Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2005, 16:33
elledc
elledc is offline
Ik ben sinds een maand alleenwonend. Ik ben 22 jaar. Het is meer uit 'noodzaak' dat ik verhuisd ben aangezien het thuis niet meer houdbaar is maar uiteraard ook omdat ik eindelijk eens onafhankelijk wil zijn.
Op financieel vlak krijg ik niets meer van mijn ouders. Dit terwijl ze wel nog kindergeld van me krijgen.

Mijn broer daarentegen is 24 jaar, werkt in het leger en woont nog thuis. Hij hoeft niks van geld te geven aan mijn ouders.
Ik vraag me af, als jullie alleen wonen, krijgen jullie dan nog het deel van het kindergeld (dit is in Belgie tot 26 jaar) of is het, eens buiten, eens geldkraan afgesloten?

Ik breek mijn kop aan het feit dat ik niks krijg van mijn ouders en ik de dupe ben aangezien ik niet veel durf te eisen (we hebben ook vaak ruzie thuis). Mijn zus toen zij aan mijn leeftijd alleen ging wonen, studeerde ze nog, en kreeg ze elke maand haar huur betaald van mijn vader.
Ik ben sinds vorig jaar afgestudeerd maar heb het zeer moeilijk in het vinden van een gepaste job... ik doe wel tijdelijke jobs om geld te verdienen maar ik verdien er niet genoeg mee.
Voor een uitkering moet ik nog een maand wachten.
We zijn met 5 kinderen thuis maar elk worden we verschillend behandeld. Mijn ene zus heeft veel geld gekregen toen ze verhuisde, mijn andere zus bijna niets, net als ik. Waarom? Omdat mijn ene zus poeslief is en het liefst wordt gezien.
Maar wat kan ik eraan doen, dit is allesbehalve rechtvaardig...
Wat denk je dat jij zou doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2005, 16:42
Verwijderd
Heb je geen recht op dat geld? In Nederland krijg je die kinderbijslag zelf wanneer je 18 wordt.. Maar ja, ik weet niet hoe dat in België zit. Ik zou het raar vinden dat ze wél geld voor jou krijgen, terwijl jij voor hen geen geld meer kost... Vraag dat eens na.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 16:46
elledc
elledc is offline
dat kindergeld wordt op de rekening van de ouders gestort. en aangezien ik momenteel geen vaste job heb, krijgen zij nog steeds dat kindergeld.
maar heb ik dan het recht dit geld te eisen?
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 16:53
Verwijderd
Citaat:
utopia5 schreef op 10-04-2005 @ 17:46 :
dat kindergeld wordt op de rekening van de ouders gestort. en aangezien ik momenteel geen vaste job heb, krijgen zij nog steeds dat kindergeld.
maar heb ik dan het recht dit geld te eisen?
Dat weet ik niet. In Nederland is dat geloof ik wel zo. Vraag dat dus eens na
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 17:02
Verwijderd
Dat zou iemand met kennis van Belgisch jeugdrecht je moeten uitleggen, en ik betwijfel het of je die hier kunt vinden. Lijkt me dat dat trouwens ook wel op diverse Belgische sites te vinden moet zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 17:05
elledc
elledc is offline
oké, ik zal het eens nagaan... maar ik denk dat ik eerst eens met mijn ouders een gesprek ga voeren want zoals het nu gaat, is het allesbehalve rechtvaardig.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 20:06
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 10-04-2005 @ 17:42 :
In Nederland krijg je die kinderbijslag zelf wanneer je 18 wordt..
Je krijgt toch maar tot je achttiende kinderbijslag...?
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 20:08
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 10-04-2005 @ 21:06 :
Inderdaad. Dat wil zeggen, jouw ouders krijgen tot je achttiende kinderbijslag op hun eigen naam. Daarboven wordt het een 'tegemoetkoming studiekosten 18+' (VO18+ geloof ik, was de naam destijds). Dat is dus voor mensen die 18 zijn maar nog wel op de middelbare school zitten (en dat komt met name op het VWO natuurlijk veelvuldig voor).
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 10:00
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 10-04-2005 @ 21:06 :
Oeps, ja, sorry, ik bedoel dat je vanaf je 18de recht hebt op tegemoetkoming scholieren, dat bedrag is even hoog als de kinderbijslag, tenminste als je nog op de middelbare school zit. Daar heb je zelf recht op. Ik neem aan dat wanneer ouders in België een soort kinderbijslag ontvangen tot hun kind 26 is, terwijl dat kind voor hun geen kosten meer met zich meebrengt, dat kind best die kinderbijslag kan eisen; 't is bedoeld voor zijn/haar 'onderhoud'...
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 10:34
Verwijderd
"Als je alleen woont, kan je vanaf 16 jaar zelf kinderbijslag ontvangen. Je moet dan wel officieel op je nieuwe adres ingeschreven zijn (domicilie). Als bewijs moet je een afschrift uit het bevolkingsregister aan de kinderbijslagkas bezorgen. Dat haal je bij de gemeente waar je woont. Raak je moeilijk wijs uit die administratie, dan zijn er altijd mensen - bijvoorbeeld in een JAC - bereid je te helpen bij het invullen van de nodige papieren."

http://www.jongereninformatie.be/pages/centen_1_2.htm

Kijk eens: oplossing gevonden
Je kan dus zelf het geld opeisen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten