![]() |
|
![]() |
Ik heb sterke vermoedens dat een klasgenoot, iemand waar ik best veel mee optrek, lijdt aan 'Pseudologia Phantastica', een term die ik via dit forum ben tegengekomen. Ik heb deze term even ingetokkeld op google, en kwam uit op deze pagina. Tot mijn verbazing is vrijwel alles wat daar staat toe te passen op deze persoon, bij de checklist die eronder staat zou ik bij ieder onderdeel een vinkje kunnen zetten.
Ik zal jullie wat meer informatie geven. Deze persoon, laat ik hem Peter noemen, komt iedere keer dat ik hem spreek met extreem sterke verhalen. Dit gaat van kwaad tot erger. Hij vertelt zijn verhaaltjes niet enkel aan mij, maar tegen vrijwel iedereen in zijn omgeving. Peter kan dit ongelofelijk geloofwaardig vertellen tot in alle details, en op iedere vraag die je hem stelt heeft hij direct zijn antwoord klaar. Het is bijna fasinerend zowel als frustrerend, want alles wat hij zegt trek ik sterk in twijfel of geloof ik simpelweg niet. Ook dingen die achteraf waar bleken te zijn heb ik sterk in twijfel getrokken. Maar het lastige is dat het niet fijn is om iemand ervan te beschuldigen dat hij liegt. Het zijn vaak ook hele serieuze zaken, en in princiepe is er altijd een kans dat het wel waar is. In zo'n geval zou het bijzonder lullig zijn om te zeggen dat hij uit zijn nek lult. Om een voorbeeld te geven; Peter beweert dat zijn ouders niet zijn biologische ouders zijn, en dat hij sinds kort te weten is gekomen wie zijn echte vader is. Hij heeft daarvoor zelfs DNA testen laten doen. Dat was een van de eerste persoonlijke dingen die hij me vertelde, en op zo'n moment geloof je dat gewoon en ga je daar serieus met hem over praten. Maar het werd vreemder en vreemder en ongeloofwaardiger. Ik zal een opsomming maken van dingen die hij beweert tegen mij en andere mensen uit zijn omgeving: - Peter heeft een vriendin die wordt mishandeld en sexueel misbruikt door haar vader, het zou een hele goede vriendin van hem zijn en zij zou voor een tijdje ondergedoken bij hem zitten. - Peter heeft een broertje dat gechanteerd werd door een leraar op zijn school, Peter heeft de leraar samen met zijn broertje opgewacht met een bivakmuts op en hem in elkaar geramd. Daarvoor zou hij door de politie zijn aangehouden, maar deze had geen bewijs. - Peter dealt in coke. - Peter heeft problemen aan zijn spieren en hart. - Peter heeft geïnversteerd in een aantal bedrijven. - Peter neukt met de vriendin van een goede bekende van hem, net zoals met vele andere waarvan hij regelmatig foto's laat zien. - Peter zou van school gaan en met zijn broertje een huis in een andere stad kopen, omdat zijn ouders naar Zwitserland willen verhuizen. - Etc. etc. etc. Het is verbazend hoe hij dit zonder blikken of blozen verteld, en met hoeveel detail. Ik vraag me echt wat of hij denkt dat wij dit allemaal geloven. Ik denk wel dat hij ervan bewust is dat hij liegt, hoewel ik dat ook niet zeker weet. Hij lijkt te leven in een soort van fantasiewereld, maar het zou ook pure aandachttrekkerij kunnen zijn (hoewel ik denk dat zulke dingen veel dieper liggen dan enkel aandachttrekkerij.) Waarom doet hij dit, wat denkt hij ermee te kunnen bereiken? Maar belangrijker: hoe confronteer ik hem hiermee? Dat lijkt me namelijk verdomd lastig. Ik weet vrijwel zeker dat hij alles stellig zal ontkennen, en voor alles wat ik aanhaal wel een smoes/uitweg heeft. Deze jongen heeft hulp nodig, dat lijkt me duidelijk. Hoe ik hem daarvan kan overtuigen weet ik niet. Ben van plan hem hem een uitgebreide mail te sturen, dan heb ik wat meer tijd om eens goed te overdenken wat ik hem ga zeggen. Ben dan ook wel erg benieuwd naar zijn reactie, maar ik vermoed dat hij de mail gewoon zal negeren, zeggen dat ie niet is aangekomen, ofdat hij al een week niet op internet is geweest. Zulke dingen zegt hij namelijk wel vaker. Verder weet ik ook niets over zijn thuissituatie, ik ken hem enkel van school en stappen. Of hij ook zo tegen zijn ouders liegt, geen idee. Iemand ervaring met zoiets? |
Advertentie | |
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Het is misschien niet aan mij, maar ik ben het zat om die verhalen telkens weer aan te horen en te doen alsof m'n neus bloed. Nu doe ik namelijk alsof ik hem geloof, en ondertussen probeer ik hem wat te doorgronden. Of ik heb zoiets van: lul maar een eind raak. En een andere keer is het trouwens zelfs vermakelijk ookal weet je dat het niet waar is. Hij zou gewoon een psych moeten bezoeken, die kunnen wellicht helpen. Wie weet doet ie dat al, geen idee. Laatst gewijzigd op 03-04-2005 om 21:19. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Meer kun je niet doen, denk ik. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Een artikel voor de geïnteresseerde: http://www.groene.nl/1995/07_26/path.html
|
![]() |
|
Ik herken je verhaal erg.
Ik ben een jaar geleden een periode opgenomen geweest in een therapeutische gemeenschap voor jongeren. In mijn groep zat een meisje die de meest ongelofelijke verhalen vertelde met betrekking tot seksueel misbruik terwijl ze nog opgenomen was en dit zogenaamd aan de gang was. Ook voor haar opname zou het gebeuren. Ik geloofde haar en iedereen in de groep stak ongelofelijk veel energie in haar om haar te helpen. Ze vertelde énorm gedetaileerd maar wat mij opviel is dat het volledig zonder emotie gebeurde. Alsof ze over een ander vertelde. Al gauw kreeg ik in de gaten dat er iets mis was. Maar ik legde het naast me neer. Ze praatte er wel over, maar ze práatte niet écht, (als je begrijpt wat ik bedoel) Als puntje bij paaltje kwam en ze moest er echt mee aan de slag in de therapie , dan ging het ineens niet meer. Dat vond ik erg raar. Ze is met ontslag gegaan, nauwelijks opgeschoten en met alle sterke verhalen bij ons achterlatend. Naderhand heeft ze tegen haar behandelaar gezegd dat het gelogen was (en toen kwam de aap uit de mouw en vertelde ook de staf dat ze haar al een aantal keren aan de tand hadden gevoeld en ze haar niet vertrouwden) Ik was wóest. Ik had namelijk zelf erg veel moeite met het onderwerp waarover zij continue klaarblijkelijk had gelogen en ik had haar al die tijd gesteund. Op msn zocht ze steeds nog contact met mij, ik heb het meteen verbroken. Later hoorde ik van iemand anders dat ze op deze site zit en daar veel aan had. http://health.groups.yahoo.com/group/Pinokkio/ Mijn begrip voor deze mensen is laag. Ik kan me niet goed voorstellen (door mijn eigen ervaring hiermee) hoe iemand zó gehaaid, slinks en achterbaks kan zijn. Ik weet en besef heel goed dat het een ernstig probleem is en dat ze ook heus niet blij met zichzelf zijn en absoluut hulp nodig hebben, maar ik wil en kan iemand hier niet in begeleiden. Deze jongen die jij beschrijft lijkt mij inderdaad zeer 'verdacht' Hij vertelt zulke bijzondere verhalen en word ook nooit gesnapt, het heeft nooit concequenties enz. Vertelt hij dit alles ook zonder emoties? Heb je daar wel eens op gelet? Ik weet niet hoe je hem hier het beste mee kan confronteren. Wie weet kun je hem deze site geven, en vervolgens de rest bij hem laten. Groetjes, Maaike
Laatst gewijzigd op 05-04-2005 om 13:29. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Ik vond nog een artikel op een ander forum van iemand die het zelf heeft: Citaat:
Laatst gewijzigd op 05-04-2005 om 14:34. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Seksualiteit |
Wat is de raarste plek waar je 't ooit gedaan hebt? franky_86 | 391 | 27-05-2009 19:59 | |
Psychologie |
ik ben pathalogisch leugenaar maghreb_vdaal17 | 14 | 02-03-2009 21:51 | |
Psychologie |
Geen idee wat ik hier mee aan moet... Amore | 8 | 15-06-2005 14:23 | |
Psychologie |
aandachts - ziekte (?) No_friends | 27 | 10-01-2004 18:02 | |
Psychologie |
ziekte magicflower | 14 | 10-08-2003 15:10 | |
Psychologie |
Liegen (verhaaltjes vertellen), ziekte? TMLWKY | 9 | 30-08-2002 16:42 |