Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Wat is het dieper liggende gedachtengoed dat in de TS post verwoord wordt?
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 25-04-2005 om 10:32. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
en weerleg t als je t er niet mee eens bent.
||
Citaat:
Er staat NIET: moslims zijn verkrachters er staat: vanuit de islam lijkt het voorkomen alsof mannen (moslim of niet) hun primitieve gevoelens niet kunnen beheersen en daarom moet de vrouw zo beschermd worden. Waarom is dit? Klopt dit beeld? En zonee, wat voor een soort man is de man dan volgens de islam? dat ik de moeite neem om je dit uit te leggen zeg,...
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
(aangezien ik geen zin heb een sarcastische opmerking over struisvogeldenken te verzinnen ![]() Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Hoe komt iedereen erbij dat ik zo anti-islam ben trouwens ![]()
||
Citaat:
ach, sommigen kunnen gewoon geen kritiek hebben op de godsdienst waar ze zich (te veel) mee identificeren, laat dat aan de Fb's over en ga verder met je standpunt, je had er een heel elementair punt mee te pakken. ![]() De kern van de denkbeelden die je beschrijft is volgens mij dat het helemaal niet zo is dat de man zich moet inhouden tegenover 'zondige' gedachten, de man mag denken (en doen) wat hij wil, en de vrouw moet als inferieure ervoor zorgen dat de man geen verleiding krijgt. En dat is idd krom en primitief.
||
Citaat:
![]() Ik geef toe dat primitief een negatieve lading heeft, maar ik wist geen ander woord en ik heb uitgelegd op welke manier ik het woord bedoel, dus gelieve niet al te zwaar aan het woord te hechten maar te focussen op wat ik ermee bedoel. En ik heb het niet over islamitische mannen, maar over mannen in het algemeen.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() En wat zijn volgens jou mijn intenties dan ![]()
||
Citaat:
Kunnen we nu dan vriendelijk verdergaan ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Vooropgesteld wil ik gezegd hebben dat de "islamitische cultuur hier in Nederland" in mijn ogen in zeer beperkte mate op de islam of de koran is gebaseerd. Ik ga hier ook niet spreken namens de miljoen mensen die deze cultuur vormen; ik zal proberen te reageren op basis van de islamitische bronnen die de religie vormen. Je moet meer aspecten van de islam bij dit onderwerp betrekken wil je er een goed beeld van krijgen. De islam gaat uit van het principe dat alles wat tot het verbodene leidt, ook verboden is of op zijn minst sterk afgeraden. Vandaar bijvoorbeeld een algeheel verbod op alcohol, om dronkenschap en alle gevolgen uit te sluiten. Zo ook de beperking op de contacten tussen de verschillende seksen. Intimiteit wordt slechts binnen de grenzen van het huwelijk toegestaan. Dit geldt uiteraard zowel voor mannen als voor vrouwen. Er wordt niet uitgegaan van de zwakte van de man, maar van de zwakte van de mens. (De mensen op Temptation Island zouden hier veel van kunnen leren.) Voor beide geslachten gelden kledingvoorschriften en omgangsnormen die erop gericht zijn om "ongeoorloofd contact" en "losbandigheid" uit te sluiten. Verkrachting is daar een extreem voorbeeld van maar het is gericht op elke vorm van contact tussen man en vrouw die tot de volgende zou kunnen leiden. Dit kan evengoed op initiatief van de vrouw als van de man zijn, met instemming van beiden of onder dwang, voor het huwelijk of buitenechtelijk, van handje schudden tot knuffelen; tot een kusje; tot de daad. De hoofddoek is dus geen verkrachtingsafleider maar een onderdeel van een groot geheel van kleding- en gedragsregels die onzedelijkheid moeten voorkomen. Het haar van de vrouw wordt tot één van haar schoonheden gerekend en dient daarom bedekt te worden. Daarbij is het zeer belangrijk om op te merken dat het veel geciteerde vers waarin vrouwen opgedragen wordt zich te bedekken en hun schoonheid niet te tonen, vooraf wordt gegaan door het gebod aan de man om zijn ogen neer te slaan en zijn kuisheid te bewaken (de mannelijke burqa in de vorm van een zwarte balk voor de ogen is dus nog van toepassing ook). Het is ieders eigen verantwoordelijkheid zich hier naar te gedragen en het feit dat de één er voor kiest een bepaald gebod niet na te leven, is voor de ander geen vrijbrief om zijn gebod te schenden en een zonde te begaan. In tegenstelling tot wat ik hier eerder heb gelezen, wordt verkrachting dan ook niet ten laste van de vrouw gelegd en is een man daar wel degelijk strafbaar voor. Niets staat de man toe een vrouw te verkrachten en er bestaan hier geen verzachtende omstandigheden voor. Ik hoop dat dit voldoende is voor nu. Laatst gewijzigd op 30-05-2005 om 23:35. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
hehe, leuke metafoor dat met die burqa. Maar dat geciteerde vers: niet iedereen was/is daar zo zeker over dat het opgevat moet worden zoals het opgevat wordt. In de praktijk zie je ook dat de verzen op verschillende manieren geinterpreteerd worden. Citaat:
in de praktijk - hoe mensen het islamitisch recht in praktijk hebben gebracht - blijkt dit niet zo makkelijk te liggen. Ja, natuurlijk is verkrachting de schuld van de man en is hij daarvoor strafbaar, maar het is aan de vrouw te bewijzen dat zij inderdaad verkracht was (met in sommige gevallen de eis dat ze vier mannelijke getuigen moet hebben), hem niet verleid had en het echt tegen haar wil was. In de praktijk is dit zeer lastig en leidt het vaak tot het tegenovergestelde: de vrouw die eigenlijk slachtoffer is, wordt gezien als dader en beschuldigd van "adultery". (zie mannelijke hoofddoekentopic waar ik een rapport heb aangehaald dat hierover gaat) |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Ik heb vooroordelen Verwijderd | 31 | 08-09-2012 14:56 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Islam en mensenrechten (lees: UVRM): onverenigbaar Gatara | 120 | 07-10-2005 11:22 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Charlois wil verbod hoofddoekjes voor baliemedewerkers Mirage2000 | 500 | 08-03-2005 11:27 | |
islam ` =zwart wit= | 193 | 25-02-2005 20:37 | |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheďsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 | |
Europa tegenover de Islam Klager | 58 | 24-02-2002 22:31 |