Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-07-2005, 12:12
Mir-idiotA
Ik heb in mijn leven dingen gedaan waar ik achteraf zo verschrikkelijk veel spijt van heb. Dingen tegen mensen gezegd, gedaan etc. etc.
Zoveel spijt dat het door de jaren maar niet minder wordt met het schuldgevoel.
Gaat dit nou me leven lang zo blijven?
Kun je er ook nog iets aan doen om het gevoel wat minder te laten worden?

(Ik hoef geen reacties van, eigen schuld dikke bult. )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-07-2005, 12:13
Verwijderd
Misschien kun je mensen je excuses aanbieden en/of dingen weer goed maken? Of het eens een keer opschrijven en verscheuren oid...klinkt stom, maar soms helpt het wel ietsje. Maar ik denk dat excuses aanbieden ed toch het best zal helpen, al is het soms erg moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 12:15
Verwijderd
ik denk dat het pas over gaat als je met digene praat
en zegt dat je er spijt van hebt.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 12:17
Mir-idiotA
Nee, nadat dit allemaal al is gebeurt.
Een voorbeeld, dingen die ik tegen me moeder heb gezegd, of hoe verschrikkelijk angstig ik haar heb laten voelen e.d. jaren geleden.
Ik heb het er al over gehad, verteld hoe erg ik het nu vond e.d. en dat het me spijt.
Maar ook hier blijf ik kwaad door op mezelf.
Dat schuldgevoel gaat niet weg, net als met zoveel andere dingen.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 12:20
Verwijderd
ik weet niet... mischien dan toch proberen door te gaan en er niet zoveel over gaan nadenken...

anders ga je een dagboek ofzo bijhouden(helpt schijnbaar)
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 12:21
Mir-idiotA
helpt ook niet...
want dan na een paar jaar baal ik er nog steeds van, en dat dagboek heeft er dan niets aan bijgedragen om het te verminderen...
mja...
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 12:22
Verwijderd
Je weet nu wat je iig niet wilt, zorg er voor dat het niet meer gebeurd en vergeef jezelf dat je toen je nog niet wist wat je nu weet het wel gedaan hebt. Op een gegeven moment moet je jezelf gewoon vergeven.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 12:23
Verwijderd
hmz dan mischien naar een psychiator gaan om erover te praten
en het te verwerken
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 12:24
Freestyler*
Freestyler* is offline
richt je op een nieuw tijdperk
je kunt het verleden toch niet ongedaan maken
(bied excuses aan waar mogelijk)

maar nu kun je het anders doen
en ga daar dan ook voor
dan kun je terugkijken op een vervelende periode ( die je afgelosten hebt) en op je nieuwe leven, waar je wel tevreden mee kunt zijn. Focus je op de verbetering en de nieuwe goede gebeurtenissen.
Oud 18-07-2005, 12:25
Mir-idiotA
hmhm dat is idd wat ik mezelf ook zeker heb voorgenomen...
maar ik baal echt nog steeds van mezelf, dat ik dat dus zo heb kunnen doen! dat dat blijkbaar in mij zit?
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 12:29
Moustache
Moustache is offline
Ik heb ook zo mijn dingen waar ik echt spijt van heb; maar dan is het toch juist zaak om vooruit te kijken en aan jezelf te werken om dit soort dingen in de toekomst te voorkomen? voor mij is dit de beste remedie om mijn *zelfbeeld* te verbeteren; als je alleen maar blijft denken aan wat je fout hebt gedaan kom je nooit echt veel verder
Oud 18-07-2005, 14:25
Verwijderd
Ik snap het wel. Ik heb ook meer dan genoeg dingen gedaan waar ik zoveel spijt van heb. En bij veel dingen kan ik er weinig aan veranderen. Nja ik kan wel op die mensen ofzo af stappen en erover beginnen maar dan kan ik beter me bek maar houden.
Kheb een tijd trug wel es mijn excuses aangeboden aan een meisje dat bij mij in de straat woont en bij mij werkt. Vroeger heb ik haar nogal es uitgescholden voor dikzak terwijl haar zus *en daarna die andere ook nog* anorexia had. Nie zo'n goeie zet. Maar toen ik mijn excuses aanbood vond ze het wel goed, zeg maar. Dus misschien is dat een idee, maar ik denk dat t eraan ligt wa dr is gebeurt oid.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 14:46
Raven
Raven is offline
Citaat:
Mir-idiotA schreef op 18-07-2005 @ 13:25 :
hmhm dat is idd wat ik mezelf ook zeker heb voorgenomen...
maar ik baal echt nog steeds van mezelf, dat ik dat dus zo heb kunnen doen! dat dat blijkbaar in mij zit?
hum het ZAT in je maar je bent blijkbaar bereid om aan jezelf te werken.
dus als je wil kan je er voor zorgen dat dat "minder goede deel" van je steeds kleiner wordt.
misschien kan je het dan ook makkelijker van jezelf accepteren.

maar let op: alles wat je uit hebt gestuurt zal 3 maal bij jezelf terug komen dus het kan even duren voordat je jezelf "schoon" voelt.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 15:21
HenkMul
HenkMul is offline
Geniet van de haat. <3.
Oud 18-07-2005, 17:51
BlueStar
BlueStar is offline
Citaat:
Raven schreef op 18-07-2005 @ 15:46 :

maar let op: alles wat je uit hebt gestuurt zal 3 maal bij jezelf terug komen dus het kan even duren voordat je jezelf "schoon" voelt.
Sjongejonge zeg... Praat dan niet. Voor wicca-troep ga je maar naar lifestyle ofzo. Psychologie is een wetenschappelijke tak, geen sprookjesverhaal...
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 18:04
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Spijt is de grootste energievreter.
Herkader al je slechte herinneringen in goede!
Doe net alsof je nooit iets stoms hebt gedaan.

(ja ik heb een boek gelezen )
Oud 18-07-2005, 18:31
Auryn
Auryn is offline
Zorg er in elk geval voor dat je schuldgevoel je niet opvreet. Ga na of het allemaal wel echt jou schuld was, en waarom je op die manier hebt gehandelt. Misschien dat de drempel lager lag om bepaalde redenen en deed je vroeger dingen sneller dan dat je ze nu zou doen om die reden.
Oud 18-07-2005, 18:49
Verwijderd
Citaat:
HenkMul schreef op 18-07-2005 @ 16:21 :
Geniet van de haat. <3.
Henk Mul!
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 19:34
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
cut_off schreef op 18-07-2005 @ 19:49 :
Henk Mul!
je vergat de spatie tussen de "l" het uitroepteken!

Henk Mul !
Oud 18-07-2005, 21:36
Mir-idiotA
Citaat:
Auryn schreef op 18-07-2005 @ 19:31 :
Zorg er in elk geval voor dat je schuldgevoel je niet opvreet. Ga na of het allemaal wel echt jou schuld was, en waarom je op die manier hebt gehandelt. Misschien dat de drempel lager lag om bepaalde redenen en deed je vroeger dingen sneller dan dat je ze nu zou doen om die reden.
dat laatste vast sowieso... mja..

dank voor de reacties
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 21:51
akumabito
akumabito is offline
Je zou het ook van de andere kant kunnen bekijken misschien..?

Misschien is het wel goed dat je nog steeds zoveel spijtgevoelens hebt? Klinkt misschien raar, maar als je terugkijkt op de dingen die je blijkbaar gedaan hebt, zou het je je dan niet veel erger voelen als je er zo op terug kon kijken zonder ook maar een pietsie beetje spijt?

Probeer er zo eens over te denken, en zie het als een leermoment.. je weet waar je vroeger de fout in bent gegaan, en wat ervan komt.. nu weet je in ieder geval hoe je zulke situaties kunt voorkomen, en kun je er eigenlijk alleen maar een beter persoon van worden..

(of l*l ik nu helemaal uit m'n nek..?)
Oud 18-07-2005, 22:03
Raven
Raven is offline
Citaat:
BlueStar schreef op 18-07-2005 @ 18:51 :
Sjongejonge zeg... Praat dan niet. Voor wicca-troep ga je maar naar lifestyle ofzo. Psychologie is een wetenschappelijke tak, geen sprookjesverhaal...
1 ik doe niet aan wicca

2 ik vertelde geen sprookjesverhaal, wat ik zeg is gewoon waar.
daar hoef je geen heks voor te zijn

3 je ligt een ding eruit, waarom ?

en by the way: ik geef gewoon mijn visie / inzicht in wat ik lees en hoop dat iemand er wat aan heeft. als jij dat nu ook eens deed ?
ik heb nog geen enkele zinvolle bijdrage van je gezien in dit topic

Laatst gewijzigd op 18-07-2005 om 22:05.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 10:43
Mir-idiotA
Citaat:
akumabito schreef op 18-07-2005 @ 22:51 :
Je zou het ook van de andere kant kunnen bekijken misschien..?

Misschien is het wel goed dat je nog steeds zoveel spijtgevoelens hebt? Klinkt misschien raar, maar als je terugkijkt op de dingen die je blijkbaar gedaan hebt, zou het je je dan niet veel erger voelen als je er zo op terug kon kijken zonder ook maar een pietsie beetje spijt?

Probeer er zo eens over te denken, en zie het als een leermoment.. je weet waar je vroeger de fout in bent gegaan, en wat ervan komt.. nu weet je in ieder geval hoe je zulke situaties kunt voorkomen, en kun je er eigenlijk alleen maar een beter persoon van worden..

(of l*l ik nu helemaal uit m'n nek..?)
lult niet uitr je nek, maar ik wil toch eigenlijk echt eens een keer van dat gevoel afkomen? ik zie het ook echt wel als leermoment
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 16:03
akumabito
akumabito is offline
Misschien gewoon niet zo druk meer om maken? Als je alles hebt uitgepraat, en verder geen ruzie meer hebt met die mensen, danis het verder toch goed? Er is verder niet veel meer wat je zou kunnen doen lijkt me..
Oud 20-07-2005, 18:25
BlueStar
BlueStar is offline
Citaat:
Raven schreef op 18-07-2005 @ 23:03 :
1 ik doe niet aan wicca

2 ik vertelde geen sprookjesverhaal, wat ik zeg is gewoon waar.
daar hoef je geen heks voor te zijn

3 je ligt een ding eruit, waarom ?

en by the way: ik geef gewoon mijn visie / inzicht in wat ik lees en hoop dat iemand er wat aan heeft. als jij dat nu ook eens deed ?
ik heb nog geen enkele zinvolle bijdrage van je gezien in dit topic
1. Best.

2. De arrogantie! Hoe kom je daar bij? Waarop basseer je dat? Waar zijn je wetenschappelijke onderbouwingen? Of is dat "een gevoel wat je hebt"? Zo ja dan heeft jouw opmerking hier geen enkel nut. Dan schaar ik dat onder het kopje "religie". Een gevoel maar totaal niet zinnig. Dit is psychologie, niet een religie/geloof/pseudo/niet-wetenschappelijke overtuiging.

3. Omdat opmerkingen die van jou mijn tenen zo sterk doen krommen dat m'n schoenen er bijna van barsten.

En "by the way": welk een ironie dat iemand die zo'n post plaatst over zinvolle bijdragen praat...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-07-2005, 18:31
metallica
metallica is offline
ik heb ook last van een behoorlijke portie zelfhaat, maar dat ligt niet aan het feit dat ik domme dingen heb gezegd of gedaan. Eerder omdat ik een hekel heb aan mensen en mezelf haat om het feit dat ik een mens ben diep triest eigenlijk
Oud 20-07-2005, 19:43
BlueStar
BlueStar is offline
Citaat:
metallica schreef op 20-07-2005 @ 19:31 :
ik heb ook last van een behoorlijke portie zelfhaat, maar dat ligt niet aan het feit dat ik domme dingen heb gezegd of gedaan. Eerder omdat ik een hekel heb aan mensen en mezelf haat om het feit dat ik een mens ben diep triest eigenlijk
Je belachelijk puberale zelfmedelijden is echt razend interessant, vertel meer!
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 21:26
akumabito
akumabito is offline
^^^^^^^^^^^^^^
Wahahah... owned..
Oud 21-07-2005, 10:37
Raven
Raven is offline
Citaat:
BlueStar schreef op 20-07-2005 @ 19:25 :
1. Best.

2. De arrogantie! Hoe kom je daar bij? Waarop basseer je dat? Waar zijn je wetenschappelijke onderbouwingen? Of is dat "een gevoel wat je hebt"? Zo ja dan heeft jouw opmerking hier geen enkel nut. Dan schaar ik dat onder het kopje "religie". Een gevoel maar totaal niet zinnig. Dit is psychologie, niet een religie/geloof/pseudo/niet-wetenschappelijke overtuiging.

3. Omdat opmerkingen die van jou mijn tenen zo sterk doen krommen dat m'n schoenen er bijna van barsten.

En "by the way": welk een ironie dat iemand die zo'n post plaatst over zinvolle bijdragen praat...
is dat arrogant ? waarom
die zelfde "regel" zit ook een een "oer hollandse boeren standaard uitdrukking" :

Wie wind zaait zal storm oogsten.

dus als je die liever hoort...

en wat is er mis met de inzichten uit je religie in het dagelijks leven gebruiken als je er wat aan hebt ?

En je bent weer bezig met de post van iemand anders. blijkbaar omdat je te onozel bent om zelf een zinvolle bijdrage te leveren.
als je nu eens wat postte waar ze wat aan had ipv je met mij bezig te houden ?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 13:35
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Raven schreef op 21-07-2005 @ 11:37 :
En je bent weer bezig met de post van iemand anders. blijkbaar omdat je te onozel bent om zelf een zinvolle bijdrage te leveren.
Jah, en jij doet nu dus precies hetzelfde..

Back on-topic please....
Oud 21-07-2005, 15:54
BlueStar
BlueStar is offline
Citaat:
Raven schreef op 21-07-2005 @ 11:37 :
is dat arrogant ? waarom
die zelfde "regel" zit ook een een "oer hollandse boeren standaard uitdrukking" :

Wie wind zaait zal storm oogsten.

dus als je die liever hoort...

en wat is er mis met de inzichten uit je religie in het dagelijks leven gebruiken als je er wat aan hebt ?

Goed, je hebt niet zo'n probleem om dat soort pseudo-wijsheden toe te passen bij zaken als deze... Duidelijk.

En waarom ik erop inga? Dit is een forum, dat gebeurt wel vaker.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 17:08
metallica
metallica is offline
Citaat:
BlueStar schreef op 20-07-2005 @ 20:43 :
Je belachelijk puberale zelfmedelijden is echt razend interessant, vertel meer!
ach ik noem dit geen zelfmedelijden, maar enkel mijn kijk op de zaak. de mens is zielig en kansloos en hard opweg zichzelf naar de vernieling te helpen. dit is geen zelfmedelijden maar realiteit en als ik het om me heen zo bekijk, ja, dan schaam ik me ervoor een mens te zijn.
Oud 21-07-2005, 17:24
Nona
Nona is offline
We gaan nu lief zijn voor elkaar.

Tja, op een zeker moment moet je leren jezelf te vergeven zonder daarbij te hoeven denken dat je niets fout hebt gedaan. Ja, iedereen maakt fouten en niemand is perfect en dat wordt ook niet van je gevraagd. Sommige dingen zijn ook wel erg, maar na verloop van tijd zul je jezelf moeten vergeven, net zoals je anderen bepaalde dingen kunt vergeven,.
Oud 21-07-2005, 18:33
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 21-07-2005 @ 18:24 :
We gaan nu lief zijn voor elkaar.
GROEPSKNUFFEEEEEEEELLLLLLL!!!!!
Reageren

Regels voor berichten