beter dna de hersenen kapot schieten. Maarja ik ben geen deskundige
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 18:35
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
juno schreef op 16-03-2005 @ 17:46 :

Nee

die pijn komt vaak pas later. Zo ook met je verbranden etc..
Oud 17-03-2005, 11:39
Verwijderd
Uitleg over 'halal' en 'haram'.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 13:18
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 16-03-2005 @ 18:32 :
Ik denk dat als er geen bloed meer naar de hersenen stroomt het beest ook meteen dood is.
Daar zitten een paar foute redenaties in:

-er blijft bloed in de kop achter, waarop het beest nog even vooruit kan
-kijk naar verstikking, we sterven toch niet de seconde dat we niet kunnen ademhalen? Hetzelfde voor het afsnijden van de zuurstoftoevoer naar de hersens.

Bovendien plaats ik de grootste twijfels bij dat onderzoek. om te beginnen, wie is Ashraf Dabayeh? Zonder titel of wat dan ook kan de man even goed alles zijn tussen de concierge en de rector. Verder, Dept. of Civil Eng. University of Waterloo. 'dept of civil eng', uhm, wat is dat? heeft dit departement iets met het onderwerp te maken?

Verder mag de onderzoeker mij uitleggen waarom dieren die geslacht worden met een schietmasker prompt in elkaar zakken, een stuiptrekking geven, en daarna niet meer bewegen, terwijl ik uit eigen ervaring (yep, yuck) dat konijnen, kippen en varkens wel degelijk (direct na de incisie) gecoordineerde bewegingen maken nadat hun keel wordt doorgesneden (houdt tussen de een en drie minuten aan).

Het zal me dan eerlijk gezegd een worst wezen wat een vaag iemand van een vaag departement aan een vage universiteit ervan denkt, ik heb zelf gezien dat de zaken anders werken.
Oud 17-03-2005, 13:29
juno
juno is offline
Op het moment dat de piercingnaald door mijn navel knalde deed het meteen pijn. Als ik bloed af moet laten prikken, dioet het ook pijn op hetzelfde moment dat de naald in mijn arm zakt. Toen ik een autoongeluk kreeg en de auto mijn hoofd raakte, was die pijn onmiddelijk.

Dus dat je het pas later voelt is kolder.

Je hersenen kunnen twee minuten zonder zuurstof(dus bloed) voor ze afsterven. Al die tijd kun je alles nog voelen. Afgehakte hoofden in de guillotine bleken nog te kijken, met hun ogen te knipperen en hun mond te bewegen of ze nog wat wilden zeggen, het waren geen stuiptrekkingen..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten