Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-04-2005, 14:19
Sundae Caramel
Sundae Caramel is offline
Ik heb de laatste tijd steeds vaker dat een of meerdere vingers helemaal spierwit worden en gaan tintelen of gevoelloos worden. En ik vroeg me af wat het was en of ik er mee naar de dokter moet en of het gevaarlijk is? Want ik kan er niks over vinden op het internet, behalve dit:

digitis morbus
'Dode vinger'; de vinger verkleurt nu en dan wit of blauw. Meestal verdwijnt de verkleuring na een paar dagen. Een dergelijke afwijking kan het eerste verschijnsel zijn van een afsluiting van de vingerslagaderen, maar kan ook het gevolg zijn van een vaatkramp, zonder dat er een oorzaak voor kan worden aangegeven.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 15:01
Verwijderd
Wat gebeurt er als je je handen als het ware centrifugeert?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 15:06
Verwijderd
Heb je het dagen achtereen?

Ik heb het ook, maar nooit dagen lang. Vooral mijn wijsvingers hebben er last van. Ze worden helemaal wit en gevoelloos, wanneer ik ze dan continu beweeg en warm maak, trekt het langzaam weer weg. M'n tenen hebben hetzelfde. Volgens mijn huisarts komt het door de haarvaatjes in m'n vingers en tenen die bij kou nauwer worden, waardoor de doorbloeding niet goed is. Ik moet zorgen dat m'n vingers en tenen niet koud worden, meer niet.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 15:18
Sundae Caramel
Citaat:
Benfatto schreef op 26-04-2005 @ 16:01 :
Wat gebeurt er als je je handen als het ware centrifugeert?
Dat heb ik nog nooit gedaan?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 15:19
Sundae Caramel
Citaat:
Andijvie schreef op 26-04-2005 @ 16:06 :
Heb je het dagen achtereen?

Ik heb het ook, maar nooit dagen lang. Vooral mijn wijsvingers hebben er last van. Ze worden helemaal wit en gevoelloos, wanneer ik ze dan continu beweeg en warm maak, trekt het langzaam weer weg. M'n tenen hebben hetzelfde. Volgens mijn huisarts komt het door de haarvaatjes in m'n vingers en tenen die bij kou nauwer worden, waardoor de doorbloeding niet goed is. Ik moet zorgen dat m'n vingers en tenen niet koud worden, meer niet.
Nee. Het duurt vijf minuten tot een half uur ofzo. En alleen in mijn handen. Maar het is niet alleen als ik het koud heb. Dat dacht ik eerst wel, maar laatst zat ik in de zon, en toen kreeg ik het ook zomaar opeens. Warm maken helpt dus niet. Bewegen wel misschien.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 07:15
Sundae Caramel
Zometeen naar de dokter dus.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 07:51
Verwijderd
Misschien even zoeken op Morbus digitus
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 12:39
Verwijderd
Citaat:
Sundae Caramel schreef op 26-04-2005 @ 16:19 :
Nee. Het duurt vijf minuten tot een half uur ofzo. En alleen in mijn handen. Maar het is niet alleen als ik het koud heb. Dat dacht ik eerst wel, maar laatst zat ik in de zon, en toen kreeg ik het ook zomaar opeens. Warm maken helpt dus niet. Bewegen wel misschien.
Ja, goed, koud.. je hebt gelijk. Ik heb het ook niet alleen wanneer het koud is, maar wanneer ik het heb, zijn die vingers wel heel koud... 't Heeft een naam, maar er bestaan geen medicijnen oid voor, alleen bewegen helpt - niet heel snel hoor, soms ben ik echt een kwartier m'n vingers aan het rekken en strekken.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 12:45
Sundae Caramel
Citaat:
Andijvie schreef op 27-04-2005 @ 13:39 :
Ja, goed, koud.. je hebt gelijk. Ik heb het ook niet alleen wanneer het koud is, maar wanneer ik het heb, zijn die vingers wel heel koud... 't Heeft een naam, maar er bestaan geen medicijnen oid voor, alleen bewegen helpt - niet heel snel hoor, soms ben ik echt een kwartier m'n vingers aan het rekken en strekken.
Gefeliciteerd met je verjaardag.

Ik ben bij de dokter geweest, het heet Fenomeen van Raynaud. En het is niks ernstigs en er kan ook niks aan gedaan worden, het is alleen lastig.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten