Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2005, 10:35
Whaxx
Whaxx is offline

Citaat:
30-5-2005 - Studenten van de opleiding Communicatie & Multimedia Design Breda zijn vanaf vandaag begonnen met het protesteren tegen Avans. De hogeschool deelde vorige week mee dat de numerus fixus voor de opleiding komt te vervallen. De studenten van de multimedia opleiding hebben een reeks ‘creatieve’ acties bedacht om te zorgen dat Avans de numerus fixus weer instelt. Deze acties zullen zijn zoals CMD nu nog is. Dat wil zeggen innovatief, origineel en constructief. “We zullen doorgaan totdat de Raad van Bestuur van Avans in gesprek gaat met CMD”, aldus Stefan van Isselt, een derdejaarsstudent van CMD .

Acties
Dinsdagochtend zullen studenten om acht uur een groot spandoek onthullen over een bestaand reclamebord van Avans. Het bord staat aan het kruispunt Claudius Prinsenlaan en De la Reijweg in Breda. Dit is een aftrap voor een reeks acties die deze en komende week zullen worden gestart. “We laten zien dat je onze opleiding niet kan uitmelken,” zegt Ruben Haverkamp, één van de leden van de actiegroep. “CMD is geen cash cow!”

Vanaf woensdag zullen studenten in Breda, Tilburg en Den Bosch de straten opgaan om honderden flyers uit te delen. Het verlopen van deze en meerdere acties zullen te volgen zijn op de speciaal in het leven geroepen website: www.nocashcow.nl

Later deze week zullen meerdere acties bekend worden gemaakt via de website.

Geschiedenis
Het hoofd van CMD, Juriënne Ossewold, stapte vorige week op naar aanleiding van de beslissing van de Raad van Bestuur van Avans. Tijdens een bijeenkomst voor alle studenten en docenten lichtte ze haar keuze toe. Ze had gestreden voor de kwaliteit van de opleiding, maar door de beslissing kan deze onderwijskundig en facilitair gezien niet worden behouden. Het nemen van ontslag was voor haar het sterkste signaal om de beslissing van Avans te bekritiseren. De studenten beloonden haar met een staande ovatie.

Contactpersonen actiegroep

Dayenne Bakker, emailadres: dayenneke@hotmail.com

Ruben Haverkamp, emailadres: ruben@rubenhaverkamp.nl

Informatie
De opleiding Communicatie & Multimedia Design Breda is een samenwerking tussen de Akademie voor Kunst en Vormgeving/St. Joost en de Academie voor ICT en Media (AIM) van de Avans Hogeschool (www.cmd-breda.nl). De opleiding startte in 2002 en werd dit jaar uitgeroepen tot de beste opleiding van Nederland in de Keuzegids voor hoger onderwijs (www.keuzegids.org).
Bron: http://www.nocashcow.nl
Oud 31-05-2005, 10:54
Verwijderd
Leuk en aardig, maar is dit ook in een wat breder verband te bespreken? Bijvoorbeeld de houding van HBO's (INHOLLAND bijv.) in het algemeen? Want als dit alleen een aankondiging is van een studentenprotest dat verder niet echt verband houdt met maatschappelijke ontwikkelingen, dan heeft het hier natuurlijk geen plaats.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 10:59
rommel
rommel is offline
Ik vind het juist supergoed dat zulke studenten zich zo inzetten voor hun opleiding. En daarnaast vind ik het ook belangrijk dat ze het op zulke manieren ook duidelijk maken bij de middelbare scholieren. Deze moeten ook weten waar ze aan toe zijn als ze naar het HBO gaan. Hieruit kan je opmaken dat Avans er een zooitje van maakt
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 11:21
Verwijderd
Hoever mogen studenten daar dan in gaan? Moeten studenten maar gewoon slikken wat hun opleidingsbestuur besluit, of is er ook nog zoiets als een 'stakingsrecht' van studenten? Bijvoorbeeld, waarom zou een numerus fixus niet mogen worden opgeheven als de faculteit in geldnood zit?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 11:56
juno
juno is offline
Op een creatieve opleiding als deze word je pas toegelaten na een pittige toelatingsprocedure, zodat alleen de beste studenten deze opleiding kunnen volgen.

Het opheffen van de numerus fixus degradeert als het ware de opleiding, omdat iedere boerenlul met een potje vingerverf er nu op mag. Dit is voor degenen die nog wel aan strenge toelatingseisen moesten voldoen vanzelfsprekend een gemene trap na als ze eenmaal afstuderen.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 12:16
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 31-05-2005 @ 12:56 :
Op een creatieve opleiding als deze word je pas toegelaten na een pittige toelatingsprocedure, zodat alleen de beste studenten deze opleiding kunnen volgen.

Het opheffen van de numerus fixus degradeert als het ware de opleiding, omdat iedere boerenlul met een potje vingerverf er nu op mag. Dit is voor degenen die nog wel aan strenge toelatingseisen moesten voldoen vanzelfsprekend een gemene trap na als ze eenmaal afstuderen.
Precies! Ik volg zelf ook een (kunst)opleiding waar men een redelijk strenge toelatingsprocedure hanteert. Ik moet wel zeggen dat er bij mij geen sprake was van een loting, maar van een intakegesprek samen met een creatieve opdracht. Daarop ben ik beoordeeld en op basis van mijn kwaliteiten ben ik aangenomen.

Aangezien ik al 2 eerdere HBO opleidingen heb gevolgd, kan ik vergelijken en rustig stellen dat de kwaliteit van mijn opleiding door de strenge toelatingsprocedure juist erg hoog is.

De instroom is niet groot, velen worden al afgeschrikt door het toelatingsexamen alleen al, maar ik zit nu wel met een zeer goed gemotiveerd stel mensen op mijn opleiding.

Ik denk dat het instellen van een toelatingsopdracht en een intakgesprek meer oplevert dan het in stand houden van een loting.
Bij een algemene loting weet de opleiding immers nog steeds niet wat de studenten in huis hebben en dan alsnog kan een "boerenlul" ingeloot worden. Jammer dat zo'n plaats op de opleiding ten koste gaat van een ander persoon die wel talent had, maar die niet door de loting kwam...
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 13:07
rommel
rommel is offline
Deze opleiding hanteert beide van deze manieren waarover gesproken word. Omdat deze opleiding als technisch gezien word is de numerus fixus daarbij verplicht. Waarom ze dit zo hebben geregeld weet ik niet maar het is wel zo. Daarom vervallen op dit moment alle intake gesprekken die wel gehouden worden.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 15:10
T_ID
T_ID is offline
tiswah
Oud 31-05-2005, 16:46
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ze moesten maar een baan gaan zoeken.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 16:56
Verwijderd
Als ze genoeg tijd hebben om zo hevig actie te voeren is die studie duidelijk van onvoldoende kwaliteit.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 18:21
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 31-05-2005 @ 17:56 :
Als ze genoeg tijd hebben om zo hevig actie te voeren is die studie duidelijk van onvoldoende kwaliteit.
Wat een onzin zeg.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 06:56
0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
juno schreef op 31-05-2005 @ 12:56 :

Als je dit een creatieve opleiding noemt kan je net zo goed civiele techniek een creatieve opleiding noemen. En als ze de beste studenten willen dan moeten ze een toelatingstoest vragen zoals bij de échte creatieve opleidingen. Want met een lotingsprocedure kan die boer van jou dus nog steeds op de opleiding komen, dus dat helpt echt niet hoor tegen de problemen die jij ziet .
Oud 01-06-2005, 07:41
Whaxx
Whaxx is offline
Probleem is, ze wilden vanuit het eerste principe al toelatingen doen. Maar dit konden ze niet doen om dat het deels een technische opleiding is. Dus de enigste uitweg was loting, met daarvoor een soort van selectie. Je moet een opdracht maken, opsturen, praten met een paar docenten en dan kreeg je advies of de opleiding wel iets voor jou was. Dan kon je met de loting mee doen (ook met negatief advies, maar dan ben je het eerste jaar snel weg). Zo kon de qualiteit nog een beetje bewaard worden.

Maar door de nummerus fixus (achter de rug om) weg te moffelen stort wel de gehele opleiding, die in drie jaar is opgebouwd tot blijkbaar de beste design en techniek opleiding van nederland, in. Plus het feit dat er no way capaciteit is voor 300 leerlingen extra. De opleiding is nu al verdeeld over 2 lokaties, dit zou dus betekenen dat er nog een 3e lokatie bij zou moeten komen. Practica lessen, worden saaie colleges. Er onstaat een leraren tekort, dus er komen een hoop leraren bij die totaal geen verstand hebben van het vakgebied waarin ze les geven. Al met al gaat de qualiteit van de creativiteit ontzettend achteruit. Zo onstaat er straks ook nog een verzadiging op de markt op dit gebied en je diploma wordt geen fuck meer waard. Goed denkwerk van het Raad van Bestuur.

Laatst gewijzigd op 01-06-2005 om 07:45.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 10:27
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 31-05-2005 @ 17:56 :
Ik zou het bijna zat worden
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 14:15
Str0nk
Str0nk is offline
Citaat:
bonelesschicken schreef op 31-05-2005 @ 19:21 :
Wat een onzin zeg.
Ach, Mephostophilis doet wel vaker zulke arrogante uitspraken, gewoon overheen lezen
Oud 01-06-2005, 18:10
Verwijderd
Citaat:
0oFZo0 schreef op 01-06-2005 @ 07:56 :
Als je dit een creatieve opleiding noemt kan je net zo goed civiele techniek een creatieve opleiding noemen.
Het is een creatieve opleiding, geloof me. De bedoeling is dat je na het 2de jaar een portfolio af hebt met je 'creaties' ondersteund door je eigen stijl. Om die reden komen binnen deze opleiding alle creatieve vakken van typografie tot tactiele presentatie aan bod.

Dat je toekomstperspectief meer naar de commerciele richting neigt wil niet zeggen dat je je ontdoet van alle creatieve disciplines.

Laatst gewijzigd op 01-06-2005 om 18:14.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 22:22
0oFZo0
0oFZo0 is offline
Tuurlijk zit er wel wat creatiefs in maar ik vind het geen opleiding voor kunstenaars. Voor een kunstopleiding heb je echt talent nodig, en dat heb je voor CMD in veel mindere mate nodig ..
Oud 05-06-2005, 22:33
Verwijderd
Citaat:
0oFZo0 schreef op 01-06-2005 @ 23:22 :
Tuurlijk zit er wel wat creatiefs in maar ik vind het geen opleiding voor kunstenaars. Voor een kunstopleiding heb je echt talent nodig, en dat heb je voor CMD in veel mindere mate nodig ..
Talent in kunst ja. Gelukkig/Helaas zijn er ook nog andere dingen.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 14:27
infamous
infamous is offline
Citaat:
0oFZo0 schreef op 01-06-2005 @ 23:22 :
wat weet jij daar nou van, heb je die opleiding gedaan ?

ik zit nu zelf in het 3e jaar, en de nadruk ligt misschien niet zo erg op creativiteit als bij bijvoorbeeld autonoom, maar dat komt omdat het een combinatie is van creativiteit en techniek.

Je gebruikt techniek om je creatief te kunnen uiten, en waarom is flash opstarten en een animatie maken minder creatief dan een kwast of klei pakken en daar iets mee maken ?
Oud 11-06-2005, 15:11
Verwijderd
Citaat:
infamous schreef op 11-06-2005 @ 15:27 :
Je gebruikt techniek om je creatief te kunnen uiten, en waarom is flash opstarten en een animatie maken minder creatief dan een kwast of klei pakken en daar iets mee maken ?

Mensen die beweren dat dat niet creatief is zijn irritant, net als mensen die beweren dat diverse vormen van electronische muziek geen muziek zijn omdat het met de computer gemaakt is. Een computer kan evenwel de functie van muziekinstrument vervullen, evenals Flash de functie van medium kan vervullen voor visuele kunst.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 16:08
infamous
infamous is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-06-2005 @ 16:11 :

Mensen die beweren dat dat niet creatief is zijn irritant, net als mensen die beweren dat diverse vormen van electronische muziek geen muziek zijn omdat het met de computer gemaakt is. Een computer kan evenwel de functie van muziekinstrument vervullen, evenals Flash de functie van medium kan vervullen voor visuele kunst.
mooie is dat die mensen die dat vinden, en dus naar de zeg maar 'klassieke' bands luisteren, er niet bij stilstaan dat al die cd's die door die bands worden uitgebracht later nog op de computer zijn bewerkt, om het beste geluid te krijgen.....
Oud 11-06-2005, 16:34
Nietzman
Nietzman is offline
Kan een groep Communicatie en Multimediastudenten niets beters verzinnen dan een Pivotinstallatie met een standaard Template als actiewebsite?

Moeten die lui niet proberen te bewijzen dat ze een niveau hebben om hoog te houden?

Wat een aanfluiting.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 17:01
Verwijderd
Citaat:
Nietzman schreef op 11-06-2005 @ 17:34 :
Kan een groep Communicatie en Multimediastudenten niets beters verzinnen dan een Pivotinstallatie met een standaard Template als actiewebsite?

Moeten die lui niet proberen te bewijzen dat ze een niveau hebben om hoog te houden?

Wat een aanfluiting.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 10:09
Verwijderd
ik snap het volgens mij niet helemaal. want ze gaan staken omdat de loting er af gaat. dat is toch positief???
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten