Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2005, 21:26
geheimpje
geheimpje is offline
Hallo,

Ik ben gister bij de kaakchirurg geweest omdat ik problemen had met mijn kaak. (ze knakken de hele tijd) Hij heeft me hiervoor wat oefeningen gegeven, maar ik moest ook voor de zekerheid foto's laten maken. Hierop kon hij zien dat ik al 2 verstandskiezen heb (wist ik zelf ook maar leek me niet nuttig om te zeggen). Hij vond dat alle 4 de verstandskiezen eruit moeten. Een echte reden had hij niet, behalve dat er misschien te weinig ruimte zou zijn.

Nou, ik schrok.. want ik durf dat gewoon niet te laten gebeuren. Ik heb dat ook gelijk verteld, dat ik daar doodsbang voor ben etc. Hij zei: we trekken er 2 per keer, en je word goed verdooft. Alleen mijn probleem is juist de verdoving.. ik ben als de dood voor naalden. Ook dat heb ik gezegd. Hierop reageerde hij heel bot van: je verstandskiezen zitten prima, ze kunnen er heel gemakkelijk uit worden getrokken en stel je maar niet aan, want ik moet elke dag kiezen trekken en jij maar 2 keer in je leven als het goed is!!

Toen werd ik naar de afsprakenbureau gestuurd. Ik heb daar mijn verhaal nog een keer gedaan bij deze vrouw. Ook heb ik gevraagd of het mogelijk was om het onder volledige narcose te laten doen. Ze zei dat dat opzich wel kan, maar ze ging nog even aan de chirurg vragen en die antwoorde dat dat écht niet nodig was bij mij want hij zou ze er zo gemakkelijk uit kunnen krijgen.

Ze hebben mij verplicht een afspraak laten maken, deze afspraak staat er ook maar ik ga écht niet. Ik durf niet. Ik heb vannacht al een nachtmerrie er over gehad en nu ik dit typ zit ik weer met tranen in mijn ogen van angst.

De enige oplossing zou zijn dat ik het onder narcose laat doen.. maar hoe dring ik tot deze chirurg door??

Van een klasgenoot hoorde ik dat als je naar Belgie gaat ze het veel sneller onder verdoving doen..

Heeft iemand een idee voor mij, of misschien het zelfde mee gemaakt?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 21:35
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Vertel het gewoon nog een keer tegen de chirurg, hij zal het heus wel begrijpen. En die naalden zijn helemaal niet zo eng hoor, je voelt er haast niets van. Mijn zus die moest haar kiezen er uit laten snijden, dat is nog veel erger

Veel suc6
Oud 07-04-2005, 21:41
geheimpje
geheimpje is offline
ik moet er ook 2 eruit laten snijden he, die zijn nog niet door.. Oh ik kan er écht niet aan denken, ik voel het al en ik zie het ook helemaal voor me..
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 21:44
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
PM Leonoor eens, die heeft ze onder narcose laten trekken. Het klopt ook dat het in Belgie veel gebruikelijker is. Overleg anders eens met je ouders
Oud 07-04-2005, 23:07
Floris_22
Floris_22 is offline
Je voelt van de spuiten bar weinig. Ligt er natuurlijk ook aan hoe hoog je pijngrens is. Maar kan niet erg veel pijn doen. Het snijden voel je niks van. Zelfs als ze met brute kracht gaan trekken voel je er niks van. En ja, ik heb ervaring, eind vorig jaar in 2 maanden alle 4 getrokken, en met brute kracht.
Ik heb achteraf maar een paar uur last gehad, verder nergens last van gehad.
Narcose is niet erg gezond, dus een paar spuiten is beter voor je. En troost je met de gedachte dat het binnen 5 min voorbij is. En als je de pijnstillers slikt valt de pijn ook erg mee.
Oud 07-04-2005, 23:13
KiMZz
KiMZz is offline
Ik heb pasgeleden alle vier mijn verstandskiezen laten trekken, eerst links toen rechts allebei. De tandarts had gezegd dat ze er alleen onder uit moesten, maar de kaakchirurg heeft ook meteen boven maar gedaan.

De verdoving vond ik zelf wel een beetje vervelend, je krijgt een paar spuitjes in je wang, das niet erg, maar ook een in je gehemelte en die doet toch wel een beetje pijn. Maar je moet maar zo denken, als ze het zonder verdoving doen heb je nog veel meer pijn! Van het trekken zelf voel je idd erg weinig, bij mij hebben ze ook moeten snijden omdat ie nog niet helemaal door was, en daarna getrokken. Je voelt echt niks behalve dat ze bezig zijn ermee. Maar geen pijn ofzo. En daarna krijg je supergoede pijnstillers, die echt werken en daarna heb je echt nergens meer last van.

Ik zag er zelf ook tegenop om het te laten doen, maar achteraf ben ik blij dat ik het nu al heb gedaan, heb ik het maar gehad! Want anders had het over een paar jaar waarschijnlijk nog gemoeten en dan zou je er alleen maar tegenop zien!

Dus ik zou me niet te druk maken om alles, het is even vervelend, maar daarna ben je er voorgoed vanaf!
PM me maar als je nog vragen hebt..

x Kim
Oud 08-04-2005, 07:17
Verwijderd
Ik heb ze idd ook onder narcose laten trekken, mijn kaakchirurg en de anesthesist vonden het ook onzin en onnodig, enz. En de kaakchirurg deed vreselijk lullig. Maar ik vond het gaan om wat ik vond en wilde en heb het dus doorgezet. De verzekering vergoedde het (ik heb ze gebeld om dat te vragen), dus dat was geen probleem. In België is het idd gebruikelijker (misschien een optie om daar heen te gaan als het hier echt geweigerd wordt), maar in Nederland is het zeker niet onmogelijk. Onder narcose doen ze ze btw wel alle vier tegelijk ipv twee keer twee. Maar goed, ben je er ook sneller vanaf.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 07:56
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 08-04-2005 @ 08:17 :
Onder narcose doen ze ze btw wel alle vier tegelijk ipv twee keer twee. Maar goed, ben je er ook sneller vanaf.
Maar dan heb je 4 gaten in je gebit Kan je een week niets eten?!

Ik heb 1 verstandskies (onder) laten trekken bij de tandarts. En ik heb echt een week op pijnstillers gelopen. Elke 4 uur weer een nieuwe, en 's nachts werd ik wakker van de pijn. (Ik wil je niet bang maken hoor ) Maar iedereen hier zegt nergens last van te hebben... ik vind dat maar raar.
Tip: zorg dat je van de chirurg goede (speciale) pijnstillers krijgt, want kiespijn doet heel erg zeer
Oud 08-04-2005, 08:13
nl2suzy
nl2suzy is offline
Ik heb sinds kort een 5e verstandskies die eruiteraard ook moet, dus ik ben heel blij dat mijn 4 voorgaande verstandskiezen eruit zijn.

En ikkan je zeggen als je van te voren voor je naar de tandarts gaat een ibruprofen of paracetemol inneemt dan voel je al een stuk minder van de prik, dan ben je ietsje relaxter..

Ik had daarna niet echt super veel pijn, alleen de dag zelf uit nog pijnstilling genomen en eten ging wat moeilijk.. maar als jehet eenmaal gedaan hebt ben je wel opgelucht..
Oud 08-04-2005, 08:41
Verwijderd
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 08-04-2005 @ 08:56 :
Viel wel mee, ik kon de dag daarna al weer zachte dingen eten (ijs, wentelteefjes, aardappelpuree, dat soort dingen) en ik at na een paar dagen weer 'gewoon' brood (wel meer sabbelen dan kauwen, maar goed). En ik heb het gered met gewone paracetamol met coffeine, ging best.

Ik denk dat het erg per persoon verschilt hoeveel last je er van hebt ed.

Citaat:
Tip: zorg dat je van de chirurg goede (speciale) pijnstillers krijgt, want kiespijn doet heel erg zeer
Volgens mij is kiespijn wat anders.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 08:43
Verwijderd
Citaat:
nl2suzy schreef op 08-04-2005 @ 09:13 :
En ikkan je zeggen als je van te voren voor je naar de tandarts gaat een ibruprofen of paracetemol inneemt dan voel je al een stuk minder van de prik, dan ben je ietsje relaxter..
Is ibuprofen niet bloedverdunnend?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 08:48
Verwijderd
idd, ibuprofen (aspirine en aleve ook) is bloedverdunnend waardoor het bloed minder gauw stolt, én maakt de bloedvaten wijder waardoor er meer uit kan. Niet echt handig om dat voor een operatie (of na een operatie for that matter) te nemen, dan blíjf je bloeden. Paracetamol doet dat niet (en maakt de bloedvaten zelfs iets nauwer).
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 08:53
nl2suzy
nl2suzy is offline
Het is wel bloedverdunnend, maar niets geen last van gehad
Volgens de tandarts kon het ook gewoon geen kwaad.. en bij mij heeft het iig geen kwaad gekund ..

En ik vond het daarbij ook nog is prima helpen..
Oud 08-04-2005, 08:58
Verwijderd
Citaat:
nl2suzy schreef op 08-04-2005 @ 09:53 :
Het is wel bloedverdunnend, maar niets geen last van gehad
Volgens de tandarts kon het ook gewoon geen kwaad.. en bij mij heeft het iig geen kwaad gekund ..

En ik vond het daarbij ook nog is prima helpen..
Tuurlijk werkt het prima, het is een pijnstiller. Maar het is niet echt goed/verstandig, volgens mij...mijn huisarts raadde me ernstig af om bloedverdunnende pijnstillers te gebruiken voor, tijdens en na het er uit snijden van die kiezen (niet dat ik dat zelf niet al bedacht had, maar goed) en heeft speciaal gewone paracetamol met coffeine voorgeschreven.

Zijn jouw kiezen getrokken of er uit gesneden, misschien dat dat nog verschil maakt?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 09:32
nl2suzy
nl2suzy is offline
Ze zijn gewoon getrokken (godzijdank!)

Ze waren ook gewoon gezond, maar het is een voorzorgsmaatregel geweest omdat ze later veelal gaan ontsteken..
Oud 08-04-2005, 09:52
Verwijderd
Citaat:
nl2suzy schreef op 08-04-2005 @ 10:32 :
Ze zijn gewoon getrokken (godzijdank!)
Misschien dat dan dus een verschil maakt...? Al lijkt het me dan nog niet echt verstandig om iets bloedverdunnends te slikken... Maar ik kan me voorstellen dat het met snijden meer bloed ed...?

Mijne zijn dus gesneden.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 10:50
Linda1985
Linda1985 is offline
Als je bang bent voor prikken dan ben je bij narcose toch net zo ver? Daar krijg je toch een een prik/ infuus ??
Oud 08-04-2005, 11:43
*~Angel~*
*~Angel~* is offline
euhmm waarom zou je in godsnaam je verstandkiezen moeten trekken??

Ze hebben het idd ook aan mij en me broer gevraagd en ik zei gelijk nee. Ik bedoel als ik er geen last van heb, blijven ze met hun handen van af. Het is mijn gebit en niet die van hun.

Pas als ik er verschrikkelijk veel last van heb, zou ik er wel over na denken, maar anders no way!!
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 11:48
nl2suzy
nl2suzy is offline
Mijn tandarts heeft het uit voorzorg gedaan (dat schijntie bij iedereen te doen).. En ach ik ben wel blij dat ze er uitzijn ,want als ze al ontstoken zijn dan kan je ze volgens mij ook niet meer laten trekken en snijden lijkt mij toch een stuk minder fijn dan trekken...

En ach ze zijn er nu uit.. (op eentje na dan die 5e..) en dan kan ik er tenminste ook geen last van krijgen ooit
Oud 08-04-2005, 13:54
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
ik woon nu in belgie, en ik moet ook alle 4 mn verstandskiezen eruit laten halen. en ik ga gelukkig wel onder narcose. (mn tandarts heeft t me meteen aangeraden omdat ik er zo bang voor was), en ook in t ziekenhuis maakten ze er helemaal geen probleem van. t was bijna vanzelfsprekend ofzo. echt beter. anders liet ik zo ook zitten hoor.

naja misschien kan je wel in belgie naar t ziekenhuis? kweet niet hoe t dan zit met verzekering ofzo, maar dat moet je dan zelf maar ff uitzoeken...
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 14:44
Nephtys
Nephtys is offline
Waarom moeten verstandkiezen eruit?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 14:49
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
Citaat:
Nephtys schreef op 08-04-2005 @ 15:44 :
bij mij is t zo dat in 1 vd bovenste een gaatje zit, en is aant afbrokkelen. ook staan ze schuin naar mn wangen toe waardoor ik kuiltjes en wondjes aan de binnenkant van mn wangen krijg.
de onderste 2 (ze zijn nog niet eens door) staan schuin naar voren toe en duwen tegen mn andere kiezen aan.

als ik ze niet eruit zou laten halen, zou ik last krijgen van ontstekingen, vochtophopingen, en weet ik wat allemaal, en dan zou ik verder van huis zijn. dus ik laat ze maar eruit halen.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 15:49
Verwijderd
Citaat:
Linda1985 schreef op 08-04-2005 @ 11:50 :
Als je bang bent voor prikken dan ben je bij narcose toch net zo ver? Daar krijg je toch een een prik/ infuus ??
Er bestaan kapjes. En anders is het bij een infuus nog altijd één prik, terwijl het er anders meer zijn, scheelt toch ook al.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 15:51
Verwijderd
Citaat:
Nephtys schreef op 08-04-2005 @ 15:44 :
Veschilt, bij mij was het omdat er geen plaats was om ze door te laten komen ('t is nu al krap) en ze al scheef stonden.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 16:10
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:
geheimpje schreef op 07-04-2005 @ 22:41 :
ik moet er ook 2 eruit laten snijden he, die zijn nog niet door.. Oh ik kan er écht niet aan denken, ik voel het al en ik zie het ook helemaal voor me..
Mn zus moest er 4. Je heb de hele week een dikke wang, en je moet gewoon lekker heel de week thuis blijven. Echt het ga je wel lukken!!!! Suc6!!!
Oud 08-04-2005, 16:14
Verwijderd
Citaat:
dark*dizzie* schreef op 08-04-2005 @ 17:10 :
Mn zus moest er 4. Je heb de hele week een dikke wang, en je moet gewoon lekker heel de week thuis blijven. Echt het ga je wel lukken!!!! Suc6!!!
Of je een dikke wang hebt is ook iets dat erg verschilt, bij mij was de ene wang wat dikker en een beetje blauw, aan de ander zag je niets. En ik zat de volgende dag alweer op school (het was dat ik dezelfde dag 's middags geen les had, anders was ik ook toen gewoon gegaan).

Maar een weekje thuis blijven is natuurlijk ook wel lekker als je dat wilt, je hebt iig een goed excuus. (En je kunt er meer last van hebben, ik heb volgens mij ook gewoon mazzel gehad oid. )
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 17:14
geheimpje
geheimpje is offline
dank jullie wel allemaal voor de reacties!!

Wat vreemd dat het in Belgie zo 'vanzelfsprekend' is en ze het in Nederland maar onzin vinden..

En idd, onder narcose was ik van plan door middel van een kapje. Dat mag je toch zelf kiezen?

En Leonoor, hoe heb je je kaakchirurg zover gekregen dat hij het toch onder narcose wilde doen?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 17:19
Verwijderd
Citaat:
geheimpje schreef op 08-04-2005 @ 18:14 :
En idd, onder narcose was ik van plan door middel van een kapje. Dat mag je toch zelf kiezen?
Niet echt...in Nederland is het min of meer de gewoonte dat mensen boven een bepaalde leeftijd (weet niet precies welke) met infuus onder narcose gaan, kapje is meer voor kinderen. (Bij mij iig ook nog een heel gedoe geweest om dat voor elkaar te krijgen.)

Citaat:
En Leonoor, hoe heb je je kaakchirurg zover gekregen dat hij het toch onder narcose wilde doen?
Gewoon heel duidelijk gemaakt dat ik dat per se wilde en dat ook volgehouden (en gezegd dat ik het anders niet zou laten doen).
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 18:02
Roos
Roos is offline
Citaat:
dark*dizzie* schreef op 08-04-2005 @ 17:10 :
Nou ik zat dezelfde avond alweer in het café en je zag er niets van.

Ik had zo'n icepack gebruikt (15 minuten erop, 15 minuten eraf, 15 minutenerop. etc).
Toen lekker een slaapje gedaan.
En af en toe een pijnstiller.
Het viel reuze mee.
Oud 08-04-2005, 18:06
KiMZz
KiMZz is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 08-04-2005 @ 08:56 :

Ik heb 1 verstandskies (onder) laten trekken bij de tandarts. En ik heb echt een week op pijnstillers gelopen. Elke 4 uur weer een nieuwe, en 's nachts werd ik wakker van de pijn. (Ik wil je niet bang maken hoor ) Maar iedereen hier zegt nergens last van te hebben... ik vind dat maar raar.
Wel veel pijnstillers geslikt idd, en je voelt het wel een beetje heel de dag zeuren, maar die pijnstillers zijn gewoon zo goed dat het allemaal niet té pijnlijk is..
Oud 08-04-2005, 19:35
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:
Roos schreef op 08-04-2005 @ 19:02 :
Nou ik zat dezelfde avond alweer in het café en je zag er niets van.

Ik had zo'n icepack gebruikt (15 minuten erop, 15 minuten eraf, 15 minutenerop. etc).
Toen lekker een slaapje gedaan.
En af en toe een pijnstiller.
Het viel reuze mee.
mn zus die heeft 1 week echt op bed gelegen van de pijn. Ze had ook een zware antibiotica kuur, waardoor ze zich ook erg ziek voelde. En ze moest 2 keer dus dat was ook niet zo grappig
Oud 08-04-2005, 20:49
Verwijderd
Citaat:
dark*dizzie* schreef op 08-04-2005 @ 20:35 :
mn zus die heeft 1 week echt op bed gelegen van de pijn. Ze had ook een zware antibiotica kuur, waardoor ze zich ook erg ziek voelde. En ze moest 2 keer dus dat was ook niet zo grappig
Een antibioticakuur krijg je er volgens mij niet standaard bij...misschien speelde er bij jouw zus ook nog andere dingen? (Hoeft niet, maar omdat je een antibioticakuur volgens mij niet standaard krijgt?)
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten