Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2005, 17:15
Kimisa
Kimisa is offline
Het klinkt raar maar als ik aan het examen denk dan schiet ik nu al in de stress. Ik zit nu eind 4V, en ik ga hoogstwaarschijnlijk wel over. Maar om nou te zeggen dat ik dit jaar zo goed heb gewerkt. Veel SE's heb ik pas 1 dag van te voren geleerd. Ik ben nu echt bang dat ik dit jaar iets heb gemist waardoor het examen veel moeilijker gaat worden.

Krijg je op het eindexamen veel dingen die je in de vierde klas hebt gehad? En als dat zo is, krijg je deze stof nog terug in de vijfde of zesde? Volgens sommige leraren krijg je namelijk sommige stof alleen in de vierde en dan pas weer op het eindexamen.

Ik heb het maar bij school en studie gezet, ik vond het niet echt passsen in het eindexamenforum aangezien ik in de vierde zit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-05-2005, 17:30
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Relax zeg. Je krijgt misschien voor bepaalde vakken wel stof uit de vierde, maar die herhaal je nog massaal in je examen jaar. Je hoeft je echt niet zo druk te maken hoor.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 17:30
gurl19
gurl19 is offline
Ik heb Havo gedaan. Maar ik vond niet dat je stof kreeg van de vierde.. Wel natuurlijk woordjes ofzo. Maar bijvoorbeeld bij geschiedenis kreeg je 2 boek(jes) die je moest leren en meer niet. Een boekje was overigs wel herhaling van de vierde. Dus dit gaf een voordeel.

Het examen stelt weinig voor vond ik. Gewoon goed leren. Goede samenvattingen maken. Ook is het belangrijk dat het gemiddelde van je SE goed zijn. Het examen is maar de helft van het cijfer he, de andere helft is ook belangrijk.

Het valt allemaal best wel mee.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 17:58
rubenrtv
rubenrtv is offline
Chill, (bijna) iedereen leert SE's een dag van te voren. Ik zit nu eind 5e en heb echt nog geen enkele examenvrees.
Rustig, je hebt nog 2 jaar ...
Oud 14-05-2005, 18:17
pyres
pyres is offline
ik had wel beetje erg examenvrees
maar dat was meer omdat ik niet wist wat ik er van kon verwachten

dus ik ben twee maanden ofzo begonnen met af en toe dingen doorlezen
en toen ik er eenmaal achterkwam dat het helemaal niet zo lastig was als dat ik zelf dacht, toen pas ben ik rustiger geworden
Oud 14-05-2005, 18:57
welle
welle is offline
Ik heb precies hetzelfde als jij. Om de talen maak ik me geen zorgen, maar ik kan nu al stressen als ik aan bijv. scheikunde denk.. Ik zou zeggen, zorg dat je je huiswerk goed bijhoudt en je best doet voor je SE's en dan komt het waarschijnlijk wel goed
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 19:26
Keith
Keith is offline
De stof die je in de 4e leert zal in de vijfde en zesde op worden uitgebreid, dus als je het nu niet hebt gelerd zal je er snel achterkomen. Maar de school zal je alleen over laten gaan als zij geloven dat jij het volgend jaar kan.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 19:41
Kimisa
Kimisa is offline
Het is ook meer dat de leraren je nu al bang zitten te maken voor hoe moeilijk het gaat worden en hoeveel je al had moeten weten in de vierde klas enzo.

Misschien stel ik me wel een beetje aan maar het lijkt me wel heel eng.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 19:41
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Rustig aan... mja kijk de stof die je in de vierde krijgt, geldt natuurlijk als basis voor in de vijfde klas etc. dus qua stof zal het steeds wat "moeilijker" / een stapje hoger worden... maar ik denk dat je je niet zo druk hoeft te maken. En je zegt zelf dat je voor sommige SE's laat bent begonnen met leren... naja dan moet je maar wat eerder beginnen daarmee de volgende jaren.
Niet zo paniekerig doen. Trouwens, van talen (ik weet niet of je veel talen hebt) krijg je toch op het eindexamen voornamelijk tekstverklaren, dat is iets waar je niet te veel stof uit je hoofd hoeft te knallen (behalve dat je bij Engels en Frans en zo een redelijke woordenschat moet hebben om de teksten te begrijpen) en dat zijn dus dingen die je wel of niet beheerst. Beheers je zoiets wel, dan hoef je je zeker geen zorgen te maken. Beheers je zoiets minder, dan gewoon wat meer oefenen.
Oud 14-05-2005, 19:56
Verwijderd
Bij de exacte vakken (met name wiskunde) moet je wel bijblijven.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 22:48
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
je krijgt in de vijfde ook herkansingen als het goed is... 1tje voor elk vak
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 22:53
Verwijderd
Dat verschilt per school.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 00:18
Ramble On
Ramble On is offline
Halloooo sommige mensen hier hebben over 1 week hun examen (waaronder ik). Die mensen moeten in de stress schieten en niet iemand die in de vierde zit. Kom op zeg, het duurt nog 2 jaar voor jou.
Oud 15-05-2005, 10:04
Verwijderd
4V is qua exacte vakken (behalve bio) gewoon een voorbereidingsjaar, waar je dingen leert die je in 5V nodig hebt. Je hebt toch ook nog geen SE's voor je profielvakken?

En als je iets vergeet van dit jaar, dan vraag je dat gewoon?
Het heeft echt totaal geen zin om nu al bang te worden van het examen. Ga eerst maar zorgen dat je in 6V komt
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 10:59
Kimisa
Kimisa is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 15-05-2005 @ 11:04 :
4V is qua exacte vakken (behalve bio) gewoon een voorbereidingsjaar, waar je dingen leert die je in 5V nodig hebt. Je hebt toch ook nog geen SE's voor je profielvakken?

En als je iets vergeet van dit jaar, dan vraag je dat gewoon?
Het heeft echt totaal geen zin om nu al bang te worden van het examen. Ga eerst maar zorgen dat je in 6V komt
Ik heb wel al SE's gehad voor mijn profielvakken. Dit jaar krijg je er 3 voor scheikunde, 4 voor natuurkunde, 4 voor wiskunde en ook 4 voor biologie.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 11:00
Verwijderd
Citaat:
Kimisa schreef op 15-05-2005 @ 11:59 :
Ik heb wel al SE's gehad voor mijn profielvakken. Dit jaar krijg je er 3 voor scheikunde, 4 voor natuurkunde, 4 voor wiskunde en ook 4 voor biologie.
Oh raar, wij krijgen alleen maar SE's over stof die niet meer herhaalt word en die dus telt voor je examen. Wat ben ik blij dat ik geen SE's heb gehad dit jaar .
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 11:08
Keith
Keith is offline
SE's zijn SCHOOLexamen, het is dus aan de school om te bepalen wanneer die SE's zijn en hoe zwaar ze wegen. Op sommige scholen worden Duits en Frans 1 in de vijfde afgerond, op andere in de zesde. Ik rondde bv. in de vierde Bio I en GS I af, maar heb alleen in de zesde maatschappijleer gehad.

Zorg er maar gewoon voor dat je overgaat. De school laat mensen die het zeker niet gaan halen niet naar de zede gaan, het is beter voor zowel de school als jou om de vijfde over te doen dan eerst zakken en dan de zesde opnieuw moeten doen.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 11:09
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 15-05-2005 @ 12:08 :
Zorg er maar gewoon voor dat je overgaat. De school laat mensen die het zeker niet gaan halen niet naar de zede gaan, het is beter voor zowel de school als jou om de vijfde over te doen dan eerst zakken en dan de zesde opnieuw moeten doen.
Hoebedoel je? Als je voldoet aan de overgangsregeling dan mag je toch gewoon over? Dan kan de school je niet tegen houden toch? En anders blijf je door je cijfers toch gewoon zitten?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 11:11
Balance
Balance is offline
Alles van het examen wordt nog herhaald in de 6e. Bij sommige vakken letterlijk in de stof, bij andere vakken door proefexamens te maken. En snap je iets niet bij zo'n proefexamen, dan vraag je je docent daar uitleg over.
Bovendien kom je er op tijd achter dat je wat meer aan je SE's moet doen, want je hebt nog 2 jaar te gaan. Voldoende om voor hoge SE-cijfers te zorgen, waardoor je straks lage CSE-cijfers mag hebben.
Oud 15-05-2005, 11:31
Keith
Keith is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 15-05-2005 @ 12:09 :
Hoebedoel je? Als je voldoet aan de overgangsregeling dan mag je toch gewoon over? Dan kan de school je niet tegen houden toch? En anders blijf je door je cijfers toch gewoon zitten?
De overgangsregelingen van de school zijn niet absoluut. Maar sowieso geldt waarschijnlijk dat als jij zo iemand bent waarvan ze vermoeden dat je je Diploam niet gaat halen je cijfers ook niet voldoende zijn om zeker over te gaan.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 12:02
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
In mijn examenjaar (VWO6) kreeg ik alleen, echt alleen examenstof. Vanaf de kerstvakantie zeker.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 12:37
fractuur
fractuur is offline
Als ik jou was, zou ik in de vijfde harder gaan werken, want uit de vierde krijg je toch amper wat terug. De vijfde wel, en daar ben ik behoorlijk tegenaan gelopen dit jaar. Maar dan nog is het prima bij te werken hoor, ik sta er nu heel redelijk voor. En dat, terwijl ik allee de laatste twee examenweken besefte dat het echt voor mn examens aan het werken was...
Oud 15-05-2005, 13:51
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Keith schreef op 15-05-2005 @ 12:08 :
Op sommige scholen worden Duits en Frans 1 in de vijfde afgerond, op andere in de zesde.
Wij hebben frans1 al in de 4de afgerond
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 13:59
pino123
pino123 is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 15-05-2005 @ 11:04 :
voor mijn natuurkunde wel 3 SE's gehad, maar dat waren pure PO's gericht op inzicht--> de gemiddeldes waren dan ook niet zo hoog
Oud 15-05-2005, 14:31
Verwijderd
Citaat:
pino123 schreef op 15-05-2005 @ 14:59 :
voor mijn natuurkunde wel 3 SE's gehad, maar dat waren pure PO's gericht op inzicht--> de gemiddeldes waren dan ook niet zo hoog
Om die rede krijgen wij misschien wel geen SE's. Omdat het gewoon niet zo goed gemaakt wordt door iedereen. Maargoed met 1 uur scheikunde, 1 uur natuurkunde, 1 uur wiskunde, 1 uur biologie per week kom je er ook niet zo snel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten