Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2005, 23:04
Skilly
Skilly is offline
Hallo beste luitjes.

Ik heb een probleem. Niet dat het wereld-crisis is maar ik vindt het gewoon erg.

Ik heb namelijk een holle rug. Dat komt door jaren een zware schooltas dragen totaal 2 jaar. Ik nam een rare houding aan om de pijn te verzachten wat ik onbewust deed en niet moest doen

Gevolg nu heb ik een holle rug. Als ik heel lang sta bv 1 uur ofzo krijg ik last van me onderrug. En heel soms op sommige dagen kan ik niet eens lopen.

Ik vindt het zo vreemd staan. Wil je een keer iets leuks aantrekken. Een vestje ofzo Dan zie je dat me hele rug hol is. Alsof me kont naar achter steekt en de rest van me lichaam naar voren is.Niet overdreven maar het valt wel op voor mij dan. Alsof ik dat express doe.
Daarom draag ik meestal van die wijde kleren. Ik vindt het ja. Ik weet niet wat ik aan die holle rug moet doen

Ik weet dat ik eigenlijk naar de dokter moet maar dat doe ik naar mijn examen.

Maar intussentijd wat kan ik eraandoen. Zometeen als ik ouder wordt wordt het nog erger

Zelf probeer ik vaak me rug "plat te duwen" tegen een muurtje. Maar dat helpt niet veel.

Wie helpt mij?

Groetjes de ongelukkige Skilly
Oud 25-05-2005, 23:25
Dizz
Dizz is offline
Hey,
Inderdaad naar de dokter. Ivm je examens kun je dat daarna doen inderdaad. De dokter zal er zelf niks aan doen maar je zeer waarschijnlijk doorsturen naar Cesar Therapie (of Mensendieck). Daar leren ze je om je bewust te worden van je houding, en leer je watwel een goede houding is. Ook krijg je oefeningen, deze oefen je bij de therapeut, maar krijg je als "huiswerk"naar huis. Goed je oefeningen doen en dan komt het goed. Dit gebeurt uiteraard niet meteen, maar langzaam aan zul je merken dat het beter wordt
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 23:28
Skilly
Skilly is offline
Ja? Maar vertel me wat kan er allemaal gebeuren met een holle rug? Ik vindt het zo lelijk. Wil ik een leuke vestje dragen. saat het lukt van achteren dan (heb ik het over) Maar halverwege mijn rug zie je 1 grote bocht naar binnen gaan en dan ongeveer bij me achterwerk die uitsteek. Ssoort van ¿ zoiets net als die vraagteken. Uiteraard niet zo overdreven

Heb altijd problemen met kleding in de zomaar want ik vindt rug gewoon niet mooi. Lijkt alsof ik 1 grote achterwerk heb maar dat is niet zo.
Oud 26-05-2005, 00:02
MTpower
MTpower is offline
Bij iedereen is de rug wat hol
Maar er zou een kleine vergroeiing kunnen zijn... dat is met een operatietje wel recht te zetten.
Als je naar de dokter gaat stuurt hij je toch eerst door naar de fysiotherapeut, daar krijg je allerlei oefeningen enzo en hij zorgt ervoor dat je goed op je houding let.
Meestal na een jaar tot 2 jaar fysio is het al zo goed als over met de pijn (heb het zelf ook moeten doen voor m'n knieen en rug).
Ze wilden me eerst opereren, maar dat wilde ik zelf liever niet
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 06:17
saturday
saturday is offline
Ik heb het ook. Beste wel erg.
Daardoor steekt mijn kont ook uit, dat is idd lelijk.
En ik ga ook tegen een muurtje staan om het recht te krijgen
En ik heb ook altijd last van mijn rug als ik een tijdje sta. Al helemaal als ik de hele dag heb gelopen (indestadoid)etc.
Ook lijkt het alsof je het met opzet doet idd. Zo van: hey man, check mijn ass. Maar dat is dus niet zo!

Als je de houding niet verandert, kun je daar later grote problemen mee krijgen. (altijd rugpijn bijv) Dus je moet er wel wat aan doen. Je kunt beginnen met buikspieroefeningen, zodat je rug sterker wordt.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 08:03
Skilly
Skilly is offline
Citaat:
saturday schreef op 26-05-2005 @ 07:17 :
Ik heb het ook. Beste wel erg.
Daardoor steekt mijn kont ook uit, dat is idd lelijk.
En ik ga ook tegen een muurtje staan om het recht te krijgen
En ik heb ook altijd last van mijn rug als ik een tijdje sta. Al helemaal als ik de hele dag heb gelopen (indestadoid)etc.
Ook lijkt het alsof je het met opzet doet idd. Zo van: hey man, check mijn ass. Maar dat is dus niet zo!

