Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Dus ik weet wel hoe een vliegtuig eruit ziet. Maar dit waren geen vliegtuigen. Zoals ik al een paar keer zei; soms draaien ze een rondje en gaan dan precies de andere kant op. Is dat een normale baan voor een vliegtuig? Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() maar (zulke kleine ![]() je ziet wel eens dat sommige jokers het leuk vinden om grote disco-achtige lampen de lucht in te projecteren, daar krijg je inderdaad een hele boel draaiende lichtjes op hoge sluierbewolking. |
![]() |
|
![]() |
Wat aanvullende vragen:
- Hoe lang duurde het bewegen van één zo'n sterretje? - Hoe helder waren ze ongeveer? Bijvoorbeeld net zo helder als de helderste ster / iets helderder / zo helder als de 10de helderste ster, of zoiets. Stomme vraag, maar weet je zeker dat het geen vuurvliegjes of iets in die richting zijn? Nog een stomme vraag: keek je door een ruit heen of stond je buiten? Misschien bewoog de ster niet, maar werd het schijnbare bewegen veroorzaakt door breking van het licht in het glas? Heb je wel eens een satelliet gezien, zodat je zeker weet dat dat het niet is? Satellietvoorspellingen zijn te vinden op http://www.heavens-above.com. Heb je wel eens vallende sterren gezien?
||
Citaat:
Sommige waren net zo helder als de meeste goed zichtbare sterren, dus redelijk helder. Maar er waren er ook bij die je amper zag. Dan viel ie opeens op, en was je em ook af en toe weer bijna kwijt omdat ie heel 'onduidelijk' was. We stonden op mn balkon, dus we keken niet door glas. Vuurvliegjes waren het zeeeeeeker niet. Je zag gewoon duidelijk dat ze HEEL hoog vlogen. En trouwens.. het is hier midden in de stad, vlak langs de snelweg. Vuurvliegjes komen hier denk ik niet voor. Maarja, die zien we wel ns op vakantie, en dit was niet laag, maar heel hoog in de lucht. Zag er sowieso heel anders uit. Oja, en over dat ze misschien niet bewogen. Dat hoor ik de hele tijd. Maar ze bewegen niet in de zin van; ze staan op 1 plaats en wiebelen heen en weer. Ze bewegen in de zin van; eerst staat ie tussen 2 sterren in en dan gaat ie bewegen (schommelend) en dan op een gegeven moment 'vliegt' ie helemaal over de flat heen, totdat je em niet meer kunt zien zonder van het balkon af te donderen. Dus ze bewegen echt in de zin van bewegen ![]() Vallende sterren hebben een staart, toch? En satelieten bewegen van punt A naar punt B, niet zoals ik hierboven heb beschreven. En vliegtuigen (nog maar een keer..) waren het zeker niet. Mn moeder woont hier al sinds ze 15 was, ze is nu 42, dus ik weet zeker dat zij heus wel een vliegtuig kan herkennen (we wonen naast Rotterdam Airport). Dat was nog even voor de duidelijkheid, krijg namelijk steeds dezelfde opties ![]()
||
Citaat:
En ja, het ziet er precies zo uit als een ster. Alleen sommige zijn dus wat minder helder of juist helderder. Maar ze zijn wel dezelfde grootte, gewoon een puntje dat gaat bewegen.
||
Citaat:
|
![]() |
Je vraagt om een rationele verklaring, dus dit is mijn beste gok.
Ik vermoed dat je toch satellieten gezien hebt. De vreemde bewegingen die ze maken zijn er misschien toch niet echt, net zo als het feit dat ze eerst stil lijken te staan. Als je naar een horloge of zo met secondenwijzer kijkt, lijkt die vaak ook eerst stil te staan, of in elk geval pas na 1 seconde te verspringen. Misschien is er hier ook zo'n effect. Satellieten zijn alleen rond een bepaalde tijd, net na zonsondergang en net voor zonsopkomst, te zien. Kun je aangeven hoe laat je ze het gezien? De helderste satelliet is de ISS. Hier de overkomsttijden voor de komende dagen: 4 juli 23:43-23:49 88 noord 5 juli 1.18-1.23 68 zuidzuidwest 5 juli 2.54-2.54 10 west 6 juli 0.09-0.15 88 oost 6 juli 1.45-1.47 33 zuidwest 6 juli 23.00-23.06 87 noordnoordoost 7 juli 0.35-0.40 65 zuidzuidwest 7 juli 2.11-2.11 10 west 7 juli 23.26-23.32 88 zuidoost 8 juli 1.02-1.04 34 zuidwest 8 juli 23.52-23.57 62 zuidzuidwest 9 juli 1.28-1.29 12 westzuidwest 9 juli 22.43-22.49 87 zuid 10 juli 0.19-0.22 32 zuidzuidwest 10 juli 23.09-23.15 58 zuidzuidwest 11 juli 0.45-0.46 12 zuidwest 11 juli 23.36-23.40 30 zuidzuidwest 13 juli 0.02-0.04 15 zuidwest 13 juli 22.52-22.57 28 zuidzuidwest De getallen zijn achtereenvolgens de datum, de verschijningstijd, de verdwijntijd, de hoogte aan de hemel in graden (dus van 0 tot 90) op het hoogste punt van de baan, en de windrichting van het hoogste punt van de baan. Je moet dus wel een overkomst uitzoeken die een beetje hoog is, eentje die maar 10 graden boven de horizon uitkomt is niet zo handig. De ISS beweegt altijd van west naar oost via het zuiden. Voor andere satellieten kan dat anders zijn. Deze data komen dus van www.heavens-above.com. Misschien kun je een keer als het helder is controleren of het dit is wat je hebt gezien. Ook voor de andere forummers interessant natuurlijk.
||
Citaat:
![]() We zagen ze overigens voor het eerst rond 24:00. En de 2e keer ook rond die tijd, maar toen bleven we wel 2 uur zitten, dus rond 02:00 zagen we ze ook nog. Maargoed, ik kijk het wel even na ![]()
|
Naar mijn weten was de ISS een ruimtestation dat ze vorig jaar in zee hebben laten crashen... maar t kan zijn dat ik naar een goeie remake van WOW, de originele radio-editie zat te luisteren.
UFO's? ![]() Satellieten ja, en nee er zweven er niet enkele rond, maar duizenden. Afgezien daarvan zijn er inderdaad de veelbesproken weerballonnen en verscheidene natuurverschijnselen. Zo kan door spiegeling op verschillende oppervlakken (denk aan water, gebouwen etc) en vervolgens weerkaatsing bij het schieten door verschillende luchtlagen (trillend al dan niet) licht op vreemde plekken terecht komen. Daarnaast kan het ook nog eens een enkele schijnwerper van een discotheek zijn , of een satelliet die in een kromme baan naar de aarde terugkeert (dankrijg je afhankelijk van je gezichtspunt een 'omdraai'-effect) of... of.... of...... Maar nee, het moe-ten groene mannetjes zijn..... ![]()
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
de ISS trekt nog steeds baantjes om de aarde, en is zelfs nog niet af. oorsprongkelijke datum waarop hij af zou zijn was april 2006. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() ![]()
|
|
|
![]() |
||||