Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2004, 14:19
No_friends
No_friends is offline
misschien een hele stomme vraag...
maar, bestaat er zoiets als een aandachts ziekte
dat je alleen maar aandacht wil en dat je allerlei dingen gaat vezinnen bv dat er iemand dood is terwijl dat niet is, of dat je verkracht bent ofzo...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2004, 14:21
Miracle
Miracle is offline
Hmm, volgens mij is daar geen naam voor.
Oud 04-01-2004, 14:22
Snakeboy
Snakeboy is offline
Nou, niks ernstigs,
je hebt alleen wat aandacht nodig; thats all..
Aandacht is tenslotte ook belangrijk.
Je hebt geen ADHD lijkt me...
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 14:25
trasher
trasher is offline
Pseudologica Fantastica.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 14:29
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
No-friends, waarom wil je dit weten?

Citaat:
Snakeboy schreef:
Je hebt geen ADHD lijkt me...
Dat heeft hier Niets mee te maken.(ADHD; Aandacht-tekort; in de zin van niet goed kunnen concentreren en nog meer symptomen...)
Oud 04-01-2004, 14:36
No_friends
No_friends is offline
een vriendin van me, verzint altijd van die dingen
ik weet gewoon bijna zeker dat ze het verzint..
want ze vertelt telkens een iets ander verhaal
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 14:37
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
trasher schreef op 04-01-2004 @ 15:25:
Pseudologica Fantastica.
Daar dacht ik ook aan.

Lijkt het op dit?
Oud 04-01-2004, 14:38
Verwijderd
Citaat:
No_friends schreef op 04-01-2004 @ 15:36:
een vriendin van me, verzint altijd van die dingen
ik weet gewoon bijna zeker dat ze het verzint..
want ze vertelt telkens een iets ander verhaal
offtopic:Toepasselijk bij je nickname zo

Dan nog kan jij haar geen diagnose geven en kan jij niet zeggen of ze een ziekte wel of niet heeft.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 14:43
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
trasher schreef op 04-01-2004 @ 15:25:
Pseudologica Fantastica.
Info hier over: http://members.lycos.nl/skepticusnederland/id35.htm

Maar eigenlijk heeft het geen zin om hier zelf een naam aan te gaan hangen.(Mag en Kan niet eens; taak van een psychiater en daarbij moet je alles niet meteen in een hokje stoppen)

In wat voor een mate heeft ze dat (liegen)?
Hoe vaak/Wanneer/ bij wie en over wat voor een dingen liegt ze?

(Als het liegen is, je weet het niet zeker)

Wat is je vraag aan ons?
Oud 04-01-2004, 15:25
Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Dat bestaat zeer zeker. Of het een ziekte is in de medische zin van het woord twijfel ik aan, maar het bestaat wel. En het is absoluut niet goed. Kun je er misschien iets meer over vertellen?
Oud 04-01-2004, 15:39
Freestyler*
Freestyler* is offline
ik ken(de) ook zo'n iemand!!
en het is wel een ziekte (in het hoofd) ja

en je kunt gewoon hard maken dat het verhaal niet klopt.. dat maakt niet uit..
steeds weer iets nieuws

[al was er bij dit meisje ook nogal veel wel gebeurd]
Oud 04-01-2004, 16:24
Orchid
Orchid is offline
Ja, pathologische leugenaars, als ik me niet vergis.
(Borderline wordt ook wel aandachtsstoornis genoemd, maar is heel iets anders.)
Oud 04-01-2004, 17:36
Verwijderd
een kennis van mij heeft dit ook een hele tijd gehad, voordat ik haar kende. Ze is ermee op tv geweest, behandeld en 'genezen' maar er is zeker wat aan te doen...
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 17:38
Verwijderd
Citaat:
Orchid schreef op 04-01-2004 @ 17:24:
zijn inderdaad pathologische leugenaars, doen alles voor aandacht, medeleven/lijden ect...

Borderline, alsjeblieft, is iets heeeeeel anders. Mijn moeder is borderliner, en dit gaat meer over angsten, zelfbeeld, concentratie problemen en soort van masker tegen andere...
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 14:02
Marloesisgek
Marloesisgek is offline
Ik ken veel mensen die zo om hun dagelijkse portie aandacht vragen, dat zijn de zogeheten hypogonders... Deze mensen verzinnen verhalen of verdraaien een verhaal zo dat het lijkt dat ze heel zielig zijn, natuurlijk krijg je in het begin medelijden met die mensen, maar dat moet je juist niet doen, zo krijgen ze steun en veel aandacht van je en gaan zij zich juist "belangrijker" voelen. Een klasgenootje van mij doet dit ook en op een gegeven moment leek het zo erg met haar te worden dat iedereen medelijden met haar had en ik als de enigste nuchtere persoon, kwaad werd aangekeken omdat ik zo bot was... Dit soort mensen zijn ook juist de mensen die altijd maar met zelfmoord dreigen omdat ze zo "zielig"zijn. Nou ik vind ze maar behoorlijk egoistisch dat ze anderen opzadelen met onzin...
Oud 05-01-2004, 16:24
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
No_friends schreef op 04-01-2004 @ 15:19:
misschien een hele stomme vraag...
maar, bestaat er zoiets als een aandachts ziekte
dat je alleen maar aandacht wil en dat je allerlei dingen gaat vezinnen bv dat er iemand dood is terwijl dat niet is, of dat je verkracht bent ofzo...

Bedoel je niet het syndroom van munchhausen? Of is dat overdrijven ivm ziektes ed?
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 19:53
Carlie
Carlie is offline
NOg nooit van gehoord van dat apart zeker, meestal is er dan meer aan de hand. Zelf heeft het volgens mij niet echt een naam, maar die verschijnselen heb je bv ook bij eetstoornissen, gepest worden, borderline, faalangst, mishandeling en noem maar op!

Is er egt niet iets in je leven gebeurd dat je heel erg vond, zoals iets van het bovenstaande??

Liefs,
Carlie
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 20:39
Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
BadlyDrawnGirl schreef op 04-01-2004 @ 18:38:
zijn inderdaad pathologische leugenaars, doen alles voor aandacht, medeleven/lijden ect...

Borderline, alsjeblieft, is iets heeeeeel anders. Mijn moeder is borderliner, en dit gaat meer over angsten, zelfbeeld, concentratie problemen en soort van masker tegen andere...
Dat zegt Orchid ook.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 22:25
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Orchid schreef op 04-01-2004 @ 17:24:
precies en ze verzint het of denkt het echt te hebben dan is het meer van hypochondrische aard
Oud 08-01-2004, 12:03
Verwijderd
Citaat:
grl schreef op 05-01-2004 @ 17:24:

Bedoel je niet het syndroom van munchhausen? Of is dat overdrijven ivm ziektes ed?
syndroom van munchhausen is dat je ervan overtuigd bent dat je kind ernstig ziek is of je kind iets gaat aandoen waardoor het ziek wordt, meestal (eventueel onbewust) zodat je zelf medelijden krijgt van andere mensen, het komt op hetzelfde neer (namelijk verkeerd gedrag om aandacht te trekken) maar is wel wat anders. Dacht ik.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 13:57
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 08-01-2004 @ 13:03:
syndroom van munchhausen is dat je ervan overtuigd bent dat je kind ernstig ziek is of je kind iets gaat aandoen waardoor het ziek wordt, meestal (eventueel onbewust) zodat je zelf medelijden krijgt van andere mensen, het komt op hetzelfde neer (namelijk verkeerd gedrag om aandacht te trekken) maar is wel wat anders. Dacht ik.
Bij het syndroom van munchhausen doe je jezelf iets aan, bij munchhausen by proxy doe je bijvoorbeeld je kind iets aan zodat je medelijden krijgt van artsen enzo. In zekere zin kan je dit ook wel een aandachtsziekte noemen.
Oud 08-01-2004, 14:19
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 08-01-2004 @ 14:57:
Bij het syndroom van munchhausen doe je jezelf iets aan, bij munchhausen by proxy doe je bijvoorbeeld je kind iets aan zodat je medelijden krijgt van artsen enzo. In zekere zin kan je dit ook wel een aandachtsziekte noemen.
Ja, daar dacht ik ook aan. Maar misschien is het niet wat de topicstarter bedoelt omdat het voornamelijk over ziektes gaat en niet 'm'n moeder is alcoholiste', 'm'n beste vriendin is verkracht' of iets in die richting terwijl het niet waar is.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 17:09
Kimmi3girl
Kimmi3girl is offline
Ik heb hier al een vaker gehoord, ga eens hulp zoeken, bijv.
de dokter...
Oud 08-01-2004, 18:05
Marloesisgek
Marloesisgek is offline
ik houd het gewoon nog steeds op hypochonder... en idd borderline heeft er niets mee te maken, mn broer heeft het ook en het lijkt er totaal niet op
Oud 08-01-2004, 18:34
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Marloesisgek schreef op 08-01-2004 @ 19:05:
ik houd het gewoon nog steeds op hypochonder... en idd borderline heeft er niets mee te maken, mn broer heeft het ook en het lijkt er totaal niet op
Hypochondrie:

Hypochondrie houdt in dat men een grote vrees heeft om een ernstige ziekte te hebben of te krijgen. Deze angst is terug te voeren op foute interpretaties van lichamelijke symptomen. Onschuldige hartkloppingen, een blaasje op tong, pijn in de borst t.g.v. spierspanning, wazig zien, een raar gevoel in het hoofd etc. lijden tot slepende angst en controlegedragingen. Men zoekt steeds naar geruststelling voor de angst, maar krijgt deze veelal niet voldoende waardoor de onrust blijft bestaan. Als in de omgeving iemand ziek is of lichamelijke klachten heeft wordt de onrust vaak vergroot. Ook vragen velen geruststelling aan naasten, die hier op een gegeven moment geﲲiteerd door raken. Buitensporig bang zijn voor ziekte en lichaamssymptomen is in de regel goed te behandelen. Cognitieve gedragstherapie/training is de aangewezen behandelmethode voor deze fobie. De prognose is gunstig, behandeling met psychofarmaca is in de meeste gevallen af te raden.

Pseudologia fantastica:

`Pseudologia phantastica' is een ziekelijke, onweerstaanbare neiging om gefantaseerde belevenissen als waar gebeurd te presenteren

Kenmerken:

• Een ziekelijke neiging om te liegen
• Oppervlakkige charme
• Snel intredende verveling
• Gedragsproblemen in de kinderjaren en jeugd
• Sterke overtuigingskracht
• Uiterlijke schijn van oprechtheid
• Tegenstrijdige uitspraken
• Manipulatief gedrag
• Gebrek aan realistische lange-termijn-planning
• Impulsief gedrag
• Geen medeleven / geen invoelingsvermogen
• Onverantwoordelijk gedrag
Oud 09-01-2004, 15:36
Verwijderd
Het kan aan mij liggen, maar gelijk op een ziekte gooien vindt ik te ver gaat. Zoek het dicht bij huis; werd/wordt ze veel gepest? Heeft ze een positief zelfbeeld? Heeft ze veel of weinig vienden? Vrienden die veel eisen (meelopen)?

Als je hier veel ja op krijgt dan kan je er gewoon waarschijnlijk rekening mee houden dat ze deze verhalen verteld om interresant te lijken en/of in de smaak te vallen, erbij horen. Als ze vak gepest is geweest of nooit echte vrienden heeft gehad dan zal ze alles doen en proberen om interessant te lijken... Dit kan bewust beginnen maar onbewust zo door blijven gaan. Dit is voor mij heel dicht bij huis en aardig recent dus ik kan erover meepraten...
Ik persoonlijk heb een punt bereikt waarop ik het niet meer kon en iedereen heb verteld dat een paar dingen in mijn leven zwaar overdreven waren en ik het deed om interessant te lijken in vergelijking met hun. Ik heb nu een veel posotievere instelling gezien ik ga kotsen van mensen die zichzelf niet zijn en meelopen, ik ik zag dat ik ook zo aan het worden was.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 15:32
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 08-01-2004 @ 14:57:
Ohja verkeerd onthouden dan... bedankt
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 18:02
Stefanie
Stefanie is offline
Ik had een meisje in de klas en die had ALTIJD wel iets. Met gym had ze een zere voet waardoor ze mank liep. Als ze het zelf even niet door had liep ze weer normaal. De andere dag had ze weer een gekneusde pols en zo ging het het hele jaar door. Als je dr naar vroeg kreeg je n uitbrander en liep ze plotseling weer mank
Op een gegeven moment ging ze thuis allemaal problemen verzinnen om aandacht te trekken. Haar moeder was vreemdgegaan met een man die 20 jaar jonger was, en ze woonde bij hem thuis. De hele klas liep achter haar aan omdat ze haar wel interessant vonden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten