Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-04-2010, 11:52
SacredRose
SacredRose is offline
hallo iedereen,

een van mijn leraren op school zei een paar weken terug tegen mij over mijn werkwijze en gedrag ik leek op een kennis van hem die ADD had. hij heeft mij ook wel verteld wat het inhoudt enzo. ik ben naar aanleiding van dat gesprek eens gaan kijken naar bepaalde symptomen om het zo maar te noemen. en ik kan me in de meeste van de symptomen wel vinden ( meer dan de helft).

ik heb naar aanleiding hiervan dus even op internet gezocht en heb een test gevonden die je een beeld kan geven of je kans hebt hier op. daar kwam uit dat ik hoogst waarschijnlijk kans maak op ADD.

maar nou is mijn vraag weet iemand hoe ik zo een test kan aanvragen? moet ik hiervoor eerst naar de huisarts of kan ik rechtstreeks een afspraak maken met een psycholoog/psychiater.
en mischien wel fijn om alvast te weten hoe gaat zit zo een test in elkaar.

hoop dat het een beetje overzichtelijk is te begrijpen enzo
bij voorbaat dank
Oud 16-04-2010, 13:29
Verwijderd
Een officiele diagnose kan alleen worden gesteld door een arts die daarvoor een speciale cursus heeft gevolgd, in de praktijk is dat bij volwassenen meestal een psychiater (soms een neuroloog of huisarts, bij kinderen ook de kinderarts). Bij een psychiater kom je alleen via de huisarts.
Maar een psycholoog die er veel ervaring mee heeft, kan het ook vaststellen, alleen is het dan niet officieel. Voor een psycholoog kun je gewoon zelf de GGZ bellen maar de huisarts kan je ook doorverwijzen.

De test is gewoon een vragenlijst, vergelijkbaar met de lijsten op internet. Verschil is dat de psychiater beter jouw antwoorden kan interpreteren en vergelijken met wat 'normaal' is, en dat de psychiater weet wanneer hij moet doorvragen. Je vult de lijst dus samen in.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2010, 13:49
martijn1985
martijn1985 is offline
@sarah: wat is volgens jou het verschil tussen een officiële diagnose en een niet-officiële? Want volgens mij kun je met een diagnose van een psycholoog ook gewoon hulp krijgen (verzekeraar of AWBZ). In de psychologenpraktijk waar ik werk krijgen wij in elk geval regelmatig de vraag of we iemand wel of geen AD(H)D heeft. Volgens mij kan iedere GZ-psycholoog of orthopedagoog-generalist die diagnose stellen.

Overigens maakt het bij de GGZ wel uit of je via de huisarts komt of niet. In het eerste geval heb je namelijk meer kans dat het vergoed wordt door een verzekeraar.
Oud 17-04-2010, 16:22
Verwijderd
Ja, ik weet eigenlijk ook niet wat het verschil is Misschien dat het wat uitmaakt als er medicatie voorgeschreven moet worden. Dat moet natuurlijk sowieso door een arts worden voorgeschreven, misschien moet die dan ook zelf de test hebben afgenomen.

Laatst gewijzigd op 17-04-2010 om 16:30.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2010, 16:24
Verwijderd
Citaat:
@sarah: wat is volgens jou het verschil tussen een officiële diagnose en een niet-officiële? Want volgens mij kun je met een diagnose van een psycholoog ook gewoon hulp krijgen (verzekeraar of AWBZ). In de psychologenpraktijk waar ik werk krijgen wij in elk geval regelmatig de vraag of we iemand wel of geen AD(H)D heeft. Volgens mij kan iedere GZ-psycholoog of orthopedagoog-generalist die diagnose stellen.

Overigens maakt het bij de GGZ wel uit of je via de huisarts komt of niet. In het eerste geval heb je namelijk meer kans dat het vergoed wordt door een verzekeraar.
Volgens mij heeft het te maken met of je al dan niet medicatie mag nemen.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2010, 17:20
WAT
WAT is offline
in het geval van de psycholoog mag hij/zij geen medicatie voorschrijven, maar als jij de diagnose hebt dan kan dat wel gewoon via de huisarts, hij/zij helpt jou dan zelf met het vinden van de juiste verhouding, ipv je psychiater.

Je moet voor de psycholoog/psychiater doorverwezen worden door je huisarts.

Bij mij is zelf vastgestelt dat ik ADD heb en door de psycholoog, in mij "file" staat dat ik geen medicatie wil en dat als ik het echt nodig heb ik dan concerta wil hebben. Dit kon gewoon zo neer gezet worden zonder problemen en ik slik dan ook nogsteeds niets. Ik vind dat ik het zelf op los, hierdoor heb ik af en toe wat meer moete op school, maar ik vind dat dit op weegt tegen dat ik anders voor altijd misschien wel medicatie nodig zal hebben.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2010, 22:22
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Ja, ik weet eigenlijk ook niet wat het verschil is Misschien dat het wat uitmaakt als er medicatie voorgeschreven moet worden. Dat moet natuurlijk sowieso door een arts worden voorgeschreven, misschien moet die dan ook zelf de test hebben afgenomen.
uiteraard mag een psycholoog geen medicatie voorschrijven (wordt geloof ik wel aan gewerkt, maar dat ter zijde). Ik weet eigenlijk niet of huisartsen wel psychologische tests afnemen, het lijkt mij namelijk dat zij daar weer niet voor opgeleid zijn.

@TS: je zult ivm vergoeding van je verzekering hoe dan ook langs je huisarts moeten. Als het goed is weet hij/zij wel hoe je doorverwezen moet worden.
Oud 20-04-2010, 10:32
SacredRose
SacredRose is offline
Bedankt iedereen voor de tips
Ik heb net naar het GGZ gebeld en die hebben mij dus inderdaad door verwezen naar de huisarts, Omdat die beter wist waar ik terecht kan (welke locatie enzo) en dat het vergoed wordt.
Ik ga morgen dus maar even naar de huisarts bellen, Want die krijg ik nu niet te pakken
Reageren

Regels voor berichten