Als je de houding niet verandert, kun je daar later grote problemen mee krijgen. (altijd rugpijn bijv) Dus je moet er wel wat aan doen. Je kunt beginnen met buikspieroefeningen, zodat je rug sterker wordt.
Bedankt voor de tips. Ik gaa maandag echt naar de dokter. Want ik vindt het gewoon niet mooi, is het mooiweer. Wil ik een dunne t-shirt dragen met een vestje. Lijkt het alsof me kont uitsteekt En een jas ga ik nu niet dragen dus ik heb voor vandaag even skit wat mensen gaan denken.

Maar waar is de buikspieroefening goed voor? Ben wel benieuwd. EN hoeveel buikspier oefening moet je doen? 10× per dag of meer?
Oud 26-05-2005, 09:29
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb het ook en ik heb er jarenlang Mensendieck-therapie voor gevolgd. Dat heeft wel wat geholpen maar als je er helemaal vanaf wil komen moet je echt je hele houding gaan veranderen (constant met je buik ingetrokken, je billen samengetrokken en niet met overgestrekte knieen lopen enzo) en dat houd ik niet vol. Het is wel al een stuk vermindert maar je moet dan wel je oefeningen enzo goed volhouden.
Oud 26-05-2005, 10:16
bracelance
bracelance is offline
dokter lijkt me niet echt zinnig. Ga maar eerst naar de fysio, dan krijg je oefeningen etc. Mogelijk een rugcorrectie maar dat lijkt me overdreven.
Oud 26-05-2005, 10:22
Princesita
Princesita is offline
Citaat:
bracelance schreef op 26-05-2005 @ 11:16 :
dokter lijkt me niet echt zinnig. Ga maar eerst naar de fysio, dan krijg je oefeningen etc. Mogelijk een rugcorrectie maar dat lijkt me overdreven.
je zult toch eerst naar de dokter moeten, wil je doorverwezen worden naar de fysio lijkt mij.

ik heb trouwens lang ook een slechte houding gehad, maar dan meer het tegenovergestelde.
heb er ook therapie voor gehad (cesar) en heeft echt geholpen! je weet dan gewoon beter waar je op moet letten en krijgt ook echt handige oefeningen.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 10:25
Raven
Raven is offline
Citaat:
Skilly schreef op 26-05-2005 @ 00:04 :
Hallo beste luitjes.

Ik heb een probleem. Niet dat het wereld-crisis is maar ik vindt het gewoon erg.

Ik heb namelijk een holle rug. Dat komt door jaren een zware schooltas dragen totaal 2 jaar. Ik nam een rare houding aan om de pijn te verzachten wat ik onbewust deed en niet moest doen

Gevolg nu heb ik een holle rug. Als ik heel lang sta bv 1 uur ofzo krijg ik last van me onderrug. En heel soms op sommige dagen kan ik niet eens lopen.

Ik vindt het zo vreemd staan. Wil je een keer iets leuks aantrekken. Een vestje ofzo Dan zie je dat me hele rug hol is. Alsof me kont naar achter steekt en de rest van me lichaam naar voren is.Niet overdreven maar het valt wel op voor mij dan. Alsof ik dat express doe.
Daarom draag ik meestal van die wijde kleren. Ik vindt het ja. Ik weet niet wat ik aan die holle rug moet doen

Ik weet dat ik eigenlijk naar de dokter moet maar dat doe ik naar mijn examen.

Maar intussentijd wat kan ik eraandoen. Zometeen als ik ouder wordt wordt het nog erger

Zelf probeer ik vaak me rug "plat te duwen" tegen een muurtje. Maar dat helpt niet veel.

Wie helpt mij?

Groetjes de ongelukkige Skilly

ik heb het zelfde probleem gehad..
omdat ik vrij lang ben en mijn rugspieren beter ontwikkeld waren dan mijn buikspieren.. dus

buikspieren trainen !!!

of ook heel goed .. gaan zwemmen

is geen wonder middel kan een tijd duren maar helpt zeker

reken wel op een jaar voordat je echt resultaat ziet

N.B.
je kan vast proberen om je bekken te kantelen met je buik en rug spieren ..
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 11:18
Bartje
Bartje is offline
Citaat:
Raven schreef op 26-05-2005 @ 11:25 :
ik heb het zelfde probleem gehad..
omdat ik vrij lang ben en mijn rugspieren beter ontwikkeld waren dan mijn buikspieren.. dus

buikspieren trainen !!!

of ook heel goed .. gaan zwemmen

is geen wonder middel kan een tijd duren maar helpt zeker

reken wel op een jaar voordat je echt resultaat ziet

N.B.
je kan vast proberen om je bekken te kantelen met je buik en rug spieren ..
ik heb dit ook gehad door mijn lengte.
zwemmen is echt goed daarvoor en buikspier oefingen ook uiteraard
Oud 26-05-2005, 11:20
Skilly
Skilly is offline
Nou ik heb vandaag iets aan. Soort van onder jas je weet wel wat ik bedoel. Soort van vest maar dan met mouwen.

Nou ik heb er maar een t-shirt ondergedaan want als ik het dicht doe dan lijkt alsof ik de heletijd met me achterwerk sta te shown Dus nu is het open maar zie je het niet.

Maar ik zat me af te vragen. Wordt een holle rug juist holler? En met fysio gaat die holle rug dan boller worden dus normaal?
Oud 26-05-2005, 11:22
Skilly
Skilly is offline
Citaat:
Bartje schreef op 26-05-2005 @ 12:18 :
ik heb dit ook gehad door mijn lengte.
zwemmen is echt goed daarvoor en buikspier oefingen ook uiteraard
Oo ik ben 1.69 heeft dat ermee te maken?En zo ja hebben mensen met holle rug meestal last?

En voor de holle ruggers. Hoe ga je ermee om? Ik bedoel kwa kleding. Ik vindt het zo afschuwelijk dat die achterwerk zo uitsteek.
Oud 26-05-2005, 11:26
Cookie
Cookie is offline
Ik heb het hele topic nie gelezen maar ik vind een holle rug wel mooi.

(of is het echt heel erg?)
Oud 26-05-2005, 11:39
Pikey
Pikey is offline
Niks holle rug, je hebt gewoon een dikke kont.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 11:41
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Pikey schreef op 26-05-2005 @ 12:39 :
of een bobbel op je buik.....
(ok weer ff serieus)
Oud 26-05-2005, 11:51
Raven
Raven is offline
Citaat:
Skilly schreef op 26-05-2005 @ 12:20 :
Nou ik heb vandaag iets aan. Soort van onder jas je weet wel wat ik bedoel. Soort van vest maar dan met mouwen.

Nou ik heb er maar een t-shirt ondergedaan want als ik het dicht doe dan lijkt alsof ik de heletijd met me achterwerk sta te shown Dus nu is het open maar zie je het niet.

Maar ik zat me af te vragen. Wordt een holle rug juist holler? En met fysio gaat die holle rug dan boller worden dus normaal?
wat doe jij nog hier meis.. 't is meer dan 30 graden ..
zwemmen jij

Offtopic.. uuh amateur astronoom ? JWG misschien ?
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 13:03
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 26-05-2005 @ 10:29 :
Ik heb het ook en ik heb er jarenlang Mensendieck-therapie voor gevolgd. Dat heeft wel wat geholpen maar als je er helemaal vanaf wil komen moet je echt je hele houding gaan veranderen (constant met je buik ingetrokken, je billen samengetrokken en niet met overgestrekte knieen lopen enzo) en dat houd ik niet vol. Het is wel al een stuk vermindert maar je moet dan wel je oefeningen enzo goed volhouden.
*herkenbaar*
Oud 26-05-2005, 13:51
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Skilly schreef op 26-05-2005 @ 12:22 :
En voor de holle ruggers. Hoe ga je ermee om? Ik bedoel kwa kleding. Ik vindt het zo afschuwelijk dat die achterwerk zo uitsteek.
Ik trek gewoon aan wat ik wil maar let er wel op dat de meeste shirtjes enzo over een strakke broek heen vallen. Lage broeken kan ik niet aan maar dat weet ik dus die zoek ik ook niet. Ik heb niet zo heel veel problemen met kleding door mijn holle rug, alleen met broeken soms. Shirtjes enzo trek ik gewoon aan wat ik leuk vind.
Oud 26-05-2005, 13:55
Verwijderd
Citaat:
Skilly schreef op 26-05-2005 @ 12:20 :

Ik snap er helemaal niets van.

Ik denk niet dat er iets is wat je kunt doen dat op (heel) korte termijn (tot na de examens is nog geen twee weken) helpt. Ga zo snel als het kan naar de dokter (waarom niet eerder dan na de examens als je zoveel last hebt?) en overleg met hem/haar. Dat lijkt mij het beste.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 14:08
Mara
Mara is offline
Ik heb het ook. Was erger, maar ik heb er Cesartherapie voor gevolgd, helpt wel
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 16:32
Skilly
Skilly is offline
Citaat:
Pikey schreef op 26-05-2005 @ 12:39 :
-_-' ha...ha?
Oud 26-05-2005, 16:34
Blackgeni
Blackgeni is offline
Je moet gewoon er gewoon aaan denken buikspieren aanspannen, bekken kantelen en nog meer oefeningen doen. Bij mij heeft het kwa kracht in mijn onderrug echt geholpen maar ik moet er wel aan denken om normaal te lopen.
Oud 26-05-2005, 16:59
Balance
Balance is offline
Een fysio/cesar therapeut kan je leren om een juiste houding aan te nemen, waardoor je rug minder hol is. Ik zou dus idd naar de dokter gaan. uiteraard is dit wel lange termijn werk (het kan uberhaupt wel even duren voor je bij zo'n therapeut terecht kan).
Oud 26-05-2005, 18:26
Roos
Roos is offline
Citaat:
MTpower schreef op 26-05-2005 @ 01:02 :
Bij iedereen is de rug wat hol
Maar er zou een kleine vergroeiing kunnen zijn... dat is met een operatietje wel recht te zetten.
Nee joh. Veel jonge meiden hebben een slechte houding en zwakke buik/rug spieren, waardoor ze pijn in de rug krijgen.

Bij mij hielp het om op ballet te gaan.
Probeer je constant van je houding bewust te zijn. Span je buikspieren aan en kantel je bekken een beetje naar voren. Dat helpt al wat.
Oud 26-05-2005, 22:42
Skilly
Skilly is offline
Nou bedank voor de reacties. IK heb besloten om totdat ik naar de dokter gaat na mijn examens elke dag na en voor het slapen 20 ×buikspier oefeningen doen. Dus liggen en benen op tillen zonder ze op de grond te raken

Bedank voor jullie reacties ik ben wat gerustgesteld. Ik dacht dat die holle rug niet weg zou gaan.

Woensdag naar de dokter
Oud 27-05-2005, 07:34
Mara
Mara is offline
Citaat:
Skilly schreef op 26-05-2005 @ 23:42 :
Nou bedank voor de reacties. IK heb besloten om totdat ik naar de dokter gaat na mijn examens elke dag na en voor het slapen 20 ×buikspier oefeningen doen. Dus liggen en benen op tillen zonder ze op de grond te raken

Bedank voor jullie reacties ik ben wat gerustgesteld. Ik dacht dat die holle rug niet weg zou gaan.

Woensdag naar de dokter
Ik zou éérst naar de dokter gaan. Er is een kans dat je die oefeningen verkeerd doet en dan ben je nog verder van huis.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 08:58
Raven
Raven is offline
Citaat:

Woensdag naar de dokter
benen op je bed leggen is makkelijker

en ga zwemmen
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 09:13
sgaapje
sgaapje is offline
Ik heb ook een holle rug, maar behalve af en toe rugpijn na lang staan heb ik er weinig last van.
Ik vind het ook niet zo lelijk dat ik bepaalde kleren niet aan doe ofzo, ik trek gewoon aan wat ik mooi vind. Als ik dan ergens voorbij een spiegel loop denk ik soms wel ff 'goh, wat steekt mn kont uit' maar dit ben ik daarna zo weer vergeten. Je moet er niet zo'n probleem van maken! Er zijn echt wel meer mensen met een holle rug. En het is echt niet zo dat iedereen op jou let om te kijken hoe erg jouw kont naar achteren steekt. Ik snap dat je je er onzeker over voelt, maar dit is eigenlijk helemaal niet nodig.

Hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat je je aanstelt en dat je er niets aan hoeft laten doen. Jij hebt er last van, dus naar de dokter ermee
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 11:53
Roos
Roos is offline
Citaat:
Dat is echt heel slecht voor je onderrug....
Oud 27-05-2005, 14:36
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ga op klassiek ballet. Misschien een beetje laat, maar wel goed voor je houding.

Verder: van een holle rug krijg je slappe buikspieren waardoor je heel snel een buikje ontwikkelt. Ik ken de meest dunne dansers met een holle rug die een buikje hebben.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 14:42
Raven
Raven is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 27-05-2005 @ 15:36 :
Ga op klassiek ballet. Misschien een beetje laat, maar wel goed voor je houding.

Verder: van een holle rug krijg je slappe buikspieren waardoor je heel snel een buikje ontwikkelt. Ik ken de meest dunne dansers met een holle rug die een buikje hebben.
van slappe buikspieren krijg je een holle rug
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 18:39
T!ne
T!ne is offline
Citaat:
Skilly schreef op 26-05-2005 @ 00:04 :
Dit helpt juist wel (vind ik toch); want als je dit oefent een maand elke dag 3*10sec, dan ga je als je staat vaak automatisch een betere houding aannemen.
Succes
Oud 28-05-2005, 19:09
Skilly
Skilly is offline
ok ik ga het elke avond doen voor ik naar de dokter ga.
Oud 28-05-2005, 19:10
Skilly
Skilly is offline
Citaat:
Roos schreef op 27-05-2005 @ 12:53 :
ok ik doe niks meer ik ga wel naar de dokter dinsdag.
Oud 28-05-2005, 19:48
T!ne
T!ne is offline
Citaat:
Roos schreef op 27-05-2005 @ 12:53 :
Niet als ze haar rug recht houdt

Regels voor berichten