Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2005, 09:28
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Het eerste ietsje van iets dat, als het gaat zoals ik wil dat het gaat, nog veel groter en beter gaat worden.

Soms zie ik overal verbanden.
Soms, sommige tijden, sometimes. Streep een paar letters van die laatste weg en je houdt weer “soms” over. Talen zitten geweldig in elkaar. Je hoeft maar om je heen te kijken om hiervan het bewijs te zijn.
Boek, book, Buch. Als je in het Nederlands een “k” hebt, krijg je in het Duits van een “ch”. Denk maar aan “zoeken,” dat wordt in het Duits “suchen”. Afgezien daarvan zijn de woorden hetzelfde, alleen wordt de “oe-klank” telkens anders geschreven.

Ik ben geen taalkundige, ik ben enkel iemand die om zich heen kijkt. Vaak zie ik de vreselijkste dingen en dan besef ik maar al te goed dat mensen niet meer of minder zijn dan dieren. We leven om te leven en slechts weinig mensen kunnen overtuigend aangeven waarom we dat doen. Het komt uit een soort van oerdrift voort, een geheimzinnige kracht die maakt dat we willen voortleven.
’s Nachts droom ik over geweld en liefde, een fantastische wereld vol met angst. Elke ochtend word ik met weemoed wakker, wat ogenschijnlijk vreemd is omdat op het eerste gezicht het dagelijks leven veel prettiger lijkt. Toch is dat niet zo, maar goed uitleggen wat er in mijn dromen fijner is dan in het dagelijks leven kan ik niet. Waarschijnlijk heeft het ermee te maken dat er in de nacht enkel gevoelens en woorden bestaan. Ik droom in alle talen en alles klopt perfect. Overdag zoek ik naar diezelfde perfectie en warempel, soms vind ik nog bruikbare dingen ook.

Het verschil tussen mens en dier zit in de taal. Mensen kunnen dromen in woorden, dieren enkel in beelden. Mensen kunnen elkaar duidelijk maken wat ze voelen en ze kunnen verbanden zien.
Zonder verbanden is het leven nutteloos.

Life, vivre, leven, leben.
Oud 05-05-2005, 09:39
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Snelverband, rekverband, gipsverband.

Leuk stukje tekst, maar ik weet niet of het zo makkelijk deel uit zou kunnen maken van 'iets groters'. Het komt op mij in ieder geval al als 'rond' over.
Soms is de redenering wat simpel, ietwat krom ("Soms, sommige tijden, sometimes. Streep een paar letters van die laatste weg en je houdt weer “soms” over." --> Tja, en?), maar het is ook vrij dromerig, dus dat mag.

Oud 05-05-2005, 11:26
I C U
I C U is offline
Fijn stukje tekst! Het leest prettig, en de inhoud bevalt me ook. Dat dromerige sluit wel aan bij mijn gemoedstoestand Ik ben wel benieuwd naar de rest, omdat het, zoals Zut al zei, overkomt als iets wat al af is. Ik wil wel zien hoe je dat voor elkaar gaat krijgen!

Toch: nice!
Oud 05-05-2005, 14:55
Morri
Morri is offline
Heel goed!! Vooral de inhoud vind ik heel mooi, ik ben wel benieuwd wat voor groter geheel je dan in gedachten had.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 11:52
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Dank jullie wel

Groter geheel.. Tsja, dat weet ik zelf ook niet precies, maar ik houd van de gedachte dat ik bezig ben met een groot project
Oud 06-05-2005, 13:39
Changshan
Changshan is offline
Goed hoor. Alleen is het inderdaad wel een erg op zichzelf staand stukje, op deze manier. Dus onderdeel van een groter geheel... naja, kan altijd als je het ergens in een verhaal schuingesdrukt zet, of als proloog.
Oud 08-05-2005, 09:33
farai
farai is offline
leuk stukje weer
Oud 08-05-2005, 09:36
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Dank jullie wel.

Jullie vinden het allemaal wel een op zichzelf staan stukje, maar vinden jullie het dan niet een beetje warrig, van de hak op de tak? Ik bedoel, het gaat over taal, dromen, en het verschil tussen mens en dier. Natuurlijk heb ik het wel een beetje met elkaar verbonden, maar voor mijn gevoel kon ik dat nog wel uitwerken...

Maar fijn dat jullie het een leuk stukje vinden, daar niet van
Oud 08-05-2005, 10:02
Verwijderd
Citaat:
~oceangirl~ schreef op 08-05-2005 @ 10:33 :
leuk stukje weer
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten