Als het met Spanjaarden in Nederland zo is als met Nederlanders in Belgie dan gaat het op de volgende manier: Iedereen mag zich vestigen in een land van de EU zonder daarvoor een goede reden te hebben. Je moet je echter wel inschrijven in het vreemdelingenregister van de gemeente waar je verblijft als je langer dan drie maanden in het buitenland verblijft. Die tijd dat je in het buitenland verblijft moet je zelf kunnen voorzien in je eigen onderhoud. Je mag geen aanspraak maken op sociale voorzieningen in het land waar je dan woont zoals een bijstandsuitkering.
Ik studeer nu in Belgie en ik mag hier gewoon verblijven zolang ik in mijn eigen onderhoud kan voorzien, bijvoorbeeld door mijn studiefinanciering. Toen ik me hier inschreef moest ik het volgende laten zien:
- bewijs van levensonderhoud (stufi bijvoorbeeld)
- bewijs van ziekteverzekering
- inschrijvingsbewijs aan de universiteit (daarom ben ik niet helemaal zeker of je echt zonder reden ergens je mag vestigen)
- paspoort
- een aantal pasfoto's om een verblijfsvergunning aan te maken.