Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Natuurlijk heb je samenwerken nodig. Maar ik vind dat je het ook kan overdrijven!
Ik wil gewoon dingen zelf uitzoeken, zelf verantwoordelijk zijn, zonder de hele tijd dat gezeik met die groepjes. Ik kan het inderdaad maar beter accepteren. Ik had alleen de hoop dat julile misschien iets wisten, waar ik nog niet opgekomen was. ![]() Toch bedankt |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ook als je in groepjes werkt moet je zelf dingen uitzoeken en ook dan ben je zelf verantwoordelijk. Plus dat natuurlijk nooit alles samen gaat, je hebt altijd dingen die je in je eentje moet doen.
Opleidingen via de LOI ed zijn zelfstandiger, maar ook daar komt vaak wel wat samenwerking bij kijken en niet al 'dat soort' opleidingen staan even goed aangeschreven in het bedrijfsleven, de vraag is dus of je dat er dan voor over hebt. De universiteit is ook zelfstandiger, maar ook daar krijg je zo nu en dan te maken met dingen die je samen met anderen moet doen. Mijn ervaring bij het samenwerken daar is trouwens wel (veel) positiever dan op het HBO. |
![]() |
||
Citaat:
Veel HBO en zeker MBO opleiding zijn tegenwoordig totaal doorgedraaid in het idee dat stages en groepswerk enorm bijdragen aan de opleiding.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]() Taken doe ik ook vééééééééééél liever alleen. Ik ben nl. perfectionistisch en prestatiegericht. Dus als ik hoge(/lage) punten heb, weet ik ook dat het "mijn" punten zijn en mijn verantwoordelijkheid. En ik zit vaak in groepjes waar mensen zitten die de taak zo snel mogelijk af willen krijgen en heel slordig zijn en die blij zijn als ze net de helft hebben ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Het is natuurlijk moeilijk te zeggen want ik ken je niet. Maar a.d.h. van je interesses kwam ik op deze ideeën:
- Iets in de communicatiewetenschappen? Maar waarschijnlijk zal hier ook wel veel groepswerk aan vast zitten. - Iets met literatuur/talen (je leest en schrijft graag, en je houdt van geschiedenis) ? - Wat bedoel je juist met vormgeving? Kunst en architectuur enzo? In dat geval architectuur, heeft ook met geschiedenis te maken. - Of gewoon pure geschiedenis zoals iemand al zei - Corrector (weet niet of de term correct is ^^) dit is het verbeteren van teksten (bv bij uitgeverijen, de fouten uit boeken halen) -Schrijver? - Misschien nog een idee, maar wel een (te) afwijkend; verpleegkunde? Je kan in kinderziekenhuizen werken en dan ben je bezig met kinderen. Gedetailleerde info over deze richtingen kan ik je spijtig genoeg zeker niet geven, omdat ik in het laatste jaar secundair zit, en ik zelf zeker niet van plan ben iets in die aard te doen. Ik ga iets met wetenschappen doen dus vertrouw mij echt niet te veel ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je heel perfectionistisch en prestatiegericht kan het trouwens ook juist heel goed zijn om te leren van anderen mensen; andere manieren van werken zijn soms wel zo efficient of zorgen voor veel minder stress ed. En de ander kan weer wat leren van jouw perfectionisme en prestatiegerichtheid. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Vorig jaar waren alle opdrachten groepsopdrachten, dit jaar (master) is het voor het eerst dat we de meeste opdrachten individueel moeten doen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Je kunt het natuurlijk ook anders aanpakken en proberen anderen mee te nemen in hoe jij er tegen aankijkt en proberen ook te motiveren ed. En/of iedereen te laten doen waar hij/zij goed in is ipv anderen af te stempelen als lui/minder competent...als iemand zo over mij denkt krijg ik ook de neiging me er naar gaan gedragen (ik doe het dus niet, want dan gaat m'n cijfer omlaag en dat heb ik er dan weer niet voor over ![]() ![]() Ik heb veel met iemand samengewerkt die veel minder tijd aan haar studie besteed dan ik, ik zou kunnen denken 'die is lui', maar dat was absoluut niet geval, ze besteed haar tijd anders dan ik en waar ik erg theoretisch ben aangelegd en houd van statistiek, is zij sociaal heel sterk; een mooie combinatie bij een onderzoeksopdracht: ik zorgde (samen met haar) voor de theoretische onderbouwing en deed (samen met haar) de statistische bewerkingen, zij zocht (samen met mij) contact met respondenten en zorgde er bovendien voor dat ik op een gegeven moment ook 'op kon houden' (een opdracht moet toch een keer af zijn). (Maar ik had/heb ook wel eens de neiging om dingen dan maar zelf te doen (heb het ook wel eens gedaan) ed. ![]() ![]() Laatst gewijzigd op 04-01-2008 om 12:20. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik heb zelf vormgeven gedaan en bij die opleiding viel het samenwerken wel mee. In die vier jaar heb ik zelf maar 2 projecten gehad (waar je dan wel weer een half jaar mee bezig was) waar er in groepsverband werd gewerkt.
Het zou overigens best kunnen dat het tegenwoordig weer veranderd is. ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Zonder dat had men in zijn werkgroep als geheel echter geen inzage kunnen verwerven in het woongedrag van bejaarden, en had men geen data gehad om bijvoorbeeld de Nota Krimp op te baseren. Het is maar hoe je onderzoek wilt zien. Als je het schools bekijkt is dat iets slechts, als je het ziet als wetenschap zijnde middel tot verwerven van kennis, dan is het iets goeds.
||
Verwijderd
|
Citaat:
ik had pijn en alles wat ik deed duurde enorm lang, en typen met twee vingers van je linkerhand is echt een verschrikking, daarmee dat dat plan dus niet doorging... |
![]() |
|
Wij deden het bacheloronderzoek met z'n tienen. Op die manier kreeg je een veel grotere steekproef dan als je het in je eentje had gedaan en daardoor was je statistiek dus veel betrouwbaarder. De scriptie zelf schreven we wel individueel.
Maar bijna heel m'n master is dingen maken in groepjes. Paper met z'n drieën, onderzoeksdossier met z'n tweeën, presentatie met z'n tweeën, presentatie met z'n vieren. En in de bachelor moesten ook veel papers met meerdere personen geschreven. Soms met z'n vijven twee bladzijdes. Geloof me, dat is lastiger dan zelf die twee bladzijdes schrijven.
|
Dat samenwerken hoort bij het HBO, zelf wordt ik er ook helemaal gek van. Je bent steeds afhankelijk van de mensen die in je groepje zitten. Wat soms dus behoorlijk irritant is. Vooral als je iemand in je groepje hebt die zijn/haar zin wilt doordraven en denken dat ze altijd gelijk hebben. Ja, ik heb hier ervaring in...
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En aan Angel90: samenwerken kun je niet geheel uit de weg gaan, als je later een baan hebt zul je ook moeten kunnen samenwerken. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Mijn WO-studie (Civiele Techniek) is absoluut niet schools en vergt veel van je zelfstandigheid en eigen initiatief. Het is enorm veel samenwerken, opdrachten voor 60% van het cijfer, vakken die uberhaupt alleen maar uit samenwerken bestaan (ontwerpprojecten). Ik zou gewoon jezelf over het samenwerken heenzetten. Het moet altijd, overal of je moet in een doos gaan zitten. Samenwerken is best leerzaam als je met meerdere perfectionistische mensen werkt, en bij ons passen ze het cijfer aan als alle groepsleden aangeven dat 1 van de groepsleden ruk is.
|
![]() |
|
Tja, bij mijn studie (WO Internationale Betrekkingen) heb ik in anderhalf jaar nog geen enkele groepsopdracht hoeven te doen, maar dat sluit niet echt op je interesses aan. Maar ze bestaan dus wel, dat soort niet-samenwerk-studies, en ze zullen voornamelijk op het WO te vinden zijn. Ik vrees alleen wel dat de meeste sociale studies daar niet onder vallen, dus als je voor een WO-studie gaat kun je denk ik beter voor iets letterkundigs gaan, geschiedenis of CIW bijvoorbeeld, al zal samenwerken daar ook niet geheel te vermijden zijn. Maar zou je niet eerst kijken naar studies waarvan je de vakken echt leuk vindt en vervolgens gaan onderzoeken hoe groot het samenwerkaspect is? Ik bedoel, samenwerken met luie mensen is vervelend, maar gaat het niet vooral om dat het aansluit bij je interesses?
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Creatieve opleidingen/beroepen konijntjeslover | 12 | 06-03-2012 09:47 | |
Studeren |