Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-05-2005, 23:33
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Mijn ekskuses, maar het werd hoog tijd hier weer eens wat te droppen. Ik heb het zomaar even geschreven, omdat ik ergens aan dacht. Nouja, lees maar...

De bij en de regendruppel

Ik verbeelde mij een keer dat een bij werd geraakt door een regendruppel. Ik zag het zomaar voor me, en meteen daarna dacht ik: ‘Wouw, dat zag er écht bijzonder mooi uit’. Het is jammer dat ik niet kan laten zien wat ik zag, mijn verbeelding is zo verbazingwekkend echt, dat woorden alleen maar tekort schieten. Ik wil het toch proberen:

Ik zag hem vliegen, die bij, in een veld, met gras, paardebloemen en ergens in het midden een grote eik, waarvan de wortels ver boven de grond uitstaken en alle kanten op kronkelden. Zo’n mooie, grote eik, die je alleen nog in sprookjesfilms ziet. Het was al zachtjes beginnen te regenen. Waarom die bij nou vloog terwijl het regende, weet ik niet. Ik weet niet wat een bij zou doen bij regen. Ik zou gaan schuilen, of in ieder geval lopen (of hoe dat ook heet als een bij zich voortbeweegt op zijn pootjes). De boom bood wat dat betreft een behoorlijke bescherming. Maar de bij vloog dus. Hij vloog heel kalmpjes, leek het. Hij slingerde, net alsof hij walste op muziek van het één of ander, en daardoor ontweek hij de druppels. Ik wachtte de hele tijd in spanning af tot één ervan hem zou raken.

‘Plof!’, eindelijk gebeurde het. De druppel verscheen (ik zag het in slow-motion) en de bij vloog er zegmaar in. De druppel ging helemaal om hem heen. De bij werd meegenomen, naar beneden, en draaide de hele tijd pirouettes en koprolletjes in het binnenste van die druppel water, het hele stuk door, tot de druppel uiteindelijk te pletter sloeg op een grote steen die daar toevallig stond. Er bleef een donkergrijze plek achter, waar die druppel neer kwam, en daar bleef die bij een kort moment bewegingsloos liggen. Heel even leek de tijd stil te staan, en toen wriemelde de bij weer met zijn pootjes.

Daar stopte mijn visioen. Maar ik vind het zó mooi, mijn verbeelding. Echt, ik word er helemaal blij van. En gelukkig heeft de bij het overleefd, dat is nog wel het fijnste!

En nu ga ik slapen. Welterusten!

Laatst gewijzigd op 07-05-2005 om 21:42.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2005, 08:56
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik vind hem grappig

Citaat:
in een veld, met gras, paardebloemen en ergens in het midden een grote eik,
Moet die komma na veld niet weg?

Citaat:
De druppel verscheen (ik zag het in slow-motion) en de bij vloog er zegmaar in.
Je hebt dit in een vrij spontane stijl geschreven, maar die zegmaar vind ik toch niet echt mooi, hoor
Oud 07-05-2005, 11:35
I C U
I C U is offline
Het heeft iets! Het geeft je dat ik-ben-een-klein-kind-en-ik-speel-in-de-speeltuin-en-ik-ben-heerlijk-onwetend-gevoel. Zo'n blij iets. Dat zegmaar in het stukje dat Vv al quote vind ik echt niet mooi staan. Verder, ja blij stukje Weinig diepzinnig, maar dat mag je ook niet verwachten, op een zaterdagmorgen
Oud 07-05-2005, 17:22
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
I C U schreef op 07-05-2005 @ 12:35 :
Weinig diepzinnig, maar dat mag je ook niet verwachten, op een zaterdagmorgen
vrijdagnacht
Oud 07-05-2005, 17:23
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 07-05-2005 @ 18:22 :