Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-03-2002, 20:21
Hdus
Hdus is offline
Ik sprak net met een vrouw die sprak over dat ze "verlicht" zou worden na haar leven (soort van reincarnatie) (ze gelooft in jezus) (ze is religieus). Tegen mij zij ze: "je zal verloren gaan".

En dat ga ik ook... Ik leef om iets op te bouwen, en daarmee houdt het adrem op bij de dood. Mijn ziel gaat verloren.

Ik vraag me af waarom mensen de drang hebben om te geloven dat hun ziel, bewustzijn nog doorleeft, ook al verteld onze ratio dat dat niet zo is. Hele intelligente mensen zelfs. Zou het niet veel heerlijker leven als je er hemels van overtuigd bent, dat je na je dood verder leeft?

En nu de laatste vraag: Zou ik mezelf religieus kunnen maken? Want zon veilig gevoel van een wakende almachtige die boven me staat, en een hemel zou wel een hele geruststelling zijn eigenlijk...

Ik denk eraan om te bekeren... En niet zo radicaal: maar gewoon zo erg dat ik 100% KAN geloven in GOD.

Ateisten zullen het wel irrelevant vinden, maargoed, laten we het eens allemaal proberen om voor 100% in god te gaan geloven! Hoe doe je dat???
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2002, 20:24
Koningin van de Nijl
Koningin van de Nijl is offline
God is dood

nog meer dan de mens
Met citaat reageren
Oud 15-03-2002, 20:25
Hdus
Hdus is offline
Citaat:
Koningin van de Nijl schreef:
God is dood

nog meer dan de mens
dat is NOT the issue...

Kan ik er in geloven of niet.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2002, 20:29
bubbeltjes
bubbeltjes is offline
--> Filosofie & Levensbeschouwing
Met citaat reageren
Oud 15-03-2002, 20:58
Uhmpra
Uhmpra is offline
mmm, ik denk dat het op zich wel prettig zou zijn om gewoon te geloven en geen vragen te stellen, maar aangezien ik niet geloof in een god ofzo en ook niet in een leven na de dood of in een doorlevende ziel, maar gewoon in een zinloos en nutteloos leven zonder doel, kan ik niet zomaar zeggen: kom vanaf vandaag ga ik maar in god geloven, ik zou mezelf dan voor de gek houden en misschien kan ik dat wel, maar ik betwijfel of ik daar zo goed in ben
Oud 16-03-2002, 11:09
jimmyO
jimmyO is offline
Als je in God gaat geloven moet je je ten eerste realiseren dat het om God gaat en niet om de religie...

Je zegt ook 'laten we eens allemaal 100% in God geloven'. Als dat zou kunnen..., dan zou ik erg blij zijn, maar dat kan niet...

O ja, christenen geloven niet in de eerste plaats omdat ze zich dan veilig voelen... (Natuurlijk komt dat er wel bij.

En O JA! (ik vergeet bijna steeds dingetjes). Natuurlijk zal ik je wel ff verwijzen naar een site waar het 1 en ander staat over 'hoe en waarom' geloven en hoe je dr mee kan beginnen.
http://soulfire.mirrorz.com/

Klik op 'geloof?'.

[Dit bericht is aangepast door jimmyO (16-03-2002).]
Oud 16-03-2002, 13:52
sase
sase is offline
Je kan niet opeens in God gaan geloven omdat je denkt: hmm dat heb ik niet geprobeerd?!. in God geloven is een gevoel, en ik denk niet dat je het jezelf aan kan praten. Maar, laat je niet door mij beinvloeden, als het je wel lukt zou ik het graag willen horen!
Oud 16-03-2002, 15:23
Isa
Isa is offline
Citaat:
Hdus schreef:
Ik sprak net met een vrouw die sprak over dat ze "verlicht" zou worden na haar leven (soort van reincarnatie) (ze gelooft in jezus) (ze is religieus).

ik hoop dat ze goed is voor haar naasten dan anders word ze helemaal niet verlicht na haar leven.

Tegen mij zij ze: "je zal verloren gaan".

En dat ga ik ook... Ik leef om iets op te bouwen, en daarmee houdt het adrem op bij de dood. Mijn ziel gaat verloren.

bullshit.

Ik vraag me af waarom mensen de drang hebben om te geloven dat hun ziel, bewustzijn nog doorleeft, ook al verteld onze ratio dat dat niet zo is.

ook mijn ratio vertelt me dat het wel zo is.

Hele intelligente mensen zelfs. Zou het niet veel heerlijker leven als je er hemels van overtuigd bent, dat je na je dood verder leeft?

vast wel.

En nu de laatste vraag: Zou ik mezelf religieus kunnen maken? Want zon veilig gevoel van een wakende almachtige die boven me staat, en een hemel zou wel een hele geruststelling zijn eigenlijk...

ik ken je niet genoeg om daarover te oordelen en er is meer dan alleen een hemel en een aarde. lijkt me een behoorlijk saaie wereld als de wereld eruitziet zoals de christenen denken dat die eruitziet. een hemel en een aarde en een god/rechter die na de dag des oordeels de mensen verdeelt in goeden en slechten, waarna je eeuwig in een oersaai paradijs kunt leven.

Ik denk eraan om te bekeren... En niet zo radicaal: maar gewoon zo erg dat ik 100% KAN geloven in GOD.

dan doe je dat.

Ateisten zullen het wel irrelevant vinden, maargoed, laten we het eens allemaal proberen om voor 100% in god te gaan geloven! Hoe doe je dat???
eh, probeer bewijzen voor zijn bestaan te zoeken om je ratio tevreden te stemmen.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2002, 16:37
mitsj
mitsj is offline
je kan pas 100% in god geloven als je van het begin van je leven aan geindoctrineerd ben en heel je omgeving heeft het altijd over god. En er moeten zo min mogelijk gedachten bij jouw bekend zijn die tegen een god ingaan.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2002, 17:47
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Reageren

Regels voor berichten