Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-07-2005, 03:08
*oma*
*oma* is offline
Wat denk jij dat verlichting inhoudt? Wil je zelf er ook een vorm van bereiken? Waarom wel en waarom niet?
Oud 13-07-2005, 10:54
KMBA
KMBA is offline
Ik zie Verlichting als een status van het bewustzijn, dat je bewust bent van het lijden en glorie van de wereld, dat je de wijsheid hebt om de wereld om je heen en in jezelf te kunnen benaderen.

Ja.. ik hoop het wel te bereiken, maar je moet toch wel een zekere levenservaring hebben [zekere leeftijd bereikt hebben], zodat je openstaat om te beginnen met je zoektocht naar Verlichting, maar dat verschilt natuurlijk per persoon

Greetz,

KMBA
Oud 13-07-2005, 17:58
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
ik denk inderdaad ook dat het een openbaring voor jezelf is, het bewust zijn van je leven en de dingen om je heen. het waarderen van alles om je heen en er vrede mee hebben. het niet altijd maar meer en meer willen maar genoegen nemen met jezelf en de dingen die je heb.
Oud 13-07-2005, 23:32
Upke
Upke is offline
Citaat:
*oma* schreef op 13-07-2005 @ 04:08 :
Wat denk jij dat verlichting inhoudt? Wil je zelf er ook een vorm van bereiken? Waarom wel en waarom niet?
Hoi ik beoefen Falun Dafa (cultivatiewijze), die als doel heeft om juist verlichting en wijsheid te bereiken doormiddel van cultivatie van lichaam en geest. Net als Boeddhisme, monniken en nonnen streven hier ook naar verlichting.

Je hebt verschillende vormen van verlichting. Zoals geleidelijke verlichting, semi-verlichting en plotselinge verlichting. Het maakt mij niet uit welke vorm van verlichting ik misschien meemaak, het is allemaal verlichting, dat behalen is mijn doel.

Verlichting (Kai Gong) houd in dat een beoefenaar onophoudelijk zijn gehechtheden en verlangens opgeeft, zodat zijn geest rustiger en kalmer word. Intussen lijdt hij ook, om zo zijn karmische schulden terug te betalen. Tot men op een punt komt dat al zijn karma terugbetaalt is en men verlichting en wijsheid bereikt. Dit is de ultieme verlichting.

Groetjes van Guus
Oud 14-07-2005, 01:16
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Upke schreef op 14-07-2005 @ 00:32 :
Je hebt verschillende vormen van verlichting. Zoals geleidelijke verlichting, semi-verlichting en plotselinge verlichting. Het maakt mij niet uit welke vorm van verlichting ik misschien meemaak, het is allemaal verlichting, dat behalen is mijn doel.
Het lijkt mij, dat als je tegelijkertijd probeert te hoogspringen, kogelstoten en hordelopen, je in geen van deze drie dingen zult slagen. Ik denk dat je echt voor een (1) pad zult moeten kiezen en die met alles wat je heb volgen.
Oud 14-07-2005, 11:58
Upke
Upke is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 14-07-2005 @ 02:16 :
Het lijkt mij, dat als je tegelijkertijd probeert te hoogspringen, kogelstoten en hordelopen, je in geen van deze drie dingen zult slagen. Ik denk dat je echt voor een (1) pad zult moeten kiezen en die met alles wat je heb volgen.
Sorry ik kan niet volgen wat je nu zegt?
Oud 17-07-2005, 19:15
hatefukk
hatefukk is offline
"Verlichting" is een typisch modern begrip. Het idee dat je eindeloos in deze wereld incarneert en uiteindelijk ineens het licht ziet en 'verlicht' raakt is niet gebaseerd op enige godsdienstige of filosofische overlevering, ook niet op het Boeddhisme.

Wat wel uit veel oude overleveringen blijkt is dat de mens door verschillende stadia van ontwikkeling evolueert, tot het zijn uiteindelijke vorm, de onsterfelijke, god-gelijke mens bereikt. In het gnostieke christendom en hermetisme had je de verschillende 'hemelsferen' waar men door moest. In de hermetische 'verhandeling van de achtste en negende hemelsfeer', gevonden bij nag hammadi, wordt een inwijding in de achtste hemelsfeer beschreven, waarin Zelfkennis gelijk wordt aan Godskennis.

Volgens de leer van Pythagoras is de mens drievoudig: een stoffelijk lichaam, een astrale ziel en een onsterfelijke 'godsbeginsel'. Dit godsbeginsel was een directe uitstraling van de 'Monade' (god zo je wilt) en vormde op zich een eigen Monade die door het middelpuntzoekende beginsel zich wil verenigen met de centrale geestelijke zon, of Monade.

Zo zijn er vele varianten te vinden op deze in de kern altijd gelijke leer, maar van een spontane 'verlichting' is nooit sprake.
Oud 18-07-2005, 19:50
Met@lFre@kie
Met@lFre@kie is offline
Citaat:
KMBA schreef op 13-07-2005 @ 11:54 :
Ik zie Verlichting als een status van het bewustzijn, dat je bewust bent van het lijden en glorie van de wereld, dat je de wijsheid hebt om de wereld om je heen en in jezelf te kunnen benaderen.
Citaat:
Mr.Ed. schreef op 13-07-2005 @ 18:58 :
ik denk inderdaad ook dat het een openbaring voor jezelf is, het bewust zijn van je leven en de dingen om je heen. het waarderen van alles om je heen en er vrede mee hebben. het niet altijd maar meer en meer willen maar genoegen nemen met jezelf en de dingen die je heb.
dit is precies hoe ik me voel en hoe ik leef en hoe ik denk.
zonder dat ik er iets voor doe.
Oud 19-07-2005, 00:13
Verwijderd
ik zie de verlichting als een soort van baken in de verte
je staat zeg maar zelf op het strand in het losse zand je hebt niet echt grip op de dingen net zoals je op het strand niet makkelijk vooruit komt je moet een weg zoeken en als het ware als moses de zee splijten om tot de baken te komen
die op zijn beurt weer symbool staat voor de onderdrukking van de vrije geest want ik plaats mezelf nooit in de massa (de zee) ik heb altijd het gevoel dat ik uniek ben, dat draag ik ook uit in me kleren
maar de verlichting is meer voor mij, het is ook het verlangen naar vrede op aarde en een gezond milieu en meer zetels voor groenlinks
Oud 19-07-2005, 09:31
KMBA
KMBA is offline
Met@lFre@kie schreef:

Citaat:
dit is precies hoe ik me voel en hoe ik leef en hoe ik denk.
zonder dat ik er iets voor doe.
Dus jij zegt, dat jij verlicht bent?... Want als je zegt dat je verlicht bent, dan ben je het niet... ja ik weet het.. het is heel erg Zen..

KMBA
Oud 19-07-2005, 10:28
Verwijderd
Ik erken geen verlichting.
Oud 19-07-2005, 15:02
Met@lFre@kie
Met@lFre@kie is offline
Citaat:
KMBA schreef op 19-07-2005 @ 10:31 :
Met@lFre@kie schreef:

Dus jij zegt, dat jij verlicht bent?... Want als je zegt dat je verlicht bent, dan ben je het niet... ja ik weet het.. het is heel erg Zen..

KMBA
nee ik voel me alsof ik verlicht ben
Oud 19-07-2005, 15:34
hatefukk
hatefukk is offline
Citaat:
Met@lFre@kie schreef op 19-07-2005 @ 16:02 :
nee ik voel me alsof ik verlicht ben
De omschrijving die je aanhaalt klinkt eerder als een manische episode dan als 'verlichting'.
Oud 20-07-2005, 09:03
Dauron
Dauron is offline
ik denk dat ik verlicht ben over mystiek:
ok dus als ik het goed begrijp denkt hier iedereen verlicht en maar niemand gelooft ze, dat is het probleem van dit forum. dus laten we elkaar eerst geloven, daar ligt het pad naar begrip.

gegroet Dauron

Regels voor berichten