Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-04-2005, 11:19
lollol
lollol is offline
Kan iemand mij meer vertellen over de vakanties die een (eerstejaars) geneeskundestudent heeft? Is dat per opleiding (of per universiteit) verschillend?
Hoe lang duurt de zomervakantie? Is er een kerstvakantie?

Ik heb op google geprobeer hiernaar te zoeken, maar het is moeilijker dan ik dacht.....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-04-2005, 11:26
Nona
Nona is offline
Kijk misschien even op de sites van de universiteiten. Kerstvakantie en zomervakantie heb je wel (in de zomervakantie wel hertentamens), de rest verschilt geloof ik per universiteit.
Oud 26-04-2005, 11:27
Verwijderd
Verschilt per universiteit. Maar je hebt meestal gewoon kerstvakantie (= twee weken, vaak zijn daar vlak na direct tentamens, dus je moet wel wat doen) en de zomervakantie begint vaak ergens in juni, hou er wel rekening mee dat je op sommige universiteiten in de zomervakantie moet herkansen etc.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 11:35
lollol
lollol is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 26-04-2005 @ 12:26 :
Kijk misschien even op de sites van de universiteiten. Kerstvakantie en zomervakantie heb je wel (in de zomervakantie wel hertentamens), de rest verschilt geloof ik per universiteit.
Ik vind die universiteitsites zo gebruiksonvriendelijk voor dit soort dingen. Neem nou deze pagina van de EUR. Kijk naar de titel (colleges en vakanties) maar ik zie helemaal niks over de zomervakantie staan
En op de site van Leiden valt al helemaal niets te vinden......
Ga even op andere universiteitsites zoeken.

-edit-
Kijk nou naar België, daar mogen we een voorbeeld aan nemen
Daar staat het gewoon duidelijk op, zie maar http://www.ugent.be/nl/studenten/studeren

Laatst gewijzigd op 26-04-2005 om 11:40.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 11:37
Verwijderd
Bij de RUG:
zomervakantie is juli en augustus, in de eerste twee weken van augustus heb je wel herkansingen, dit is je enige mogelijkheid tot herkansing (ja, je kunt natuurlijk wel een blok opnieuw volgen, dan heb je weer een kans). Kerstvakantie is laatste week van het jaar en eerste week van het jaar, ongeveer; meestal heb je een tentamen vlak er vóór, zo niet dan vlak erna (je hebt steeds 1 groot tentamen na 4/5/6 weken). Herfst- en voorjaarsvakantie heb je officieel niet.
Ik weet niet naar welke universiteit je wilt, want het is inderdaad overal anders.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 11:43
lollol
lollol is offline
Citaat:
Sarah schreef op 26-04-2005 @ 12:37 :
Bij de RUG:
zomervakantie is juli en augustus, in de eerste twee weken van augustus heb je wel herkansingen, dit is je enige mogelijkheid tot herkansing (ja, je kunt natuurlijk wel een blok opnieuw volgen, dan heb je weer een kans). Kerstvakantie is laatste week van het jaar en eerste week van het jaar, ongeveer; meestal heb je een tentamen vlak er vóór, zo niet dan vlak erna (je hebt steeds 1 groot tentamen na 4/5/6 weken). Herfst- en voorjaarsvakantie heb je officieel niet.
Ik weet niet naar welke universiteit je wilt, want het is inderdaad overal anders.
Ik zie dat er wel vaak hertentamens zijn in de zomervakantie
Want daar gaat het mij om, ik wil dit jaar een supervakantie afzeggen, om zo volgend jaar 6 weken lang op vakantie te zijn. Maar als er tentamens zijn, dan kan ik waarschijnlijk niet ongestoord 6 weken op vakantie, net als nu dus (kan ook niet ivm loting, aanmelding, e.d.)

-edit-
Misschien weet jij dit: zijn die hertentamens voor iedereen, of mogen alleen degene die niet genoeg ects hebben deze herkansen.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 11:47
Verwijderd
Citaat:
lollol schreef op 26-04-2005 @ 12:43 :
Ik zie dat er wel vaak hertentamens zijn in de zomervakantie
Want daar gaat het mij om, ik wil dit jaar een supervakantie afzeggen, om zo volgend jaar 6 weken lang op vakantie te zijn. Maar als er tentamens zijn, dan kan ik waarschijnlijk niet ongestoord 6 weken op vakantie, net als nu dus (kan ook niet ivm loting, aanmelding, e.d.)

-edit-
Misschien weet jij dit: zijn die hertentamens voor iedereen, of mogen alleen degene die niet genoeg ects hebben deze herkansen.
Hertentamens zijn voor iedereen, voor zover ik weet. Misschien verschilt dat ook per uni.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 11:48
Verwijderd
iedereen mág ze herkansen, maar in de praktijk doen alleen de mensen met te weinig ect's dat, en een paar strebertjes. In principe kun je zonder rare dingen uit te hoeven halen, elk tentamen meteen de eerste keer halen.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 11:53
lollol
lollol is offline
Ik denk dat die hertentamens ook per studie verschillen. Maar er zal toch geen enkele studie/universiteit zijn die de hertentamens midden in je vakantie aflegt?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 11:54
Verwijderd
Ik weet ook alleen hoe het bij de RUG zit, niet bij andere universiteiten.

Bij de RUG heb je op zich ook wel een soort van voorjaarsvakantie vind ik, ik geloof dat heel geneeskunde standaard een roostervrije week heeft dan.

De hertentamens zijn voor iedereen, en je móet ook al je blokken halen, dus ook al heb je verder al je ect's, dan moet je hem wel herkansen, of ben ik nu gek?

Als je de studie gewoon aankunt kun jij best gewoon 6 weken ongestoord op vakantie.

@lollol: De RUG doet dit dus wel...
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 11:58
lollol
lollol is offline
Ik begrijp uit de reacties (als het goed is) dat een hertentamen heel anders is dan een herkansing op het middelbaar onderwijs.
Bij ons (6VWO) is het namelijk normaal dat 90% van alle leerlingen enkele vakken herkans, maar op de universiteit is het juist andersom (als ik het goed begrepen heb)?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 12:12
Verwijderd
Leiden:

Kerstvakantie (2 weken)
Meivakantie (1 week)
Zomervakantie (2 maanden), behalve als je hertentamens moet maken, de eerste 2 weken van de zomervakantie zijn hertentamens. Dan heb je daarna dus nog 6 weken achter elkaar vakantie. De hertentamens mag je alleen maken als je een onvoldoende voor een van die vakken hebt gehaald.

Laatst gewijzigd op 26-04-2005 om 12:15.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 12:14
Balance
Balance is offline
Citaat:
lollol schreef op 26-04-2005 @ 12:53 :
Ik denk dat die hertentamens ook per studie verschillen. Maar er zal toch geen enkele studie/universiteit zijn die de hertentamens midden in je vakantie aflegt?
mijn laatste tentamen is op 8 juli, dus 9 juli krijg ik vakantie. vervolgens zijn de herkansingen van 1 t/m 11 augustus.
dat noem ik wel midden in m'n vakantie...

en met de kerst had ik maar 1 week vakantie en direct de maandag en de dinsdag na de vakantie waren de herkansingen.

maar goed, ik zie die herkansingen op ongunstige tijden alleen maar als extra stimulans om m'n tentamens te halen
Oud 26-04-2005, 12:18
Verwijderd
Citaat:
Thoughtful schreef op 26-04-2005 @ 12:54 :

De hertentamens zijn voor iedereen, en je móet ook al je blokken halen, dus ook al heb je verder al je ect's, dan moet je hem wel herkansen, of ben ik nu gek?
als je vérder al je ects hebt (dus alle, behalve bij 1 tentamen) wel, maar als je gewoon helemaal al je ect's hebt niet
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 12:42
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Bij geneeskunde in Rotterdam is het zo dat je wel twee weken kerstvakantie hebt, maar verder heb je in principe geen vakantie (maar wel regelmatig een lang weekend).
Zomervakantie is dit jaar in principe van 9 juli tot 5 september, maar de hele zomer lang zijn er hertentamen, waardoor je vakantie alweer wat ingeperkt wordt.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 13:05
lollol
lollol is offline
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 26-04-2005 @ 13:42 :
Bij geneeskunde in Rotterdam is het zo dat je wel twee weken kerstvakantie hebt, maar verder heb je in principe geen vakantie (maar wel regelmatig een lang weekend).
Zomervakantie is dit jaar in principe van 9 juli tot 5 september, maar de hele zomer lang zijn er hertentamen, waardoor je vakantie alweer wat ingeperkt wordt.
De hele zomer lang zeg je? Hoeveel tentamens mag een geneeskundestudent dan wel niet herkansen
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 13:07
Well-hello
Well-hello is offline
In Utrecht bij geneeskunde heb je 7 blokken van 6 weken, dus 42 weken les. Qua vakantie heb ik dit jaar:

3 weken kerstvakantie (Niet normaal, was ook voor het eerst dit jaar en volgend jaar waarschijnlijk weer 2. Ik weet niet waarom het zo was, maar ze hadden denk ik vakantie over ofzo )

1 week meivakantie

helaas maar 5 weken zomervakantie.. en als je dus blokken niet haalt kan je die herkansen in de middelste drie weken.

Hier kan je het jaaroverzicht van dit jaar vinden. Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het wel...
Oud 26-04-2005, 13:16
Balance
Balance is offline
Citaat:
lollol schreef op 26-04-2005 @ 14:05 :
De hele zomer lang zeg je? Hoeveel tentamens mag een geneeskundestudent dan wel niet herkansen
normaal is het zo dat je gewoon elk vak mag herkansen. je hebt geen maximaal aantal ofzo. maar het is natuurlijk niet best als jij een heel jaar niks hebt gehaald en je dus alle herkansingen moet doen.
Oud 26-04-2005, 13:33
lithuania
lithuania is offline
Citaat:
Je mag inderdaad alle tentamens herkansen. In Leiden heb je in het eerste jaar 12 tentamens. 3 daarvan worden in de kerstvakantie herkanst, de rest in de zomervakantie. dit jaar zijn die herkansingen van 12 t/m 22 juli, de vakantie begint op 2 juli
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 13:34
lollol
lollol is offline
Ik zie wel enorme verschillen tussen universiteiten met dezelfde studie.
Geneeskunde @ Rotterdam: 8 weken zomervakantie
Geneeskunde @ Utrecht: 5 weken zomervakantie
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 13:59
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Wij werken in Rotterdam niet met vakken, maar met blokken (waar je dan 1 toets overkrijgt). In totaal zijn er in het eerste jaar iets van 14 tentamens. In de zomer mag je die dan herkansen, en dan staan er gemiddeld elke week twee hers ingepland (waardoor je dus de hele zomer lang herkansingen kan hebben). Als je niets gehaalt heb dan mag je het allemaal herkansen ja, maar volgens mij is dat niet anders dan bij ander studies.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 14:41
Verwijderd
Citaat:
lollol schreef op 26-04-2005 @ 14:34 :
Ik zie wel enorme verschillen tussen universiteiten met dezelfde studie.
Geneeskunde @ Rotterdam: 8 weken zomervakantie
Geneeskunde @ Utrecht: 5 weken zomervakantie
Het aantal weken college zal wel gelijk zijn; sommige uni's geven aan het einde van elk blok een week vrij voor de tentamens, andere doen dat weer anders.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 16:00
zoemzoem
zoemzoem is offline
Op de VU heb je ook 2 weken kerstvakantie en ongeveer 8 weken zomervakantie, met daarin de hertentamens, verspreid over de hele vakantie. Wel heb je voor een tentamen de rest van de week vrij.

http://www.med.vu.nl/images_upload/2...66738ABE40.pdf
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 16:25
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Leuven (voor diegene die misschien wil vergelijken NL - B):

2 weken kerstvakantie
1 week voorjaarsvakantie
2 weken paasvakantie
van half juli tot half september zomervakantie met van half augustus tot half september herexamens.
Oud 26-04-2005, 17:13
Roos
Roos is offline
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 26-04-2005 @ 13:42 :
Niet als je gewoon je tentamens haalt
Oud 26-04-2005, 17:51
lollol
lollol is offline
Bedankt voor alle reacties

ff een vraag offtopic: moet je voor elk tentamen een voldoende halen? of mag een tentamen ook onvoldoende afgesloten worden?

(Bij VWO kun je bijv. door twee onvoldoendes te hebben alsnog
slagen)
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 18:02
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 26-04-2005 @ 13:18 :
als je vérder al je ects hebt (dus alle, behalve bij 1 tentamen) wel, maar als je gewoon helemaal al je ect's hebt niet
Maar je hebt toch niet al je ect's als je je tentamen niet gehaald hebt?

@ lollol: Dat denk ik dus niet, je moet echt alles gehaald hebben, desnoods het volgende jaar (of bij een herkansing), maar je moet het wel echt gehaald hebben. Je kunt het niet compenseren.
Maar misschien weet Sarah het beter, hoe het zit.

Trouwens, ik vind het ook maf dat er zo veel verschillen tussen de vakanties zitten. Sowieso weinig vakantie, vind ik.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 18:40
Balance
Balance is offline
Citaat:
lollol schreef op 26-04-2005 @ 18:51 :
Bedankt voor alle reacties

ff een vraag offtopic: moet je voor elk tentamen een voldoende halen? of mag een tentamen ook onvoldoende afgesloten worden?

(Bij VWO kun je bijv. door twee onvoldoendes te hebben alsnog
slagen)
In een jaar kun je 60 studiepunten halen (ECTS).
Als je alle 60 ECTS uit het eerste jaar hebt gehaald, dan heb je je propedeuse.

In je eerste jaar moet je er minimaal 30 hebben voor je studiefinanciering en (meestal/altijd?) voor een positief overgangsadvies.
Je propedeuse moet je (meestal) in 2 jaar hebben gehaald.

Het is dus niet heel erg als je sommige vakken niet hebt gehaald, maar je moet er wel voor zorgen dat het er niet teveel zijn. Je kan overigens een vak ook het jaar erop nog een keer volgen en nog een keer herkansen.
Oud 27-04-2005, 08:03
Verwijderd
Citaat:
Thoughtful schreef op 26-04-2005 @ 19:02 :
Maar je hebt toch niet al je ect's als je je tentamen niet gehaald hebt?

@ lollol: Dat denk ik dus niet, je moet echt alles gehaald hebben, desnoods het volgende jaar (of bij een herkansing), maar je moet het wel echt gehaald hebben. Je kunt het niet compenseren.
Maar misschien weet Sarah het beter, hoe het zit.

Trouwens, ik vind het ook maf dat er zo veel verschillen tussen de vakanties zitten. Sowieso weinig vakantie, vind ik.
nee, maar je kunt toch ook wél al je tentamens halen? Dan heb je alle ect's en hoef je dus niets te herkansen. je moet ze inderdaad wel allemaal halen voor je punten.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 08:26
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Roos schreef op 26-04-2005 @ 18:13 :
Niet als je gewoon je tentamens haalt
Dat is waar . Ik heb er tot nu toe ook nog maar eentje niet gehaald, dus er zit waarschijnlijk toch redelijk wat vakantie in .
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 09:08
Verwijderd
Het vak (blok, eigenlijk) het volgende jaar over doen is trouwens niet zo'n geslaagd idee in groningen. Dan moet je het tegelijk met het tweedejaarsblok doen, en dan kom je meteen behoorlijk in de knoop, geloof ik.

Citaat:
Sarah schreef op 27-04-2005 @ 09:03 :
nee, maar je kunt toch ook wél al je tentamens halen? Dan heb je alle ect's en hoef je dus niets te herkansen. je moet ze inderdaad wel allemaal halen voor je punten.
Maar dan heb je toch gewoon alles gehaald? Tenzij je gewoon een hoger cijfer wilt. Maar dat is inderdaad meer voor de strebertjes lijkt me, zoals jij al zei.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 09:13
Silverchoice
Silverchoice is offline
Ik zit nu in mn 1e jaar in Utrecht. Onze vakantie begint op 22 juli en duurt tot de week van 1 september geloof ik. Niet zo heel erg lang in vergelijking met andere studies dus. Daarnaast hebben we onze herkansingen in de vakantie (is de enige herkansingsmogelijkheid); die herkansingen zijn verspreid van 2 augustus tot 19 augustus. Als je veel tentamens niet haalt, blijft er dus vrij weinig van je vakantie over
Oud 27-04-2005, 09:15
Silverchoice
Silverchoice is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 26-04-2005 @ 15:41 :
Het aantal weken college zal wel gelijk zijn; sommige uni's geven aan het einde van elk blok een week vrij voor de tentamens, andere doen dat weer anders.
We hebben in Utrecht naast die 5 weken zomervakantie 2 weken kerst- en 1 week meivakantie. Verder ook geen vrij voor tentamens oid. Dat is niet meer dan in Rotterdam. Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) hebben wij meer collegeweken omdat we in ons 3e jaar al met co-schappen beginnen; andere universiteiten (behalve Maastricht) beginnen daar 'pas' in het 4e jaar mee. We moeten dus dezelfde hoeveelheid theorie in minder tijd doen.
gefeli Andijvie

Laatst gewijzigd op 27-04-2005 om 09:18.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2005, 18:18
Sven
Sven is offline
Het scheelt erg veel als je gewoon al je tentamens in 1x haalt, ik zie een herkansingsweek ook gewoon als vakantie..

En je hoeft nieteens perse in de zomervakantie te herkansen...kan altijd paar maanden uitgesteld worden..
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 21:07
Verwijderd
Citaat:
Thoughtful schreef op 27-04-2005 @ 10:08 :

Maar dan heb je toch gewoon alles gehaald? Tenzij je gewoon een hoger cijfer wilt. Maar dat is inderdaad meer voor de strebertjes lijkt me, zoals jij al zei.
ja, en als je alles gehaald hebt heb je al je ect's en dan heb je dus geen herkansingen in je vakantie, dat zeg ik toch?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten