Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-05-2005, 15:27
skeleton
skeleton is offline
Hallo mensen,

Ik ben aan het denken om mijn pctje fftjes een kleine boost te geven door een nieuwe CPU/Mobo/Ram te kopen.

Graag zou ik het liefst een beetje snelle AMD hebben ( 64 bit bijv ), als het ff kan 1 Ghz aan werkgeheugen en een goed betrouwbaar mobo ( bijv van MSI of Gigabyte )

Mij bestedingsruimte is +/- 250 euri, dit is zo'n beetje het maximale wat ik er eigenlijk kwijt aan wil zijn.

Eventueel zit ik ook nog te denken om een andere kast te halen, mijn huidige is nogal krapjes. Hier zit overigens een Q-tec ( ja ik weet het ..... ) voeding van 300 W in.

Dus misschien heb ik in dit geval dan ook nog een betere PSU nodig ? Overige hardware in deze pc zijn: 1 brandertje, 1 dvdspeler, 2 ata hd-tjes en een radeon9800 pro.

Zouden jullie me wat advies kunnen geven over wat dan het beste in dit geval is om te kiezen voor deze upgrade?

Ik heb zelf namelijk al een hele tijd de hardwareontwikkelingen / reviews niet meer gevolgd dus ik ben wat dat betreft een zo up2date over wat wel/niet te doen.

Alvast bedankt =)
Oud 01-05-2005, 15:34
MaHo
MaHo is offline
Succes met zoeken voor E250,-
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 15:37
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Pfff, je hebt dus een AGP videokaart erin zitten. Dat is wel jammer, want de ontwikkeling gaat over op PCI-E, als je nu dus een moederbord voor AGP koopt, zul je bij een upgrade van je videokaart ook een nieuw mobo moeten kopen.

Met 250 euro kom je niet zo ver. Voor 1 GB RAM ben je zeker 100 euro kwijt en een fatsoenlijk socket 939 moederbord kost je ook al 100 euro, een Athlon 64 CPU kost je dan nog eens 150 - 200 euro. Dan zit je dus dik over die 250 euro heen. Voor 250 euro is het beste wat je kunt halen waarschijnlijk een Athlon XP 3000+ upgrade, moederbordje erbij en dan 1 GB RAM (wat ik altijd wel een vereiste vind). Twinmos heeft een set (check bijvoorbeeld http://www.cmd-allround.com/ ) van 100 euro, zit er bij mij ook (nog) in en voldoet prima voor normaal gebruik. Punt bij dit systeem is dat je, als je weer een upgrade wilt, je meteen alles (behalve misschien het geheugen) moet vervangen. Socket A heeft niet zoveel toekomst meer.

Een eventuele andere oplossing is een socket 754 moederbord met een socket 754 Sempron, dan kun je later upgraden naar een socket 754 Athlon 64, maar het is niet ideaal...
Oud 01-05-2005, 15:43
twain4me
twain4me is offline
Athlon 64 - 2800+ = 120 ( box 3000+ tray)
mobo asrock upgrade bordje = 50 euro
1 gig kingston = 90

volgens mij lukt dat dus wel

Laatst gewijzigd op 01-05-2005 om 15:47.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 16:09
M@rco
M@rco is offline
Voor 250 euro gaat je dat nooit lukken.

Je hebt eigenlijk 3 opties:

1) Een S754 mobo/CPU kopen. Nadeel is dan wel dan je als je in de toekomst wilt upgraden, je ook een nieuw moederbord zult moeten kopen, aangezien S754 de budgetlijn van AMD wordt en er geen nieuwe Athlon 64 processoren voor uit zullen komen. Denk aan ongeveer 250-300 euro voor een moederbord, CPU en 1GB DDR400.

2) Een S939 moederbord met AGP kopen (en processor/geheugen). Voordeel: alle nieuwere Athlon 64 processoren gebruiken die socket, alleen het nadeel is meteen dat nieuwe videokaarten allemaal PCIe (PCI Express) zijn, dus als je ooit een nieuwe videokaart wilt dan zul je waarschijnlijk alsnog je mobo moeten vervangen. En dit is ook al niet goedkoop, denk toch dat je al gauw rond de 400 euro zit.

3) Helemaal niks kopen, sparen en in de toekomst een S939 PCIe mobo en bijbehorende spullen kopen.

Laatst gewijzigd op 01-05-2005 om 20:02.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 16:41
MaHo
MaHo is offline
Citaat:
M@rco schreef op 01-05-2005 @ 17:09 :
3) Helemaal niks kopen, sparen en in de toekomst een S939 PCIe mobo en bijbehorende spullen kopen.
Lijkt mij de economisch meest verantwoorde keuze
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 19:36
Gimme more beer
Citaat:
M@rco schreef op 01-05-2005 @ 17:09 :
dus als je ooit een nieuwe videokaart wilt dan zul je waarschijnlijk alsnog je mobo moeten vervangen. En dit is ook al niet goedkoop, denk toch dat je al gauw rond de 400 euro zit.
Dat ligt dan aan de videokaart, een fatsoenlijk s939 moederbord kost je nog geen 90 euro.
Oud 01-05-2005, 19:48
Jolt
Jolt is offline
AGP wordt nog altijd ondersteund hoor, zowel door de Rialto chip van Ati als de HSI chip van Nvidia, nieuwe G70 en R520 komen ook op AGP uit, de laatste X850 serie is ook al op agp uit.

Ga mooi voor iets 2e hands. Of spaar door. Ik zou gewoon nog doorsparen en dan je CPU/MEM/GPU/MOBO vervangen. Pci-Express kaartje erin .

Mijn moederbord (MSI K8N Neo4 Platinum) mag je overkopen voor 100 euro . Geheugen kost 80 euro, en dan heb je nog 70 euro voor een processor. Mis je wel een Pci-Express kaart.

Trouwens wat voor pc heb je nu dan?Ben je erg aan een upgrade toe?
Voeding zou ik wel vervangen als ik jou was.
Oud 01-05-2005, 20:00
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 01-05-2005 @ 20:36 :
Dat ligt dan aan de videokaart, een fatsoenlijk s939 moederbord kost je nog geen 90 euro.
Hm... nou ja, zat er misschien iets naast maar je gaat toch wel over de 300 heen.

MSI K8T Neo2-F: 90 euro
Athlon 64 3000+ Boxed: 120 euro
1GB DDR400: 100 euro

En dan wil ie ook nog eens een goeie voeding, laten we daar 60 euro voor rekenen. Ga je toch hard richting de 400.
Oud 01-05-2005, 21:32
skeleton
skeleton is offline
Citaat:
Jolt schreef op 01-05-2005 @ 20:48 :
AGP wordt nog altijd ondersteund hoor, zowel door de Rialto chip van Ati als de HSI chip van Nvidia, nieuwe G70 en R520 komen ook op AGP uit, de laatste X850 serie is ook al op agp uit.

Ga mooi voor iets 2e hands. Of spaar door. Ik zou gewoon nog doorsparen en dan je CPU/MEM/GPU/MOBO vervangen. Pci-Express kaartje erin .

Mijn moederbord (MSI K8N Neo4 Platinum) mag je overkopen voor 100 euro . Geheugen kost 80 euro, en dan heb je nog 70 euro voor een processor. Mis je wel een Pci-Express kaart.

Trouwens wat voor pc heb je nu dan?Ben je erg aan een upgrade toe?
Voeding zou ik wel vervangen als ik jou was.
momenteel:

XP 2200+
512 MB Ram
MSI KT3 Ultra-2 mobo
Radeon 9800 Pro
1 x 80 gb ata
1 x 40 gb ata
cdbrandertje
dvdspelertje
Oud 01-05-2005, 22:17
Jolt
Jolt is offline
Heb je het echt nodig of kan je nog wachten?
Als je het nodig hebt, of S754 of 2e hands.
Anders wachten.
Oud 01-05-2005, 23:13
Gimme more beer
Citaat:
skeleton schreef op 01-05-2005 @ 22:32 :
momenteel:

XP 2200+
512 MB Ram
MSI KT3 Ultra-2 mobo
Radeon 9800 Pro
1 x 80 gb ata
1 x 40 gb ata
cdbrandertje
dvdspelertje
Dan zou ik even doorsparen. De gain die je uit een upgrade van 250 euro haalt is in jouw geval maar heel weinig. Wacht tot je een nieuwe processor, moederbord en videokaart kunt kopen...
Oud 01-05-2005, 23:47
Jolt
Jolt is offline
En bestel geen Winchester maar een Venice als je gaat overlocken, anders een San Diego core die dan uit is. Wel voor Socket 939 van Amd.

Winchester is oud, niet meer aan beginnen.
Oud 02-05-2005, 03:26
Enlightenment
Enlightenment is offline
Inderdaad even doorsparen. Mocht je toch wat willen kopen, dan kan een Asrock Combo-Z (Socket 754 & 939 combi) voor 60 euro en een Athlon 64 3000+ S939 Winchester en 2x 512MB DDR/400 een uitkomst zijn. Dan ben je 260 euro kwijt. Dan heb je wel een Athlon 64 Socket 939 versie, 1024MB geheugen en een redelijk moederbord (met AGP).
Oud 02-05-2005, 08:11
Jolt
Jolt is offline
Ik zou echt niet meer voor een Winchester gaan, grote kans dat je een CBHID krijgt, inplaats van een CBHHD die doen dus niet eens 2200 is waarschijnlijk al de max.

Tegen de tijd dat hij zijn pc toch gaat kopen, is de Venice/San Diego core er allang, Venice doet 2,6+.

In combinatie met een goed geheugen setje, Twinmos SP BH-5 bijvoorbeeld, heeft mij genoeg performance .

Is alleen zijn GPU niet meer 'je van het '
Oud 02-05-2005, 10:01
M@rco
M@rco is offline
Ehm... mss wil hij niet eens overclocken?
Oud 02-05-2005, 10:05
Gimme more beer
Citaat:
Enlightenment schreef op 02-05-2005 @ 04:26 :
Inderdaad even doorsparen. Mocht je toch wat willen kopen, dan kan een Asrock Combo-Z (Socket 754 & 939 combi) voor 60 euro en een Athlon 64 3000+ S939 Winchester en 2x 512MB DDR/400 een uitkomst zijn. Dan ben je 260 euro kwijt. Dan heb je wel een Athlon 64 Socket 939 versie, 1024MB geheugen en een redelijk moederbord (met AGP).
Waarom een combo als je toch voor s939 gaat?
Oud 02-05-2005, 11:35
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 02-05-2005 @ 11:05 :
Waarom een combo als je toch voor s939 gaat?
Omdat dat mobo zo'n 40 euro goedkoper is. En mobo's op nForce 3 zijn echt niet beter dan zo'n Asrock bord. Qua performance in elk geval, ik vind dat combo bord ook niet ideaal. Maar functioneel is het wel, en ook niet minder snel dan een nForce 3 bord. 2 DIMM repen (3 kun je soms sowieso niet gebruiken), en met AGP.

Als het om euro's gaat is dat de beste keus voor een low-end maar modern systeem.
Oud 02-05-2005, 11:38
Gimme more beer
Citaat:
Enlightenment schreef op 02-05-2005 @ 12:35 :
Omdat dat mobo zo'n 40 euro goedkoper is. En mobo's op nForce 3 zijn echt niet beter dan zo'n Asrock bord. Qua performance in elk geval, ik vind dat combo bord ook niet ideaal. Maar functioneel is het wel, en ook niet minder snel dan een nForce 3 bord. 2 DIMM repen (3 kun je soms sowieso niet gebruiken), en met AGP.

Als het om euro's gaat is dat de beste keus voor een low-end maar modern systeem.
Jah, in euro's opzich wel, alleen blijf ik er wel bij dat dit geen upgrade "met het oog op de toekomst" is. Je zult uiteindelijk van je oude moederbord en videokaart af moeten en dan denk ik, spaar nu even door, koop voor een paar eurootjes meer een Nforce 4 moederbord en een PCI-E kaart. Maar als je het nú moet hebben, och, dan is jouw voorstel ook een optie.
Oud 02-05-2005, 13:01
Enlightenment
Enlightenment is offline
Mee eens, daarom raad ik ook aan om met een upgrade te wachten. Zo oud is wat hij nu heeft niet, daar kan hij best nog een tijdje mee doen. En tegen die tijd een mooie dual core proc kopen bijvoorbeeld, die dan wel in prijs gedaald zullen zijn.
Oud 02-05-2005, 17:34
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
M@rco schreef op 02-05-2005 @ 11:01 :
Ehm... mss wil hij niet eens overclocken?
Dan moet hij zeker doorsparen en niet voor een 3000+ gaan, maar voor een 3500+ of hoger.

Citaat:
Enlightenment schreef op 02-05-2005 @ 14:01 :
Mee eens, daarom raad ik ook aan om met een upgrade te wachten. Zo oud is wat hij nu heeft niet, daar kan hij best nog een tijdje mee doen. En tegen die tijd een mooie dual core proc kopen bijvoorbeeld, die dan wel in prijs gedaald zullen zijn.
Dual Core blijft rond de 400 euro, de goedkoopste althans. Geen optie voor hem lijkt mij.
Oud 02-05-2005, 18:31
Enlightenment
Enlightenment is offline
Over een jaar? Dat betwijfel ik. De introductieprijs zal wel aardig hoog zijn ja, maar over een jaar zullen zeker goedkope modellen opduiken en AMD gaat uiteindelijk helemaal over.
Oud 02-05-2005, 18:34
Jolt
Jolt is offline
De Dual Core zou hier pas eind dit jaar leverbaar worden helaas.
Goedkoopste model kost al gauw zonder BTW rond de 400 euro, denk wel dat hij hoger word. Natuurlijk gaat hij lager, aangezien de duurste Dual Core Pentium, goedkoper is dan de goedkoopste Dual Core AMD.

Wel is zo dat de Amd Toledo een betere all round performance heeft.
Oud 03-05-2005, 15:37
skeleton
skeleton is offline
Hmm.. zo te lezen kan ik dan idd maar ff beter wachten totdat ik een keer een compleet nieuwe bak aanschaf...
Oud 03-05-2005, 16:01
Jolt
Jolt is offline
Alles vervangen hoeft natuurlijk ook niet.

Alleen je CPU/MEM/MOBO/GPU/Voeding/kast
En natuurlijk eventueel nieuwe koelers .

Naja goed nieuws, Amd heeft zijn prijzen alweer verlaagd, en in Juni gaan ze weer omlaag ivm met de Dual Core Toledo's .
Oud 03-05-2005, 17:19
skeleton
skeleton is offline
Citaat:
Jolt schreef op 03-05-2005 @ 17:01 :
Alles vervangen hoeft natuurlijk ook niet.

Alleen je CPU/MEM/MOBO/GPU/Voeding/kast
En natuurlijk eventueel nieuwe koelers .

Naja goed nieuws, Amd heeft zijn prijzen alweer verlaagd, en in Juni gaan ze weer omlaag ivm met de Dual Core Toledo's .
probleem is dan als ik een dikke gfx kaart wil minstens er 350 pleuri ofzo bovenop de upgrade zelf moet smijten, voeding en kast zijn dan ook weer goed voor een 100 euri erbovenop, dan zit ik bijna een een hele nieuwe pc
Oud 03-05-2005, 17:48
twain4me
twain4me is offline
heej pssstt dual 2400mp + tyan mobo kopen

dat is ook dual
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 18:48
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
skeleton schreef op 03-05-2005 @ 18:19 :
probleem is dan als ik een dikke gfx kaart wil minstens er 350 pleuri ofzo bovenop de upgrade zelf moet smijten, voeding en kast zijn dan ook weer goed voor een 100 euri erbovenop, dan zit ik bijna een een hele nieuwe pc
Mwah, voor 200 heb je ook al een goede . Maar jah eerdat jij alles bij elkaar hebt gespaad, is als het goed is de nieuwe generatie kaarten uit, en al die nerds willen dan zo eentje, gewoon 2e hands er een scoren. Ga ik ook doen .

@Twian, was ie niet gestolen?
Oud 03-05-2005, 18:53
twain4me
twain4me is offline
ik had er 2 *kuch*
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 20:54
Jolt
Jolt is offline
Jaja
Reageren

Regels voor berichten