Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2005, 00:45
Verwijderd
Hallo,

Net had ik een discussie over data verlies op CD-ROM'S. Een tijdje geleden had ik ergens gelezen dat je data verliest op cd-roms als die gewoon ergens liggen. Nu gaat het wel over enkele jaren maar toch.

Kunnen dit mensen bevestigen en heeft er iemand een bron. Hoe komt dit eigenlijk? Ben benieuwd.

De test ging dacht ik over fotos op een cd-rom. Het werkt natuurlijk met meerdere merken getest.

Syphon
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2005, 05:04
Enlightenment
Enlightenment is offline
CD-rot, juh. Leuk voor die mensen die een mooie filmcollectie dachten hebben aangelegd.

Erg vervelend, en onnodig. Het schijnt met de bovenste toplaag van de cd te maken te hebben, die gaat vervormen. Hierdoor wordt de data-laag aangetast waardoor sommige sectoren niet meer leesbaar worden.

Verder is een gebrand cd-tje vaak onleesbaar als je hem in de zon legt. Een cd moet je altijd direct donker bewaren. En zorgen dat er geen krasjes ontstaan.

Een goed merk is ook heel erg belangrijk, zo zijn er kodak's met een goede levensduur (10 jaar). Daar betaal je ook voor, bijna 2 tot 3 keer zoveel.

Hetzelfde geldt, in meerdere mate, voor DVD's. En nog in meer mate voor Blu Ray Discs (BRD's). Laatstgenoemde is echter ook in cardridgevorm verkrijgbaar, deze beschermt de eigenlijke media. Wat mij betreft is dat wel een betere keus. Maargoed.

Dus kort gezegd: ja, dat kan ik bevestigen.
Oud 22-05-2005, 09:02
Verwijderd
Ik heb wel eens last gehad van dataverlies.

Een stel Mmore cd's begaven het. Ze waren gewoon niet meer leesbaar. Na verloop van tijd hadden mijn cd-rom spelers steeds meer moeite om ze te lezen, totdat uiteindelijk de cd helemaal niet meer herkend werd. Daarnaast liet van 1 Mmore cd de toplaag los.
Zoiets wil je ook niet meemaken in je speler of brander.

Ik heb verder nog een heleboel Philips cd-roms uit 1995 en 1996. Deze werken nog steeds prima. Aangezien we nu in 2005 leven, gaan deze dus al 10 jaar mee.

Mmore heb ik nooit echt een lekker merk gevonden, ik brand na al die jaren nog steeds op Philips cd-roms. Ik weet niet wat de huidige staat van dienst is van de nieuwere Mmore cd-roms, maar bij mij gingen ze echt niet langer dan 5 jaar mee.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 22:27
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
DetonatorDc schreef op 22-05-2005 @ 10:02 :
Ik heb verder nog een heleboel Philips cd-roms uit 1995 en 1996. Deze werken nog steeds prima. Aangezien we nu in 2005 leven, gaan deze dus al 10 jaar mee.
Philips maakt volgens mij zelf geen CD-R's en koopt ze in bij diverse fabrieken.
Oud 23-05-2005, 20:02
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Philips neemt tegenwoordig af van taiyo yuden e.a

En als je info hebt die je echt nog jaren wilt bewaren moet je maar opslaan op MO-disc imho.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 22:17
Verwijderd
Ik heb hier 50 cd's liggen waarvan de helft het niet meer doet.. na 1,5 jaar...
Diverse merken.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 22:57
Verwijderd
Dat is waar. In mijn geval zijn de cd's oa. afkomstig van Mitsui Chemicals Inc + Taiyo Yuden Company.

Ze komen inderdaad niet direct van Philips zelf, maar er staat Philips op als je ze koopt, dus spreek ik in dit geval van "Philips" cd-roms...
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 23:18
Verwijderd
CD-R's zijn inderdaad - als alle andere media - aan veroudering onderhevig. Dat hangt in hoge mate af van de kwaliteit van de schijf zelf, maar ook van de snelheid waarop en de kwaliteit van de brander waarmee de CD-R is gemaakt. Ik heb hier zelf nog een hele hoop audio-CD's liggen die ik meer dan 7 jaar geleden met mijn ouwe Matsushita CW-7502B 4X brander heb gemaakt. Doen het prima. Daarentegen hoor ik van vrienden dat hun 2-jaar oude, op 48X gemaakte CD's ook kuren beginnen te vertonen.

Wil je een CD/DVDR eeuwigheidswaarde geven, dan geldt er maar één regel: om de 4 à 5 jaar opnieuw inlezen en op een verse schijf fikken.

Laatst gewijzigd op 23-05-2005 om 23:22.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 01:30
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
DetonatorDc schreef op 23-05-2005 @ 23:57 :
Dat is waar. In mijn geval zijn de cd's oa. afkomstig van Mitsui Chemicals Inc + Taiyo Yuden Company.
Ze komen inderdaad niet direct van Philips zelf, maar er staat Philips op als je ze koopt, dus spreek ik in dit geval van "Philips" cd-roms...
Ja, maar over Taiyo Yuden hoor je veelal goede dingen, maar ook slechte. Het hangt er echt vanaf. En als Philips nou eens echt gek doet zit je met de gebakken peren.

Ik heb nu MAM-E schijfjes, dat zijn Mitsui schijfjes, en dat is ook het Mitsui bedrijf dat ze verkoopt in Europa of iets dergelijks, ik hoop dat die 't best doen eigenlijk.
Reageren

Regels voor berichten