Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2005, 20:15
mdelaat
mdelaat is offline
Ik heb sterke vermoedens dat een klasgenoot, iemand waar ik best veel mee optrek, lijdt aan 'Pseudologia Phantastica', een term die ik via dit forum ben tegengekomen. Ik heb deze term even ingetokkeld op google, en kwam uit op deze pagina. Tot mijn verbazing is vrijwel alles wat daar staat toe te passen op deze persoon, bij de checklist die eronder staat zou ik bij ieder onderdeel een vinkje kunnen zetten.

Ik zal jullie wat meer informatie geven. Deze persoon, laat ik hem Peter noemen, komt iedere keer dat ik hem spreek met extreem sterke verhalen. Dit gaat van kwaad tot erger. Hij vertelt zijn verhaaltjes niet enkel aan mij, maar tegen vrijwel iedereen in zijn omgeving. Peter kan dit ongelofelijk geloofwaardig vertellen tot in alle details, en op iedere vraag die je hem stelt heeft hij direct zijn antwoord klaar. Het is bijna fasinerend zowel als frustrerend, want alles wat hij zegt trek ik sterk in twijfel of geloof ik simpelweg niet. Ook dingen die achteraf waar bleken te zijn heb ik sterk in twijfel getrokken. Maar het lastige is dat het niet fijn is om iemand ervan te beschuldigen dat hij liegt. Het zijn vaak ook hele serieuze zaken, en in princiepe is er altijd een kans dat het wel waar is. In zo'n geval zou het bijzonder lullig zijn om te zeggen dat hij uit zijn nek lult. Om een voorbeeld te geven; Peter beweert dat zijn ouders niet zijn biologische ouders zijn, en dat hij sinds kort te weten is gekomen wie zijn echte vader is. Hij heeft daarvoor zelfs DNA testen laten doen.

Dat was een van de eerste persoonlijke dingen die hij me vertelde, en op zo'n moment geloof je dat gewoon en ga je daar serieus met hem over praten.

Maar het werd vreemder en vreemder en ongeloofwaardiger. Ik zal een opsomming maken van dingen die hij beweert tegen mij en andere mensen uit zijn omgeving:

- Peter heeft een vriendin die wordt mishandeld en sexueel misbruikt door haar vader, het zou een hele goede vriendin van hem zijn en zij zou voor een tijdje ondergedoken bij hem zitten.

- Peter heeft een broertje dat gechanteerd werd door een leraar op zijn school, Peter heeft de leraar samen met zijn broertje opgewacht met een bivakmuts op en hem in elkaar geramd. Daarvoor zou hij door de politie zijn aangehouden, maar deze had geen bewijs.

- Peter dealt in coke.

- Peter heeft problemen aan zijn spieren en hart.

- Peter heeft geïnversteerd in een aantal bedrijven.

- Peter neukt met de vriendin van een goede bekende van hem, net zoals met vele andere waarvan hij regelmatig foto's laat zien.

- Peter zou van school gaan en met zijn broertje een huis in een andere stad kopen, omdat zijn ouders naar Zwitserland willen verhuizen.

- Etc. etc. etc.

Het is verbazend hoe hij dit zonder blikken of blozen verteld, en met hoeveel detail. Ik vraag me echt wat of hij denkt dat wij dit allemaal geloven. Ik denk wel dat hij ervan bewust is dat hij liegt, hoewel ik dat ook niet zeker weet. Hij lijkt te leven in een soort van fantasiewereld, maar het zou ook pure aandachttrekkerij kunnen zijn (hoewel ik denk dat zulke dingen veel dieper liggen dan enkel aandachttrekkerij.)

Waarom doet hij dit, wat denkt hij ermee te kunnen bereiken?

Maar belangrijker: hoe confronteer ik hem hiermee? Dat lijkt me namelijk verdomd lastig. Ik weet vrijwel zeker dat hij alles stellig zal ontkennen, en voor alles wat ik aanhaal wel een smoes/uitweg heeft.

Deze jongen heeft hulp nodig, dat lijkt me duidelijk. Hoe ik hem daarvan kan overtuigen weet ik niet. Ben van plan hem hem een uitgebreide mail te sturen, dan heb ik wat meer tijd om eens goed te overdenken wat ik hem ga zeggen. Ben dan ook wel erg benieuwd naar zijn reactie, maar ik vermoed dat hij de mail gewoon zal negeren, zeggen dat ie niet is aangekomen, ofdat hij al een week niet op internet is geweest. Zulke dingen zegt hij namelijk wel vaker.

Verder weet ik ook niets over zijn thuissituatie, ik ken hem enkel van school en stappen. Of hij ook zo tegen zijn ouders liegt, geen idee.

Iemand ervaring met zoiets?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-04-2005, 20:23
Muchacha
Muchacha is offline
Hmm, niet zo extreem, maar mijn ex kon ook goed uit zijn duim zuigen. Ging dan lopen verkondigen dat ie de lotto had gewonnen, of dat hij een Dukati Monster had gekocht, wat dan in geuren en kleuren werd verteld. Ook is ie een tijdje bij de luchtmacht geweest (is hier na een jaar uitgegooid) en heeft hij shoalin kempo gedaan (is er mee gestopt toen ie een vriendin kreeg), en toen ie een nieuwe vriendin had bleef hij gewoon zeggen dat hij in de luchtmacht zat en ging hij op zaterdag nog steeds kempo trainen. Dit was 2 jaar terug ofzo. In tussentijd hangt hij ook de stoerste verhalen op over meisjes die hij leert kennen via chat en waar hij mee heeft seks gehad enzo...
Ik heb er ook heel lang mee gezeten, zeker met dat 'in de luchtmacht zitten en kempo trainen', maar volgens mij ligt het gewoon aan onderliggend gevoel van minderwaardig zijn. Altijd de stoere willen uithangen, willen dat mensen je tof vinden en trots op je zijn en je bewonderen, zonder eigenlijk in te zien dat mensen je al graag zien, gewoon om wie je bent.

Ik denk niet dat je hem kunt helpen. Tenzij je echt met harde bewijzen komt tegen zijn leugentjes, en hij echt niets meer kan verzinnen. Maar is het aan jou om dit de jongen aan te doen?

Laatst gewijzigd op 03-04-2005 om 20:26.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 21:10
mdelaat
mdelaat is offline
Citaat:
Muchacha schreef op 03-04-2005 @ 21:23 :
Altijd de stoere willen uithangen, willen dat mensen je tof vinden en trots op je zijn en je bewonderen, zonder eigenlijk in te zien dat mensen je al graag zien, gewoon om wie je bent.
Daar zeg je het, ik zou hem kunnen negeren en links laten liggen, maar ergens mag ik hem best graag. Hij liegt niet full time, en is verder erg ok. Ik werk ook samen met hem in schoolprojecten, en ook daar is het fijn om hem in de groep te hebben, hij is namelijk behoorlijk slim. Een presentatie(die we laatst moesten geven over een project) zuigt hij namelijk net zo gemakkelijk uit zijn duim als een van z'n leugens.

Citaat:
Ik denk niet dat je hem kunt helpen. Tenzij je echt met harde bewijzen komt tegen zijn leugentjes, en hij echt niets meer kan verzinnen. Maar is het aan jou om dit de jongen aan te doen? [/B]
Ik heb weinig zin om met allerlei bewijzen te komen, wil hem gewoon duidelijk maken dat we wéten dat hij liegt, en dat we daar niet op zitten te wachten, dat het niet nodig is en dat we hem toch wel mogen.

Het is misschien niet aan mij, maar ik ben het zat om die verhalen telkens weer aan te horen en te doen alsof m'n neus bloed. Nu doe ik namelijk alsof ik hem geloof, en ondertussen probeer ik hem wat te doorgronden. Of ik heb zoiets van: lul maar een eind raak. En een andere keer is het trouwens zelfs vermakelijk ookal weet je dat het niet waar is.

Hij zou gewoon een psych moeten bezoeken, die kunnen wellicht helpen. Wie weet doet ie dat al, geen idee.

Laatst gewijzigd op 03-04-2005 om 21:19.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 19:55
mdelaat
mdelaat is offline
Is mijn post soms te lang?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 20:01
Verwijderd
Citaat:
mdelaat schreef op 03-04-2005 @ 22:10 :
Ik heb weinig zin om met allerlei bewijzen te komen, wil hem gewoon duidelijk maken dat we wéten dat hij liegt, en dat we daar niet op zitten te wachten, dat het niet nodig is en dat we hem toch wel mogen.
Misschien moet je hem dat dan gewoon eens zeggen en kijken hoe hij daar op reageert? En als hij idd met doorzichtige smoezen ed op de proppen komt en je dat erg vindt ed, dan moet je je afvragen of je werkelijk met hem om wilt (blijven) gaan (of je je niet teveel aan dat eventuele liegen ergert ed).

Meer kun je niet doen, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 20:02
Verwijderd
Citaat:
mdelaat schreef op 04-04-2005 @ 20:55 :
Is mijn post soms te lang?
Ik vind dat er weinig zinnigs op te zeggen is en ik heb er geen ervaring mee (en daar vraag je tenslotte naar in je eerste post) en dan reageer ik over het algemeen liever niet.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 21:06
11568
11568 is offline
Hoe herkenbaar! Precies hetzelfde verhaal hier, met klasgenoot. Ik laat het maar zo, confronteren vind ik iets te pijnlijk geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 21:24
Verwijderd

omg

ja die mensen ken ik wel...sjee..
nooit geweten dat zoiets een naam had

onverwacht confronterend dit
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 12:03
mdelaat
mdelaat is offline
Een artikel voor de geïnteresseerde: http://www.groene.nl/1995/07_26/path.html
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 13:00
Snow White
Snow White is offline
Ik herken je verhaal erg.
Ik ben een jaar geleden een periode opgenomen geweest in een therapeutische gemeenschap voor jongeren. In mijn groep zat een meisje die de meest ongelofelijke verhalen vertelde met betrekking tot seksueel misbruik terwijl ze nog opgenomen was en dit zogenaamd aan de gang was. Ook voor haar opname zou het gebeuren. Ik geloofde haar en iedereen in de groep stak ongelofelijk veel energie in haar om haar te helpen. Ze vertelde énorm gedetaileerd maar wat mij opviel is dat het volledig zonder emotie gebeurde. Alsof ze over een ander vertelde. Al gauw kreeg ik in de gaten dat er iets mis was. Maar ik legde het naast me neer. Ze praatte er wel over, maar ze práatte niet écht, (als je begrijpt wat ik bedoel) Als puntje bij paaltje kwam en ze moest er echt mee aan de slag in de therapie , dan ging het ineens niet meer. Dat vond ik erg raar.

Ze is met ontslag gegaan, nauwelijks opgeschoten en met alle sterke verhalen bij ons achterlatend. Naderhand heeft ze tegen haar behandelaar gezegd dat het gelogen was (en toen kwam de aap uit de mouw en vertelde ook de staf dat ze haar al een aantal keren aan de tand hadden gevoeld en ze haar niet vertrouwden) Ik was wóest. Ik had namelijk zelf erg veel moeite met het onderwerp waarover zij continue klaarblijkelijk had gelogen en ik had haar al die tijd gesteund. Op msn zocht ze steeds nog contact met mij, ik heb het meteen verbroken. Later hoorde ik van iemand anders dat ze op deze site zit en daar veel aan had.

http://health.groups.yahoo.com/group/Pinokkio/

Mijn begrip voor deze mensen is laag. Ik kan me niet goed voorstellen (door mijn eigen ervaring hiermee) hoe iemand zó gehaaid, slinks en achterbaks kan zijn. Ik weet en besef heel goed dat het een ernstig probleem is en dat ze ook heus niet blij met zichzelf zijn en absoluut hulp nodig hebben, maar ik wil en kan iemand hier niet in begeleiden.

Deze jongen die jij beschrijft lijkt mij inderdaad zeer 'verdacht' Hij vertelt zulke bijzondere verhalen en word ook nooit gesnapt, het heeft nooit concequenties enz. Vertelt hij dit alles ook zonder emoties? Heb je daar wel eens op gelet?
Ik weet niet hoe je hem hier het beste mee kan confronteren. Wie weet kun je hem deze site geven, en vervolgens de rest bij hem laten.

Groetjes,
Maaike

Laatst gewijzigd op 05-04-2005 om 13:29.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 13:05
Snow White
Snow White is offline
Het is misschien niet aan mij, maar ik ben het zat om die verhalen telkens weer aan te horen en te doen alsof m'n neus bloed. Nu doe ik namelijk alsof ik hem geloof, en ondertussen probeer ik hem wat te doorgronden. Of ik heb zoiets van: lul maar een eind raak. En een andere keer is het trouwens zelfs vermakelijk ookal weet je dat het niet waar is.

Hij zou gewoon een psych moeten bezoeken, die kunnen wellicht helpen. Wie weet doet ie dat al, geen idee. [/B][/QUOTE]

ik kan me heel goed begrjipen dat je die verhalen zat bent. Ik kon die verhalen op een gegeven moment ook niet meer áanhoren. verschrikkelijk. je gaat je er aan irriteren. je denkt 'daar gaat ze weer! '
wie weet kun jij hem eens wijzen op al die sterkte langdradige fantasieen van hem. Hem zeggen dat je sterkte twijfels hebt, dat je het wel erg verdacht vind allemaal. dat je hem een aardige gozer vind en hem aanraad om gewoon eerlijk te zijn, omdat zijn gedrag jouw niet bevalt en dat je twijfelt aan de echtheid van de verhalen.
wie weet vind hij het wel fijn dat iemand eens zegt wat waarschijnlijk alle mensen om hem heen denken.
Oud 05-04-2005, 13:34
Snow White
Snow White is offline
Ik ben even voor je gaan surfen op internet, en vond deze zeer bruikbare informatie van een jongen. Ik heb hem voor het gemak voor iedereen hier neergeplakt. Best interessant.

PSEUDO LOGICA FANTASTICA

inleiding:

Hallo , ik ben een 30 jarige jongeman, & ik weet sinds kort dat ik PSEUDO LOGICA FANTASTICA heb. Ik ben sinds een tijdje mij gaan verdiepen hierin en het is me opgevallen dat er bijna niets tot nauwelijks iets over bekend is , zowel in de boeken als op het internet.
Door het kleine beetje informatie wat er wel van bekend is aangevuld met eigen ervaringen en ervaringen die door mijn omgeving worden opgemerkt hoop ik dat dit een leidraad kan zijn voor alle die hier iets meer over willen weten.
Als je de letterlijke vertaling neemt: PSEUDO= Schijn/vals
LOGICA= Logisch
FANTASTICA= fantasie

Dan kan je hieruit niet echt veel halen .

Wat is bekend over PSEUDO LOGICA FANTASTICA.

Over het algemeen is er niet veel bekend over PSEUDO LOGICA FANTASTICA.
Indirect hebben 1 op de 10.000 mensen last van een lichte vorm van Pseudo logica fantastica.
Mensen met een trauma en mensen die lijden aan een borderline stoornis hebben /dragen (onbewust) een lichte vorm mee van pseudo logica fantastica met zich mee.
Naar mijn mening valt Pseudo logica fantastica niet onder een ziekte beeld of een aandoening,
Maar meer onder een dwang neurose.
Deze dwang neurose is niet te verhelpen met medicatie, maar kan het wellicht onderdrukken.
Pseudo logica fantastica = een gevolg van wat een persoon wil verhullen, hieronder schuilt altijd een oorzaak.

Wat is PSEUDO LOGICA FANTASTICA nou eigelijk?

Mensen die PSEUDO LOGICA FANTASTICA hebben of er indirect last van hebben,
Hebben een drang om leugens te vertellen/ cq te creëren.
Hierin moet ik echter aanmerken dat niet alles wat een persoon die pseudo logica fantastica heeft per definitie is gelogen, meestal zijn het de eerste aanleidingen waaraan mensen beginnen te twijfelen de opgeblazen verhalen , die elke keer een andere versie en proportie krijgen in het voordeel van de persoon die pseudo logica fantastica heeft.
Hierin spelen 3 factoren een belangrijke rol:
1= AANDACHT (onbewust) dat kan zijn omdat je ergens bij wilt horen (bijv.)
2=ZELFBESCHERMING= (onbewust) het creëren van een betere wereld voor jezelf, waarin jij je zelf beter voelt.
3=ZELFDESTRUCTIE= (bewust) je word betrapt , alles wat je onbewust teweeg hebt gebracht, springt als een zeep bel uit elkaar, hiervan word je je dan bewust.
9 van de 10 keer is het dan al te laat.
Banen verliezen, vrienden kwijt raken & ruzie’s met familie of partners zijn het gevolg.
Hoe verklaar je dit tegen over familie /vrienden /omgeving?
Hoe ga je ermee om?
Wat kan je er tegen doen?
Waarom doe je dit?
Kortom paniek in de tent!

Al deze factoren vloeien voort uit een traumatische ervaring of wat een persoon als traumatisch heeft ervaren.
Dit hoeft niet per definitie altijd iets ergs te zijn.
Ik zal aangeven wat in mijn geval speelde als voorbeeld:

1: Heb jaren lang mijn vader voor dood verklaard
voor mijn gevoel en mijn gedachte gang was ie het ook echt.
(realiteit: de man is nog springlevend)
Dit is dus factor 1=AANDACHT

2: mijn vader is er nooit geweest voor mij, zo’n type wel de lusten maar niet de lasten, u kent het mischien wel.
Door hem voor mezelf dood te verklaren,hoopte ik erkenning te krijgen voor al die jaren dat ie er nooit is geweest voor mij(onbewust)
Dit is factor 2=ZELFBESCHERMING

3: uiteindelijk weet je niet meer wie je nou wat hebt verteld , mensen met pseudo logica fantastica vertelen doorgaans niet altijd het zelfde verhaal . elke versie is anders /groter en mooier.(het komt uit) en je realiseert dat er iets fout zit (bewust) maar je weet niet echt wat het nou is, of waar het aan ligt.
Het kan je ook niet echt veel schelen , dus laat je alles maar in het honderd lopen.
Gevolg: alles wat je ooit bezat verlies je factor 1 & 2 vallen weg .
Dit is factor 3 = ZELFDESTRUCTIE

Het spreekwoord werkt dus toch!
AL IS DE LEUGEN NOG ZO SNEL DE WAARHEID ACHTERHAALT HEM WEL!

Wat kan je aan PSEUDO LOGICA FANTASTICA doen, om ervan af te komen?
Nogmaals dit is niet te verhelpen met medicijnen, wellicht dat het kan onderdrukken maar daar is mij niets van bekend ik ben immers geen arts.
Voor zowel ik weet zijn er geen directe behandel methodes voor omdat het een beetje in de kinderschoenen staat.
Door echt te willen en diep in je binnenste te graven, door als het ware met de billen bloot te gaan (en dat is erg moeilijk) kan je ervan af komen.
Als je maar aan het onderliggende probleem wilt werken want dat is uiteindelijk de oorzaak,
Pseudo logica is slechts een gevolg van de echte oorzaak.
Praten hierover, hoe je er tegen aan loopt , hoe het ervaart en wat het met je doet zijn belangrijke dingen die je kan melden aan je arts /cq vertrouwenspersoon of instantie bij een RIAGG , wellicht dat zij samen met jou een behandeltherapie kunnen gaan opzetten.
In mijn geval heb ik geaccepteerd dat ik pseudo logica fantastica heb, aan mijn nieuwe vriendenkring heb ik erover verteld wat ik mankeer, door er zo veel mogelijk over te praten op een EERLIJKE manier.
Als zij iets niet vertrouwen melden zij dit aan mij, zodat ik voor mijzelf weet dat ik weer eens uit mijn nek loop te zwetsen en ik beter grip op mijn neurose kan krijgen.
Alleen op deze manier denk ik dat je je er beter mee kan omgaan , niet alleen voor je zelf, maar ook voor je omgeving en familie & partners.

Na woord:

LET OP!

Alle informatie hiervan komt voort uit wat er hierover bekend is bij huisartsen/psychiaters aangevuld met eigen ervaringen

Oud 05-04-2005, 14:01
mdelaat
mdelaat is offline
Citaat:
Snow White schreef op 05-04-2005 @ 14:00 :

Deze jongen die jij beschrijft lijkt mij inderdaad zeer 'verdacht' Hij vertelt zulke bijzondere verhalen en word ook nooit gesnapt, het heeft nooit concequenties enz. Vertelt hij dit alles ook zonder emoties? Heb je daar wel eens op gelet?
Ik weet niet hoe je hem hier het beste mee kan confronteren. Wie weet kun je hem deze site geven, en vervolgens de rest bij hem laten.

Groetjes,
Maaike
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Dat zonder emoties klopt ja, als hij verteld over z'n ouders doet hij dat heel 'droog', geen haperingen in de stem, weinig mimiek, hij dreunt gewoon zijn verhaal op. Maar zo is hij eigenlijk altijd, dat viel niet echt op.

Ik vond nog een artikel op een ander forum van iemand die het zelf heeft:

Citaat:
Knip

Laatst gewijzigd op 05-04-2005 om 14:34.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 14:03
Snow White
Snow White is offline
Hey gozer, dat verhaal heb ik net geplaatst !
Oud 05-04-2005, 14:27
Muchacha
Muchacha is offline
Wat als iemand dit enkel via internet doet? Via msn dan?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 14:30
Snow White
Snow White is offline
Citaat:
Muchacha schreef op 05-04-2005 @ 15:27 :
Wat als iemand dit enkel via internet doet? Via msn dan?
dan moet je hem lekker blocken. heb ik met dat meisje toen ook gedaan.
Oud 05-04-2005, 14:33
Muchacha
Muchacha is offline
Citaat:
Snow White schreef op 05-04-2005 @ 15:30 :
dan moet je hem lekker blocken. heb ik met dat meisje toen ook gedaan.
Iemand die ik ken vertelt hele verhalen via msn waarvan ik weet dat ze echt niet waar zijn. Is dit dan ook pathologisch? (het zijn verhalen als "mijn moeder heeft een ongeluk gehad", "mijn broer is dood" (terwijl ze nooit een broer heeft gehad!), "mijn beste vriendin is gestorven" enzo...
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 14:35
mdelaat
mdelaat is offline
Citaat:
Snow White schreef op 05-04-2005 @ 15:03 :
Hey gozer, dat verhaal heb ik net geplaatst !
Haha, ik had het nog niet gezien
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 14:37
mdelaat
mdelaat is offline
Citaat:
Muchacha schreef op 05-04-2005 @ 15:33 :
Iemand die ik ken vertelt hele verhalen via msn waarvan ik weet dat ze echt niet waar zijn.
Hij doet het zowel op msn als in real life. Hoe dat bij jouw bekende zit weet ik niet...
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 14:40
Muchacha
Muchacha is offline
Citaat:
mdelaat schreef op 05-04-2005 @ 15:37 :
Hij doet het zowel op msn als in real life. Hoe dat bij jouw bekende zit weet ik niet...
Enkel op msn, voor zover ik weet. Ze heeft nogal een saai geisoleerd leven... Maar toch, ik vind de verhalen te vergaand...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten